Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-PPY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 1 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowa i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rola uwagi, emocji i motywacji w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologia różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, osobowości, temperamentu i stylu poznawczego. Podstawowe teorie i pojęcia z zakresu psychologii poznawczej. Zachowania społeczne i komunikowanie się. Znaczenie uwagi, emocji i motywacji w procesie poznawczym i regulacji zachowania. Przebieg i uwarunkowania procesów społecznych, mechanizmy kształtowania postaw.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.

Zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną; zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów; reguły współdziałania; procesy i role grupowe; bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów.

Umiejętności

Student/-ka potrafi obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty mając na uwadze ustalenia psychologiczne.

Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii psychologicznej.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana.

2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych.

3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się.

4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji.

5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana.

6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych.

2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13).

Literatura uzupełniająca:

1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład aktywizujący, analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna, materiały filmowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru.

Pełny opis:

1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana.

2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych.

3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się.

4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji.

5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana.

6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych.

2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13).

Literatura uzupełniająca:

1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład aktywizujący, analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna, materiały filmowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: test przeprowadzany w formie online za pomocą aplikacji MS Teams lub stacjonarnie (w zależności od sytuacji pandemicznej związanej z Covid-19).

Wykłady będą prowadzone synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów.

Pełny opis:

1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana.

2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych.

3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się.

4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji.

5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana.

6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych.

2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13).

Literatura uzupełniająca:

1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery.

Uwagi:

Link do Zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a10ef2ecbb04e40249f3c82d1802058aa%40thread.tacv2/conversations?groupId=8532237c-749d-4a70-ae54-114393c7e077&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online , analiza przypadków, materiały filmowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: test przeprowadzany w formie online za pomocą aplikacji MS Teams lub stacjonarnie (w zależności od sytuacji pandemicznej związanej z Covid-19).

Wykłady będą prowadzone synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów.

Pełny opis:

1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana.

2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych.

3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się.

4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji.

5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana.

6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych.

2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13).

Literatura uzupełniająca:

1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery.

Uwagi:

Link do Zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acffb75444dc2473e82b806e4068f6085%40thread.tacv2/conversations?groupId=f0cbebd0-28c2-453a-99ce-4ef15e4b37f0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online , analiza przypadków, materiały filmowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 12 godz. wykładu

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru

Wykłady będą prowadzone synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów.

Pełny opis:

1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana.

2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych.

3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się.

4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji.

5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana.

6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych.

2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13).

Literatura uzupełniająca:

1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery.

Uwagi:

Link do Zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3an1bFJPaHH3Ho37YyH39SEdpdrkeLSCMSASJZMddfhCA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7cccb25c-d59a-4537-99ff-b795efdd8209&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online , analiza przypadków, materiały filmowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru.

Wykłady będą prowadzone synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów.

Pełny opis:

1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana.

2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych.

3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się.

4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji.

5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana.

6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych.

2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13).

Literatura uzupełniająca:

1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery.

Uwagi:

Link do Zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUsIbW07YlE4H2jI3oQ7DrNObHKx3DqQf7qeM6eZQFAo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=456f873b-9097-4e37-a104-94f23c438562&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online , analiza przypadków, materiały filmowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 12 godz. wykładu

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 23 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru

Pełny opis:

1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana.

2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych.

3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się.

4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji.

5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana.

6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych.

2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13).

Literatura uzupełniająca:

1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, analiza przypadków, materiały filmowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru

Pełny opis:

1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana.

2. Humanistyczna i społeczno – przyrodnicza orientacja w psychologii. Główne nurty współczesnej psychologii: nurt behawiorystyczny, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych.

3. Aktywność poznawcza: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się.

4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w edukacji.

5. Aktywność społeczna - społeczna interakcja, relacje nauczyciel - dziecko. Spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana.

6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych.

2. Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13).

Literatura uzupełniająca:

1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, analiza przypadków, materiały filmowe.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 12 godz. wykładu

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 28 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru z lukami do uzupełnienia.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Psychologia – znaczenie pojęcia, przedmiot naukowych dociekań. Źródła filozoficzne i przyrodnicze psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana.

2. Główne nurty współczesnej psychologii: model biomedyczny (podejście fizjologiczne), behawioryzm, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych.

3. Procesy poznawcze: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się.

4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w uczeniu się.

5. Aktywność społeczna: spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana. Relacje nauczyciel – uczeń.

6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania, osobowość.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych.

2. Jankowska, M. (2003). Podstawy psychologii. Warszawa: Wyższa Szkoła Działalności Gospodarczej.

3.Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13).

Literatura uzupełniająca:

1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, analiza przypadków, materiały audiowizualne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: test wielokrotnego wyboru z lukami do uzupełnienia

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Psychologia – znaczenie pojęcia, przedmiot naukowych dociekań. Źródła filozoficzne i przyrodnicze psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana.

2. Główne nurty współczesnej psychologii: model biomedyczny (podejście fizjologiczne), behawioryzm, nurt psychodynamiczny, nurt poznawczy, nurt fenomenologiczno-egzystencjalny. Charakterystyka człowieka według różnych koncepcji psychologicznych.

3. Procesy poznawcze: procesy sensoryczne i percepcyjne, pamięć, uwaga, myślenie i rozwiązywanie problemów, język i mowa, uczenie się.

4. Procesy emocjonalno – motywacyjne: właściwości procesów emocjonalnych, inteligencja emocjonalna, regulacyjne funkcje motywacji. Rola motywacji w uczeniu się.

5. Aktywność społeczna: spostrzeganie społeczne jako źródło wrażeń dotyczących innych ludzi. Zjawisko samospełniającej się przepowiedni. Atrybucja w spostrzeganiu osób. Wpływ społeczny: konformizm, posłuszeństwo, agresja. Postawy i ich zmiana. Relacje nauczyciel – uczeń.

6. Indywidualne możliwości i preferencje uczniów – różnice indywidualne: inteligencja, temperament, styl poznawczy i styl działania, osobowość.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Mietzel, G. (2008), Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psych.

2. Jankowska, M. (2003). Podstawy psychologii. Warszawa: Wyższa Szkoła Działalności Gospodarczej.

3.Strelau, J., Doliński, D. (2018), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańska: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (Tom I, rozdziały: 6, 7,9; Tom II: rozdział 13).

Literatura uzupełniająca:

1. Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (2005), Podstawy psychologii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

2. Wadeley, A. Birch, A., Malim, T. (2000), Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.

3. Gerrig R.J; Zimbardo P.G. (2006), Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: PWN.

4. Kozielecki, J. (2000), Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.

5. Żak, P. (red.) (2016). O chłopcu, który przestał się bać i inne niezwykłe eksperymenty. Badania psychologiczne, dzięki którym lepiej rozumiemy siebie i innych. Kielce: Wyd. Charaktery.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, analiza przypadków, materiały audiowizualne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 12 godz. wykładu

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 28 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)