Metodyka edukacji technicznej w przedszkolu i klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-MET |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji technicznej w przedszkolu i klasach I-III |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 8 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Inicjacja techniczna dziecka. Etapy, metody i formy projektowania działań technicznych dziecka (ucznia). Zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne oraz zadania wytwórcze. Kształtowanie umiejętności technicznych dzieci (uczniów) w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej. Uwzględnianie różnic indywidualnych w projektowaniu działań z zakresu edukacji technicznej dla dzieci i uczniów. Dobieranie zabaw i zajęć manipulacyjnych i konstrukcyjnych do potrzeb i możliwości dzieci/uczniów. Motywowanie dzieci/uczniów do wykonywania zadań z zakresu edukacji technicznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie etapy, metody i formy projektowania działań technicznych dziecka lub ucznia klas I-III. Zna i rozumie ideę inicjacji technicznej dziecka lub ucznia edukacji wczesnoszkolnej. Zna zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne oraz zadania wytwórcze; metody projektowania zajęć technicznych w przedszkolu i szkole. Zna i rozumie potrzebę kształtowania umiejętności technicznych dzieci lub uczniów w nawiązaniu do techniki, kultury i sztuki ludowej. Umiejętności Student/-ka potrafi zaprojektować sekwencję działań technicznych dziecka lub ucznia. Potrafi uwzględnić różnice indywidualne w projektowaniu działań dzieci i uczniów. Potrafi dobrać zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne do możliwości dzieci lub uczniów. Potrafi zachęcić dzieci i uczniów do analizowania prostych rozwiązań technicznych. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do działania na rzecz rozwoju zainteresowań technicznych dzieci lub uczniów. Jest gotowy/gotowa do walki ze stereotypami dotyczącymi płci i umiejętności technicznych dzieci w przedszkolu i uczniów klas I-III. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej wśród dzieci przedszkolnych oraz uczniów wczesnej edukacji. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie. Blok 2. Wiedza i umiejętności konstrukcyjne dzieci na poziomie konstruowania z klocków, majsterkowania i budowania urządzeń. Dzieci z zadatkami uzdolnień technicznych. Blok 3. Projektowanie zajęć technicznych. Blok 4. Realizacja zajęć w przedszkolu / szkole (cykl tematyczny) Blok 5. Kącik techniczny w przedszkolu i szkole. Blok 6. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Jelinek J.A., Wprowadzenie do elektryczności w szkole, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3/2017, s. 61-68 - Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. - Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku. - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP - Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN - Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, szkice autorskie, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, zabawy zespołowe, realizacje praktyczno-techniczne. Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zajęć w przedszkolu. Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci. Forma zaliczenia: wypowiedź ustna , zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, dokumentacja realizacji indywidualnych i zespołowych. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej wśród dzieci przedszkolnych oraz uczniów wczesnej edukacji. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, tworzenia modeli urządzeń) oraz wykazania się odpowiednim poziomem wiedzy podczas kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Zagadnienia: myślenie techniczne, myślenie racjonalizatorskie. Blok 2. Wiedza i umiejętności konstrukcyjne dzieci na poziomie konstruowania z klocków, majsterkowania i budowania urządzeń. Dzieci z zadatkami uzdolnień technicznych. Blok 3. Projektowanie zajęć technicznych. Blok 4. Realizacja zajęć w przedszkolu / szkole (cykl tematyczny) Blok 5. Kącik techniczny w przedszkolu i szkole. Blok 6. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Jelinek J.A., Wprowadzenie do elektryczności w szkole, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3/2017, s. 61-68 - Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. - Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, w druku. - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP - Gębura G., Subieta R., 1975, Metodyka eksperymentu fizycznego, Warszawa, PWN - Lelonek M., 1984, Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym, Warszawa, WSiP |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, szkice autorskie, pokazy modelowych prac, dyskusje dydaktyczne, zabawy zespołowe, realizacje praktyczno-techniczne. Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Warunki merytoryczne zaliczenia: wymagana jest znajomość programu kształcenia przedmiotowego w zakresie wychowania przez technikę dla dzieci. Forma zaliczenia: wypowiedź ustna , zaliczenie prac pisemnych, prezentacja prac w wybranych technikach, dokumentacja realizacji indywidualnych i zespołowych. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 20 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci będą ćwiczyć się opracowywaniu praktycznych zajęć z zakresu edukacji technicznej na poziomie przedszkola i wczesnej edukacji. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, prowadzenie zajęć symulacyjnych opartych na tworzeniu modeli urządzeń) oraz opracowania materiału edukacyjnego promującego treści edukacji technicznej w środowisku nauczycielskim. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Cele, treści i zadania edukacji technicznej. Blok 2. Wiedza i umiejętności konstrukcyjne dzieci na poziomie konstruowania z klocków, majsterkowania i budowania urządzeń. Zasady opracowania scenariuszy zajęć. Przekładanie na praktykę edukacyjną zagadnień poznanych podczas realizacji przedmiotu "Podstawy techniki...". Blok 3. Projektowanie zajęć technicznych dla dzieci i realizacja zajęć w przedszkolu / szkole (cykl tematyczny) Blok 4. Opracowanie koncepcji kącika technicznego w przedszkolu i szkole. Blok 5. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (aktualny dokument) - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie - Edward Wiebe (1896) Paradise of Childhood. A practical guide to kindergartners. Springfield, Mass. Milton Bradley Company (on-line: https://archive.org/details/quartercenturyed00wieb) - Strzemeska J., Weryho M. (1895), Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców (on-line, https://polona.pl/preview/14cbdd3e-ba9e-4f6e-aa62-0c67d2b4d617) - D. Wood, J.S. Bruner, G. Ross (1976), The role of tutoring in problem solving, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, s. 89-100 - Dmochowska M.: Zanim dziecko zacznie pisać, WSiP, Warszawa 1991 - Braunerowie A., F.: Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, WSiP, Warszawa 1995 - Paramonow L.A. (1976), Kształtowanie uogólnionych wyobrażeń u dzieci w wieku przedszkolnym w procesie działalności konstrukcyjnej, w: Wychowanie umysłowe dziecka w wieku przedszkolnym, red. N.N. Poddjakow, Warszawa: WSiP, s. 118-132. - Broda Paweł (2003) Możliwości kształcenia pojęć technicznych u uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Nauczyciel i Szkoła, 1-2 (18-19), s. 380-387. - Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku - Tulley Gever (2018), 50 niebezpiecznych zabaw, których nie powinieneś zabraniać dziecku, Wyd. Helios / Septem |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje, realizacje praktyczno-techniczne, praca własna studenta z literaturą. Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zadań zaplanowanych podczas zajęć (np. przynoszenie przedmiotów, wykonywanie modeli urządzeń, demonstracja na forum), wykonanie nagrania stanowiącego formę materiału edukacyjnego promującego edukację techniczną, Warunki merytoryczne zaliczenia: wykonanie zadania zaliczającego przedmiot wymaga najpierw spełnienia wymogów obecności i aktywności (realizacji zadań przedmiotowych). Forma zaliczenia: przygotowanie materiału edukacyjnego dla przyszłych nauczycieli (jest to jednocześnie promocja treści edukacyjnych w środowisku nauczycielskim). Formą zaliczenia jest opracowanie nagrania prezentującego działający model dydaktyczny urządzenia technicznego. Ocena: - ocena niedostateczna: (a) nakręcenie filmu, na którym zaprezentowane zostało działające urządzenie; - ocena dostateczna wymaga: (a) + (b) nagranie jest uzupełnione o pokaz jego działania i szczegółowe wyjaśnienie jak działa urządzenie; - ocena dobra wymaga: (a) + (b) + (c) nagranie jest uzupełnione o wyczerpujący komentarz metodyczny o tym jak należy wykorzystać model urządzenia w pracy z dziećmi i czego należy się wystrzegać, podane zostaną etapy budowy tego urządzenia angażujące dzieci; - ocena bardzo dobra wymaga: (a) + (b) + (c) + (d) nagranie ma wysoką jakość merytoryczną i metodyczną, a urządzenie, które zostało przedstawione na nagraniu nie zostało dotychczas opisane w książce "Dziecko konstruktorem" Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek, Maria Pielichowska | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci będą ćwiczyć się opracowywaniu praktycznych zajęć z zakresu edukacji technicznej na poziomie przedszkola i wczesnej edukacji. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, prowadzenie zajęć symulacyjnych opartych na tworzeniu modeli urządzeń) oraz opracowania materiału edukacyjnego promującego treści edukacji technicznej w środowisku nauczycielskim. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Cele, treści i zadania edukacji technicznej. Blok 2. Wiedza i umiejętności konstrukcyjne dzieci na poziomie konstruowania z klocków, majsterkowania i budowania urządzeń. Zasady opracowania scenariuszy zajęć. Przekładanie na praktykę edukacyjną zagadnień poznanych podczas realizacji przedmiotu "Podstawy techniki...". Blok 3. Projektowanie zajęć technicznych dla dzieci Blok 4. Opracowanie koncepcji kącika technicznego w przedszkolu i szkole. Blok 5. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (aktualny dokument) - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie - Edward Wiebe (1896) Paradise of Childhood. A practical guide to kindergartners. Springfield, Mass. Milton Bradley Company (on-line: https://archive.org/details/quartercenturyed00wieb) - Strzemeska J., Weryho M. (1895), Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców (on-line, https://polona.pl/preview/14cbdd3e-ba9e-4f6e-aa62-0c67d2b4d617) - D. Wood, J.S. Bruner, G. Ross (1976), The role of tutoring in problem solving, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, s. 89-100 - Dmochowska M.: Zanim dziecko zacznie pisać, WSiP, Warszawa 1991 - Braunerowie A., F.: Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, WSiP, Warszawa 1995 - Paramonow L.A. (1976), Kształtowanie uogólnionych wyobrażeń u dzieci w wieku przedszkolnym w procesie działalności konstrukcyjnej, w: Wychowanie umysłowe dziecka w wieku przedszkolnym, red. N.N. Poddjakow, Warszawa: WSiP, s. 118-132. - Broda Paweł (2003) Możliwości kształcenia pojęć technicznych u uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Nauczyciel i Szkoła, 1-2 (18-19), s. 380-387. - Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku - Tulley Gever (2018), 50 niebezpiecznych zabaw, których nie powinieneś zabraniać dziecku, Wyd. Helios / Septem |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje, realizacje praktyczno-techniczne, praca własna studenta z literaturą. Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zadań zaplanowanych podczas zajęć (np. przynoszenie przedmiotów, wykonywanie modeli urządzeń, demonstracja na forum), wykonanie nagrania stanowiącego formę materiału edukacyjnego promującego edukację techniczną. Warunki merytoryczne zaliczenia: wykonanie zadania zaliczającego przedmiot wymaga najpierw spełnienia wymogów obecności i aktywności (realizacji zadań przedmiotowych). Forma zaliczenia: przygotowanie materiału edukacyjnego dla przyszłych nauczycieli (jest to jednocześnie promocja treści edukacyjnych w środowisku nauczycielskim). Formą zaliczenia jest opracowanie nagrania prezentującego działający model dydaktyczny urządzenia technicznego. Ocena: - ocena niedostateczna: (a) nakręcenie filmu, na którym zaprezentowane zostało działające urządzenie; - ocena dostateczna wymaga: (a) + (b) nagranie jest uzupełnione o pokaz jego działania i szczegółowe wyjaśnienie jak działa urządzenie; - ocena dobra wymaga: (a) + (b) + (c) nagranie jest uzupełnione o wyczerpujący komentarz metodyczny o tym jak należy wykorzystać model urządzenia w pracy z dziećmi i czego należy się wystrzegać, podane zostaną etapy budowy tego urządzenia angażujące dzieci; - ocena bardzo dobra wymaga: (a) + (b) + (c) + (d) nagranie ma wysoką jakość merytoryczną i metodyczną, a urządzenie, które zostało przedstawione na nagraniu nie zostało dotychczas opisane w książce "Dziecko konstruktorem" Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 20 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci będą ćwiczyć się opracowywaniu praktycznych zajęć z zakresu edukacji technicznej na poziomie przedszkola i wczesnej edukacji. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, prowadzenie zajęć symulacyjnych opartych na tworzeniu modeli urządzeń) oraz opracowania materiału edukacyjnego promującego treści edukacji technicznej w środowisku nauczycielskim. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Cele, treści i zadania edukacji technicznej. Blok 2. Wiedza i umiejętności konstrukcyjne dzieci na poziomie konstruowania z klocków, majsterkowania i budowania urządzeń. Zasady opracowania scenariuszy zajęć. Przekładanie na praktykę edukacyjną zagadnień poznanych podczas realizacji przedmiotu "Podstawy techniki...". Blok 3. Projektowanie zajęć technicznych dla dzieci i realizacja zajęć w przedszkolu / szkole (cykl tematyczny) Blok 4. Opracowanie koncepcji kącika technicznego w przedszkolu i szkole. Blok 5. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (aktualny dokument) - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie - Edward Wiebe (1896) Paradise of Childhood. A practical guide to kindergartners. Springfield, Mass. Milton Bradley Company (on-line: https://archive.org/details/quartercenturyed00wieb) - Strzemeska J., Weryho M. (1895), Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców (on-line, https://polona.pl/preview/14cbdd3e-ba9e-4f6e-aa62-0c67d2b4d617) - D. Wood, J.S. Bruner, G. Ross (1976), The role of tutoring in problem solving, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, s. 89-100 - Dmochowska M.: Zanim dziecko zacznie pisać, WSiP, Warszawa 1991 - Braunerowie A., F.: Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, WSiP, Warszawa 1995 - Paramonow L.A. (1976), Kształtowanie uogólnionych wyobrażeń u dzieci w wieku przedszkolnym w procesie działalności konstrukcyjnej, w: Wychowanie umysłowe dziecka w wieku przedszkolnym, red. N.N. Poddjakow, Warszawa: WSiP, s. 118-132. - Broda Paweł (2003) Możliwości kształcenia pojęć technicznych u uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Nauczyciel i Szkoła, 1-2 (18-19), s. 380-387. - Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku - Tulley Gever (2018), 50 niebezpiecznych zabaw, których nie powinieneś zabraniać dziecku, Wyd. Helios / Septem |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje, realizacje praktyczno-techniczne, praca własna studenta z literaturą. Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zadań zaplanowanych podczas zajęć (np. przynoszenie przedmiotów, wykonywanie modeli urządzeń, demonstracja na forum), wykonanie nagrania stanowiącego formę materiału edukacyjnego promującego edukację techniczną, Warunki merytoryczne zaliczenia: wykonanie zadania zaliczającego przedmiot wymaga najpierw spełnienia wymogów obecności i aktywności (realizacji zadań przedmiotowych). Forma zaliczenia: przygotowanie materiału edukacyjnego dla przyszłych nauczycieli (jest to jednocześnie promocja treści edukacyjnych w środowisku nauczycielskim). Formą zaliczenia jest opracowanie nagrania prezentującego działający model dydaktyczny urządzenia technicznego. Ocena: - ocena niedostateczna: (a) nakręcenie filmu, na którym zaprezentowane zostało działające urządzenie; - ocena dostateczna wymaga: (a) + (b) nagranie jest uzupełnione o pokaz jego działania i szczegółowe wyjaśnienie jak działa urządzenie; - ocena dobra wymaga: (a) + (b) + (c) nagranie jest uzupełnione o wyczerpujący komentarz metodyczny o tym jak należy wykorzystać model urządzenia w pracy z dziećmi i czego należy się wystrzegać, podane zostaną etapy budowy tego urządzenia angażujące dzieci; - ocena bardzo dobra wymaga: (a) + (b) + (c) + (d) nagranie ma wysoką jakość merytoryczną i metodyczną, a urządzenie, które zostało przedstawione na nagraniu nie zostało dotychczas opisane w książce "Dziecko konstruktorem" Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci będą ćwiczyć się opracowywaniu praktycznych zajęć z zakresu edukacji technicznej na poziomie przedszkola i wczesnej edukacji. W ramach zaliczenia przedmiotu studenci będą zobligowani do wykonania prac wynikających z programu przedmiotu (np. planowania zajęć, prowadzenie zajęć symulacyjnych opartych na tworzeniu modeli urządzeń) oraz opracowania materiału edukacyjnego promującego treści edukacji technicznej w środowisku nauczycielskim. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Cele, treści i zadania edukacji technicznej. Blok 2. Wiedza i umiejętności konstrukcyjne dzieci na poziomie konstruowania z klocków, majsterkowania i budowania urządzeń. Zasady opracowania scenariuszy zajęć. Przekładanie na praktykę edukacyjną zagadnień poznanych podczas realizacji przedmiotu "Podstawy techniki...". Blok 3. Projektowanie zajęć technicznych dla dzieci Blok 4. Opracowanie koncepcji kącika technicznego w przedszkolu i szkole. Blok 5. Domowa edukacja techniczna – współpraca z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa - Jelinek J.A. (2018), Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klasach I-III, Wydawnictwo Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola (CEBP) Literatura uzupełniająca - Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (aktualny dokument) - Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; - Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; - Dąbrowski A., 1982, Vademecum nauczyciela techniki, Warszawa, WSiP - Furmanek W., 1992, Nauczanie techniki w klasach początkowych, Rzeszów, WSP Drejer F. (2010) Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Jelenia Góra, Wyd. Kolegium Karkonoskie - Edward Wiebe (1896) Paradise of Childhood. A practical guide to kindergartners. Springfield, Mass. Milton Bradley Company (on-line: https://archive.org/details/quartercenturyed00wieb) - Strzemeska J., Weryho M. (1895), Wychowanie przedszkolne. Podręcznik dla wychowawców (on-line, https://polona.pl/preview/14cbdd3e-ba9e-4f6e-aa62-0c67d2b4d617) - D. Wood, J.S. Bruner, G. Ross (1976), The role of tutoring in problem solving, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, s. 89-100 - Dmochowska M.: Zanim dziecko zacznie pisać, WSiP, Warszawa 1991 - Braunerowie A., F.: Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, WSiP, Warszawa 1995 - Paramonow L.A. (1976), Kształtowanie uogólnionych wyobrażeń u dzieci w wieku przedszkolnym w procesie działalności konstrukcyjnej, w: Wychowanie umysłowe dziecka w wieku przedszkolnym, red. N.N. Poddjakow, Warszawa: WSiP, s. 118-132. - Broda Paweł (2003) Możliwości kształcenia pojęć technicznych u uczniów klas I-III szkoły podstawowej, Nauczyciel i Szkoła, 1-2 (18-19), s. 380-387. - Musioł Marcin (2017) Edukacja techniczna w klasach 1-3 po zmianach programowych z 14.02.2017 roku - Tulley Gever (2018), 50 niebezpiecznych zabaw, których nie powinieneś zabraniać dziecku, Wyd. Helios / Septem |
|
Uwagi: |
Metody prowadzenia zajęć: wprowadzenie teoretyczne, metody oglądowe, pokazy modelowych prac, dyskusje, realizacje praktyczno-techniczne, praca własna studenta z literaturą. Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, realizacja zadań zaplanowanych podczas zajęć (np. przynoszenie przedmiotów, wykonywanie modeli urządzeń, demonstracja na forum), wykonanie nagrania stanowiącego formę materiału edukacyjnego promującego edukację techniczną. Warunki merytoryczne zaliczenia: wykonanie zadania zaliczającego przedmiot wymaga najpierw spełnienia wymogów obecności i aktywności (realizacji zadań przedmiotowych). Forma zaliczenia: przygotowanie materiału edukacyjnego dla przyszłych nauczycieli (jest to jednocześnie promocja treści edukacyjnych w środowisku nauczycielskim). Formą zaliczenia jest opracowanie nagrania prezentującego działający model dydaktyczny urządzenia technicznego. Ocena: - ocena niedostateczna: (a) nakręcenie filmu, na którym zaprezentowane zostało działające urządzenie; - ocena dostateczna wymaga: (a) + (b) nagranie jest uzupełnione o pokaz jego działania i szczegółowe wyjaśnienie jak działa urządzenie; - ocena dobra wymaga: (a) + (b) + (c) nagranie jest uzupełnione o wyczerpujący komentarz metodyczny o tym jak należy wykorzystać model urządzenia w pracy z dziećmi i czego należy się wystrzegać, podane zostaną etapy budowy tego urządzenia angażujące dzieci; - ocena bardzo dobra wymaga: (a) + (b) + (c) + (d) nagranie ma wysoką jakość merytoryczną i metodyczną, a urządzenie, które zostało przedstawione na nagraniu nie zostało dotychczas opisane w książce "Dziecko konstruktorem" Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 10 Przygotowanie się do zajęć praktyczno-technicznych: 20 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.