Pedagogika wczesnoszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PEW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika wczesnoszkolna |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Terminologia używana w pedagogice wczesnoszkolnej, jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych. Miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauki. Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej (wybrane modele i koncepcje pedagogiczne) oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice wczesnoszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi. W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy związane z wychowaniem i kształceniem uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej. W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań uczniów. Zna i rozumie typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w młodszym wieku szkolnym. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych. Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w szkole oraz tworzyć właściwy klimat w grupie klasowej. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas, Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie zdalne na podstawie prezentacji projektów opracowanych zgodnie z podanymi szczegółowymi kryteriami i pokaz projektów przez studentów na platformie MS Teams. 1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Napisanie dwóch esejów. 3. Zaprojektowanie dnia zajęć zintegrowanych. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Kształcenie dla rozwoju” jako podstawowy paradygmat edukacji początkowej. Założenia koncepcji „edukacji rozwojowej”. Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10. Założenia, mechanizmy i efekty uczenia się dziecka w młodszym wieku szkolnym w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 12. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 13. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 14. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 15. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. 16. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013 i dalsze (wybrane zagadnienia). 2.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2017. 3.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2015. 4.Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 5.Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015 (wybrane zagadnienia). 6.Black P., Ch. Harrison., C. Lee, B. Marshal, D. William, Jak oceniać, aby uczyć. Centrum Edukacji Obywatelskiej Warszawa 2006. 7.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 8.Koterwas A., Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2020. 9. Sterna D., Uczę w klasach młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, 2015. 10.Walker T. D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2017 Literatura uzupełniająca: 1.Kielar – Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. WSiP, Warszawa 1991. 2.Klus-Stańska D., (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015. 3.Kuszak K., Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Wydawnictwo Garmond, Poznań 2008. 4.Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia). 5.„Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6.„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie zdalne na podstawie prezentacji projektów opracowanych zgodnie z podanymi szczegółowymi kryteriami i pokaz projektów przez studentów na platformie MS Teams. 1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Napisanie dwóch esejów. 3. Zaprojektowanie dnia zajęć zintegrowanych. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Kształcenie dla rozwoju” jako podstawowy paradygmat edukacji początkowej. Założenia koncepcji „edukacji rozwojowej”. Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10. Założenia, mechanizmy i efekty uczenia się dziecka w młodszym wieku szkolnym w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 12. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 13. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 14. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 15. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. 16. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013 i dalsze (wybrane zagadnienia). 2.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2017. 3.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2015. 4.Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 5.Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015 (wybrane zagadnienia). 6.Black P., Ch. Harrison., C. Lee, B. Marshal, D. William, Jak oceniać, aby uczyć. Centrum Edukacji Obywatelskiej Warszawa 2006. 7.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 8.Koterwas A., Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2020 9. Sterna D., Uczę w klasach młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2015. 10.Walker T. D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2017 Literatura uzupełniająca: 1.Kielar – Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. WSiP, Warszawa 1991. 2.Klus-Stańska D., (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015. 3.Kuszak K., Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Wydawnictwo Garmond, Poznań 2008. 4.Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia). 5.„Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6.„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń: 1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Przygotowanie dwóch prac pisemnych związanych z tematyką ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Edukacja alternatywna. Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10.Obraz ucznia w dyskursie nauczycielskim ,rodzicielskim i oczekiwaniach społecznych w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. 12. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 13. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 14. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 15. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 16. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2017. 2.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2015. 3.Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 4. Ćwikła E., Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J. Bałachowicz, E. Ćwikła, M. Krasuska-Betiuk, M. Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa:APS 5.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia- część I –rozdział 1,3.). 6.Koterwas A., Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2020 7..Walker T. D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2017 Literatura uzupełniająca: 1.Hattie J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Biblioteka Szkoły Uczącej Się, Warszawa 2015. 2.Kuszak K., Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Wydawnictwo Garmond, Poznań 2008. 3.Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia). 4.Rosenberg M., Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2016 5.„Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6.„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józefa Bałachowicz, Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń: 1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Przygotowanie dwóch prac pisemnych związanych z tematyką ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Edukacja alternatywna. Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10.Obraz ucznia w dyskursie nauczycielskim ,rodzicielskim i oczekiwaniach społecznych w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. 12. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 13. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 14. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 15. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 16. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2017. 2.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Specjalnej, Warszawa 2015. 3.Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). 4. Ćwikła E., Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J. Bałachowicz, E. Ćwikła, M. Krasuska-Betiuk, M. Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa:APS 5.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia- część I –rozdział 1,3.). 6.Koterwas A., Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2020 7..Walker T. D., Fińskie dzieci uczą się najlepiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2017 Literatura uzupełniająca: 1.Hattie J., Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Biblioteka Szkoły Uczącej Się, Warszawa 2015. 2.Kuszak K., Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Wydawnictwo Garmond, Poznań 2008. 3.Sowińska H., Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011 (wybrane zagadnienia). 4.Rosenberg M., Porozumienie bez przemocy. Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2016 5.„Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6.„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia) |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: aktywny udział Studentów na ćwiczeniach – udział w dyskusji, wypowiedź indywidualna na przygotowany temat, indywidualna praca pisemna i projekt grupowy. Egzamin końcowy – pisemna lub ustna wypowiedź, pytania otwarte z zestawu zagadnień egzaminacyjnych. Efekty kształcenia: Ćwiczenia – Student/ka potrafi brać udział w dyskusji na przygotowany temat, uzasadnić swoje stanowisko, analizować postawione problemy, krytycznie oceniać analizowane przypadki z zastosowaniem odpowiednich pojęć. Wykazuje, że w pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań uczniów. Analizuje dialog edukacyjny w kategoriach wartości. Student/ka przygotowuje indywidualną pracę pisemną – analiza przykładów praktyki edukacyjnej, wskazanie nurtu, z którego się wywodzi i możliwości adaptacji w polskiej szkole. Student/ka przygotowuje wspólny projekt grupowy związany z tematyką ćwiczeń. Potrafi krytycznie odnieść się do swojego zaangażowania w rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz zaproponować pozytywne rozwiązania. Egzamin końcowy- pisemny/ustny – Student/ka zna i rozumie terminologię w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej oraz umie ją zastosować w odniesieniu do postawionych problemów, dotyczących wychowania i kształcenia dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Potrafi przedstawić różne ujęcie celów edukacji, potrzeby dziecka i wybrane sposoby działań edukacyjnych nauczyciela wczesnej edukacji oraz wielorakie uwarunkowania osiągnięć edukacyjnych dzieci i analizować je w kategoriach wartości. Potrafi skorzystać z podanej literatury i zintegrować czytane treści do analizy krytycznej przedstawionych problemów w trakcie egzaminu. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Edukacja alternatywna” Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10. Obraz ucznia w dyskursie nauczycielskim ,rodzicielskim i oczekiwaniach społecznych w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. 12. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 13. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 14. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 15. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 16. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 2.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 3.Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością . Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP (wybrane zagadnienia). 4. Ćwikła E., Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J. Bałachowicz, E. Ćwikła, M. Krasuska-Betiuk, M. Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 5.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (wybrane zagadnienia- część I –rozdział 1,3.). 6.Koterwas A. (2020). Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Wydawnictwo MIND. Literatura uzupełniająca: 1.Hattie J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Biblioteka Szkoły Uczącej Się. 2.Kuszak K. (2008). Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Poznań: Wydawnictwo Garmond. 3.Sowińska H. (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (wybrane zagadnienia). 4.Rosenberg M. (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 5. „Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, praca z tekstem, dialog, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne. Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: aktywność, zadania w trakcie ćwiczeń Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 15 Inne formy: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
CW
N CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józefa Bałachowicz | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
1.Obecność i aktywny udział studentów na zajęciach 2. Przygotowanie dwóch prac pisemnych związanych z tematyką ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolny. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w całożyciowym rozwoju człowieka. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. 5. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 6. Wczesna edukacja okresem „otwarcia” szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). Wyrównywanie szans edukacyjnych - uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. 7. Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Oczekiwane zmiany rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 8. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych. Teoria indywidualna nauczyciela i jej implikacje dla tworzenia praktyki edukacyjnej. Poglądy nauczyciela uczniów młodszych, ich struktura, komunikacja i władza w klasie. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter 9. „Edukacja alternatywna” Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 10. Obraz ucznia w dyskursie nauczycielskim ,rodzicielskim i oczekiwaniach społecznych w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka. 11. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. 12. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 13. Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej i sposoby rozwiązywania ich we współpracy z rodziną rodziną i środowiskiem lokalnym. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym. 14. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. 15. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. 16. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 2.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 3.Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością . Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP (wybrane zagadnienia). 4. Ćwikła E., Ocena opisowa jako narzędzie kontroli dziecka w roli ucznia, W: J. Bałachowicz, E. Ćwikła, M. Krasuska-Betiuk, M. Kupiec, Społeczne konstruowanie roli ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Dyskursy, oczekiwania, praktyki, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 5.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (wybrane zagadnienia- część I –rozdział 1,3.). 6.Koterwas A. (2020). Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Wydawnictwo MIND. Literatura uzupełniająca: 1.Hattie J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się. Warszawa: Biblioteka Szkoły Uczącej Się. 2.Kuszak K. (2008). Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Poznań: Wydawnictwo Garmond. 3.Sowińska H. (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (wybrane zagadnienia). 4.Rosenberg M. (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 5. „Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 30 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT WYK
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: aktywny udział Studentów na ćwiczeniach – udział w dyskusji, wypowiedź indywidualna na przygotowany temat, indywidualna praca pisemna i projekt grupowy. Egzamin końcowy – pisemna lub ustna wypowiedź, pytania otwarte z zestawu zagadnień egzaminacyjnych. Efekty kształcenia: Ćwiczenia – Student/ka potrafi brać udział w dyskusji na przygotowany temat, uzasadnić swoje stanowisko, analizować postawione problemy, krytycznie oceniać analizowane przypadki z zastosowaniem odpowiednich pojęć. Wykazuje, że w pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań uczniów. Analizuje dialog edukacyjny w kategoriach wartości. Student/ka przygotowuje indywidualną pracę pisemną – analiza przykładów praktyki edukacyjnej, wskazanie nurtu, z którego się wywodzi i możliwości adaptacji w polskiej szkole. Student/ka przygotowuje wspólny projekt grupowy związany z tematyką ćwiczeń. Potrafi krytycznie odnieść się do swojego zaangażowania w rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz zaproponować pozytywne rozwiązania. Egzamin końcowy- pisemny/ustny – Student/ka zna i rozumie terminologię w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej oraz umie ją zastosować w odniesieniu do postawionych problemów, dotyczących wychowania i kształcenia dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Potrafi przedstawić różne ujęcie celów edukacji, potrzeby dziecka i wybrane sposoby działań edukacyjnych nauczyciela wczesnej edukacji oraz wielorakie uwarunkowania osiągnięć edukacyjnych dzieci i analizować je w kategoriach wartości. Potrafi skorzystać z podanej literatury i zintegrować czytane treści do analizy krytycznej przedstawionych problemów w trakcie egzaminu. |
|
Pełny opis: |
1. Przedstawienie problematyki przedmiotu, organizacji kształcenia, zasad zaliczenia wykładu i całości przedmiotu. Przybliżenie wymagań egzaminacyjnych i kryteriów oceny pracy egzaminacyjnej. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w kształtowaniu szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). 5. Uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. Dziecko w przestrzeni międzyludzkiej -- rola mikrośrodowiska wychowawczego. Rodzina, przedszkole, szkoła - osobowe, emocjonalne, symboliczne i fizyczne właściwości środowiska - sprzyjające i hamujące zaangażowanie podmiotu. Przykłady relacji wychowawczo-edukacyjnych w rodzinie z punktu widzenia rodziców, dziecka, i nauczyciela. 6. Potrzeby dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Wielostronna aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Osiągnięcia rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie teorii społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 7. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 8. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. Obraz ucznia w dyskursie nauczycielskim, rodzicielskim i oczekiwaniach społecznych w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Teoria indywidualna nauczyciela a konstruowana praktyka edukacji. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka 9. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter. 10. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych w modelu behawiorystycznym i w modelu konstruktywistyczno-rozwojowym. Dyskurs krytyczno-emancypacyjny a kompetencje uczniów. 11. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 12. „Edukacja alternatywna” Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 13. Kiedy dziecko/uczeń chętnie się uczy? Miejsce edukacji szkolnej w codzienności dziecka a przeciążenie szkolne. Czas wolny dziecka a jego dobrostan i możliwości rozwojowe. Motywacja a rodzaje zadań. Rola informacji zwrotnej w procesie wspierania odpowiedzialności i samoregulacji dziecka. Aktywizujące metody pracy z dziećmi. 14. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym a wsparcie dorosłych. 15. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. 16.Powtórzenie problematyki. Ustalenie stanu przygotowania do egzaminu. Przypomnienie kryteriów oceny pracy egzaminacyjnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 2.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 3.Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością . Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP (wybrane zagadnienia). 4. Ćwikła E. (2021). Ocena opisowa w dyskursie kształtowania podmiotowości dziecka. Warszawa: APS. 5.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (wybrane zagadnienia- część I –rozdział 1,3.). 6.Koterwas A. (2020). Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Wydawnictwo MIND. Literatura uzupełniająca: 1.J. McTighe, H. F. Silver (2021). Uczyć się głębiej. Jak to zrobić na lekcji. Warszawa: CEO. 2.Kuszak K. (2008). Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Poznań: Wydawnictwo Garmond. 3.Sowińska H. (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (wybrane zagadnienia). 4.Rosenberg M. (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 5. „Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, praca z tekstem, dialog, dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne. Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: aktywność, zadania w trakcie ćwiczeń. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie do egzaminu: 15 Przygotowanie pracy, prezentacji: 15 Inne formy: 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Koterwas | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: aktywny udział Studentów na ćwiczeniach – udział w dyskusji, wypowiedź indywidualna na przygotowany temat, przygotowanie pracy pisemnej; Egzamin końcowy – pisemna lub ustna wypowiedź, pytania otwarte z zestawu zagadnień egzaminacyjnych. Efekty kształcenia: Ćwiczenia - Student potrafi brać udział w dyskusji na przygotowany temat, uzasadnić swoje stanowisko, analizować postawione problemy, krytycznie oceniać analizowane przypadki z zastosowaniem odpowiednich pojęć. Wykazuje, że w pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań uczniów. Analizuje dialog edukacyjny w kategoriach wartości. Student przygotowuje indywidualną pracę pisemną – analiza przykładów praktyki edukacyjnej, wskazanie nurtu, z którego się wywodzi i możliwości adaptacji w polskiej szkole. Student potrafi krytycznie odnieść się do swojego zaangażowania w rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz zaproponować pozytywne rozwiązania. Egzamin końcowy- pisemny/ustny – Student zna i rozumie terminologię w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej oraz umie ją zastosować w odniesieniu do postawionych problemów, dotyczących wychowania i kształcenia dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa. Potrafi przedstawić różne ujęcie celów edukacji, potrzeby dziecka i wybrane sposoby działań edukacyjnych nauczyciela wczesnej edukacji oraz wielorakie uwarunkowania osiągnięć edukacyjnych dzieci i analizować je w kategoriach wartości. Potrafi skorzystać z podanej literatury i zintegrować czytane treści do analizy krytycznej przedstawionych problemów w trakcie egzaminu. |
|
Pełny opis: |
PEŁNY OPIS: 1. Przedstawienie problematyki przedmiotu, organizacji kształcenia, zasad zaliczenia wykładu i całości przedmiotu. Przybliżenie wymagań egzaminacyjnych i kryteriów oceny pracy egzaminacyjnej. Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. 2. Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. 3. Instytucje edukacyjne przeznaczone dla dzieci w młodszym wieku szkolnym. Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia dzieci – ich cele i zasady funkcjonowania. Środowisko lokalne jako laboratorium edukacyjne. 4. Rola wczesnej edukacji w kształtowaniu szans życiowych dziecka. Ujęcie celów edukacji w postaci struktury kompetencji w zakresie myślenia, rozwiązywania problemów, uczenia się, poszukiwania i tworzenia informacji, komunikowania się, działania i współdziałania (kompetencje wg Zaleceń Rady z 2018 roku). 5. Uwarunkowania społeczne i pedagogiczne wczesnego rozwoju dziecka. Dziecko w przestrzeni międzyludzkiej -- rola mikrośrodowiska wychowawczego. Rodzina, przedszkole, szkoła - osobowe, emocjonalne, symboliczne i fizyczne właściwości środowiska - sprzyjające i hamujące zaangażowanie podmiotu. Przykłady relacji wychowawczo-edukacyjnych w rodzinie z punktu widzenia rodziców, dziecka, i nauczyciela. 6. Potrzeby dziecka a specyfika edukacji wczesnoszkolnej. Wielostronna aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych. Osiągnięcia rozwojowe dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa – w perspektywie teorii społeczno-kulturowej. Rola indywiduacji i uspołecznienia w rozwoju podmiotowości dziecka. 7. Socjalizacja w ujęciu W. Corsaro. Rozwijanie systemu wartości dziecka i jego postaw. Role społeczne dziecka jako cel i wyznaczniki organizowania doświadczeń dzieci. Rola rówieśników, wzajemne uczenie się i nauczanie grupowe. Rola zabaw i gier w rozwoju społecznym i indywidualnym dziecka. 8. Doświadczenia dydaktyczne jako źródło potocznych koncepcji edukacji. Cechy i konsekwencje potocznych koncepcji kształcenia. Różnorodność i wymiary doświadczeń szkolnych. Obraz ucznia w dyskursie nauczycielskim, rodzicielskim i oczekiwaniach społecznych w perspektywie konstruktywizmu poznawczego i społecznego. Teoria indywidualna nauczyciela a konstruowana praktyka edukacji. Style pracy nauczycieli klas niższych a doświadczenia rozwojowe dziecka 9. Nauczyciel nauczania początkowego. Funkcje i zadania nauczyciela. Nauczyciel instruktor, facylitator, tutor, diagnosta, kapelmistrz. Dyskursy: równości i różnicy oraz jakości w edukacji dziecka. Rola nauczyciela jako promotora zmian społecznych. Złożoność i otwartość procesów pedagogicznych, ich symboliczny charakter. 10. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka a cele i wzorce działań edukacyjnych w modelu behawiorystycznym i w modelu konstruktywistyczno-rozwojowym. Dyskurs krytyczno-emancypacyjny a kompetencje uczniów. 11. Zrównoważony rozwój jednostki i wspólnoty jako sens edukacji w XXI wieku. Wartości jako cele i wymiary codziennej praktyki edukacyjnej. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, założenia, treści i modele edukacji. Rola zajęć poza klasą szkolną – przykłady polskie i skandynawskie. 12. „Edukacja alternatywna” Dziecko jako podmiotowe centrum działań nauczyciela. Dialog, partycypacja i uczenie się we wspólnocie jako podstawy demokratyzacji codzienności szkolnej. Kultura edukacji wczesnoszkolnej. 13. Kiedy dziecko/uczeń chętnie się uczy? Miejsce edukacji szkolnej w codzienności dziecka a przeciążenie szkolne. Czas wolny dziecka a jego dobrostan i możliwości rozwojowe. Motywacja a rodzaje zadań. Rola informacji zwrotnej w procesie wspierania odpowiedzialności i samoregulacji dziecka. Aktywizujące metody pracy z dziećmi. 14. Współpraca z rodzicami i z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania na rzecz dobra dziecka. Relacje rodzic-nauczyciel. Rodzice a program kształcenia i wychowania dzieci. Rozpoznawanie zagrożeń dla podmiotowości dziecka. Rozwój samoregulacji, możliwości współwychowania i samowychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym a wsparcie dorosłych. 15. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk. Struktura kompetencji profesjonalnych nauczycieli edukacji dziecka. Proces rozwoju i doskonalenia zawodowego nauczyciela. 16.Powtórzenie problematyki. Ustalenie stanu przygotowania do egzaminu. Przypomnienie kryteriów oceny pracy egzaminacyjnej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A. (2017). Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 2.Bałachowicz J., Halvorsen K. V., Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Specjalnej. 3.Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością . Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP (wybrane zagadnienia). 4. Ćwikła E. (2021). Ocena opisowa w dyskursie kształtowania podmiotowości dziecka. Warszawa: APS. 5.Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne (wybrane zagadnienia- część I –rozdział 1,3.). 6.Koterwas A. (2020). Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 7. Juul, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Wydawnictwo MIND. Literatura uzupełniająca: 1.J. McTighe, H. F. Silver (2021). Uczyć się głębiej. Jak to zrobić na lekcji. Warszawa: CEO. 2.Kuszak K. (2008). Dziecko samodzielne w szkole. Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności. Poznań: Wydawnictwo Garmond. 3.Sowińska H. (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM (wybrane zagadnienia). 4.Rosenberg M. (2016). Porozumienie bez przemocy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 5. „Problemy Wczesnej Edukacji” (wybrane zagadnienia) 6. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (wybrane zagadnienia). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, praca z tekstem, dialog, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadków (przykładów), projektowanie fragmentów zajęć, prezentacje multimedialne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 Przygotowanie do egzaminu: 25 Przygotowanie pracy, prezentacji: 15 Inne formy: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz, Agnieszka Koterwas, Edyta Nowosielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.