Metody zabawowe na etapie wychowania przedszkolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-MZR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody zabawowe na etapie wychowania przedszkolnego |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem - w lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka. Umiejętności Potrafi organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie; identyfikować spontaniczne zachowania dzieci jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji. Potrafi rozwijać u dzieci ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań poprzez zabawę. Potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu, integrowanie różnych sposobów uczenia się (także w zabawie). Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci i podejmowane działania pedagogiczne organizowane poprzez zabawę. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opracowanie przewodnika metodycznego z przykładami zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym. |
|
Pełny opis: |
Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem - w lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Bogdanowicz Z. (2005), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa 2. Brzezińska A., Burtowy M. (1992), Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wyd. UAM, Poznań, r. IV 3. Karczewska J., Kwaśniewska M. /red./ (2009), Dziecko sześcioletnie w szkole. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce, s. 79-88 4. Łukasik J. (2011), Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia. „Jedność”, Kielce 5. Okoń W. (1985), Formy wielostronnej aktywności w zabawie dzieci w wieku 3-6 lat. „Studia Pedagogiczne” t. XLVIII Uzupełniająca 1. Bąk D. (2002), Gy i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat. Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa 2. Elkonin D.B. (1984), Psychologia zabawy. WSiP, Warszawa 3. Franczyk A., Krajewska K. (2012), Zabawy i ćwiczenia na cały rok. „Impuls”, Kraków 4. Hemmerling W. (1990), Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP, Warszawa 5. Niewola D. (2012), Zabawy integracyjne i nie tylko. „Impuls”, Kraków 6. Słodownik-Rycaj E. (2001), Gry i zabawy językowe. Wyd. „Żak”, Warszawa 7. Szostak M., Dadacz A. (2013), Worek z zabawami. Wyd. Harmonia, Gdańsk |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: praca warsztatowa ECTS 2: udział w zajęciach 15 h przygotowanie do zajęć 15h przygotowanie do zaliczenia 20 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opracowanie przewodnika metodycznego z przykładami zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym. |
|
Pełny opis: |
Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem - w lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Bogdanowicz Z. (2005), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa 2. Brzezińska A., Burtowy M. (1992), Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wyd. UAM, Poznań, r. IV 3. Karczewska J., Kwaśniewska M. /red./ (2009), Dziecko sześcioletnie w szkole. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce, s. 79-88 4. Łukasik J. (2011), Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia. „Jedność”, Kielce 5. Okoń W. (1985), Formy wielostronnej aktywności w zabawie dzieci w wieku 3-6 lat. „Studia Pedagogiczne” t. XLVIII Uzupełniająca 1. Bąk D. (2002), Gy i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat. Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa 2. Elkonin D.B. (1984), Psychologia zabawy. WSiP, Warszawa 3. Franczyk A., Krajewska K. (2012), Zabawy i ćwiczenia na cały rok. „Impuls”, Kraków 4. Hemmerling W. (1990), Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP, Warszawa 5. Niewola D. (2012), Zabawy integracyjne i nie tylko. „Impuls”, Kraków 6. Słodownik-Rycaj E. (2001), Gry i zabawy językowe. Wyd. „Żak”, Warszawa 7. Szostak M., Dadacz A. (2013), Worek z zabawami. Wyd. Harmonia, Gdańsk |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: praca warsztatowa ECTS 2: udział w zajęciach 15 h przygotowanie do zajęć 15h przygotowanie do zaliczenia 20 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.