Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie programów wspierania rozwoju dzieci w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-KWP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie programów wspierania rozwoju dzieci w przedszkolu
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania programów rozwijania kompetencji i wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego w przedszkolu. Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu. Projektowanie i prowadzenie działań pedagogicznych, rozpoznawanie potrzeb, możliwości i uzdolnień każdego dziecka, a także planowanie, realizacja i ocena spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Źródła internetowe:

Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf

Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html#

Krótki poradnik https://edurada.pl/artykuly/jak-skonstruowac-program-nauczania-krotki-poradnik/

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie zasady projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu konstruowania programów wspierania rozwoju dziecka w przedszkolu; rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania.

Umiejętności

Student/-ka potrafi budować programy wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój.

Potrafi konstruować programy wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, dobierać i modyfikować treści nauczania, środki oraz strategie działania edukacyjnego.

Potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów wspomagania rozwoju nastawieniem na integralny rozwój dziecka.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci i podejmowane działania pedagogiczne, konstruując programy wspomagania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.

Jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu opisane w części dot. poszczególnych ćwiczeń.

Nakład pracy Studenta:

Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej):

ćwiczenia 30 h

Liczba godzin niekontaktowych:

Przygotowanie do zajęć -30 h

Przygotowanie prezentacji -10 h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- obecność i praca na zajęciach ( w tym przygotowanie się do zajęć)

- przygotowanie programu

Pełny opis:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania programów rozwijania kompetencji i wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.

Realizowane treści:

Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego w przedszkolu.

Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu.

Projektowanie i prowadzenie działań pedagogicznych: rozpoznawanie potrzeb, możliwości i uzdolnień każdego dziecka.

Planowanie, realizacja i ocena spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Źródła internetowe:

Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf

Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html#

Uwagi:

Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie pracy zaliczającej przedmiot - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

W trakcie zajęć Studenci:

- analizują i opisują w formie prezentacji dostępny na rynku program wychowania przedszkolnego, wykazując się zdolnością oceny wartości edukacyjnej autorskich programów dla przedszkoli edukacji wczesnoszkolnej

- konstruują w grupach własny program wychowania przedszkolnego ukierunkowanego na wspieranie rozwoju dziecka wykazując się: znajomością podstawy programowej, strategią planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania, zdolnością modyfikacji programów do potrzeb i możliwości placówki, przestrzeganiem zasad etyki zawodowej.

Pełny opis:

Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:

- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.

- wyjaśnić sens stosowania programów wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym

- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.

- skonstruować autorski plan wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.

- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,

- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.

W ramach zaliczenia przedmiotu do zadań Studenta należy:

-wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji.

-skonstruowanie autorskiego programu wychowania przedszkolnego na zajęciach.

W ramach ćwiczeń realizowane są BLOKI:

BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa

BLOK 2:Wybrane programy wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym – prezentacja, krytyczna ocena

BLOK 3: Samodzielne projektowanie programu wychowania przedszkolnego

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Źródła internetowe:

Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf

Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html#

Uwagi:

Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.

Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej oraz konsultacji mailowych celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji i programów).

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie pracy zaliczającej przedmiot - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- analiza dostępnego na rynku programu wychowania przedszkolnego (w formie prezentacji)

- przygotowanie programu wspierania rozwoju dzieci w przedszkolu

Pełny opis:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania programów rozwijania kompetencji i wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.

W ramach ćwiczeń realizowane są bloki tematyczne:

BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa

BLOK 2:Wybrane programy wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym – prezentacja grupowa, krytyczna analiza

BLOK 3: Samodzielne projektowanie programu wychowania przedszkolnego

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Źródła internetowe:

Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf

Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html#

Uwagi:

Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie pracy zaliczającej przedmiot - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Piotr Chróściak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz przeprowadzanie ćwiczeń zgodnie z omawianymi treściami zajęć.

Pełny opis:

Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego w przedszkolu. Projektowanie spersonalizowanych strategii

edukacyjnych w przedszkolu. Projektowanie i prowadzenie działań pedagogicznych, rozpoznawanie potrzeb, możliwości i uzdolnień

każdego dziecka, a także planowanie, realizacja i ocena spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania dzieci w wieku

przedszkolnym

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie

podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji

przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Źródła internetowe:

Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/

scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf

Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-wprzedszkolu-podstawa-prawna-2287.html#

Krótki poradnik https://edurada.pl/artykuly/jak-skonstruowac-program-nauczania-krotki-poradnik/

Uwagi:

Nakład pracy Studenta:

Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej):

ćwiczenia 30 h

Liczba godzin niekontaktowych:

Przygotowanie do zajęć -30 h

Przygotowanie prezentacji -10 h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)