Podstawy muzyki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PUP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy muzyki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Terminologia z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej. Źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Formy wykonywania muzyki, budowa utworów muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej. Podstawowy repertuar muzyczny dla dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie. Podstawowa umiejętność gry na instrumencie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie terminologię z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III. Zna i rozumie źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka lub ucznia klas I-III. Zna cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej dzieci w przedszkolu i klasach I-III, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania; formy wykonywania muzyki, budowę utworów muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej. Zna podstawowy repertuar muzyczny dla dzieci lub uczniów w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zna wybrane współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie. Umiejętności Student/-ka potrafi zaprojektować przekaz muzyczny dostosowany do okoliczności w przedszkolu i klasach I-III. Potrafi grać proste melodie na wybranym instrumencie. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do przekonującego działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Martyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Uczestnik zajęć ma prawo wyboru formy zaliczenia przedmiotu: • Zagranie utworu muzycznego na wybranym przez siebie instrumencie • Zaśpiewanie utworu słowno- muzycznego z akompaniamentem muzycznym • Skomponowanie utworu w wybranej przez siebie aplikacji muzycznej • Połączenie wszystkich powyższych aktywności |
|
Pełny opis: |
Prawo oświatowe, a muzyka w edukacji przedszkolonej i wczesnoszkolnej. Terminologia z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej. Źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Formy wykonywania muzyki, budowa utworów muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej, znajomość skali głosu dziecka na poszczególnych etapach rozwoju. Podstawowy repertuar muzyczny dla dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane, współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie. Podstawowa umiejętność gry na instrumencie akustycznym lub instrumentach wirtualnych, praca w muzycznych aplikacjach oraz umiejętność śpiewu jedno- i dwugłosowego. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Franciszek Wesołowski, Zasady muzyki,. PWM Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 2004. 2. Maria Chełkowska-Zacharewicz, Julia Kaleńska-Rodzaj, Psychologia muzyki, PWN Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2022. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Urszula Bissinger-Ćwierz, Metody aktywizujące w szkolnej i pozaszkolnej edukacji muzycznej. Poradnik dla nauczycieli i animatorów, Difin, Warszawa, 2019. |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS: 4 zajęcia ćwiczeniowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia - 40 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Martyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Uczestnik zajęć ma prawo wyboru formy zaliczenia przedmiotu: • Zagranie utworu muzycznego na wybranym przez siebie instrumencie • Zaśpiewanie utworu słowno- muzycznego z akompaniamentem muzycznym • Skomponowanie utworu w wybranej przez siebie aplikacji muzycznej • Połączenie wszystkich powyższych aktywności |
|
Pełny opis: |
Prawo oświatowe, a muzyka w edukacji przedszkolonej i wczesnoszkolnej. Terminologia z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej. Źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Formy wykonywania muzyki, budowa utworów muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej, znajomość skali głosu dziecka na poszczególnych etapach rozwoju. Podstawowy repertuar muzyczny dla dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane, współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie. Podstawowa umiejętność gry na instrumencie akustycznym lub instrumentach wirtualnych, praca w muzycznych aplikacjach oraz umiejętność śpiewu jedno- i dwugłosowego. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Franciszek Wesołowski, Zasady muzyki,. PWM Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 2004. 2. Maria Chełkowska-Zacharewicz, Julia Kaleńska-Rodzaj, Psychologia muzyki, PWN Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2022. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Urszula Bissinger-Ćwierz, Metody aktywizujące w szkolnej i pozaszkolnej edukacji muzycznej. Poradnik dla nauczycieli i animatorów, Difin, Warszawa, 2019. |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS: 4 zajęcia ćwiczeniowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia - 40 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Konrad Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Uczestnik zajęć ma prawo wyboru formy zaliczenia przedmiotu: • Zagranie utworu muzycznego na wybranym przez siebie instrumencie • Zaśpiewanie utworu słowno- muzycznego z akompaniamentem muzycznym • Skomponowanie utworu w wybranej przez siebie aplikacji muzycznej • Połączenie wszystkich powyższych aktywności |
|
Pełny opis: |
Prawo oświatowe, a muzyka w edukacji przedszkolonej i wczesnoszkolnej. Terminologia z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej. Źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Formy wykonywania muzyki, budowa utworów muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej, znajomość skali głosu dziecka na poszczególnych etapach rozwoju. Podstawowy repertuar muzyczny dla dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane, współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie. Podstawowa umiejętność gry na instrumencie akustycznym lub instrumentach wirtualnych, praca w muzycznych aplikacjach oraz umiejętność śpiewu jedno- i dwugłosowego. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Franciszek Wesołowski, Zasady muzyki,. PWM Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 2004. 2. Maria Chełkowska-Zacharewicz, Julia Kaleńska-Rodzaj, Psychologia muzyki, PWN Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2022. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Urszula Bissinger-Ćwierz, Metody aktywizujące w szkolnej i pozaszkolnej edukacji muzycznej. Poradnik dla nauczycieli i animatorów, Difin, Warszawa, 2019. |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS: 4 zajęcia ćwiczeniowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia - 40 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Jastrzębska-Krajewska | |
Prowadzący grup: | Konrad Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Pietruszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Pietruszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.