Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy muzyki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-PUP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy muzyki dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Terminologia z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej. Źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Formy wykonywania muzyki, budowa utworów muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej. Podstawowy repertuar muzyczny dla dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie. Podstawowa umiejętność gry na instrumencie.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie terminologię z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III.

Zna i rozumie źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka lub ucznia klas I-III.

Zna cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej dzieci w przedszkolu i klasach I-III, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania; formy wykonywania muzyki, budowę utworów muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej.

Zna podstawowy repertuar muzyczny dla dzieci lub uczniów w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Zna wybrane współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie.

Umiejętności

Student/-ka potrafi zaprojektować przekaz muzyczny dostosowany do okoliczności w przedszkolu i klasach I-III.

Potrafi grać proste melodie na wybranym instrumencie.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do przekonującego działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Martyna Śliwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Uczestnik zajęć ma prawo wyboru formy zaliczenia przedmiotu:

• Zagranie utworu muzycznego na wybranym przez siebie instrumencie

• Zaśpiewanie utworu słowno- muzycznego z akompaniamentem muzycznym

• Skomponowanie utworu w wybranej przez siebie aplikacji muzycznej

• Połączenie wszystkich powyższych aktywności

Pełny opis:

Prawo oświatowe, a muzyka w edukacji przedszkolonej i wczesnoszkolnej. Terminologia z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej. Źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Formy wykonywania muzyki, budowa utworów muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej, znajomość skali głosu dziecka na poszczególnych etapach rozwoju. Podstawowy repertuar muzyczny dla dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane, współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie. Podstawowa umiejętność gry na instrumencie akustycznym lub instrumentach wirtualnych, praca w muzycznych aplikacjach oraz umiejętność śpiewu jedno- i dwugłosowego.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Franciszek Wesołowski, Zasady muzyki,. PWM Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 2004.

2. Maria Chełkowska-Zacharewicz, Julia Kaleńska-Rodzaj, Psychologia muzyki, PWN Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2022.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Urszula Bissinger-Ćwierz, Metody aktywizujące w szkolnej i pozaszkolnej edukacji muzycznej. Poradnik dla nauczycieli i animatorów, Difin, Warszawa, 2019.

Uwagi:

Punkty ECTS: 4

zajęcia ćwiczeniowe - 30 godzin

przygotowanie do zajęć - 30 godzin

przygotowanie do zaliczenia - 40 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Martyna Śliwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Uczestnik zajęć ma prawo wyboru formy zaliczenia przedmiotu:

• Zagranie utworu muzycznego na wybranym przez siebie instrumencie

• Zaśpiewanie utworu słowno- muzycznego z akompaniamentem muzycznym

• Skomponowanie utworu w wybranej przez siebie aplikacji muzycznej

• Połączenie wszystkich powyższych aktywności

Pełny opis:

Prawo oświatowe, a muzyka w edukacji przedszkolonej i wczesnoszkolnej. Terminologia z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej. Źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Formy wykonywania muzyki, budowa utworów muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej, znajomość skali głosu dziecka na poszczególnych etapach rozwoju. Podstawowy repertuar muzyczny dla dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane, współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie. Podstawowa umiejętność gry na instrumencie akustycznym lub instrumentach wirtualnych, praca w muzycznych aplikacjach oraz umiejętność śpiewu jedno- i dwugłosowego.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Franciszek Wesołowski, Zasady muzyki,. PWM Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 2004.

2. Maria Chełkowska-Zacharewicz, Julia Kaleńska-Rodzaj, Psychologia muzyki, PWN Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2022.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Urszula Bissinger-Ćwierz, Metody aktywizujące w szkolnej i pozaszkolnej edukacji muzycznej. Poradnik dla nauczycieli i animatorów, Difin, Warszawa, 2019.

Uwagi:

Punkty ECTS: 4

zajęcia ćwiczeniowe - 30 godzin

przygotowanie do zajęć - 30 godzin

przygotowanie do zaliczenia - 40 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Konrad Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Uczestnik zajęć ma prawo wyboru formy zaliczenia przedmiotu:

• Zagranie utworu muzycznego na wybranym przez siebie instrumencie

• Zaśpiewanie utworu słowno- muzycznego z akompaniamentem muzycznym

• Skomponowanie utworu w wybranej przez siebie aplikacji muzycznej

• Połączenie wszystkich powyższych aktywności

Pełny opis:

Prawo oświatowe, a muzyka w edukacji przedszkolonej i wczesnoszkolnej. Terminologia z zakresu muzyki i jej zastosowanie w edukacji muzycznej. Źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Formy wykonywania muzyki, budowa utworów muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej, znajomość skali głosu dziecka na poszczególnych etapach rozwoju. Podstawowy repertuar muzyczny dla dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wybrane, współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie. Podstawowa umiejętność gry na instrumencie akustycznym lub instrumentach wirtualnych, praca w muzycznych aplikacjach oraz umiejętność śpiewu jedno- i dwugłosowego.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Franciszek Wesołowski, Zasady muzyki,. PWM Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków, 2004.

2. Maria Chełkowska-Zacharewicz, Julia Kaleńska-Rodzaj, Psychologia muzyki, PWN Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2022.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Urszula Bissinger-Ćwierz, Metody aktywizujące w szkolnej i pozaszkolnej edukacji muzycznej. Poradnik dla nauczycieli i animatorów, Difin, Warszawa, 2019.

Uwagi:

Punkty ECTS: 4

zajęcia ćwiczeniowe - 30 godzin

przygotowanie do zajęć - 30 godzin

przygotowanie do zaliczenia - 40 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zuzanna Jastrzębska-Krajewska
Prowadzący grup: Konrad Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Pietruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Pietruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)