Monitorowanie rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-MDW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Monitorowanie rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Założenia edukacji wczesnoszkolnej a potrzeby rozwojowe uczniów klas I-III w zakresie rozwoju poznawczego, fizycznego/ruchowego, społeczno-emocjonalnego, umiejętności szkolnych; zadania edukacji wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka i rozpoznawania jego potrzeb w poszczególnych obszarach rozwoju. Organizacja środowiska wychowawczo-dydaktycznego w szkole (klasach I-III) przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych poszczególnych dzieci lub grup. Współpraca z nauczycielami-specjalistami (logopedą, psychologiem, pedagogiem itd.) w procesie monitorowania rozwoju uczniów w młodszym wieku szkolnym przez nauczycieli. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie zadania edukacji wczesnoszkolnej w zakresie monitorowania i wspierania rozwoju ucznia; strategie stymulowania aktywności poznawczej uczniów. Zna organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów lub grup; potrzebę wykorzystywania w pracy z uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym: psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów. Zna i rozumie zasady rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania. Umiejętności Student/-ka potrafi monitorować rozwój dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za monitorowanie rozwoju uczniów. Jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej, na rzecz monitorowania rozwoju uczniów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska, Barbara Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zadanie: monitorowanie rozwoju dzieci podnoszące się do wybranych obszarów funkcjonowania, cech rozwoju, zainteresowań wraz z prognozą i projektem działań edukacyjnych |
|
Pełny opis: |
Monitorowanie i diagnoza dzieci/uczniów jako zadania nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Znaczenie i zakresy. Sposoby monitorowania rozwoju. Prawne i etyczne aspekty monitorowania. Współpraca ze specjalistami w placówce edukacyjnej. Rozpoznawanie i analiza indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak M. (2020). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole, Warszawa. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa. Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (2012) red. G. Mazurkiewicz, Kraków. Jarosz E. (2005). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa. Skibińska H. (2001). Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz. Test Uzdolnień Wielorakich dla uczniów klas I-III, https://www.ore.edu.pl/2015/06/test-uzdolnien-wielorakich-tuw/ www.men gov.pl (np. Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo Oświatowe) Literatura uzupełniająca: Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Filipiak M., Gruszczyńska K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Gdańsk Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2014). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, T.1, Warszawa. Bąbka J., Brzezińska A. I. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskiej i międzynarodowej. Toruń 2016. Brzezińska A.I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom 1. IBE, Warszawa 2014, Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Tom II. IBE, Warszawa 2014 Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Tom III. IBE, Warszawa 2014. |
|
Uwagi: |
Metody Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia – 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie do wykonywania zadania: 50 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zadanie: monitorowanie rozwoju dzieci podnoszące się do wybranych obszarów funkcjonowania, cech rozwoju, zainteresowań wraz z prognozą i projektem działań edukacyjnych |
|
Pełny opis: |
Monitorowanie i diagnoza dzieci/uczniów jako zadania nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Znaczenie i zakresy. Sposoby monitorowania rozwoju. Prawne i etyczne aspekty monitorowania. Współpraca ze specjalistami w placówce edukacyjnej. Rozpoznawanie i analiza indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak M. (2020). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole, Warszawa. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa. Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (2012) red. G. Mazurkiewicz, Kraków. Jarosz E. (2005). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa. Skibińska H. (2001). Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz. Test Uzdolnień Wielorakich dla uczniów klas I-III, https://www.ore.edu.pl/2015/06/test-uzdolnien-wielorakich-tuw/ www.men gov.pl (np. Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo Oświatowe) Literatura uzupełniająca: Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Filipiak M., Gruszczyńska K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Gdańsk Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2014). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, T.1, Warszawa. Bąbka J., Brzezińska A. I. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskiej i międzynarodowej. Toruń 2016. Brzezińska A.I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom 1. IBE, Warszawa 2014, Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Tom II. IBE, Warszawa 2014 Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Tom III. IBE, Warszawa 2014. |
|
Uwagi: |
Metody Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia – 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie do wykonywania zadania: 50 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jabłonowska, Ewa Lewandowska, Barbara Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zadanie: monitorowanie rozwoju dzieci podnoszące się do wybranych obszarów funkcjonowania, cech rozwoju, zainteresowań wraz z prognozą i projektem działań edukacyjnych |
|
Pełny opis: |
Monitorowanie i diagnoza dzieci/uczniów jako zadania nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Znaczenie i zakresy. Sposoby monitorowania rozwoju. Prawne i etyczne aspekty monitorowania. Współpraca ze specjalistami w placówce edukacyjnej. Rozpoznawanie i analiza indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak M. (2020). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole, Warszawa. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa. Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (2012) red. G. Mazurkiewicz, Kraków. Jarosz E. (2005). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa. Skibińska H. (2001). Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz. Test Uzdolnień Wielorakich dla uczniów klas I-III, https://www.ore.edu.pl/2015/06/test-uzdolnien-wielorakich-tuw/ www.men gov.pl (np. Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo Oświatowe) Literatura uzupełniająca: Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Filipiak M., Gruszczyńska K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Gdańsk Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2014). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, T.1, Warszawa. Bąbka J., Brzezińska A. I. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskiej i międzynarodowej. Toruń 2016. Brzezińska A.I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom 1. IBE, Warszawa 2014, Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Tom II. IBE, Warszawa 2014 Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Tom III. IBE, Warszawa 2014. |
|
Uwagi: |
Metody Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia – 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie do wykonywania zadania: 50 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zadanie: monitorowanie rozwoju dzieci podnoszące się do wybranych obszarów funkcjonowania, cech rozwoju, zainteresowań wraz z prognozą i projektem działań edukacyjnych |
|
Pełny opis: |
Monitorowanie i diagnoza dzieci/uczniów jako zadania nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Znaczenie i zakresy. Sposoby monitorowania rozwoju. Prawne i etyczne aspekty monitorowania. Współpraca ze specjalistami w placówce edukacyjnej. Rozpoznawanie i analiza indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak M. (2020). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole, Warszawa. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa. Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (2012) red. G. Mazurkiewicz, Kraków. Jarosz E. (2005). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa. Skibińska H. (2001). Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz. Test Uzdolnień Wielorakich dla uczniów klas I-III, https://www.ore.edu.pl/2015/06/test-uzdolnien-wielorakich-tuw/ www.men gov.pl (np. Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo Oświatowe) Literatura uzupełniająca: Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Filipiak M., Gruszczyńska K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Gdańsk Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2014). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, T.1, Warszawa. Bąbka J., Brzezińska A. I. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskiej i międzynarodowej. Toruń 2016. Brzezińska A.I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom 1. IBE, Warszawa 2014, Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Tom II. IBE, Warszawa 2014 Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Tom III. IBE, Warszawa 2014. |
|
Uwagi: |
Metody Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia – 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie do wykonywania zadania: 50 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska, Barbara Pietrzak, Marta Poruszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zadanie: monitorowanie rozwoju dzieci podnoszące się do wybranych obszarów funkcjonowania, cech rozwoju, zainteresowań wraz z prognozą i projektem działań edukacyjnych |
|
Pełny opis: |
Monitorowanie i diagnoza dzieci/uczniów jako zadania nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Znaczenie i zakresy. Sposoby monitorowania rozwoju. Prawne i etyczne aspekty monitorowania. Współpraca ze specjalistami w placówce edukacyjnej. Rozpoznawanie i analiza indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Chojak M. (2020). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole, Warszawa. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa. Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (2012) red. G. Mazurkiewicz, Kraków. Jarosz E. (2005). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa. Skibińska H. (2001). Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz. Test Uzdolnień Wielorakich dla uczniów klas I-III, https://www.ore.edu.pl/2015/06/test-uzdolnien-wielorakich-tuw/ www.men gov.pl (np. Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo Oświatowe) Literatura uzupełniająca: Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Filipiak M., Gruszczyńska K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Gdańsk Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2014). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, T.1, Warszawa. Bąbka J., Brzezińska A. I. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskiej i międzynarodowej. Toruń 2016. Brzezińska A.I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom 1. IBE, Warszawa 2014, Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Tom II. IBE, Warszawa 2014 Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Tom III. IBE, Warszawa 2014. |
|
Uwagi: |
Metody Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia – 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie do wykonywania zadania: 50 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.