Rozwiązywanie problemów wychowawczych we współpracy z rodzicami - projekt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-RPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwiązywanie problemów wychowawczych we współpracy z rodzicami - projekt |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i uczniów w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej. Rola i autorytet nauczyciela w procesach wychowania i nauczania. Organizacja i funkcjonowanie instytucji oświatowych. Przebieg i uwarunkowania procesu komunikacji z rodzicami dzieci i uczniów w sytuacjach trudnych. Możliwości i formy udzielania wsparcia rodzicom dzieci i uczniów. Analizowanie i interpretowanie sytuacji wychowawczych w świetle wybranych ujęć teoretycznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji współpracy z ich rodzicami. Zna i rozumie rolę nauczyciela we współpracy z rodzicami, rozwijaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów. Zna i rozumie typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; modele, funkcje, szanse, zagrożenia współpracy z rodzicami; sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi dzieci lub uczniów i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka lub ucznia. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu budowania współpracy z rodzicami dziecka i ucznia. Potrafi skutecznie porozumiewać się z rodzicami dzieci i uczniów z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do podejmowania działań związanych z organizacją współpracy z rodzicami dzieci i uczniów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia ze studentami będę prowadzone zgodnie z terminarzem zajęć. Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl, a także aplikacji Teams w godzinach dyżuru. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 1.Opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji) – na wskazany temat, a następnie prezentacja treści podczas zajęć 2. Przygotowanie projektu rozwiązań wybranego problemu wychowawczego (praca w małych grupach) i prezentacja jego założeń na zajęciach 3. Obecność i aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci poznają pojęcia i rodzaje trudności wychowawczych, przyczyny ich powstawania, metody ich rozpoznawania, a także sposoby ich przezwyciężania. Każdorazowo będziemy rozpoczynać od aspektów teoretycznych, (wiedza) a kolejno przechodzić do działań praktycznych (umiejętności i postawy). Obszary tematyczne ćwiczeń: Komunikacja w duchu empatii jako płaszczyzna do budowania dialogu pomiędzy ludźmi Emocje w życiu dziecka ich istota i funkcja Adaptacja dziecka do warunków opieki instytucjonalnej (żłobek, przedszkole) Samodzielność dziecka w zakresie samoobsługi Granice w systemie rodzinnym Integracja sensoryczna Nowe technologie w otoczeniu dzieci Konflikty rodzinne (rozwód rodziców) Przemoc (fizyczna i psychiczna) wobec dziecka |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 Błażek, M i Lewandowska – Walter, A., Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci, Difin, Warszawa, 2017 Całusińska, M., Trening umiejętności wychowawczych GWP, Sopot. 2012 Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty) Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty) Gruszczyk -Kolczyńska, E., Tabletowe dzieci. Szkoła specjalna, nr 5, 2017 Kordziński J., Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy, Warszawa 2017 Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012 Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012 Lubowiecka. J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSIP. 1999. Sakowska, J., Szkoła dla rodziców i wychowawców, CMPPP, Warszawa, 2008 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty) Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Voss, A., Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2017 Literatura uzupełniająca „Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców” Wydawnictwo MEN, Warszawa 2011 Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004 Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001 Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie wystąpienia - 15 Przygotowanie pracy na zaliczenie - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 Kod dostępu do zespołu w aplikacji MS Teams - zostanie udostępniony za pomocą USOS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pardej | |
Prowadzący grup: | Marta Poruszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia ze studentami będę prowadzone zgodnie z terminarzem zajęć. Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl, a także aplikacji Teams w godzinach dyżuru. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 1.Opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji) – na wskazany temat, a następnie prezentacja treści podczas zajęć 2. Przygotowanie projektu rozwiązań wybranego problemu wychowawczego (praca w małych grupach) i prezentacja jego założeń na zajęciach 3. Obecność i aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci poznają pojęcia i rodzaje trudności wychowawczych, przyczyny ich powstawania, metody ich rozpoznawania, a także sposoby ich przezwyciężania. Każdorazowo będziemy rozpoczynać od aspektów teoretycznych, (wiedza) a kolejno przechodzić do działań praktycznych (umiejętności i postawy). Obszary tematyczne ćwiczeń: Komunikacja w duchu empatii jako płaszczyzna do budowania dialogu pomiędzy ludźmi Emocje w życiu dziecka ich istota i funkcja Adaptacja dziecka do warunków opieki instytucjonalnej (żłobek, przedszkole) Samodzielność dziecka w zakresie samoobsługi Granice w systemie rodzinnym Integracja sensoryczna Nowe technologie w otoczeniu dzieci Konflikty rodzinne (rozwód rodziców) Przemoc (fizyczna i psychiczna) wobec dziecka |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 Błażek, M i Lewandowska – Walter, A., Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci, Difin, Warszawa, 2017 Całusińska, M., Trening umiejętności wychowawczych GWP, Sopot. 2012 Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty) Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty) Gruszczyk -Kolczyńska, E., Tabletowe dzieci. Szkoła specjalna, nr 5, 2017 Kordziński J., Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy, Warszawa 2017 Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012 Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012 Lubowiecka. J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSIP. 1999. Sakowska, J., Szkoła dla rodziców i wychowawców, CMPPP, Warszawa, 2008 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty) Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Voss, A., Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2017 Literatura uzupełniająca „Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców” Wydawnictwo MEN, Warszawa 2011 Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004 Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001 Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie wystąpienia - 15 Przygotowanie pracy na zaliczenie - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Marta Poruszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie na ocenę składają się: 1.Opracowanie zagadnienia, w formie prezentacji, na wskazany temat, a następnie prezentacja treści podczas zajęć 2. Przygotowanie projektu rozwiązań wybranego problemu wychowawczego (praca w małych grupach) i prezentacja jego założeń na zajęciach 3. Obecność i aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Rodzina i jej funkcje, przemiany życia współczesnych rodzin. (1h) 2. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Rodzice w strukturach placówek edukacyjnych- prawa, obowiązki, procedury. (2h) 3. Style wychowania i postawy rodziców, źródła i rodzaje rodzicielskiego oporu. (2h) 4. Konflikt, sposoby rozwiązywania konfliktów, zasady dobrej współpracy (2h) 5. Komunikacja w duchu empatii jako płaszczyzna do budowania dialogu pomiędzy ludźmi -komunikacja bez przemocy M. Rosenberga (4h) 6. Budowanie relacji nauczyciela z dzieckiem- tutoring szkolny i rodzinny oraz mentoring (3h) 7. Emocje w życiu dziecka -ich istota i funkcja(2h) 8. Identyfikacja problemów rozwojowych: zaburzenia integracji sensorycznej, dzieci wysoko wrażliwe, specjalne potrzeby edukacyjne (specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, niedostosowanie społeczne) (2h) 9. Kryzys szkolny (fobia szkolna, depresje, konflikty rówieśnicze i sposoby ich rozwiązywania, mobbing szkolny) (2h) 10. Konflikty rodzinne (rozwód, przemoc fizyczna i psychiczna) (1h) 11. Nowe technologie w otoczeniu dzieci-zagrożenia i szanse (2h) 12. Uzależnienia, używki -zagrożenia, profilaktyka (1h) 13. Adaptacja dziecka do warunków opieki instytucjonalnej (1h) 14. Samodzielność dziecka w zakresie samoobsługi (1h) 15. Zajęcia podsumowujące-przedstawienie projektów zaliczeniowych (4h) |
|
Literatura: |
Babicka-Wirkus A,., Kultury oporu w szkole. Wyd. Wolters Kluwer , Warszawa 2019 Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 Błażek, M i Lewandowska – Walter, A., Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci, Difin, Warszawa, 2017 Całusińska, M., Trening umiejętności wychowawczych GWP, Sopot. 2012 Czekierda P. Szala M., Fingas B "Tutoring. Teoria, praktyka, studium przypadków." Wolters Kluwer, Warszawa 2018 Faber A., Mazlish "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.". Media Rodzina Sp. z o.o. Poznań 2012 Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty) Gruszczyk -Kolczyńska, E., Tabletowe dzieci. Szkoła specjalna, nr 5, 2017 Juul Jesper "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?" Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2014 Kordziński J., Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy, Warszawa 2017 Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012 Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012 Lubowiecka. J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSIP. 1999. Sakowska, J., Szkoła dla rodziców i wychowawców, CMPPP, Warszawa, 2008 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski & Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty) Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Szczepkowska K. Współpraca z rodzicami, czyli jak rozmawiać o edukacji wyłączającej . ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Voss, A., Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2017 Literatura uzupełniająca „Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców. Wydawnictwo MEN, Warszawa 2011 Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001 Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty) Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004 Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 Szlendak T. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, (dyskusja dydaktyczna, praca z tekstem, film, analiza przypadków), forma pracy: praca grupowa i w parach. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 Przygotowanie do zaliczenia: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 15 Inne formy: 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY ORGANIZACJI ZAJĘĆ Prezentacje multimedialne, filmy metodyczne, ćwiczenia i zadania praktyczne, praca samokształceniowa, praca zespołowa SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: • Uczestnictwo w zajęciach • Uczestnictwo w ćwiczeniach i aktywnościach podczas zajęć • Przygotowanie zajęć warsztatowych w zespole dotyczącego wybranego programu wychowawczego- projekt studencki |
|
Pełny opis: |
1) Zajęcia organizacyjne. (2h) 2) Komunikacja według treningu M. Mazlish Jak mówić żeby dzieci słuchały nas w szkole i w domu (3h) Jak pomóc dzieciom, aby potrafiły wyrażać własne uczucia. Zabawy wzmacniające postawy prospołeczne u dzieci. 3) Potencjał osobisty według treningu D. Ch Weston oraz M. S. Weston Co dzień mądrzejsze Szacunek do samego siebie. Odwaga i pewność siebie. Wytrwałość i optymizm (3h) 4) Treningi uważności. Wspomaganie procesu uważności. Jak się koncentrować. Jak nauczyć się wycisza własne emocje. (3h) 5) Radzenie sobie z trudnymi emocjami w oparciu o „Trening zastępowania Agresji”. Elementy trening zastępowania agresji. Drama. Cym jest agresja dziecięca. Trzy filary pracy z dzieckiem które ma trudności radzenia sobie ze złością. (3h) 6) Współpraca oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów w oparciu o program „Pozytywna Dyscyplina” . Wykorzystanie metod zabawowych do budowania współpracy oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów. Klanza. (3h) 7) Umiejętność organizacji i zarządzania własnym czasem według teorii Daltońskiej . Ćwiczenia wspomagające umiejętność planowania, organizowania przestrzeni uczenia się. Narzędzia pomagające organizować przestrzeń pracy dziecka (3h) |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA • Kiezik-Kordzińska E., Jeden Za Wszystkich Wszyscy Za Jednego. Jak zintegrować klasę, WSIP, Warszawa 2008 • Koak A. Proces grupowy : poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Wyd Helion, Gliwice 2014 • Weston D. Ch., Weston M. S., Co dzień mądrzejsze – 365 gier I zabaw kształtujących wrażliwość I inteligencję emocjonalną dziecka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002 • Fleming I., Po prostu zaczynamy – praktyczne porady z pedagogiki zabawy, Wyd. JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Klaus W. Y., Umiejętność współpracy w grupach - zabawy i improwizacje, JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Pancewicz A. (red), Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe, Wyd IBE, Warszawa 1991 • Stroms G., 100 nowych gier muzycznych, Wydawnictwo KLANZA 1999 • Jachimska M. (red), Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 1994, cz. I • Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych , wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 2000, cz.II • Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać aby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993 • Grela J., Szewczak R., Bloch M. Coaching grupowy : praktyczny podręcznik dla liderów, trenerów, doradców i nauczycieli / • Dmitruk P.,Trening relaksacyjny : kurs dla zapracowanych, Wyd Piotr Dmitruk, e-book LITERATURA DODATKOWA • Faber A., Mazlish E., Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993 • Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992 Wiertsem H, 100 gier ruchowych Wydawnictwo KLANZA 1999. |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS 3 Nakład pracy studenta: udział w zajęciach 20h Przygotowanie ćwiczeń oraz projektu studenckiego 40h Zapoznanie się z literaturą 30h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Marta Poruszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie na ocenę składają się: 1.Opracowanie zagadnienia, w formie prezentacji, na wskazany temat, a następnie prezentacja treści podczas zajęć 2. Przygotowanie projektu rozwiązań wybranego problemu wychowawczego (praca w małych grupach) i prezentacja jego założeń na zajęciach 3. Obecność i aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Rodzina i jej funkcje, przemiany życia współczesnych rodzin. (1h) 2. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Rodzice w strukturach placówek edukacyjnych- prawa, obowiązki, procedury. (2h) 3. Style wychowania i postawy rodziców, źródła i rodzaje rodzicielskiego oporu. (2h) 4. Konflikt, sposoby rozwiązywania konfliktów, zasady dobrej współpracy (2h) 5. Komunikacja w duchu empatii jako płaszczyzna do budowania dialogu pomiędzy ludźmi -komunikacja bez przemocy M. Rosenberga (4h) 6. Budowanie relacji nauczyciela z dzieckiem- tutoring szkolny i rodzinny oraz mentoring (3h) 7. Emocje w życiu dziecka -ich istota i funkcja(2h) 8. Identyfikacja problemów rozwojowych: zaburzenia integracji sensorycznej, dzieci wysoko wrażliwe, specjalne potrzeby edukacyjne (specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, niedostosowanie społeczne) (2h) 9. Kryzys szkolny (fobia szkolna, depresje, konflikty rówieśnicze i sposoby ich rozwiązywania, mobbing szkolny) (2h) 10. Konflikty rodzinne (rozwód, przemoc fizyczna i psychiczna) (1h) 11. Nowe technologie w otoczeniu dzieci-zagrożenia i szanse (2h) 12. Uzależnienia, używki -zagrożenia, profilaktyka (1h) 13. Adaptacja dziecka do warunków opieki instytucjonalnej (1h) 14. Samodzielność dziecka w zakresie samoobsługi (1h) 15. Zajęcia podsumowujące-przedstawienie projektów zaliczeniowych (4h) |
|
Literatura: |
Babicka-Wirkus A,., Kultury oporu w szkole. Wyd. Wolters Kluwer , Warszawa 2019 Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002 Błażek, M i Lewandowska – Walter, A., Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci, Difin, Warszawa, 2017 Całusińska, M., Trening umiejętności wychowawczych GWP, Sopot. 2012 Czekierda P. Szala M., Fingas B "Tutoring. Teoria, praktyka, studium przypadków." Wolters Kluwer, Warszawa 2018 Faber A., Mazlish "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.". Media Rodzina Sp. z o.o. Poznań 2012 Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty) Gruszczyk -Kolczyńska, E., Tabletowe dzieci. Szkoła specjalna, nr 5, 2017 Juul Jesper "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?" Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2014 Kordziński J., Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy, Warszawa 2017 Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012 Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012 Lubowiecka. J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSIP. 1999. Sakowska, J., Szkoła dla rodziców i wychowawców, CMPPP, Warszawa, 2008 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski & Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty) Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Szczepkowska K. Współpraca z rodzicami, czyli jak rozmawiać o edukacji wyłączającej . ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Voss, A., Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2017 Literatura uzupełniająca „Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców. Wydawnictwo MEN, Warszawa 2011 Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001 Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty) Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004 Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 Szlendak T. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, (dyskusja dydaktyczna, praca z tekstem, film, analiza przypadków), forma pracy: praca grupowa i w parach. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 Przygotowanie do zaliczenia: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 15 Inne formy: 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Chrzustek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
METODY ORGANIZACJI ZAJĘĆ Prezentacje multimedialne, filmy metodyczne, ćwiczenia i zadania praktyczne, praca samokształceniowa, praca zespołowa SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: • Uczestnictwo w zajęciach • Uczestnictwo w ćwiczeniach i aktywnościach podczas zajęć • Przygotowanie zajęć warsztatowych w zespole dotyczącego wybranego programu wychowawczego- projekt studencki |
|
Pełny opis: |
1) Zajęcia organizacyjne. (2h) 2) Komunikacja według treningu M. Mazlish Jak mówić żeby dzieci słuchały nas w szkole i w domu (3h) Jak pomóc dzieciom, aby potrafiły wyrażać własne uczucia. Zabawy wzmacniające postawy prospołeczne u dzieci. 3) Potencjał osobisty według treningu D. Ch Weston oraz M. S. Weston Co dzień mądrzejsze Szacunek do samego siebie. Odwaga i pewność siebie. Wytrwałość i optymizm (3h) 4) Treningi uważności. Wspomaganie procesu uważności. Jak się koncentrować. Jak nauczyć się wycisza własne emocje. (3h) 5) Radzenie sobie z trudnymi emocjami w oparciu o „Trening zastępowania Agresji”. Elementy trening zastępowania agresji. Drama. Cym jest agresja dziecięca. Trzy filary pracy z dzieckiem które ma trudności radzenia sobie ze złością. (3h) 6) Współpraca oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów w oparciu o program „Pozytywna Dyscyplina” . Wykorzystanie metod zabawowych do budowania współpracy oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów. Klanza. (3h) 7) Umiejętność organizacji i zarządzania własnym czasem według teorii Daltońskiej . Ćwiczenia wspomagające umiejętność planowania, organizowania przestrzeni uczenia się. Narzędzia pomagające organizować przestrzeń pracy dziecka (3h) |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA • Kiezik-Kordzińska E., Jeden Za Wszystkich Wszyscy Za Jednego. Jak zintegrować klasę, WSIP, Warszawa 2008 • Koak A. Proces grupowy : poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Wyd Helion, Gliwice 2014 • Weston D. Ch., Weston M. S., Co dzień mądrzejsze – 365 gier I zabaw kształtujących wrażliwość I inteligencję emocjonalną dziecka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002 • Fleming I., Po prostu zaczynamy – praktyczne porady z pedagogiki zabawy, Wyd. JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Klaus W. Y., Umiejętność współpracy w grupach - zabawy i improwizacje, JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Pancewicz A. (red), Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe, Wyd IBE, Warszawa 1991 • Stroms G., 100 nowych gier muzycznych, Wydawnictwo KLANZA 1999 • Jachimska M. (red), Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 1994, cz. I • Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych , wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 2000, cz.II • Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać aby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993 • Grela J., Szewczak R., Bloch M. Coaching grupowy : praktyczny podręcznik dla liderów, trenerów, doradców i nauczycieli / • Dmitruk P.,Trening relaksacyjny : kurs dla zapracowanych, Wyd Piotr Dmitruk, e-book LITERATURA DODATKOWA • Faber A., Mazlish E., Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993 • Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992 Wiertsem H, 100 gier ruchowych Wydawnictwo KLANZA 1999. |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS 3 Nakład pracy studenta: udział w zajęciach 20h Przygotowanie ćwiczeń oraz projektu studenckiego 40h Zapoznanie się z literaturą 30h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Poruszek | |
Prowadzący grup: | Marta Poruszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie na ocenę składają się: I. Teoretyczne opracowanie wybranego z listy problemu wychowawczego w formie prezentacji, a następnie przeprowadzenie zajęć aktywizujących na ten temat (praca w zespołach 3-4 osobowych) II. Przygotowanie dwuetapowego PROJEKTU: 1. wywiad z nauczycielem/ami edukacji wczesnoszkolnej na temat najczęściej występujących problemów wychowawczych w klasach 1-3 i sposobów ich rozwiązywania z udziałem rodziców; 2. wybór i opis jednej konkretnej wychowawczej sytuacji problemowej oraz przedstawienie kilku propozycji rozwiązań tej sytuacji (praca w zespołach 3-4 osobowych) III. Obecność i aktywność na zajęciach (praca indywidualna) |
|
Pełny opis: |
Pełny opis: I. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. (1h) II. Rodzice w strukturach placówek edukacyjnych- prawa, obowiązki, procedury (1h) III. Egzogenne źródła trudności wychowawczych. Rodzaje i przyczyny ich powstawania.(10h) 1. Rodzina i jej funkcje, przemiany życia współczesnych rodzin. 2. Style wychowania. Źródła i rodzaje rodzicielskich postaw. 3. Konflikty rodzinne (rozwód, przemoc fizyczna i psychiczna). 4. Zaniedbanie środowiskowe i problem ubóstwa. 5. Trudności w psychofizycznej adaptacji dziecka do warunków opieki instytucjonalnej. 6. Brak samodzielności dziecka w zakresie samoobsługi. 7. Sytuacje kryzysowe lub traumatyczne w życiu dziecka (wojna, śmierć i choroba w rodzinie) 8. Kryzys szkolny: konflikty rówieśnicze, bullying szkolny. 9. Nowe technologie w otoczeniu dzieci-zagrożenia i szanse. 10. Uzależnienia, używki -zagrożenia, profilaktyka. IV. Endogenne źródła trudności wychowawczych. Rodzaje i przyczyny ich powstawania.(5h) 1. Emocje w życiu dziecka -ich istota i funkcja. Emocje a niespełnione potrzeby. Granice dzieci i dorosłych. 2. Problemy wychowawcze związane z agresją i autoagresją (samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, dysmorfofobia) 3. Kryzys szkolny: fobia szkolna, zaburzenia lękowe i depresja. 4. Identyfikacja problemów rozwojowych: zaburzenia integracji sensorycznej, dzieci wysoko wrażliwe. 5. Identyfikacja specjalnych potrzeb edukacyjnych wynikających z: niepełnosprawności, dysleksji, chorób przewlekłych, uszkodzeń wzroku i słuchu, spektrum, ADHD, SNOS i uzdolnień oraz kontekst edukacji włączającej. 6. Typowe i problemowe zachowania seksualne dzieci: specyfikacja oraz rola rodziców w przeciwdziałaniu przemocy seksualnej wobec małych dzieci. V. Metody i sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych z udziałem rodziców (8h): 1. Triada uczeń – rodzic – nauczyciel. Zasady dobrej współpracy z rodzicami. 2. Konflikt, rodzaje konfliktów i ich rozwiązywania. Rola komunikacji w rozwiązywaniu konfliktów. Etapy rozwiązywania problemów. 3. Narzędzia w rozwiązywaniu problemów: kontrakty, arkusze obserwacji ucznia, protokoły z mediacji i spotkań, wewnątrzszkolne procedury, rola sygnalistów. 4. Profilaktyczne programy wewnątrzszkolne oraz pozaszkolne instytucje wspierające szkołę w radzeniu sobie z problemami 5. Komunikacja w duchu empatii jako płaszczyzna do budowania dialogu -komunikacja bez przemocy M. Rosenberga. 6. Budowanie relacji z dzieckiem oparte na filozofii pozytywnej dyscypliny. 7. Trening zastępowania agresji i jego komponenty: trening umiejętności społecznych (TUS), trening kontroli złości oraz trening wnioskowania moralnego. 8. Budowanie relacji z dzieckiem- tutoring szkolny i rodzinny, mentoring. VI. Zajęcia podsumowujące-przedstawienie projektów zaliczeniowych (5h). |
|
Literatura: |
Beach H., Strijack T. (2020). Nauczyciel troskliwy ogrodnik. Jak sprawić, by uczniowie za nami podążali, stali się bardziej otwarci i zaangażowani? Warszawa: Wydawnictwo Życzliwe SZUM LASU. Błażek, M i Lewandowska–Walter. A. (2017). Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci. Warszawa: Difin. Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Sopot: GWP. Czekierda P. Szala M., Fingas B. (2018). Tutoring. Teoria, praktyka, studium przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer. Derezinska.I (2010). Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Faber A., Mazlish. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. (2012). Poznań: Media Rodzina Sp. z o.o. Jurczyk, M., Dąbkowska, M. (2022). Seksualność dzieci i młodzieży- [nie]trudności pedagogiczne i psychoterapeutyczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Gładyszewska-Cylulko, J. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls. Gruszczyk – Kolczyńska, E.Zielińska, E. Jelinek, J.A. (2013). Starsze przedszkolaki. Krakow: Bliżej przedszkola. (fragmenty) Gruszczyk -Kolczyńska, E. (2017). Tabletowe dzieci. Szkoła specjalna, nr 5. Jędrzejko, M., Taper, A. Kiełtyk-Zaborowska, I. (2024). Cyberuzależnienia –zjawisko, profilaktyka, elementy terapii. Warszawa: Wydawnictwo Medical Tribune Polska. Kordziński J. (2017). Szkoła wspólnych działań, czyli o relacjach i współpracy. Warszawa: Wolters Kluwer. Lubowiecka. J. (1999). Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSIP. Łobocki M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole. Warszawa: IMPULS. Macnamara D. (2021). Odpoczynek, zabawa, rozwój. Zrozumieć małe dziecko (lub każdego, kto tak się zachowuje). Warszawa: Wydawnictwo Życzliwe SZUM LASU. Mendel, M. (2007) Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Nelsen J. (2020).Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo. Nelsen J. Foster S., Raphel A. (2020) Pozytywna dyscyplina dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. . Warszawa: CoJaNaTo. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rosenberg, M.R. (2009). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Jacek Santorski & Agencja Wydawnicza. Schaffer R. (2018). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. Szczepkowska K. (2019). Współpraca z rodzicami, czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Szelągowska-Mironiuk, A. (2022). Dziecko wobec śmierci i żałoby. Warszawa: Wydawnictw psychologiadziecka.org. Szlendak T. (2015). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: PWN. Żyliński J. (2022). Granice dzieci i dorosłych. (seria rodzicielska). Szczecin: Wydawnictwo Natuli. |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS 3 Nakład pracy studenta: udział w zajęciach 20h Przygotowanie ćwiczeń oraz projektu studenckiego 40h Zapoznanie się z literaturą 30h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
ODY ORGANIZACJI ZAJĘĆ Prezentacje multimedialne, filmy metodyczne, ćwiczenia i zadania praktyczne, praca samokształceniowa, praca zespołowa SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: • Uczestnictwo w zajęciach • Uczestnictwo w ćwiczeniach i aktywnościach podczas zajęć • Przygotowanie zajęć warsztatowych w zespole dotyczącego wybranego programu wychowawczego- projekt studencki |
|
Pełny opis: |
1) Zajęcia organizacyjne. (2h) 2) Komunikacja według treningu M. Mazlish Jak mówić żeby dzieci słuchały nas w szkole i w domu (3h) Jak pomóc dzieciom, aby potrafiły wyrażać własne uczucia. Zabawy wzmacniające postawy prospołeczne u dzieci. 3) Potencjał osobisty według treningu D. Ch Weston oraz M. S. Weston Co dzień mądrzejsze Szacunek do samego siebie. Odwaga i pewność siebie. Wytrwałość i optymizm (3h) 4) Treningi uważności. Wspomaganie procesu uważności. Jak się koncentrować. Jak nauczyć się wycisza własne emocje. (3h) 5) Radzenie sobie z trudnymi emocjami w oparciu o „Trening zastępowania Agresji”. Elementy trening zastępowania agresji. Drama. Cym jest agresja dziecięca. Trzy filary pracy z dzieckiem które ma trudności radzenia sobie ze złością. (3h) 6) Współpraca oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów w oparciu o program „Pozytywna Dyscyplina” . Wykorzystanie metod zabawowych do budowania współpracy oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów. (3h) 7) Umiejętność organizacji i zarządzania własnym czasem według teorii Daltońskiej . Ćwiczenia wspomagające umiejętność planowania, organizowania przestrzeni uczenia się. Narzędzia pomagające organizować przestrzeń pracy dziecka (3h) |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA • Kiezik-Kordzińska E., Jeden Za Wszystkich Wszyscy Za Jednego. Jak zintegrować klasę, WSIP, Warszawa 2008 • Koak A. Proces grupowy : poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Wyd Helion, Gliwice 2014 • Weston D. Ch., Weston M. S., Co dzień mądrzejsze – 365 gier I zabaw kształtujących wrażliwość I inteligencję emocjonalną dziecka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002 • Fleming I., Po prostu zaczynamy – praktyczne porady z pedagogiki zabawy, Wyd. JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Klaus W. Y., Umiejętność współpracy w grupach - zabawy i improwizacje, JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Pancewicz A. (red), Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe, Wyd IBE, Warszawa 1991 • Stroms G., 100 nowych gier muzycznych, Wydawnictwo KLANZA 1999 • Jachimska M. (red), Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 1994, cz. I • Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych , wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 2000, cz.II • Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać aby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993 • Grela J., Szewczak R., Bloch M. Coaching grupowy : praktyczny podręcznik dla liderów, trenerów, doradców i nauczycieli / • Dmitruk P.,Trening relaksacyjny : kurs dla zapracowanych, Wyd Piotr Dmitruk, e-book LITERATURA DODATKOWA • Faber A., Mazlish E., Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993 • Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992 Wiertsem H, 100 gier ruchowych Wydawnictwo KLANZA 1999. |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS 3 Nakład pracy studenta: udział w zajęciach 20h Przygotowanie ćwiczeń oraz projektu studenckiego 40h Zapoznanie się z literaturą 30h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.