Konstruowanie programów wspierania rozwoju dzieci w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-KWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie programów wspierania rozwoju dzieci w przedszkolu |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania programów rozwijania kompetencji i wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego w przedszkolu. Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu. Projektowanie i prowadzenie działań pedagogicznych, rozpoznawanie potrzeb, możliwości i uzdolnień każdego dziecka, a także planowanie, realizacja i ocena spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r. Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej). Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca: Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja. Źródła internetowe: Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html# Krótki poradnik https://edurada.pl/artykuly/jak-skonstruowac-program-nauczania-krotki-poradnik/ |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie zasady projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu konstruowania programów wspierania rozwoju dziecka w przedszkolu; rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania. Umiejętności Student/-ka potrafi budować programy wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój. Potrafi konstruować programy wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, dobierać i modyfikować treści nauczania, środki oraz strategie działania edukacyjnego. Potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów wspomagania rozwoju nastawieniem na integralny rozwój dziecka. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci i podejmowane działania pedagogiczne, konstruując programy wspomagania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Jest gotowy/gotowa do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu opisane w części dot. poszczególnych ćwiczeń. Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): ćwiczenia 30 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć -30 h Przygotowanie prezentacji -10 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - obecność i praca na zajęciach ( w tym przygotowanie się do zajęć) - przygotowanie programu |
|
Pełny opis: |
Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania programów rozwijania kompetencji i wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Realizowane treści: Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego w przedszkolu. Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu. Projektowanie i prowadzenie działań pedagogicznych: rozpoznawanie potrzeb, możliwości i uzdolnień każdego dziecka. Planowanie, realizacja i ocena spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r. Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej). Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca: Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja. Źródła internetowe: Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html# |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie pracy zaliczającej przedmiot - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć Studenci: - analizują i opisują w formie prezentacji dostępny na rynku program wychowania przedszkolnego, wykazując się zdolnością oceny wartości edukacyjnej autorskich programów dla przedszkoli edukacji wczesnoszkolnej - konstruują w grupach własny program wychowania przedszkolnego ukierunkowanego na wspieranie rozwoju dziecka wykazując się: znajomością podstawy programowej, strategią planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania, zdolnością modyfikacji programów do potrzeb i możliwości placówki, przestrzeganiem zasad etyki zawodowej. |
|
Pełny opis: |
Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił: - wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego. - wyjaśnić sens stosowania programów wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym - wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy. - skonstruować autorski plan wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. - szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego, - obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej. W ramach zaliczenia przedmiotu do zadań Studenta należy: -wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji. -skonstruowanie autorskiego programu wychowania przedszkolnego na zajęciach. W ramach ćwiczeń realizowane są BLOKI: BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa BLOK 2:Wybrane programy wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym – prezentacja, krytyczna ocena BLOK 3: Samodzielne projektowanie programu wychowania przedszkolnego |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r. Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej). Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca: Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja. Źródła internetowe: Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html# |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach. Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej oraz konsultacji mailowych celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji i programów). Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie pracy zaliczającej przedmiot - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - analiza dostępnego na rynku programu wychowania przedszkolnego (w formie prezentacji) - przygotowanie programu wspierania rozwoju dzieci w przedszkolu |
|
Pełny opis: |
Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania programów rozwijania kompetencji i wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. W ramach ćwiczeń realizowane są bloki tematyczne: BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa BLOK 2:Wybrane programy wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym – prezentacja grupowa, krytyczna analiza BLOK 3: Samodzielne projektowanie programu wychowania przedszkolnego |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r. Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej). Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca: Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja. Źródła internetowe: Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html# |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie pracy zaliczającej przedmiot - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Piotr Chróściak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz przeprowadzanie ćwiczeń zgodnie z omawianymi treściami zajęć. |
|
Pełny opis: |
Kształtowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego w przedszkolu. Projektowanie spersonalizowanych strategii edukacyjnych w przedszkolu. Projektowanie i prowadzenie działań pedagogicznych, rozpoznawanie potrzeb, możliwości i uzdolnień każdego dziecka, a także planowanie, realizacja i ocena spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r. Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej). Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca: Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja. Źródła internetowe: Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/ scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-wprzedszkolu-podstawa-prawna-2287.html# Krótki poradnik https://edurada.pl/artykuly/jak-skonstruowac-program-nauczania-krotki-poradnik/ |
|
Uwagi: |
Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): ćwiczenia 30 h Liczba godzin niekontaktowych: Przygotowanie do zajęć -30 h Przygotowanie prezentacji -10 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.