Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Monitorowanie rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-MDW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Monitorowanie rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Założenia edukacji wczesnoszkolnej a potrzeby rozwojowe uczniów klas I-III w zakresie rozwoju poznawczego, fizycznego/ruchowego, społeczno-emocjonalnego, umiejętności szkolnych; zadania edukacji wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka i rozpoznawania jego potrzeb w poszczególnych obszarach rozwoju. Organizacja środowiska wychowawczo-dydaktycznego w szkole (klasach I-III) przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych poszczególnych dzieci lub grup. Współpraca z nauczycielami-specjalistami (logopedą, psychologiem, pedagogiem itd.) w procesie monitorowania rozwoju uczniów w młodszym wieku szkolnym przez nauczycieli.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie zadania edukacji wczesnoszkolnej w zakresie monitorowania i wspierania rozwoju ucznia; strategie stymulowania aktywności poznawczej uczniów.

Zna organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów lub grup; potrzebę wykorzystywania w pracy z uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym: psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów.

Zna i rozumie zasady rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania.

Umiejętności

Student/-ka potrafi monitorować rozwój dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za monitorowanie rozwoju uczniów.

Jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej, na rzecz monitorowania rozwoju uczniów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska, Barbara Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zadanie: monitorowanie rozwoju dzieci podnoszące się do wybranych obszarów funkcjonowania, cech rozwoju, zainteresowań wraz z prognozą i projektem działań edukacyjnych

Pełny opis:

Monitorowanie i diagnoza dzieci/uczniów jako zadania nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Znaczenie i zakresy. Sposoby monitorowania rozwoju. Prawne i etyczne aspekty monitorowania. Współpraca ze specjalistami w placówce edukacyjnej. Rozpoznawanie i analiza indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chojak M. (2020). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa.

Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (2012) red. G. Mazurkiewicz, Kraków.

Jarosz E. (2005). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice.

Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa.

Skibińska H. (2001). Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz.

Test Uzdolnień Wielorakich dla uczniów klas I-III, https://www.ore.edu.pl/2015/06/test-uzdolnien-wielorakich-tuw/

www.men gov.pl (np. Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo Oświatowe)

Literatura uzupełniająca:

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Filipiak M., Gruszczyńska K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Gdańsk

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2014). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, T.1, Warszawa.

Bąbka J., Brzezińska A. I. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskiej i międzynarodowej. Toruń 2016.

Brzezińska A.I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom 1. IBE, Warszawa 2014,

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Tom II. IBE, Warszawa 2014

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Tom III. IBE, Warszawa 2014.

Uwagi:

Metody

Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia – 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie do wykonywania zadania: 50

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Barbara Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zadanie: monitorowanie rozwoju dzieci podnoszące się do wybranych obszarów funkcjonowania, cech rozwoju, zainteresowań wraz z prognozą i projektem działań edukacyjnych

Pełny opis:

Monitorowanie i diagnoza dzieci/uczniów jako zadania nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Znaczenie i zakresy. Sposoby monitorowania rozwoju. Prawne i etyczne aspekty monitorowania. Współpraca ze specjalistami w placówce edukacyjnej. Rozpoznawanie i analiza indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chojak M. (2020). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa.

Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (2012) red. G. Mazurkiewicz, Kraków.

Jarosz E. (2005). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice.

Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa.

Skibińska H. (2001). Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz.

Test Uzdolnień Wielorakich dla uczniów klas I-III, https://www.ore.edu.pl/2015/06/test-uzdolnien-wielorakich-tuw/

www.men gov.pl (np. Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo Oświatowe)

Literatura uzupełniająca:

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Filipiak M., Gruszczyńska K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Gdańsk

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2014). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, T.1, Warszawa.

Bąbka J., Brzezińska A. I. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskiej i międzynarodowej. Toruń 2016.

Brzezińska A.I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom 1. IBE, Warszawa 2014,

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Tom II. IBE, Warszawa 2014

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Tom III. IBE, Warszawa 2014.

Uwagi:

Metody

Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia – 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie do wykonywania zadania: 50

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Małgorzata Jabłonowska, Ewa Lewandowska, Barbara Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zadanie: monitorowanie rozwoju dzieci podnoszące się do wybranych obszarów funkcjonowania, cech rozwoju, zainteresowań wraz z prognozą i projektem działań edukacyjnych

Pełny opis:

Monitorowanie i diagnoza dzieci/uczniów jako zadania nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Znaczenie i zakresy. Sposoby monitorowania rozwoju. Prawne i etyczne aspekty monitorowania. Współpraca ze specjalistami w placówce edukacyjnej. Rozpoznawanie i analiza indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chojak M. (2020). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa.

Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (2012) red. G. Mazurkiewicz, Kraków.

Jarosz E. (2005). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice.

Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa.

Skibińska H. (2001). Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz.

Test Uzdolnień Wielorakich dla uczniów klas I-III, https://www.ore.edu.pl/2015/06/test-uzdolnien-wielorakich-tuw/

www.men gov.pl (np. Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo Oświatowe)

Literatura uzupełniająca:

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Filipiak M., Gruszczyńska K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Gdańsk

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2014). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, T.1, Warszawa.

Bąbka J., Brzezińska A. I. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskiej i międzynarodowej. Toruń 2016.

Brzezińska A.I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom 1. IBE, Warszawa 2014,

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Tom II. IBE, Warszawa 2014

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Tom III. IBE, Warszawa 2014.

Uwagi:

Metody

Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia – 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie do wykonywania zadania: 50

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Barbara Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zadanie: monitorowanie rozwoju dzieci podnoszące się do wybranych obszarów funkcjonowania, cech rozwoju, zainteresowań wraz z prognozą i projektem działań edukacyjnych

Pełny opis:

Monitorowanie i diagnoza dzieci/uczniów jako zadania nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Znaczenie i zakresy. Sposoby monitorowania rozwoju. Prawne i etyczne aspekty monitorowania. Współpraca ze specjalistami w placówce edukacyjnej. Rozpoznawanie i analiza indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chojak M. (2020). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa.

Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (2012) red. G. Mazurkiewicz, Kraków.

Jarosz E. (2005). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice.

Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa.

Skibińska H. (2001). Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz.

Test Uzdolnień Wielorakich dla uczniów klas I-III, https://www.ore.edu.pl/2015/06/test-uzdolnien-wielorakich-tuw/

www.men gov.pl (np. Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo Oświatowe)

Literatura uzupełniająca:

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Filipiak M., Gruszczyńska K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Gdańsk

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2014). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, T.1, Warszawa.

Bąbka J., Brzezińska A. I. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskiej i międzynarodowej. Toruń 2016.

Brzezińska A.I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom 1. IBE, Warszawa 2014,

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Tom II. IBE, Warszawa 2014

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Tom III. IBE, Warszawa 2014.

Uwagi:

Metody

Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia – 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie do wykonywania zadania: 50

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska, Barbara Pietrzak, Marta Poruszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zadanie: monitorowanie rozwoju dzieci podnoszące się do wybranych obszarów funkcjonowania, cech rozwoju, zainteresowań wraz z prognozą i projektem działań edukacyjnych

Pełny opis:

Monitorowanie i diagnoza dzieci/uczniów jako zadania nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Znaczenie i zakresy. Sposoby monitorowania rozwoju. Prawne i etyczne aspekty monitorowania. Współpraca ze specjalistami w placówce edukacyjnej. Rozpoznawanie i analiza indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chojak M. (2020). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013). Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa.

Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy (2012) red. G. Mazurkiewicz, Kraków.

Jarosz E. (2005). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice.

Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa.

Skibińska H. (2001). Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz.

Test Uzdolnień Wielorakich dla uczniów klas I-III, https://www.ore.edu.pl/2015/06/test-uzdolnien-wielorakich-tuw/

www.men gov.pl (np. Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo Oświatowe)

Literatura uzupełniająca:

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Filipiak M., Gruszczyńska K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Gdańsk

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak K., Gruszczyńska K. (2014). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, T.1, Warszawa.

Bąbka J., Brzezińska A. I. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w polskiej i międzynarodowej. Toruń 2016.

Brzezińska A.I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom 1. IBE, Warszawa 2014,

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Tom II. IBE, Warszawa 2014

Brzezińska A. I. (red.) Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Tom III. IBE, Warszawa 2014.

Uwagi:

Metody

Metody problemowe, zadaniowe, praca w grupach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia – 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie do wykonywania zadania: 50

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)