Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody zabawowe na etapie wychowania przedszkolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-MZR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody zabawowe na etapie wychowania przedszkolnego
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 3 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem - w lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka.

Umiejętności

Potrafi organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci, wspólnotowe i kooperacyjne uczenie się, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do uczenia się we wspólnocie; identyfikować spontaniczne zachowania dzieci jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji.

Potrafi rozwijać u dzieci ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań poprzez zabawę.

Potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy w przedszkolu, integrowanie różnych sposobów uczenia się (także w zabawie).

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci i podejmowane działania pedagogiczne organizowane poprzez zabawę.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Grażyna Hennel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opracowanie przewodnika metodycznego z przykładami zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Pełny opis:

Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem - w lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych.

Literatura:

Obowiązkowa

1. Bogdanowicz Z. (2005), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa

2. Brzezińska A., Burtowy M. (1992), Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wyd. UAM, Poznań, r. IV

3. Karczewska J., Kwaśniewska M. /red./ (2009), Dziecko sześcioletnie w szkole. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce, s. 79-88

4. Łukasik J. (2011), Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia. „Jedność”, Kielce

5. Okoń W. (1985), Formy wielostronnej aktywności w zabawie dzieci w wieku 3-6 lat. „Studia Pedagogiczne” t. XLVIII

Uzupełniająca

1. Bąk D. (2002), Gy i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat. Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa

2. Elkonin D.B. (1984), Psychologia zabawy. WSiP, Warszawa

3. Franczyk A., Krajewska K. (2012), Zabawy i ćwiczenia na cały rok. „Impuls”, Kraków

4. Hemmerling W. (1990), Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP, Warszawa

5. Niewola D. (2012), Zabawy integracyjne i nie tylko. „Impuls”, Kraków

6. Słodownik-Rycaj E. (2001), Gry i zabawy językowe. Wyd. „Żak”, Warszawa

7. Szostak M., Dadacz A. (2013), Worek z zabawami. Wyd. Harmonia, Gdańsk

Uwagi:

Metody dydaktyczne: praca warsztatowa

ECTS 2:

udział w zajęciach 15 h

przygotowanie do zajęć 15h

przygotowanie do zaliczenia 20 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Grażyna Hennel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opracowanie przewodnika metodycznego z przykładami zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Pełny opis:

Zabawa jako podstawowa forma procesu uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym. Organizacja zabaw w sali przedszkolnej, sali do aktywności ruchowej i poza budynkiem przedszkola (na przedszkolnym placu zabaw oraz w innych miejscach poza przedszkolem - w lesie, parku, miejscach do aktywności ruchowej itp.). Gry i zabawy dla uczniów w wieku przedszkolnym. Dostosowywanie zabaw do indywidualnych cech i potrzeb dzieci, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, organizacja zabaw indywidualnych i grupowych.

Literatura:

Obowiązkowa

1. Bogdanowicz Z. (2005), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa

2. Brzezińska A., Burtowy M. (1992), Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wyd. UAM, Poznań, r. IV

3. Karczewska J., Kwaśniewska M. /red./ (2009), Dziecko sześcioletnie w szkole. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce, s. 79-88

4. Łukasik J. (2011), Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia. „Jedność”, Kielce

5. Okoń W. (1985), Formy wielostronnej aktywności w zabawie dzieci w wieku 3-6 lat. „Studia Pedagogiczne” t. XLVIII

Uzupełniająca

1. Bąk D. (2002), Gy i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat. Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa

2. Elkonin D.B. (1984), Psychologia zabawy. WSiP, Warszawa

3. Franczyk A., Krajewska K. (2012), Zabawy i ćwiczenia na cały rok. „Impuls”, Kraków

4. Hemmerling W. (1990), Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP, Warszawa

5. Niewola D. (2012), Zabawy integracyjne i nie tylko. „Impuls”, Kraków

6. Słodownik-Rycaj E. (2001), Gry i zabawy językowe. Wyd. „Żak”, Warszawa

7. Szostak M., Dadacz A. (2013), Worek z zabawami. Wyd. Harmonia, Gdańsk

Uwagi:

Metody dydaktyczne: praca warsztatowa

ECTS 2:

udział w zajęciach 15 h

przygotowanie do zajęć 15h

przygotowanie do zaliczenia 20 h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)