Ewaluacja i ocena w wychowaniu przedszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-EOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ewaluacja i ocena w wychowaniu przedszkolnym |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Specyfika oceniania i ewaluacji procesu edukacyjnego w przedszkolu. Cele oceniania i ewaluacji w przedszkolu. Funkcje oceniania i ewaluacji w przedszkolu. Funkcje i rodzaje oceniania i ewaluacji w przedszkolu. Proces i konsekwencje oceniania w przedszkolu. Uczestnictwo dziecka w wieku przedszkolnym w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania w przedszkolu; system zapewnienia jakości pracy przedszkola. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie podstawy teoretyczne oceniania i ewaluacji procesu edukacyjnego w przedszkolu, w tym: cele, funkcje, rodzaje oceniania, proces i konsekwencje oceniania; uczestnictwo dziecka w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania; system zapewnienia jakości pracy przedszkola; proces ewaluacji w przedszkolu; metody i techniki ewaluacyjne. Umiejętności Student/-ka potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka w przedszkolu. Potrafi wykorzystywać proces oceniania pracy dzieci w przedszkolu do stymulowania ich samooceny, umiejętności samoregulacji i pracy nad własnym rozwojem. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej w celu ewaluacji procesu wychowawczego, opiekuńczego i edukacyjnego w przedszkolu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Praca pisemna w treści omawianych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Specyfika oceniania procesu edukacyjnego w przedszkolu. Cele oceniania w przedszkolu. Funkcje oceniania w przedszkolu. Funkcje i rodzaje oceniania w przedszkolu. Proces i konsekwencje oceniania w przedszkolu. Uczestnictwo dziecka w wieku przedszkolnym w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania w przedszkolu; system zapewnienia jakości pracy przedszkola. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ewaluacja jakości pracy nauczyciela / pod red. Ryszardy Cierzniewskiej. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademia Bydgoska, 2003 Ewaluacja w procesie edukacyjnym / Jadwiga Sala // W : Nauczyciel : eseje i szkice pedeutologiczne / pod red. Kazimierza Waligórskiego. – Bydgoszcz : Wydaw. UKW, 2005 Ewaluacja w ramach nadzoru pedagogicznego w przedszkolu / Klemens Stróżyński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011 Literatura uzupełniająca: Ewaluacja w szkole/placówce : jak opracować koncepcję pracy? : praktyczne rozwiązania / Bożena Fronckiewicz, Anna Stefaniak. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2011 Monitorowanie podstawy programowej w przedszkolu / [oprac. Zofia Rudzińska et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2011 |
|
Uwagi: |
metody asymilacji wiedzy metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy ECTS 2: udział w zajęciach 15 h przygotowanie do zajęć 15h przygotowanie do zaliczenia 20 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ariadna Ciążela | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: aktywność na zajęciach i przygotowanie projektu |
|
Pełny opis: |
Przedszkole w polskim systemie edukacji. Ewaluacja nauczania i wychowania w przedszkolu - specyfika, cele, znaczenie, zakres. System oceniania i rodzaje oceny w edukacji przedszkolnej. Znaczenie i konsekwencje oceniania w przedszkolu. Udział dziecka w wieku przedszkolnym w procesie ewaluacji. Projekty ewaluacji. Zasady projektowania. Sprawozdanie z projektu. Ocena projektów. Kontrola a ocenianie . Ocenianie zewnętrzne i wewnętrzne. |
|
Literatura: |
B. Marzec, Praca dydaktyczna przedszkola w kontekście programowym i realizacyjnym, Wyd. Naukowe WSB w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2017. L. Wiatrowska, H. Dmochowska, Dziecko u progu szkoły, Impuls, Kraków 2013. K. Strużyński, Ewaluacja w ramach nadzoru pedagogicznego w przedszkolu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011. Ewaluacja jakości pracy nauczyciela, red. R. Cierzniewska, Wydawnictwo Akademia Bydgoska, Bydgoszcz 2003. Literatura uzupełniająca: Monitorowanie podstawy programowej w przedszkolu / [oprac. Zofia Rudzińska et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2011 |
|
Uwagi: |
Metody: Praca z tekstem, dyskusja Nakład pracy studenta: 12 h - zajęcia 18 h - przygotowanie do zajęć 20 h - przygotowanie projektu oraz przygotowanie się do kolokwium 2 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Praca pisemna na podstawie treści omawianych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Specyfika oceniania procesu edukacyjnego w przedszkolu. Cele oceniania w przedszkolu. Funkcje oceniania w przedszkolu. Funkcje i rodzaje oceniania w przedszkolu. Proces i konsekwencje oceniania w przedszkolu. Uczestnictwo dziecka w wieku przedszkolnym w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania w przedszkolu; system zapewnienia jakości pracy przedszkola. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ewaluacja jakości pracy nauczyciela / pod red. Ryszardy Cierzniewskiej. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademia Bydgoska, 2003 Ewaluacja w procesie edukacyjnym / Jadwiga Sala // W : Nauczyciel : eseje i szkice pedeutologiczne / pod red. Kazimierza Waligórskiego. – Bydgoszcz : Wydaw. UKW, 2005 Ewaluacja w ramach nadzoru pedagogicznego w przedszkolu / Klemens Stróżyński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011 Literatura uzupełniająca: Ewaluacja w szkole/placówce : jak opracować koncepcję pracy? : praktyczne rozwiązania / Bożena Fronckiewicz, Anna Stefaniak. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2011 Monitorowanie podstawy programowej w przedszkolu / [oprac. Zofia Rudzińska et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2011 |
|
Uwagi: |
metody asymilacji wiedzy metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy ECTS 2: udział w zajęciach 15 h przygotowanie do zajęć 15h przygotowanie do zaliczenia 20 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel, Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Praca pisemna w treści omawianych podczas zajęć - Opinia nauczyciela o dziecku. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Specyfika oceniania procesu edukacyjnego w przedszkolu. Cele diagnozy dziecka w przedszkolu. Proces i konsekwencje oceniania w przedszkolu. Uczestnictwo dziecka w wieku przedszkolnym w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania w przedszkolu; system zapewnienia jakości pracy przedszkola. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ewaluacja jakości pracy nauczyciela / pod red. Ryszardy Cierzniewskiej. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademia Bydgoska, 2003 Ewaluacja w procesie edukacyjnym / Jadwiga Sala // W : Nauczyciel : eseje i szkice pedeutologiczne / pod red. Kazimierza Waligórskiego. – Bydgoszcz : Wydaw. UKW, 2005 Ewaluacja w ramach nadzoru pedagogicznego w przedszkolu / Klemens Stróżyński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011 Literatura uzupełniająca: Ewaluacja w szkole/placówce : jak opracować koncepcję pracy? : praktyczne rozwiązania / Bożena Fronckiewicz, Anna Stefaniak. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2011 Monitorowanie podstawy programowej w przedszkolu / [oprac. Zofia Rudzińska et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2011 |
|
Uwagi: |
metody asymilacji wiedzy metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy ECTS 2: udział w zajęciach 12 h przygotowanie do zajęć 15h przygotowanie do zaliczenia 25 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.