Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-LDB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 5 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Literatura dla dzieci jako forma stymulowania i terapii rozwoju dziecka/ucznia. Inicjacja czytelnicza dziecka. Świat literatury dla dzieci: jej tradycji i najnowszych nurtów, konwencji i tematów ujmowanych w kontekście teorii i praktyki pedagogicznej. Literacka i pedagogiczna oceny tekstu, ilustracji i edycji książek adresowanych do dziecka. Tendencje rozwojowe i przemiany baśni i poezji dla dzieci, portretu dziecka, sposobów zwracania się do dziecka jako czytelnika. Charakterystyka środków stylistycznych. Dziecko jako twórca i odbiorca literatury. Wybrane problemy edytorstwa książek dla dzieci. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci lub uczniów poprzez edukację czytelniczą; zasady wykorzystywania literatury dziecięcej do stymulowania rozwoju dziecka oraz biblioterapii; rolę inicjacji czytelniczej w rozwoju dziecka lub ucznia. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej w przedszkolu i szkole odpowiednio dobraną literaturę. Potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania czytelnicze dzieci lub uczniów. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec literatury. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Student /studentka: - zna i rozumie strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci lub uczniów poprzez edukację czytelniczą; zasady wykorzystywania literatury dziecięcej do stymulowania rozwoju dziecka oraz biblioterapii; rolę inicjacji czytelniczej w rozwoju dziecka lub ucznia, - potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej w przedszkolu i szkole odpowiednio dobraną literaturę, - potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania czytelnicze dzieci lub uczniów, - jest gotowy/gotowa do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec literatury. Na zaliczenie przedmiotu składa się przede wszystkim obecność na zajęciach i aktywny w nich udział (m.in. w dyskusji panelowej), który poprzedza lektura wybranych pozycji literatury dziecięcej (6 pozycji prozy, wybranych przez prowadzącego i 1 przez studenta, do tego wybór 10 wierszy). Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie prezentacji bieżących zadań ćwiczeniowych, wykonanych indywidualnie lub w grupie - zrealizowanych zgodnie z podanymi na zajęciach szczegółowymi kryteriami. Zadania zaliczeniowe są oparte o pracę z tekstem: analizę i interpretację (w tym - plastyczną, muzyczną, ruchową). |
|
Pełny opis: |
Perspektywa pedagogiczna w obcowaniu z literaturą dziecięcą – między dydaktyzmem a artyzmem w wychowaniu dziecka-czytelnika przez literaturę i dla literatury we wczesnej edukacji. Charakterystyczne cechy literatury dla dzieci i jej terapeutyczne oddziaływanie. Obraz kompetencji czytelniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Modele kontaktu dziecka z literaturą. Rola pośrednika lektury. Współczesne tendencje w literaturze dziecięcej i praktyki wydawnicze. Od książki obrazkowej do picturebooka. Obrazy dziecka w poezji dziecięcej – od Konopnickiej do Wawiłow. Fantastyka i przeobrażenie baśni. Baśnie Perraulta, braci Grimm i Andersena. Polska baśń ludowa – Konopnicka, Leśmian, Papuzińska. Wielowarstwowe opowieści fantastyczne (m.in. Caroll, Milne, Lindgren, Jansson, Korczak, Brzechwa). Fantasy. Tabu w literaturze dla dzieci. Rola grozy – okrucieństwo Grimmów, depresyjność Andersena, horror Gaimanna, anarchia Dahla, potwory i koszmarne dzieci. Postmodernistyczne gry z konwencją baśniową. Wyznaczniki realizmu magicznego. Analiza rekomendowanej listy lektur dla klas 1-3. w podstawie programowej. |
|
Literatura: |
Adamczykowa, Z. (2004). Literatura dziecięca. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa: Wydawnictwo WSP. Baluch, A. (1987). Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia. Baluch, A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków: Universatis. Kostecka, W. (2014). Baśń modernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Kostecka, W., Leszczyński, G., Skowera, M. (2021). Kamienie milowe w dziejach polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Leśmian, Korczak, Brzechwa. W: Prace Filologiczne 11(14) 2021, s. 203-221. Smuszkiewicz, A. (2016). Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik. Warszawa: Wydawnictwo, SBP. Zabawa, K. (2017). Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Kraków: Wydawnictwo WAM. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Baluch, A. (1993). Archetypy literatury dziecięcej. Wrocław: Wydawnictwo W. Bagiński i Synowie. Gralewicz-Wolny, I., Mytych-Forajter, B. (2013). Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Kostecka, W. (2010). Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Leszczyński, G., Świerczyńska-Jelonek, D., Zając, M. (red.). (2009). Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze, problemy animacji. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Slany, K. (2014). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimanna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. Sochańska, B., Czechowska, J. (red.) (2012). Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci. Media Rodzina, Duński Instytut Kultury. Waksmund R. (2000). Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej. Tematy, gatunki, konteksty. Wrocław: Wydawnictwo UWr. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: indywidualna lektura wybranych tekstów literatury dla dzieci, głośne czytanie fragmentów literatury, dyskusja (m.in. panelowa), praca w grupie nad mapą mentalną, kolażem, gry językowe, elementy dramy w ramach analizy i interpretacji tekstu, indywidulna praca nad esejem i recenzją tekstu literackiego. Godziny kontaktowe: 15h Godziny na lekturę: 6h Godziny na przygotowanie się do dyskusji: 3h Godziny na przygotowanie eseju: 3h Godziny na przygotowanie rekomendacji lub wywiadu: 3h Nakład pracy osoby studiującej: 1 punkt ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Student /studentka: - zna i rozumie strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci lub uczniów poprzez edukację czytelniczą; zasady wykorzystywania literatury dziecięcej do stymulowania rozwoju dziecka oraz biblioterapii; rolę inicjacji czytelniczej w rozwoju dziecka lub ucznia, - potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej w przedszkolu i szkole odpowiednio dobraną literaturę, - potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania czytelnicze dzieci lub uczniów, - jest gotowy/gotowa do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec literatury. Na zaliczenie przedmiotu składa się przede wszystkim obecność na zajęciach i aktywny w nich udział (m.in. w dyskusji panelowej), który poprzedza lektura wybranych pozycji literatury dziecięcej (6 pozycji prozy, wybranych przez prowadzącego i 1 przez studenta, do tego wybór 10 wierszy). Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie prezentacji bieżących zadań ćwiczeniowych, wykonanych indywidualnie lub w grupie - zrealizowanych zgodnie z podanymi na zajęciach szczegółowymi kryteriami. Zadania zaliczeniowe są oparte o pracę z tekstem: analizę i interpretację (w tym - plastyczną, muzyczną, ruchową). |
|
Pełny opis: |
Perspektywa pedagogiczna w obcowaniu z literaturą dziecięcą – między dydaktyzmem a artyzmem w wychowaniu dziecka-czytelnika przez literaturę i dla literatury we wczesnej edukacji. Charakterystyczne cechy literatury dla dzieci i jej terapeutyczne oddziaływanie. Obraz kompetencji czytelniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Modele kontaktu dziecka z literaturą. Rola pośrednika lektury. Współczesne tendencje w literaturze dziecięcej i praktyki wydawnicze. Od książki obrazkowej do picturebooka. Obrazy dziecka w poezji dziecięcej – od Konopnickiej do Wawiłow. Fantastyka i przeobrażenie baśni. Baśnie Perraulta, braci Grimm i Andersena. Polska baśń ludowa – Konopnicka, Leśmian, Papuzińska. Wielowarstwowe opowieści fantastyczne (m.in. Caroll, Milne, Lindgren, Jansson, Korczak, Brzechwa). Fantasy. Tabu w literaturze dla dzieci. Rola grozy – okrucieństwo Grimmów, depresyjność Andersena, horror Gaimanna, anarchia Dahla, potwory i koszmarne dzieci. Postmodernistyczne gry z konwencją baśniową. Wyznaczniki realizmu magicznego. Analiza rekomendowanej listy lektur dla klas 1-3. w podstawie programowej. |
|
Literatura: |
Adamczykowa, Z. (2004). Literatura dziecięca. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa: Wydawnictwo WSP. Baluch, A. (1987). Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia. Baluch, A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków: Universatis. Kostecka, W. (2014). Baśń modernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Kostecka, W., Leszczyński, G., Skowera, M. (2021). Kamienie milowe w dziejach polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Leśmian, Korczak, Brzechwa. W: Prace Filologiczne 11(14) 2021, s. 203-221. Smuszkiewicz, A. (2016). Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik. Warszawa: Wydawnictwo, SBP. Zabawa, K. (2017). Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Kraków: Wydawnictwo WAM. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Baluch, A. (1993). Archetypy literatury dziecięcej. Wrocław: Wydawnictwo W. Bagiński i Synowie. Gralewicz-Wolny, I., Mytych-Forajter, B. (2013). Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Kostecka, W. (2010). Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Leszczyński, G., Świerczyńska-Jelonek, D., Zając, M. (red.). (2009). Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze, problemy animacji. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Slany, K. (2014). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimanna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. Sochańska, B., Czechowska, J. (red.) (2012). Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci. Media Rodzina, Duński Instytut Kultury. Waksmund R. (2000). Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej. Tematy, gatunki, konteksty. Wrocław: Wydawnictwo UWr. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: indywidualna lektura wybranych tekstów literatury dla dzieci, głośne czytanie fragmentów literatury, dyskusja (m.in. panelowa), praca w grupie nad mapą mentalną, kolażem, gry językowe, elementy dramy w ramach analizy i interpretacji tekstu, indywidulna praca nad esejem i recenzją tekstu literackiego. Godziny kontaktowe: 12h Godziny na lekturę: 6h Godziny na przygotowanie eseju: 3h Godziny na przygotowanie rekomendacji lub wywiadu: 3h Nakład pracy osoby studiującej: 1 punkt ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wiedza Student /studentka zna i rozumie strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci lub uczniów poprzez edukację czytelniczą; zasady wykorzystywania literatury dziecięcej do stymulowania rozwoju dziecka oraz biblioterapii; rolę inicjacji czytelniczej w rozwoju dziecka lub ucznia. Umiejętności Student /studentka potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej w przedszkolu i szkole odpowiednio dobraną literaturę. Student /studentka potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania czytelnicze dzieci lub uczniów. Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec literatury. Na zaliczenie przedmiotu składa się: obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, który poprzedza lektura wybranych pozycji literatury dziecięcej (6 pozycji prozy, wybranych przez prowadzącego i 1 przez studenta, do tego wybór 11 wierszy). Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie prezentacji bieżących zadań ćwiczeniowych, wykonanych indywidualnie lub w grupie - zrealizowanych zgodnie z podanymi na zajęciach szczegółowymi kryteriami. Zadania zaliczeniowe są oparte o pracę z tekstem: analizę i interpretację (w tym - plastyczną, muzyczną, ruchową). |
|
Pełny opis: |
Perspektywa pedagogiczna w obcowaniu z literaturą dziecięcą – między dydaktyzmem a artyzmem w wychowaniu dziecka-czytelnika przez literaturę i dla literatury we wczesnej edukacji. Charakterystyczne cechy literatury dla dzieci i jej terapeutyczne oddziaływanie. Obraz kompetencji czytelniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Modele kontaktu dziecka z literaturą. Rola pośrednika lektury. Współczesne tendencje w literaturze dziecięcej i praktyki wydawnicze. Od książki obrazkowej do picturebooka. Obrazy dziecka w poezji dziecięcej – od Konopnickiej do Wawiłow. Fantastyka i przeobrażenie baśni. Baśnie Perraulta, braci Grimm i Andersena. Polska baśń ludowa – Konopnicka, Leśmian, Papuzińska. Wielowarstwowe opowieści fantastyczne (m.in. Caroll, Milne, Lingren, Jansson, Korczak, Brzechwa). Fantasy. Tabu w literaturze dla dzieci. Rola grozy – okrucieństwo Grimmów, depresyjność Andersena, horror Gaimanna, anarchia Dahla, potwory i koszmarne dzieci. Postmodernistyczne gry z konwencją baśniową. Wyznaczniki realizmu magicznego. Analiza rekomendowanej listy lektur dla klas 1-3. w podstawie programowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Z ZAKRESU LITERATURY DZIECIĘCEJ: Åsa Lind: Piaskowy Wilk i prawdziwe wymysły – opowiadanie -Zmiana zdania. Wydawnictwo Zakamarki, Warszawa 2009; Olga Tokarczuk, Joanna Concejo: Zgubiona dusza, Wydawnictwo Format, Wrocław 2017; Iwona Chmielewska: W kieszonce. Media Rodzina, Warszawa 2015; Iwona Chmielewska: Kłopot. Wyd. Wytwórnia, Warszawa 2016; Jacob i Wilhelm Grimm: Jaś i Małgosia /w:/ Baśnie wybrane braci Grimm, tłum. Eliza Pleciul-Karmińska, wyd. Media Rodzina, Poznań 2021; Hans Christian Andersen: Królowa Śniegu tłum. Stefania Beylin; Władysław Kopaliński: 125 baśni do opowiadania dzieciom – wybór; Wybrana 1 lektura z listy rekomendacji fundacji ds. czytelnictwa; wybrane wiersze: Marii Konopnickiej, Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Anny Kamieńskiej, Danuty Wawiłow, Joanny Kulmowej, Danuty Gellner. Z LITERATURY PRZEDMIOTU: Adamczykowa, Z. (2004). Literatura dziecięca. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa: Wydawnictwo WSP. Baluch, A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków: Universatis. Papuzińska, J. (1988). Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką. Warszawa: WSiP. Józefowicz, A. (2021). Edukacyjny potencjał książek obrazkowych na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej. W: Kultura i edukacja, nr 1(131), s.50-64. Kostecka, W., Leszczyński, G., Skowera, M. (2021). Kamienie milowe w dziejach polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Leśmian, Korczak, Brzechwa. W: Prace Filologiczne 11(14) 2021, s. 203-221. Smuszkiewicz, A. (2016). Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik. Warszawa: Wydawnictwo, SBP. Zabawa, K. (2017). Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Kraków: Wydawnictwo WAM. Literatura uzupełniająca: Baluch, A. (1987). Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia. Gralewicz-Wolny, I., Mytych-Forajter, B. (2013). Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Kostecka, W. (2010). Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Kostecka, W. (2014). Baśń modernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Leszczyński, G., Świerczyńska-Jelonek, D., Zając, M. (red.). (2009). Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze, problemy animacji. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Slany, K. (2014). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimanna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. Sochańska, B., Czechowska, J. (red.) (2012). Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci. Media Rodzina, Duński Instytut Kultury. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: 15h Godziny na lekturę: 6h Godziny na przygotowanie obrazkowej historii: 3h Godziny na przygotowanie się do opowiadania baśni: 3h Godziny na przygotowanie edukacyjnego posteru i jego prezentacji: 3h Nakład pracy osoby studiującej: 2 punkty ECTS. Metody pracy: indywidualna lektura wybranych tekstów literatury dla dzieci, inscenizacyjne czytanie, dyskusja, praca w grupie, przekład intersemiotyczny (praca w aplikacji do animacji, praca nad plakatem edukacyjnym), gry językowe. UWAGA! Prace wykonujemy z przeznaczeniem do dzielenia się, do udostępniania na Teams dla całej grupy lubi na fb koła naukowego BUKA (tu za zgodą Autorów). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wiedza Student /studentka zna i rozumie strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci lub uczniów poprzez edukację czytelniczą; zasady wykorzystywania literatury dziecięcej do stymulowania rozwoju dziecka oraz biblioterapii; rolę inicjacji czytelniczej w rozwoju dziecka lub ucznia. Umiejętności Student /studentka potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej w przedszkolu i szkole odpowiednio dobraną literaturę. Student /studentka potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania czytelnicze dzieci lub uczniów. Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec literatury. Na zaliczenie przedmiotu składa się: obecność na zajęciach i aktywny w nich udział (m.in. w dyskusji panelowej), który poprzedza lektura wybranych pozycji literatury dziecięcej (6 pozycji prozy, wybranych przez prowadzącego i 1 przez studenta, do tego wybór 11 wierszy). Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie prezentacji bieżących zadań ćwiczeniowych, wykonanych indywidualnie lub w grupie - zrealizowanych zgodnie z podanymi na zajęciach szczegółowymi kryteriami. Zadania zaliczeniowe są oparte o pracę z tekstem: analizę i interpretację (w tym - plastyczną, muzyczną, ruchową). |
|
Pełny opis: |
Perspektywa pedagogiczna w obcowaniu z literaturą dziecięcą – między dydaktyzmem a artyzmem w wychowaniu dziecka-czytelnika przez literaturę i dla literatury we wczesnej edukacji. Charakterystyczne cechy literatury dla dzieci i jej terapeutyczne oddziaływanie. Obraz kompetencji czytelniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Modele kontaktu dziecka z literaturą. Rola pośrednika lektury. Współczesne tendencje w literaturze dziecięcej i praktyki wydawnicze. Od książki obrazkowej do picturebooka. Obrazy dziecka w poezji dziecięcej – od Konopnickiej do Wawiłow. Fantastyka i przeobrażenie baśni. Baśnie Perraulta, braci Grimm i Andersena. Polska baśń ludowa – Konopnicka, Leśmian, Papuzińska. Wielowarstwowe opowieści fantastyczne (m.in. Caroll, Milne, Lingren, Jansson, Korczak, Brzechwa). Fantasy. Tabu w literaturze dla dzieci. Rola grozy – okrucieństwo Grimmów, depresyjność Andersena, horror Gaimanna, anarchia Dahla, potwory i koszmarne dzieci. Postmodernistyczne gry z konwencją baśniową. Wyznaczniki realizmu magicznego. Analiza rekomendowanej listy lektur dla klas 1-3. w podstawie programowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Z ZAKRESU LITERATURY DZIECIĘCEJ: Åsa Lind: Piaskowy Wilk i prawdziwe wymysły – opowiadanie -Zmiana zdania. Wydawnictwo Zakamarki, Warszawa 2009; Iwona Chmielewska: W kieszonce. Media Rodzina, Warszawa 2015; Iwona Chmielewska: Kłopot. Wyd. Wytwórnia, Warszawa 2016; Jacob i Wilhelm Grimm: Jaś i Małgosia /w:/ Baśnie wybrane braci Grimm, tłum. Eliza Pleciul-Karmińska, wyd. Media Rodzina, Poznań 2021; Hans Christian Andersen: Królowa Śniegu tłum. Stefania Beylin; wybrana 1 lektura z listy rekomendacji fundacji ds. czytelnictwa; wybrane wiersze: Marii Konopnickiej, Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Anny Kamieńskiej, Danuty Wawiłow, Joanny Kulmowej, Danuty Gellner. Z LITERATURY PRZEDMIOTU: Adamczykowa, Z. (2004). Literatura dziecięca. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa: Wydawnictwo WSP. Baluch, A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków: Universatis. Papuzińska, J. (1988). Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką. Warszawa: WSiP. Józefowicz, A. (2021). Edukacyjny potencjał książek obrazkowych na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej. W: Kultura i edukacja, nr 1(131), s.50-64. Kostecka, W., Leszczyński, G., Skowera, M. (2021). Kamienie milowe w dziejach polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Leśmian, Korczak, Brzechwa. W: Prace Filologiczne 11(14) 2021, s. 203-221. Smuszkiewicz, A. (2016). Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik. Warszawa: Wydawnictwo, SBP. Zabawa, K. (2017). Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Kraków: Wydawnictwo WAM. Literatura uzupełniająca: Baluch, A. (1987). Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia. Gralewicz-Wolny, I., Mytych-Forajter, B. (2013). Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Kostecka, W. (2010). Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Kostecka, W. (2014). Baśń modernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Leszczyński, G., Świerczyńska-Jelonek, D., Zając, M. (red.). (2009). Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze, problemy animacji. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Slany, K. (2014). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimanna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. Sochańska, B., Czechowska, J. (red.) (2012). Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci. Media Rodzina, Duński Instytut Kultury. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: 12h Godziny na lekturę: 6h Godziny na przygotowanie obrazkowej historii (filmik, animacja): 2h Godziny na przygotowanie opowiadania baśni (filmik): 2h Godziny na przygotowanie edukacyjnego posteru i jego prezentacji: 2h Nakład pracy osoby studiującej: 1 punkt ECTS. Metody pracy: indywidualna lektura wybranych tekstów literatury dla dzieci, inscenizacyjne czytanie, dyskusja, praca w grupie, przekład intersemiotyczny (animacja, prezentacja, ilustracja), gry językowe. UWAGA! Prace wykonujemy z przeznaczeniem do dzielenia się, do udostępniania na Teams dla całej grupy lubi na fb koła naukowego BUKA (tu za zgodą Autorów). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wiedza Student /studentka zna i rozumie strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci lub uczniów poprzez edukację czytelniczą; zasady wykorzystywania literatury dziecięcej do stymulowania rozwoju dziecka oraz biblioterapii; rolę inicjacji czytelniczej w rozwoju dziecka lub ucznia. Umiejętności Student /studentka potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej w przedszkolu i szkole odpowiednio dobraną literaturę. Student /studentka potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania czytelnicze dzieci lub uczniów. Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec literatury. Na zaliczenie przedmiotu składa się: obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, który poprzedza lektura wybranych pozycji literatury dziecięcej (6 pozycji prozy, wybranych przez prowadzącego i 1 przez studenta, do tego wybór 11 wierszy). Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie prezentacji bieżących zadań ćwiczeniowych, wykonanych indywidualnie lub w grupie - zrealizowanych zgodnie z podanymi na zajęciach szczegółowymi kryteriami. Zadania zaliczeniowe są oparte o pracę z tekstem: analizę i interpretację (w tym - plastyczną, muzyczną, ruchową). |
|
Pełny opis: |
Perspektywa pedagogiczna w obcowaniu z literaturą dziecięcą – między dydaktyzmem a artyzmem w wychowaniu dziecka-czytelnika przez literaturę i dla literatury we wczesnej edukacji. Charakterystyczne cechy literatury dla dzieci i jej terapeutyczne oddziaływanie. Obraz kompetencji czytelniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Modele kontaktu dziecka z literaturą. Rola pośrednika lektury. Współczesne tendencje w literaturze dziecięcej i praktyki wydawnicze. Od książki obrazkowej do picturebooka. Obrazy dziecka w poezji dziecięcej – od Konopnickiej do Wawiłow. Fantastyka i przeobrażenie baśni. Baśnie Perraulta, braci Grimm i Andersena. Polska baśń ludowa – Konopnicka, Leśmian, Papuzińska. Wielowarstwowe opowieści fantastyczne (m.in. Caroll, Milne, Lingren, Jansson, Korczak, Brzechwa). Fantasy. Tabu w literaturze dla dzieci. Rola grozy – okrucieństwo Grimmów, depresyjność Andersena, horror Gaimanna, anarchia Dahla, potwory i koszmarne dzieci. Postmodernistyczne gry z konwencją baśniową. Wyznaczniki realizmu magicznego. Analiza rekomendowanej listy lektur dla klas 1-3. w podstawie programowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Z ZAKRESU LITERATURY DZIECIĘCEJ: Åsa Lind: Piaskowy Wilk i prawdziwe wymysły – opowiadanie -Zmiana zdania. Wydawnictwo Zakamarki, Warszawa 2009; Iwona Chmielewska: W kieszonce. Media Rodzina, Warszawa 2015; Iwona Chmielewska: Kłopot. Wyd. Wytwórnia, Warszawa 2016 i in.; Jacob i Wilhelm Grimm: Jaś i Małgosia /w:/ Baśnie wybrane braci Grimm, tłum. Eliza Pleciul-Karmińska, wyd. Media Rodzina, Poznań 2021; Hans Christian Andersen: Królowa Śniegu tłum. Stefania Beylin; wybrana 1 lektura z listy rekomendacji fundacji ds. czytelnictwa; wybrane wiersze: Marii Konopnickiej, Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Anny Kamieńskiej, Danuty Wawiłow, Joanny Kulmowej, Danuty Gellner. Z LITERATURY PRZEDMIOTU: Adamczykowa, Z. (2004). Literatura dziecięca. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa: Wydawnictwo WSP. Baluch, A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków: Universatis. Papuzińska, J. (1988). Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką. Warszawa: WSiP. Józefowicz, A. (2021). Edukacyjny potencjał książek obrazkowych na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej. W: Kultura i edukacja, nr 1(131), s.50-64. Kostecka, W., Leszczyński, G., Skowera, M. (2021). Kamienie milowe w dziejach polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Leśmian, Korczak, Brzechwa. W: Prace Filologiczne 11(14) 2021, s. 203-221. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, Leszczyński, G., Tylicka, B. (red.). Wrocław: Ossolineum, 2002. Smuszkiewicz, A. (2016). Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Szczepańska, A. (2003). Bajki, które pomagają żyć. W: Knapik, M., Krasoń, K. (red.). Dziecko i sztuka. Recepcja - edukacja - wsparcie - terapia. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik. Warszawa: Wydawnictwo, SBP. Zabawa, K. (2017). Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Kraków: Wydawnictwo WAM. Literatura uzupełniająca: Baluch, A. (1987). Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia. Gralewicz-Wolny, I., Mytych-Forajter, B. (2013). Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Kostecka, W. (2010). Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Kostecka, W. (2014). Baśń modernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Leszczyński, G., Świerczyńska-Jelonek, D., Zając, M. (red.). (2009). Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze, problemy animacji. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Slany, K. (2014). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimanna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. Sochańska, B., Czechowska, J. (red.) (2012). Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci. Media Rodzina, Duński Instytut Kultury. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: 15h Godziny na lekturę: 4h Godziny na przygotowanie bajki terapeutycznej: 6h Godziny na przygotowanie relacji z wydarzenia literackiego: 3h Godziny na uzupełnienie refleksyjnej karty pracy z lekturą: 2h Nakład pracy osoby studiującej: 1 punkt ECTS. Metody pracy: indywidualna lektura wybranych tekstów literatury dla dzieci, inscenizacyjne czytanie, dyskusja, praca w grupie, przekład intersemiotyczny (animacja, prezentacja, ilustracja), gry językowe. UWAGA! Prace wykonujemy z przeznaczeniem do dzielenia się, do udostępniania na Teams dla całej grupy lubi na fb koła naukowego BUKA (tu za zgodą Autorów). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Monika Kupiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wiedza Student /studentka zna i rozumie strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci lub uczniów poprzez edukację czytelniczą; zasady wykorzystywania literatury dziecięcej do stymulowania rozwoju dziecka oraz biblioterapii; rolę inicjacji czytelniczej w rozwoju dziecka lub ucznia. Umiejętności Student /studentka potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej w przedszkolu i szkole odpowiednio dobraną literaturę. Student /studentka potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania czytelnicze dzieci lub uczniów. Kompetencje społeczne Student /studentka jest gotowy/gotowa do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec literatury. Na zaliczenie przedmiotu składa się: obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, który poprzedza lektura wybranych pozycji literatury dziecięcej (6 pozycji prozy, wybranych przez prowadzącego i 1 przez studenta, do tego wybór 11 wierszy). Student otrzymuje zaliczenie przedmiotu na podstawie prezentacji bieżących zadań ćwiczeniowych, wykonanych indywidualnie lub w grupie - zrealizowanych zgodnie z podanymi na zajęciach szczegółowymi kryteriami. Zadania zaliczeniowe są oparte o pracę z tekstem: analizę i interpretację (w tym - plastyczną, muzyczną, ruchową). |
|
Pełny opis: |
Perspektywa pedagogiczna w obcowaniu z literaturą dziecięcą – między dydaktyzmem a artyzmem w wychowaniu dziecka-czytelnika przez literaturę i dla literatury we wczesnej edukacji. Charakterystyczne cechy literatury dla dzieci i jej terapeutyczne oddziaływanie. Obraz kompetencji czytelniczych dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Modele kontaktu dziecka z literaturą. Rola pośrednika lektury. Współczesne tendencje w literaturze dziecięcej i praktyki wydawnicze. Od książki obrazkowej do picturebooka. Obrazy dziecka w poezji dziecięcej – od Konopnickiej do Wawiłow. Fantastyka i przeobrażenie baśni. Baśnie Perraulta, braci Grimm i Andersena. Polska baśń ludowa – Konopnicka, Leśmian, Papuzińska. Wielowarstwowe opowieści fantastyczne (m.in. Caroll, Milne, Lingren, Jansson, Korczak, Brzechwa). Fantasy. Tabu w literaturze dla dzieci. Rola grozy – okrucieństwo Grimmów, depresyjność Andersena, horror Gaimanna, anarchia Dahla, potwory i koszmarne dzieci. Postmodernistyczne gry z konwencją baśniową. Wyznaczniki realizmu magicznego. Analiza rekomendowanej listy lektur dla klas 1-3. w podstawie programowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Z ZAKRESU LITERATURY DZIECIĘCEJ: Åsa Lind: Piaskowy Wilk i prawdziwe wymysły – opowiadanie -Zmiana zdania. Wydawnictwo Zakamarki, Warszawa 2009; Iwona Chmielewska: W kieszonce. Media Rodzina, Warszawa 2015; Iwona Chmielewska: Kłopot. Wyd. Wytwórnia, Warszawa 2016 i in.; Jacob i Wilhelm Grimm: Jaś i Małgosia /w:/ Baśnie wybrane braci Grimm, tłum. Eliza Pleciul-Karmińska, wyd. Media Rodzina, Poznań 2021; Hans Christian Andersen: Królowa Śniegu tłum. Stefania Beylin; wybrana 1 lektura z listy rekomendacji fundacji ds. czytelnictwa; wybrane wiersze: Marii Konopnickiej, Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Anny Kamieńskiej, Danuty Wawiłow, Joanny Kulmowej, Danuty Gellner. Z LITERATURY PRZEDMIOTU: Adamczykowa, Z. (2004). Literatura dziecięca. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa: Wydawnictwo WSP. Baluch, A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków: Universatis. Papuzińska, J. (1988). Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką. Warszawa: WSiP. Józefowicz, A. (2021). Edukacyjny potencjał książek obrazkowych na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej. W: Kultura i edukacja, nr 1(131), s.50-64. Kostecka, W., Leszczyński, G., Skowera, M. (2021). Kamienie milowe w dziejach polskiej literatury dziecięcej i młodzieżowej. Leśmian, Korczak, Brzechwa. W: Prace Filologiczne 11(14) 2021, s. 203-221. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, Leszczyński, G., Tylicka, B. (red.). Wrocław: Ossolineum, 2002. Smuszkiewicz, A. (2016). Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik. Warszawa: Wydawnictwo, SBP. Zabawa, K. (2017). Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Kraków: Wydawnictwo WAM. Literatura uzupełniająca: Baluch, A. (1987). Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia. Gralewicz-Wolny, I., Mytych-Forajter, B. (2013). Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Kostecka, W. (2010). Tajemnica księgi. Tropami współczesnej fantastyki dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Kostecka, W. (2014). Baśń modernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Leszczyński, G., Świerczyńska-Jelonek, D., Zając, M. (red.). (2009). Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze, problemy animacji. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Slany, K. (2014). Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimanna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. Sochańska, B., Czechowska, J. (red.) (2012). Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci. Media Rodzina, Duński Instytut Kultury. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: 12h Godziny na lekturę: 6h Godziny na przygotowanie bajki terapeutycznej/ relacji z wydarzenia literackiego: 6h Nakład pracy osoby studiującej: 1 punkt ECTS. Metody pracy: indywidualna lektura wybranych tekstów literatury dla dzieci, inscenizacyjne czytanie, dyskusja, praca w grupie, przekład intersemiotyczny (animacja, prezentacja, ilustracja), gry językowe. UWAGA! Prace wykonujemy z przeznaczeniem do dzielenia się, do udostępniania na Teams dla całej grupy lubi na fb koła naukowego BUKA (tu za zgodą Autorów). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.