Podstawy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PSO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy socjologii |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Podstawowe pojęcia i teorie socjologiczne dotyczące struktury społecznej i zasady strukturalizacji życia społecznego, zasady funkcjonowania podstawowych instytucji, w tym instytucji oświatowych i ich roli w kształtowaniu i normowaniu rzeczywistości społecznej; wybrane teorie dotyczące interakcji społecznych ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji społecznej. Obserwowanie i analizowanie zjawisk społecznych, szczególnie w obszarach działalności pedagogicznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student /studentka zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne uczestników procesu wychowania i kształcenia, ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną w relacjach; zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów; reguły współdziałania; procesy i role grupowe; bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów. Umiejętności Student /studentka potrafi w sposób refleksyjny i krytyczny wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii, poprawnie konstruować pisemne i ustne wypowiedzi na tematy związane z omawianą problematyką. Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i kierowania procesami społecznymi w środowisku wychowania i kształcenia dziecka i ucznia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Grodecki | |
Prowadzący grup: | Mateusz Grodecki, Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru na czas nauczania zdalnego: Wykład: egzamin pisemny za pomocą plarformy MS Forms; Ćwiczenia: analiza wybranego przez studentów realnego zjawiska społecznego w kontekście tematyki konkretnych zajęć. Prezentacja powinna być przygotowana w oparciu o analizę wykorzystującą pojęcia i teorie socjologiczne przedstawione na wykładzie oraz wskazane w sylabusie. Analiza przygotowywana jest w grupach w formie prezentacji multimedialnej. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie studentom z innych kierunków niż socjologia, podstawowych zagadnień i problemów jakie podejmowane są we współczesnej socjologii. Punktem wyjścia jest przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej oraz głównych metod jakimi socjologowie posługują się w swoich badaniach. |
|
Literatura: |
Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004. Berger Peter, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Szkolne PWN. Durkheim Emile, Samobójstwo, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2011. Znaniecki Florian, Wstęp do socjologii, Wydawnictwo PWN, 1988. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a8b1befc94f30424eab498008457e2da8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9220b39c-ff8b-4031-9c24-f3ddef2e04d0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody dydaktyczne na czas nauczania zdalnego: Wykład online, analiza case study, dyskusja na żywo. Nakład pracy studenta: Wykład: 15h; Ćwiczenia 15 h; Przygotowanie projektu 15h; Praca własna z literaturą 30. Łączny nakład pracy studenta 75h. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jowita Bartczak | |
Prowadzący grup: | Jowita Bartczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: zajęcia będą prowadzone w aplikacji MS Teams. Metodą wspomagającą jest kontakt mailowy przez USOSmail, na który studenci otrzymają materiały z zajęć oraz w aplikacji One Drive. Kontakt z wykładowcą pod adresem: jbartczak@aps.edu.pl Zajęcia będą odbywać się wg ustalonego przez uczelnię harmonogramu w soboty i niedziele Nakład pracy studenta: Wykład 10 g. i ćwiczenia 10 g. - 3 pkt. ECTS - udział w zajęciach: 20g. - praca własna (lektura, przygotowanie prezentacji): 40 g. - przygotowanie do zaliczenia: 30g. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Grodecki | |
Prowadzący grup: | Mateusz Grodecki, Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru - nauczanie stacjonarne: Wykład: egzamin pisemny Ćwiczenia: analiza wybranego przez studentów realnego zjawiska społecznego w kontekście tematyki konkretnych zajęć. Prezentacja powinna być przygotowana w oparciu o analizę wykorzystującą pojęcia i teorie socjologiczne przedstawione na wykładzie oraz wskazane w sylabusie. Analiza przygotowywana jest w grupach w formie prezentacji multimedialnej. Sposób pomiaru na czas nauczania zdalnego: Wykład: egzamin pisemny za pomocą plarformy MS Forms; Ćwiczenia: analiza wybranego przez studentów realnego zjawiska społecznego w kontekście tematyki konkretnych zajęć. Prezentacja powinna być przygotowana w oparciu o analizę wykorzystującą pojęcia i teorie socjologiczne przedstawione na wykładzie oraz wskazane w sylabusie. Analiza przygotowywana jest w grupach w formie prezentacji multimedialnej. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie studentom z innych kierunków niż socjologia, podstawowych zagadnień i problemów jakie podejmowane są we współczesnej socjologii. Punktem wyjścia jest przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej oraz głównych metod jakimi socjologowie posługują się w swoich badaniach. |
|
Literatura: |
Berger Peter, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Szkolne PWN. Durkheim Emile, Samobójstwo, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2011. Znaniecki Florian, Wstęp do socjologii, Wydawnictwo PWN, 1988. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: wykład, analiza case study, dyskusja na żywo. Metody dydaktyczne na czas nauczania zdalnego: wykład online, analiza case study, dyskusja na żywo. Nakład pracy studenta: Wykład: 15h; Ćwiczenia 15 h; Przygotowanie projektu 15h; Praca własna z literaturą 30. Łączny nakład pracy studenta 75h. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jowita Bartczak | |
Prowadzący grup: | Jowita Bartczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane są poprzez zaliczenie na ocenę w formie pisemnej albo w aplikacji MS Forms, albo w formie pisemnej na uczelni - w zależności od sytuacji epidemicznej - na ostatnich zajęciach (ćwiczeniach) Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane w czasie ćwiczeń : prezentacje i dyskusje nad zadanym wcześniej tekstem Efekty uczenia się z zakresu kompetencji społecznych sprawdzane w czasie ćwiczeń podczas prezentacji i dyskusji grupowej |
|
Pełny opis: |
I. Przedmiot socjologii. Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie. Wiedza potoczna i naukowa. Socjologia jako dyscyplina naukowa. Socjologia wśród innych nauk. Rozwój socjologii. Czołowi przedstawiciele socjologii myśli socjologicznej. Współczesne teorie socjologiczne. II. Metody i narzędzia badań socjologicznych. Zmienne i korelacje. Proces badawczy i jego etapy. Metody badawcze. Obserwacja. Badania sondażowe. Eksperymenty. Analizy dokumentów i danych zastanych. Problemy i dylematy socjologa w procesie badawczym. III. Społeczny wymiar kultury. Kultura jako wyróżnik człowieka. Definicje kultury. Cechy kultury. Kultura materialna i niematerialna. Typy kultury. Kultura symboliczna i jej społeczne funkcje. Trywializacja symboli. Wartości i normy (rodzaje). Etnocentryzm i relatywizm kulturowy. Kultura masowa i jej społeczne znaczenie w świecie współczesnym. Rola telewizji i internetu. Społeczne oddziaływanie reklamy. IV. Interakcje i struktura społeczna. Pojęcie interakcji. Interakcje jako: wymiana, gra i komunikacja. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Mowa ciała. Status społeczny i jego rodzaje. Role społeczne – podejście dramaturgiczne (teoria E. Goffmana). V. Zbiorowości społeczne. Pojęcie grupy społecznej. Cechy grupy społecznej. Typologia grup. Normy grupowe. Struktura grupy. Procesy grupowe. Komunikacja w grupie. Typy przywództwa. Spójność grupy. Konformizm grupowy. Mechanizm kontroli społecznej. Grupy odniesienia porównawczego i normatywnego. Organizacje społeczne. Instytucje społeczne. Społeczność lokalna i zbiorowość terytorialna. Stereotypy i uprzedzenia i ich edukacyjne konsekwencje. VI. Proces socjalizacji. Socjalizacja i wychowanie a natura. „Dzikie dzieci”. Osobowość społeczna. Dynamika socjalizacji – różne ujęcia. Socjalizacja pierwotna i jej znaczenie. Rozwój „jaźni” wg G.H.Meada. Socjalizacja wtórna. Resocjalizacja. VII. Stratyfikacja społeczna. Pojęcie nierówności społecznych. Systemy stratyfikacji. Teorie stratyfikacji: funkcjonalna, teoria konfliktu, wielowymiarowe ujęcie M.Webera. Utrzymywanie systemu stratyfikacji społecznej. Klasy i warstwy. Zróżnicowanie społeczno-zawodowe. Ruchliwość społeczna i jej rodzaje. Klasa średnia. Underclass i marginalizacja społeczna. Bezrobocie (typy i skutki) i ubóstwo w Polsce. VIII. Edukacja. Zadania szkoły. Teorie nauczania a problem nierówności. Edukacja a płeć kulturowa i etniczność. |
|
Literatura: |
1) A. Giddens, Socjologia, PWN Warszawa 2004 2) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Warszawa 1997 3) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: 1) E. Aronson, Człowiek-istota społeczna, Warszawa 1995, s. 494-522 2) P.L.Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983, s.202-227 3) E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1998, r.I 4) G. Le Bon, Psychologia tłumu, Warszawa 1994, r.I 5) St. Ossowski, Konflikt niewspółmiernych skal wartości, Dzieła, t.III, Warszawa 1967 6) D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Warszawa 1998, r.I 7) J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993, r. VII |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: zajęcia prowadzone stacjonarnie. Metodą wspomagającą jest kontakt mailowy przez USOSmai. Kontakt z wykładowcą pod adresem: jbartczak@aps.edu.pl Zajęcia będą odbywać się wg ustalonego przez uczelnię harmonogramu w soboty i niedziele Nakład pracy studenta: Wykład 10 g. i ćwiczenia 10 g. - 3 pkt. ECTS - udział w zajęciach: 20g. - praca własna (lektura, przygotowanie prezentacji): 40 g. - przygotowanie do zaliczenia: 30g. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Grodecki | |
Prowadzący grup: | Mateusz Grodecki, Justyna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru - nauczanie stacjonarne: Wykład: egzamin pisemny Ćwiczenia: analiza wybranego przez studentów realnego zjawiska społecznego w kontekście tematyki konkretnych zajęć. Prezentacja powinna być przygotowana w oparciu o analizę wykorzystującą pojęcia i teorie socjologiczne przedstawione na wykładzie oraz wskazane w sylabusie. Analiza przygotowywana jest w grupach w formie prezentacji multimedialnej. Sposób pomiaru na czas nauczania zdalnego: Wykład: egzamin pisemny za pomocą plarformy MS Forms; Ćwiczenia: analiza wybranego przez studentów realnego zjawiska społecznego w kontekście tematyki konkretnych zajęć. Prezentacja powinna być przygotowana w oparciu o analizę wykorzystującą pojęcia i teorie socjologiczne przedstawione na wykładzie oraz wskazane w sylabusie. Analiza przygotowywana jest w grupach w formie prezentacji multimedialnej. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie studentom z innych kierunków niż socjologia, podstawowych zagadnień i problemów jakie podejmowane są we współczesnej socjologii. Punktem wyjścia jest przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej oraz głównych metod jakimi socjologowie posługują się w swoich badaniach. |
|
Literatura: |
Berger Peter, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Szkolne PWN. Durkheim Emile, Samobójstwo, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2011. Znaniecki Florian, Wstęp do socjologii, Wydawnictwo PWN, 1988. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: wykład, analiza case study, dyskusja na żywo. Metody dydaktyczne na czas nauczania zdalnego: wykład online, analiza case study, dyskusja na żywo. Nakład pracy studenta: Wykład: 15h; Ćwiczenia 15 h; Przygotowanie projektu 15h; Praca własna z literaturą 30. Łączny nakład pracy studenta 75h. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
CW
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jowita Bartczak | |
Prowadzący grup: | Jowita Bartczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane są poprzez zaliczenie na ocenę w formie pisemnej albo w aplikacji MS Forms, albo w formie pisemnej na uczelni - w zależności od sytuacji epidemicznej - na ostatnich zajęciach (ćwiczeniach) Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane w czasie ćwiczeń : prezentacje i dyskusje nad zadanym wcześniej tekstem Efekty uczenia się z zakresu kompetencji społecznych sprawdzane w czasie ćwiczeń podczas prezentacji i dyskusji grupowej |
|
Pełny opis: |
I. Przedmiot socjologii. Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie. Wiedza potoczna i naukowa. Socjologia jako dyscyplina naukowa. Socjologia wśród innych nauk. Rozwój socjologii. Czołowi przedstawiciele socjologii myśli socjologicznej. Współczesne teorie socjologiczne. II. Metody i narzędzia badań socjologicznych. Zmienne i korelacje. Proces badawczy i jego etapy. Metody badawcze. Obserwacja. Badania sondażowe. Eksperymenty. Analizy dokumentów i danych zastanych. Problemy i dylematy socjologa w procesie badawczym. III. Społeczny wymiar kultury. Kultura jako wyróżnik człowieka. Definicje kultury. Cechy kultury. Kultura materialna i niematerialna. Typy kultury. Kultura symboliczna i jej społeczne funkcje. Trywializacja symboli. Wartości i normy (rodzaje). Etnocentryzm i relatywizm kulturowy. Kultura masowa i jej społeczne znaczenie w świecie współczesnym. Rola telewizji i internetu. Społeczne oddziaływanie reklamy. IV. Interakcje i struktura społeczna. Pojęcie interakcji. Interakcje jako: wymiana, gra i komunikacja. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Mowa ciała. Status społeczny i jego rodzaje. Role społeczne – podejście dramaturgiczne (teoria E. Goffmana). V. Zbiorowości społeczne. Pojęcie grupy społecznej. Cechy grupy społecznej. Typologia grup. Normy grupowe. Struktura grupy. Procesy grupowe. Komunikacja w grupie. Typy przywództwa. Spójność grupy. Konformizm grupowy. Mechanizm kontroli społecznej. Grupy odniesienia porównawczego i normatywnego. Organizacje społeczne. Instytucje społeczne. Społeczność lokalna i zbiorowość terytorialna. Stereotypy i uprzedzenia i ich edukacyjne konsekwencje. VI. Proces socjalizacji. Socjalizacja i wychowanie a natura. „Dzikie dzieci”. Osobowość społeczna. Dynamika socjalizacji – różne ujęcia. Socjalizacja pierwotna i jej znaczenie. Rozwój „jaźni” wg G.H.Meada. Socjalizacja wtórna. Resocjalizacja. VII. Stratyfikacja społeczna. Pojęcie nierówności społecznych. Systemy stratyfikacji. Teorie stratyfikacji: funkcjonalna, teoria konfliktu, wielowymiarowe ujęcie M.Webera. Utrzymywanie systemu stratyfikacji społecznej. Klasy i warstwy. Zróżnicowanie społeczno-zawodowe. Ruchliwość społeczna i jej rodzaje. Klasa średnia. Underclass i marginalizacja społeczna. Bezrobocie (typy i skutki) i ubóstwo w Polsce. VIII. Edukacja. Zadania szkoły. Teorie nauczania a problem nierówności. Edukacja a płeć kulturowa i etniczność. |
|
Literatura: |
1) A. Giddens, Socjologia, PWN Warszawa 2004 2) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Warszawa 1997 3) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: 1) E. Aronson, Człowiek-istota społeczna, Warszawa 1995, s. 494-522 2) P.L.Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983, s.202-227 3) E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1998, r.I 4) G. Le Bon, Psychologia tłumu, Warszawa 1994, r.I 5) St. Ossowski, Konflikt niewspółmiernych skal wartości, Dzieła, t.III, Warszawa 1967 6) D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Warszawa 1998, r.I 7) J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993, r. VII |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: zajęcia prowadzone stacjonarnie. Metodą wspomagającą jest kontakt mailowy przez USOSmai. Kontakt z wykładowcą pod adresem: jbartczak@aps.edu.pl Zajęcia będą odbywać się wg ustalonego przez uczelnię harmonogramu w soboty i niedziele Nakład pracy studenta: Wykład 10 g. i ćwiczenia 10 g. - 3 pkt. ECTS - udział w zajęciach: 20g. - praca własna (lektura, przygotowanie prezentacji): 40 g. - przygotowanie do zaliczenia: 30g. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
CW
PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Grodecki | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski, Mateusz Grodecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wykład: egzamin pisemny Ćwiczenia: analiza wybranego przez studentów realnego zjawiska społecznego w kontekście tematyki konkretnych zajęć. Prezentacja powinna być przygotowana w oparciu o analizę wykorzystującą pojęcia i teorie socjologiczne przedstawione na wykładzie oraz wskazane w sylabusie. Analiza przygotowywana jest w grupach w formie prezentacji multimedialnej. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie studentom z innych kierunków niż socjologia, podstawowych zagadnień i problemów jakie podejmowane są we współczesnej socjologii. Punktem wyjścia jest przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej oraz głównych metod jakimi socjologowie posługują się w swoich badaniach. |
|
Literatura: |
Berger Peter, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Szkolne PWN. Durkheim Emile, Samobójstwo, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2011. Znaniecki Florian, Wstęp do socjologii, Wydawnictwo PWN, 1988. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: wykład, analiza case study, dyskusja na żywo. Nakład pracy studenta: Wykład: 15h; Ćwiczenia 15 h; Przygotowanie projektu 15h; Praca własna z literaturą 30. Łączny nakład pracy studenta 75h. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jowita Bartczak | |
Prowadzący grup: | Jowita Bartczak, Agnieszka Potocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane są poprzez zaliczenie na ocenę w formie pisemnej albo w aplikacji MS Forms, albo w formie pisemnej na uczelni - w zależności od sytuacji epidemicznej - na ostatnich zajęciach (ćwiczeniach) Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane w czasie ćwiczeń : prezentacje i dyskusje nad zadanym wcześniej tekstem Efekty uczenia się z zakresu kompetencji społecznych sprawdzane w czasie ćwiczeń podczas prezentacji i dyskusji grupowej |
|
Pełny opis: |
I. Przedmiot socjologii. Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie. Wiedza potoczna i naukowa. Socjologia jako dyscyplina naukowa. Socjologia wśród innych nauk. Rozwój socjologii. Czołowi przedstawiciele socjologii myśli socjologicznej. Współczesne teorie socjologiczne. II. Metody i narzędzia badań socjologicznych. Zmienne i korelacje. Proces badawczy i jego etapy. Metody badawcze. Obserwacja. Badania sondażowe. Eksperymenty. Analizy dokumentów i danych zastanych. Problemy i dylematy socjologa w procesie badawczym. III. Społeczny wymiar kultury. Kultura jako wyróżnik człowieka. Definicje kultury. Cechy kultury. Kultura materialna i niematerialna. Typy kultury. Kultura symboliczna i jej społeczne funkcje. Trywializacja symboli. Wartości i normy (rodzaje). Etnocentryzm i relatywizm kulturowy. Kultura masowa i jej społeczne znaczenie w świecie współczesnym. Rola telewizji i internetu. Społeczne oddziaływanie reklamy. IV. Interakcje i struktura społeczna. Pojęcie interakcji. Interakcje jako: wymiana, gra i komunikacja. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Mowa ciała. Status społeczny i jego rodzaje. Role społeczne – podejście dramaturgiczne (teoria E. Goffmana). V. Zbiorowości społeczne. Pojęcie grupy społecznej. Cechy grupy społecznej. Typologia grup. Normy grupowe. Struktura grupy. Procesy grupowe. Komunikacja w grupie. Typy przywództwa. Spójność grupy. Konformizm grupowy. Mechanizm kontroli społecznej. Grupy odniesienia porównawczego i normatywnego. Organizacje społeczne. Instytucje społeczne. Społeczność lokalna i zbiorowość terytorialna. Stereotypy i uprzedzenia i ich edukacyjne konsekwencje. VI. Proces socjalizacji. Socjalizacja i wychowanie a natura. „Dzikie dzieci”. Osobowość społeczna. Dynamika socjalizacji – różne ujęcia. Socjalizacja pierwotna i jej znaczenie. Rozwój „jaźni” wg G.H.Meada. Socjalizacja wtórna. Resocjalizacja. VII. Stratyfikacja społeczna. Pojęcie nierówności społecznych. Systemy stratyfikacji. Teorie stratyfikacji: funkcjonalna, teoria konfliktu, wielowymiarowe ujęcie M.Webera. Utrzymywanie systemu stratyfikacji społecznej. Klasy i warstwy. Zróżnicowanie społeczno-zawodowe. Ruchliwość społeczna i jej rodzaje. Klasa średnia. Underclass i marginalizacja społeczna. Bezrobocie (typy i skutki) i ubóstwo w Polsce. VIII. Edukacja. Zadania szkoły. Teorie nauczania a problem nierówności. Edukacja a płeć kulturowa i etniczność. |
|
Literatura: |
1) A. Giddens, Socjologia, PWN Warszawa 2004 2) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Warszawa 1997 3) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: 1) E. Aronson, Człowiek-istota społeczna, Warszawa 1995, s. 494-522 2) P.L.Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983, s.202-227 3) E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1998, r.I 4) G. Le Bon, Psychologia tłumu, Warszawa 1994, r.I 5) St. Ossowski, Konflikt niewspółmiernych skal wartości, Dzieła, t.III, Warszawa 1967 6) D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Warszawa 1998, r.I 7) J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993, r. VII |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: zajęcia prowadzone stacjonarnie. Metodą wspomagającą jest kontakt mailowy przez USOSmai. Kontakt z wykładowcą pod adresem: jbartczak@aps.edu.pl Zajęcia będą odbywać się wg ustalonego przez uczelnię harmonogramu w soboty i niedziele Nakład pracy studenta: Wykład 10 g. i ćwiczenia 10 g. - 3 pkt. ECTS - udział w zajęciach: 20g. - praca własna (lektura, przygotowanie prezentacji): 40 g. - przygotowanie do zaliczenia: 30g. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Bieńkowski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski, Alicja Palęcka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wykład: egzamin pisemny Ćwiczenia: analiza wybranego przez studentów realnego zjawiska społecznego w kontekście tematyki konkretnych zajęć. Prezentacja powinna być przygotowana w oparciu o analizę wykorzystującą pojęcia i teorie socjologiczne przedstawione na wykładzie oraz wskazane w sylabusie. Analiza przygotowywana jest w grupach w formie prezentacji multimedialnej. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie studentom z innych kierunków niż socjologia, podstawowych zagadnień i problemów jakie podejmowane są we współczesnej socjologii. Punktem wyjścia jest przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej oraz głównych metod jakimi socjologowie posługują się w swoich badaniach. |
|
Literatura: |
Berger Peter, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Szkolne PWN. Durkheim Emile, Samobójstwo, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2011. Znaniecki Florian, Wstęp do socjologii, Wydawnictwo PWN, 1988. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: wykład, analiza case study, dyskusja na żywo. Nakład pracy studenta: Wykład: 15h; Ćwiczenia 15 h; Przygotowanie projektu 15h; Praca własna z literaturą 30. Łączny nakład pracy studenta 75h. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jowita Bartczak | |
Prowadzący grup: | Jowita Bartczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane są poprzez zaliczenie na ocenę w formie pisemnej albo w aplikacji MS Forms, albo w formie pisemnej na uczelni - w zależności od sytuacji epidemicznej - na ostatnich zajęciach (ćwiczeniach) Efekty uczenia się z zakresu umiejętności sprawdzane w czasie ćwiczeń : prezentacje i dyskusje nad zadanym wcześniej tekstem Efekty uczenia się z zakresu kompetencji społecznych sprawdzane w czasie ćwiczeń podczas prezentacji i dyskusji grupowej |
|
Pełny opis: |
I. Przedmiot socjologii. Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie. Wiedza potoczna i naukowa. Socjologia jako dyscyplina naukowa. Socjologia wśród innych nauk. Rozwój socjologii. Czołowi przedstawiciele socjologii myśli socjologicznej. Współczesne teorie socjologiczne. II. Metody i narzędzia badań socjologicznych. Zmienne i korelacje. Proces badawczy i jego etapy. Metody badawcze. Obserwacja. Badania sondażowe. Eksperymenty. Analizy dokumentów i danych zastanych. Problemy i dylematy socjologa w procesie badawczym. III. Społeczny wymiar kultury. Kultura jako wyróżnik człowieka. Definicje kultury. Cechy kultury. Kultura materialna i niematerialna. Typy kultury. Kultura symboliczna i jej społeczne funkcje. Trywializacja symboli. Wartości i normy (rodzaje). Etnocentryzm i relatywizm kulturowy. Kultura masowa i jej społeczne znaczenie w świecie współczesnym. Rola telewizji i internetu. Społeczne oddziaływanie reklamy. IV. Interakcje i struktura społeczna. Pojęcie interakcji. Interakcje jako: wymiana, gra i komunikacja. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Mowa ciała. Status społeczny i jego rodzaje. Role społeczne – podejście dramaturgiczne (teoria E. Goffmana). V. Zbiorowości społeczne. Pojęcie grupy społecznej. Cechy grupy społecznej. Typologia grup. Normy grupowe. Struktura grupy. Procesy grupowe. Komunikacja w grupie. Typy przywództwa. Spójność grupy. Konformizm grupowy. Mechanizm kontroli społecznej. Grupy odniesienia porównawczego i normatywnego. Organizacje społeczne. Instytucje społeczne. Społeczność lokalna i zbiorowość terytorialna. Stereotypy i uprzedzenia i ich edukacyjne konsekwencje. VI. Proces socjalizacji. Socjalizacja i wychowanie a natura. „Dzikie dzieci”. Osobowość społeczna. Dynamika socjalizacji – różne ujęcia. Socjalizacja pierwotna i jej znaczenie. Rozwój „jaźni” wg G.H.Meada. Socjalizacja wtórna. Resocjalizacja. VII. Stratyfikacja społeczna. Pojęcie nierówności społecznych. Systemy stratyfikacji. Teorie stratyfikacji: funkcjonalna, teoria konfliktu, wielowymiarowe ujęcie M.Webera. Utrzymywanie systemu stratyfikacji społecznej. Klasy i warstwy. Zróżnicowanie społeczno-zawodowe. Ruchliwość społeczna i jej rodzaje. Klasa średnia. Underclass i marginalizacja społeczna. Bezrobocie (typy i skutki) i ubóstwo w Polsce. VIII. Edukacja. Zadania szkoły. Teorie nauczania a problem nierówności. Edukacja a płeć kulturowa i etniczność. |
|
Literatura: |
1) A. Giddens, Socjologia, PWN Warszawa 2004 2) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Warszawa 1997 3) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: 1) E. Aronson, Człowiek-istota społeczna, Warszawa 1995, s. 494-522 2) P.L.Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983, s.202-227 3) E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1998, r.I 4) G. Le Bon, Psychologia tłumu, Warszawa 1994, r.I 5) St. Ossowski, Konflikt niewspółmiernych skal wartości, Dzieła, t.III, Warszawa 1967 6) D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Warszawa 1998, r.I 7) J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 1993, r. VII |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: zajęcia prowadzone stacjonarnie. Metodą wspomagającą jest kontakt mailowy przez USOSmail. Kontakt z wykładowcą pod adresem: jbartczak@aps.edu.pl Zajęcia będą odbywać się wg ustalonego przez uczelnię harmonogramu w soboty i niedziele Nakład pracy studenta: Wykład 5 g. i ćwiczenia 10 g. - 3 pkt. ECTS - udział w zajęciach: 15g. - praca własna (lektura, przygotowanie prezentacji): 40 g. - przygotowanie do zaliczenia: 30g. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.