Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwiązywanie problemów wychowawczych we współpracy z rodzicami - projekt

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-RPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwiązywanie problemów wychowawczych we współpracy z rodzicami - projekt
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i uczniów w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej. Rola i autorytet nauczyciela w procesach wychowania i nauczania. Organizacja i funkcjonowanie instytucji oświatowych. Przebieg i uwarunkowania procesu komunikacji z rodzicami dzieci i uczniów w sytuacjach trudnych. Możliwości i formy udzielania wsparcia rodzicom dzieci i uczniów. Analizowanie i interpretowanie sytuacji wychowawczych w świetle wybranych ujęć teoretycznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji współpracy z ich rodzicami.

Zna i rozumie rolę nauczyciela we współpracy z rodzicami, rozwijaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów.

Zna i rozumie typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; modele, funkcje, szanse, zagrożenia współpracy z rodzicami; sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi dzieci lub uczniów i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka lub ucznia.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu budowania współpracy z rodzicami dziecka i ucznia.

Potrafi skutecznie porozumiewać się z rodzicami dzieci i uczniów z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do podejmowania działań związanych z organizacją współpracy z rodzicami dzieci i uczniów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia ze studentami będę prowadzone zgodnie z terminarzem zajęć.

Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl, a także aplikacji Teams w godzinach dyżuru.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

1.Opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji) – na wskazany temat,

a następnie prezentacja treści podczas zajęć

2. Przygotowanie projektu rozwiązań wybranego problemu wychowawczego (praca w małych grupach) i prezentacja jego założeń na zajęciach

3. Obecność i aktywność na zajęciach

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci poznają pojęcia i rodzaje trudności wychowawczych, przyczyny ich powstawania, metody ich rozpoznawania, a także sposoby ich przezwyciężania. Każdorazowo będziemy rozpoczynać od aspektów teoretycznych, (wiedza) a kolejno przechodzić do działań praktycznych (umiejętności i postawy).

Obszary tematyczne ćwiczeń:

Komunikacja w duchu empatii jako płaszczyzna do budowania dialogu pomiędzy ludźmi

Emocje w życiu dziecka ich istota i funkcja

Adaptacja dziecka do warunków opieki instytucjonalnej (żłobek, przedszkole)

Samodzielność dziecka w zakresie samoobsługi

Granice w systemie rodzinnym

Integracja sensoryczna

Nowe technologie w otoczeniu dzieci

Konflikty rodzinne (rozwód rodziców)

Przemoc (fizyczna i psychiczna) wobec dziecka

Literatura:

Literatura podstawowa:

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002

Błażek, M i Lewandowska – Walter, A., Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych

i dzieci, Difin, Warszawa, 2017

Całusińska, M., Trening umiejętności wychowawczych GWP, Sopot. 2012

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty)

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty)

Gruszczyk -Kolczyńska, E., Tabletowe dzieci. Szkoła specjalna, nr 5, 2017

Kordziński J., Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy, Warszawa 2017

Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012

Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012

Lubowiecka. J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSIP. 1999.

Sakowska, J., Szkoła dla rodziców i wychowawców, CMPPP, Warszawa, 2008

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty)

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Voss, A., Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2017

Literatura uzupełniająca

„Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców” Wydawnictwo MEN, Warszawa 2011

Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004

Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001

Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002

Uwagi:

Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie wystąpienia - 15

Przygotowanie pracy na zaliczenie - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3

Kod dostępu do zespołu w aplikacji MS Teams - zostanie udostępniony za pomocą USOS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pardej
Prowadzący grup: Marta Poruszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia ze studentami będę prowadzone zgodnie z terminarzem zajęć.

Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl, a także aplikacji Teams w godzinach dyżuru.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

1.Opracowanie zagadnienia (w formie prezentacji) – na wskazany temat,

a następnie prezentacja treści podczas zajęć

2. Przygotowanie projektu rozwiązań wybranego problemu wychowawczego (praca w małych grupach) i prezentacja jego założeń na zajęciach

3. Obecność i aktywność na zajęciach

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci poznają pojęcia i rodzaje trudności wychowawczych, przyczyny ich powstawania, metody ich rozpoznawania, a także sposoby ich przezwyciężania. Każdorazowo będziemy rozpoczynać od aspektów teoretycznych, (wiedza) a kolejno przechodzić do działań praktycznych (umiejętności i postawy).

Obszary tematyczne ćwiczeń:

Komunikacja w duchu empatii jako płaszczyzna do budowania dialogu pomiędzy ludźmi

Emocje w życiu dziecka ich istota i funkcja

Adaptacja dziecka do warunków opieki instytucjonalnej (żłobek, przedszkole)

Samodzielność dziecka w zakresie samoobsługi

Granice w systemie rodzinnym

Integracja sensoryczna

Nowe technologie w otoczeniu dzieci

Konflikty rodzinne (rozwód rodziców)

Przemoc (fizyczna i psychiczna) wobec dziecka

Literatura:

Literatura podstawowa:

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002

Błażek, M i Lewandowska – Walter, A., Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych

i dzieci, Difin, Warszawa, 2017

Całusińska, M., Trening umiejętności wychowawczych GWP, Sopot. 2012

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty)

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty)

Gruszczyk -Kolczyńska, E., Tabletowe dzieci. Szkoła specjalna, nr 5, 2017

Kordziński J., Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy, Warszawa 2017

Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012

Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012

Lubowiecka. J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSIP. 1999.

Sakowska, J., Szkoła dla rodziców i wychowawców, CMPPP, Warszawa, 2008

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty)

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Voss, A., Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2017

Literatura uzupełniająca

„Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców” Wydawnictwo MEN, Warszawa 2011

Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004

Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001

Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002

Uwagi:

Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie wystąpienia - 15

Przygotowanie pracy na zaliczenie - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Marta Poruszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na zaliczenie na ocenę składają się:

1.Opracowanie zagadnienia, w formie prezentacji, na wskazany temat, a następnie prezentacja treści podczas zajęć

2. Przygotowanie projektu rozwiązań wybranego problemu wychowawczego (praca w małych grupach) i prezentacja jego założeń na zajęciach

3. Obecność i aktywność na zajęciach

Pełny opis:

1. Rodzina i jej funkcje, przemiany życia współczesnych rodzin. (1h)

2. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Rodzice w strukturach placówek edukacyjnych- prawa, obowiązki, procedury. (2h)

3. Style wychowania i postawy rodziców, źródła i rodzaje rodzicielskiego oporu. (2h)

4. Konflikt, sposoby rozwiązywania konfliktów, zasady dobrej współpracy (2h)

5. Komunikacja w duchu empatii jako płaszczyzna do budowania dialogu pomiędzy ludźmi -komunikacja bez przemocy M. Rosenberga (4h)

6. Budowanie relacji nauczyciela z dzieckiem- tutoring szkolny i rodzinny oraz mentoring (3h)

7. Emocje w życiu dziecka -ich istota i funkcja(2h)

8. Identyfikacja problemów rozwojowych: zaburzenia integracji sensorycznej, dzieci wysoko wrażliwe, specjalne potrzeby edukacyjne (specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, niedostosowanie społeczne) (2h)

9. Kryzys szkolny (fobia szkolna, depresje, konflikty rówieśnicze i sposoby ich rozwiązywania, mobbing szkolny) (2h)

10. Konflikty rodzinne (rozwód, przemoc fizyczna i psychiczna) (1h)

11. Nowe technologie w otoczeniu dzieci-zagrożenia i szanse (2h)

12. Uzależnienia, używki -zagrożenia, profilaktyka (1h)

13. Adaptacja dziecka do warunków opieki instytucjonalnej (1h)

14. Samodzielność dziecka w zakresie samoobsługi (1h)

15. Zajęcia podsumowujące-przedstawienie projektów zaliczeniowych (4h)

Literatura:

Babicka-Wirkus A,., Kultury oporu w szkole. Wyd. Wolters Kluwer , Warszawa 2019

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002

Błażek, M i Lewandowska – Walter, A., Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych

i dzieci, Difin, Warszawa, 2017

Całusińska, M., Trening umiejętności wychowawczych GWP, Sopot. 2012

Czekierda P. Szala M., Fingas B "Tutoring. Teoria, praktyka, studium przypadków." Wolters Kluwer, Warszawa 2018

Faber A., Mazlish "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.". Media Rodzina Sp. z o.o. Poznań 2012

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty)

Gruszczyk -Kolczyńska, E., Tabletowe dzieci. Szkoła specjalna, nr 5, 2017

Juul Jesper "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?" Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2014

Kordziński J., Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy, Warszawa 2017

Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012

Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012

Lubowiecka. J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSIP. 1999.

Sakowska, J., Szkoła dla rodziców i wychowawców, CMPPP, Warszawa, 2008

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski & Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty)

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Szczepkowska K. Współpraca z rodzicami, czyli jak rozmawiać o edukacji wyłączającej . ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Voss, A., Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2017

Literatura uzupełniająca

„Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców. Wydawnictwo MEN, Warszawa 2011

Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty)

Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004

Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002

Szlendak T. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010

Uwagi:

Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, (dyskusja dydaktyczna, praca z tekstem, film, analiza przypadków), forma pracy: praca grupowa i w parach.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie do zaliczenia: 15

Przygotowanie pracy, prezentacji: 15

Inne formy: 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Witkowska-Tomaszewska
Prowadzący grup: Anna Witkowska-Tomaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY ORGANIZACJI ZAJĘĆ

Prezentacje multimedialne, filmy metodyczne, ćwiczenia i zadania praktyczne, praca samokształceniowa, praca zespołowa

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

• Uczestnictwo w zajęciach

• Uczestnictwo w ćwiczeniach i aktywnościach podczas zajęć

• Przygotowanie zajęć warsztatowych w zespole dotyczącego wybranego programu wychowawczego- projekt studencki

Pełny opis:

1) Zajęcia organizacyjne. (2h)

2) Komunikacja według treningu M. Mazlish Jak mówić żeby dzieci słuchały nas w szkole i w domu (3h) Jak pomóc dzieciom, aby potrafiły wyrażać własne uczucia. Zabawy wzmacniające postawy prospołeczne u dzieci.

3) Potencjał osobisty według treningu D. Ch Weston oraz M. S. Weston Co dzień mądrzejsze Szacunek do samego siebie. Odwaga i pewność siebie. Wytrwałość i optymizm (3h)

4) Treningi uważności. Wspomaganie procesu uważności. Jak się koncentrować. Jak nauczyć się wycisza własne emocje. (3h)

5) Radzenie sobie z trudnymi emocjami w oparciu o „Trening zastępowania Agresji”. Elementy trening zastępowania agresji. Drama. Cym jest agresja dziecięca. Trzy filary pracy z dzieckiem które ma trudności radzenia sobie ze złością. (3h)

6) Współpraca oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów w oparciu o program „Pozytywna Dyscyplina” . Wykorzystanie metod zabawowych do budowania współpracy oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów. Klanza. (3h)

7) Umiejętność organizacji i zarządzania własnym czasem według teorii Daltońskiej . Ćwiczenia wspomagające umiejętność planowania, organizowania przestrzeni uczenia się. Narzędzia pomagające organizować przestrzeń pracy dziecka (3h)

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

• Kiezik-Kordzińska E., Jeden Za Wszystkich Wszyscy Za Jednego. Jak zintegrować klasę, WSIP, Warszawa 2008

• Koak A. Proces grupowy : poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Wyd Helion, Gliwice 2014

• Weston D. Ch., Weston M. S., Co dzień mądrzejsze – 365 gier I zabaw kształtujących wrażliwość I inteligencję emocjonalną dziecka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002

• Fleming I., Po prostu zaczynamy – praktyczne porady z pedagogiki zabawy, Wyd. JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Klaus W. Y., Umiejętność współpracy w grupach - zabawy i improwizacje, JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Pancewicz A. (red), Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe, Wyd IBE, Warszawa 1991

• Stroms G., 100 nowych gier muzycznych, Wydawnictwo KLANZA 1999

• Jachimska M. (red), Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 1994, cz. I

• Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych , wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 2000, cz.II

• Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać aby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993

• Grela J., Szewczak R., Bloch M. Coaching grupowy : praktyczny podręcznik dla liderów, trenerów, doradców i nauczycieli /

• Dmitruk P.,Trening relaksacyjny : kurs dla zapracowanych, Wyd Piotr Dmitruk, e-book

LITERATURA DODATKOWA

• Faber A., Mazlish E., Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993

• Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992 Wiertsem H, 100 gier ruchowych Wydawnictwo KLANZA 1999.

Uwagi:

Punkty ECTS 3

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 20h

Przygotowanie ćwiczeń oraz projektu studenckiego 40h

Zapoznanie się z literaturą 30h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Witkowska-Tomaszewska
Prowadzący grup: Marta Poruszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na zaliczenie na ocenę składają się:

1.Opracowanie zagadnienia, w formie prezentacji, na wskazany temat, a następnie prezentacja treści podczas zajęć

2. Przygotowanie projektu rozwiązań wybranego problemu wychowawczego (praca w małych grupach) i prezentacja jego założeń na zajęciach

3. Obecność i aktywność na zajęciach

Pełny opis:

Rodzina i jej funkcje, przemiany życia współczesnych rodzin. (1h)

2. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Rodzice w strukturach placówek edukacyjnych- prawa, obowiązki, procedury. (2h)

3. Style wychowania i postawy rodziców, źródła i rodzaje rodzicielskiego oporu. (2h)

4. Konflikt, sposoby rozwiązywania konfliktów, zasady dobrej współpracy (2h)

5. Komunikacja w duchu empatii jako płaszczyzna do budowania dialogu pomiędzy ludźmi -komunikacja bez przemocy M. Rosenberga (4h)

6. Budowanie relacji nauczyciela z dzieckiem- tutoring szkolny i rodzinny oraz mentoring (3h)

7. Emocje w życiu dziecka -ich istota i funkcja(2h)

8. Identyfikacja problemów rozwojowych: zaburzenia integracji sensorycznej, dzieci wysoko wrażliwe, specjalne potrzeby edukacyjne (specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, niedostosowanie społeczne) (2h)

9. Kryzys szkolny (fobia szkolna, depresje, konflikty rówieśnicze i sposoby ich rozwiązywania, mobbing szkolny) (2h)

10. Konflikty rodzinne (rozwód, przemoc fizyczna i psychiczna) (1h)

11. Nowe technologie w otoczeniu dzieci-zagrożenia i szanse (2h)

12. Uzależnienia, używki -zagrożenia, profilaktyka (1h)

13. Adaptacja dziecka do warunków opieki instytucjonalnej (1h)

14. Samodzielność dziecka w zakresie samoobsługi (1h)

15. Zajęcia podsumowujące-przedstawienie projektów zaliczeniowych (4h)

Literatura:

Babicka-Wirkus A,., Kultury oporu w szkole. Wyd. Wolters Kluwer , Warszawa 2019

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?, WSiP, Warszawa 2002

Błażek, M i Lewandowska – Walter, A., Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych

i dzieci, Difin, Warszawa, 2017

Całusińska, M., Trening umiejętności wychowawczych GWP, Sopot. 2012

Czekierda P. Szala M., Fingas B "Tutoring. Teoria, praktyka, studium przypadków." Wolters Kluwer, Warszawa 2018

Faber A., Mazlish "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.". Media Rodzina Sp. z o.o. Poznań 2012

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty)

Gruszczyk -Kolczyńska, E., Tabletowe dzieci. Szkoła specjalna, nr 5, 2017

Juul Jesper "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?" Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2014

Kordziński J., Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy, Warszawa 2017

Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012

Kranowitz, C. S, Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2012

Lubowiecka. J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSIP. 1999.

Sakowska, J., Szkoła dla rodziców i wychowawców, CMPPP, Warszawa, 2008

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski & Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty)

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Szczepkowska K. Współpraca z rodzicami, czyli jak rozmawiać o edukacji wyłączającej . ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Voss, A., Zrozumieć sygnały sensoryczne dziecka. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2017

Literatura uzupełniająca

„Moje dziecko w przedszkolu i szkole. Poradnik dla rodziców. Wydawnictwo MEN, Warszawa 2011

Badora S.,Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty)

Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004

Steward J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002

Szlendak T. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010

Uwagi:

Metody kształcenia: metody aktywizujące, metody warsztatowe, (dyskusja dydaktyczna, praca z tekstem, film, analiza przypadków), forma pracy: praca grupowa i w parach.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie do zaliczenia: 15

Przygotowanie pracy, prezentacji: 15

Inne formy: 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Witkowska-Tomaszewska
Prowadzący grup: Aleksandra Chrzustek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

METODY ORGANIZACJI ZAJĘĆ

Prezentacje multimedialne, filmy metodyczne, ćwiczenia i zadania praktyczne, praca samokształceniowa, praca zespołowa

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

• Uczestnictwo w zajęciach

• Uczestnictwo w ćwiczeniach i aktywnościach podczas zajęć

• Przygotowanie zajęć warsztatowych w zespole dotyczącego wybranego programu wychowawczego- projekt studencki

Pełny opis:

1) Zajęcia organizacyjne. (2h)

2) Komunikacja według treningu M. Mazlish Jak mówić żeby dzieci słuchały nas w szkole i w domu (3h) Jak pomóc dzieciom, aby potrafiły wyrażać własne uczucia. Zabawy wzmacniające postawy prospołeczne u dzieci.

3) Potencjał osobisty według treningu D. Ch Weston oraz M. S. Weston Co dzień mądrzejsze Szacunek do samego siebie. Odwaga i pewność siebie. Wytrwałość i optymizm (3h)

4) Treningi uważności. Wspomaganie procesu uważności. Jak się koncentrować. Jak nauczyć się wycisza własne emocje. (3h)

5) Radzenie sobie z trudnymi emocjami w oparciu o „Trening zastępowania Agresji”. Elementy trening zastępowania agresji. Drama. Cym jest agresja dziecięca. Trzy filary pracy z dzieckiem które ma trudności radzenia sobie ze złością. (3h)

6) Współpraca oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów w oparciu o program „Pozytywna Dyscyplina” . Wykorzystanie metod zabawowych do budowania współpracy oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów. Klanza. (3h)

7) Umiejętność organizacji i zarządzania własnym czasem według teorii Daltońskiej . Ćwiczenia wspomagające umiejętność planowania, organizowania przestrzeni uczenia się. Narzędzia pomagające organizować przestrzeń pracy dziecka (3h)

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

• Kiezik-Kordzińska E., Jeden Za Wszystkich Wszyscy Za Jednego. Jak zintegrować klasę, WSIP, Warszawa 2008

• Koak A. Proces grupowy : poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Wyd Helion, Gliwice 2014

• Weston D. Ch., Weston M. S., Co dzień mądrzejsze – 365 gier I zabaw kształtujących wrażliwość I inteligencję emocjonalną dziecka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002

• Fleming I., Po prostu zaczynamy – praktyczne porady z pedagogiki zabawy, Wyd. JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Klaus W. Y., Umiejętność współpracy w grupach - zabawy i improwizacje, JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Pancewicz A. (red), Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe, Wyd IBE, Warszawa 1991

• Stroms G., 100 nowych gier muzycznych, Wydawnictwo KLANZA 1999

• Jachimska M. (red), Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 1994, cz. I

• Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych , wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 2000, cz.II

• Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać aby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993

• Grela J., Szewczak R., Bloch M. Coaching grupowy : praktyczny podręcznik dla liderów, trenerów, doradców i nauczycieli /

• Dmitruk P.,Trening relaksacyjny : kurs dla zapracowanych, Wyd Piotr Dmitruk, e-book

LITERATURA DODATKOWA

• Faber A., Mazlish E., Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993

• Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992 Wiertsem H, 100 gier ruchowych Wydawnictwo KLANZA 1999.

Uwagi:

Punkty ECTS 3

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 20h

Przygotowanie ćwiczeń oraz projektu studenckiego 40h

Zapoznanie się z literaturą 30h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Poruszek
Prowadzący grup: Marta Poruszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na zaliczenie na ocenę składają się:

I. Teoretyczne opracowanie wybranego z listy problemu wychowawczego w formie prezentacji, a następnie przeprowadzenie zajęć aktywizujących na ten temat (praca w zespołach 3-4 osobowych)

II. Przygotowanie dwuetapowego PROJEKTU:

1. wywiad z nauczycielem/ami edukacji wczesnoszkolnej na temat najczęściej występujących problemów wychowawczych w klasach 1-3 i sposobów ich rozwiązywania z udziałem rodziców;

2. wybór i opis jednej konkretnej wychowawczej sytuacji problemowej oraz przedstawienie kilku propozycji rozwiązań tej sytuacji (praca w zespołach 3-4 osobowych)

III. Obecność i aktywność na zajęciach (praca indywidualna)

Pełny opis:

Pełny opis:

I. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. (1h)

II. Rodzice w strukturach placówek edukacyjnych- prawa, obowiązki, procedury (1h)

III. Egzogenne źródła trudności wychowawczych. Rodzaje i przyczyny ich powstawania.(10h)

1. Rodzina i jej funkcje, przemiany życia współczesnych rodzin.

2. Style wychowania. Źródła i rodzaje rodzicielskich postaw.

3. Konflikty rodzinne (rozwód, przemoc fizyczna i psychiczna).

4. Zaniedbanie środowiskowe i problem ubóstwa.

5. Trudności w psychofizycznej adaptacji dziecka do warunków opieki instytucjonalnej.

6. Brak samodzielności dziecka w zakresie samoobsługi.

7. Sytuacje kryzysowe lub traumatyczne w życiu dziecka (wojna, śmierć i choroba w rodzinie)

8. Kryzys szkolny: konflikty rówieśnicze, bullying szkolny.

9. Nowe technologie w otoczeniu dzieci-zagrożenia i szanse.

10. Uzależnienia, używki -zagrożenia, profilaktyka.

IV. Endogenne źródła trudności wychowawczych. Rodzaje i przyczyny ich powstawania.(5h)

1. Emocje w życiu dziecka -ich istota i funkcja. Emocje a niespełnione potrzeby. Granice dzieci i dorosłych.

2. Problemy wychowawcze związane z agresją i autoagresją (samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, dysmorfofobia)

3. Kryzys szkolny: fobia szkolna, zaburzenia lękowe i depresja.

4. Identyfikacja problemów rozwojowych: zaburzenia integracji sensorycznej, dzieci wysoko wrażliwe.

5. Identyfikacja specjalnych potrzeb edukacyjnych wynikających z: niepełnosprawności, dysleksji, chorób przewlekłych, uszkodzeń wzroku i słuchu, spektrum, ADHD, SNOS i uzdolnień oraz kontekst edukacji włączającej.

6. Typowe i problemowe zachowania seksualne dzieci: specyfikacja oraz rola rodziców w przeciwdziałaniu przemocy seksualnej wobec małych dzieci.

V. Metody i sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych z udziałem rodziców (8h):

1. Triada uczeń – rodzic – nauczyciel. Zasady dobrej współpracy z rodzicami.

2. Konflikt, rodzaje konfliktów i ich rozwiązywania. Rola komunikacji w rozwiązywaniu konfliktów. Etapy rozwiązywania problemów.

3. Narzędzia w rozwiązywaniu problemów: kontrakty, arkusze obserwacji ucznia, protokoły z mediacji i spotkań, wewnątrzszkolne procedury, rola sygnalistów.

4. Profilaktyczne programy wewnątrzszkolne oraz pozaszkolne instytucje wspierające szkołę w radzeniu sobie z problemami

5. Komunikacja w duchu empatii jako płaszczyzna do budowania dialogu -komunikacja bez przemocy M. Rosenberga.

6. Budowanie relacji z dzieckiem oparte na filozofii pozytywnej dyscypliny.

7. Trening zastępowania agresji i jego komponenty: trening umiejętności społecznych (TUS), trening kontroli złości oraz trening wnioskowania moralnego.

8. Budowanie relacji z dzieckiem- tutoring szkolny i rodzinny, mentoring.

VI. Zajęcia podsumowujące-przedstawienie projektów zaliczeniowych (5h).

Literatura:

Beach H., Strijack T. (2020). Nauczyciel troskliwy ogrodnik. Jak sprawić, by uczniowie za nami podążali, stali się bardziej otwarci i zaangażowani? Warszawa: Wydawnictwo Życzliwe SZUM LASU.

Błażek, M i Lewandowska–Walter. A. (2017). Rozwód jako proces. Perspektywa dorosłych i dzieci. Warszawa: Difin.

Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Sopot: GWP.

Czekierda P. Szala M., Fingas B. (2018). Tutoring. Teoria, praktyka, studium przypadków. Warszawa: Wolters Kluwer.

Derezinska.I (2010). Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Faber A., Mazlish. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. (2012). Poznań: Media Rodzina Sp. z o.o.

Jurczyk, M., Dąbkowska, M. (2022). Seksualność dzieci i młodzieży- [nie]trudności pedagogiczne i psychoterapeutyczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Gładyszewska-Cylulko, J. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Kraków: Impuls.

Gruszczyk – Kolczyńska, E.Zielińska, E. Jelinek, J.A. (2013). Starsze przedszkolaki. Krakow: Bliżej przedszkola. (fragmenty)

Gruszczyk -Kolczyńska, E. (2017). Tabletowe dzieci. Szkoła specjalna, nr 5.

Jędrzejko, M., Taper, A. Kiełtyk-Zaborowska, I. (2024). Cyberuzależnienia –zjawisko, profilaktyka, elementy terapii. Warszawa: Wydawnictwo Medical Tribune Polska.

Kordziński J. (2017). Szkoła wspólnych działań, czyli o relacjach i współpracy. Warszawa: Wolters Kluwer.

Lubowiecka. J. (1999). Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: WSIP. Łobocki M. (2007). W trosce o wychowanie w szkole. Warszawa: IMPULS.

Macnamara D. (2021). Odpoczynek, zabawa, rozwój. Zrozumieć małe dziecko (lub każdego, kto tak się zachowuje). Warszawa: Wydawnictwo Życzliwe SZUM LASU.

Mendel, M. (2007) Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Nelsen J. (2020).Pozytywna dyscyplina. Warszawa: CoJaNaTo.

Nelsen J. Foster S., Raphel A. (2020) Pozytywna dyscyplina dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. . Warszawa: CoJaNaTo.

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rosenberg, M.R. (2009). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Jacek Santorski & Agencja Wydawnicza.

Schaffer R. (2018). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.

Szczepkowska K. (2019). Współpraca z rodzicami, czyli jak rozmawiać o edukacji włączającej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Szelągowska-Mironiuk, A. (2022). Dziecko wobec śmierci i żałoby. Warszawa: Wydawnictw psychologiadziecka.org.

Szlendak T. (2015). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: PWN.

Żyliński J. (2022). Granice dzieci i dorosłych. (seria rodzicielska). Szczecin: Wydawnictwo Natuli.

Uwagi:

Punkty ECTS 3

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 20h

Przygotowanie ćwiczeń oraz projektu studenckiego 40h

Zapoznanie się z literaturą 30h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Witkowska-Tomaszewska
Prowadzący grup: Anna Witkowska-Tomaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

ODY ORGANIZACJI ZAJĘĆ

Prezentacje multimedialne, filmy metodyczne, ćwiczenia i zadania praktyczne, praca samokształceniowa, praca zespołowa

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

• Uczestnictwo w zajęciach

• Uczestnictwo w ćwiczeniach i aktywnościach podczas zajęć

• Przygotowanie zajęć warsztatowych w zespole dotyczącego wybranego programu wychowawczego- projekt studencki

Pełny opis:

1) Zajęcia organizacyjne. (2h)

2) Komunikacja według treningu M. Mazlish Jak mówić żeby dzieci słuchały nas w szkole i w domu (3h) Jak pomóc dzieciom, aby potrafiły wyrażać własne uczucia. Zabawy wzmacniające postawy prospołeczne u dzieci.

3) Potencjał osobisty według treningu D. Ch Weston oraz M. S. Weston Co dzień mądrzejsze Szacunek do samego siebie. Odwaga i pewność siebie. Wytrwałość i optymizm (3h)

4) Treningi uważności. Wspomaganie procesu uważności. Jak się koncentrować. Jak nauczyć się wycisza własne emocje. (3h)

5) Radzenie sobie z trudnymi emocjami w oparciu o „Trening zastępowania Agresji”. Elementy trening zastępowania agresji. Drama. Cym jest agresja dziecięca. Trzy filary pracy z dzieckiem które ma trudności radzenia sobie ze złością. (3h)

6) Współpraca oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów w oparciu o program „Pozytywna Dyscyplina” . Wykorzystanie metod zabawowych do budowania współpracy oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów. (3h)

7) Umiejętność organizacji i zarządzania własnym czasem według teorii Daltońskiej . Ćwiczenia wspomagające umiejętność planowania, organizowania przestrzeni uczenia się. Narzędzia pomagające organizować przestrzeń pracy dziecka (3h)

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

• Kiezik-Kordzińska E., Jeden Za Wszystkich Wszyscy Za Jednego. Jak zintegrować klasę, WSIP, Warszawa 2008

• Koak A. Proces grupowy : poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców, Wyd Helion, Gliwice 2014

• Weston D. Ch., Weston M. S., Co dzień mądrzejsze – 365 gier I zabaw kształtujących wrażliwość I inteligencję emocjonalną dziecka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002

• Fleming I., Po prostu zaczynamy – praktyczne porady z pedagogiki zabawy, Wyd. JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Klaus W. Y., Umiejętność współpracy w grupach - zabawy i improwizacje, JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Pancewicz A. (red), Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe, Wyd IBE, Warszawa 1991

• Stroms G., 100 nowych gier muzycznych, Wydawnictwo KLANZA 1999

• Jachimska M. (red), Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 1994, cz. I

• Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych , wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 2000, cz.II

• Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać aby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993

• Grela J., Szewczak R., Bloch M. Coaching grupowy : praktyczny podręcznik dla liderów, trenerów, doradców i nauczycieli /

• Dmitruk P.,Trening relaksacyjny : kurs dla zapracowanych, Wyd Piotr Dmitruk, e-book

LITERATURA DODATKOWA

• Faber A., Mazlish E., Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993

• Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992 Wiertsem H, 100 gier ruchowych Wydawnictwo KLANZA 1999.

Uwagi:

Punkty ECTS 3

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 20h

Przygotowanie ćwiczeń oraz projektu studenckiego 40h

Zapoznanie się z literaturą 30h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)