Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ewaluacja i ocena w wychowaniu przedszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-EOP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ewaluacja i ocena w wychowaniu przedszkolnym
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Specyfika oceniania i ewaluacji procesu edukacyjnego w przedszkolu. Cele oceniania i ewaluacji w przedszkolu. Funkcje oceniania i ewaluacji w przedszkolu. Funkcje i rodzaje oceniania i ewaluacji w przedszkolu. Proces i konsekwencje oceniania w przedszkolu. Uczestnictwo dziecka w wieku przedszkolnym w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania w przedszkolu; system zapewnienia jakości pracy przedszkola.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie podstawy teoretyczne oceniania i ewaluacji procesu edukacyjnego w przedszkolu, w tym: cele, funkcje, rodzaje oceniania, proces i konsekwencje oceniania; uczestnictwo dziecka w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania; system zapewnienia jakości pracy przedszkola; proces ewaluacji w przedszkolu; metody i techniki ewaluacyjne.

Umiejętności

Student/-ka potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka w przedszkolu.

Potrafi wykorzystywać proces oceniania pracy dzieci w przedszkolu do stymulowania ich samooceny, umiejętności samoregulacji i pracy nad własnym rozwojem.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej w celu ewaluacji procesu wychowawczego, opiekuńczego i edukacyjnego w przedszkolu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Anna Mikler-Chwastek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Praca pisemna w treści omawianych podczas zajęć.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Specyfika oceniania procesu edukacyjnego w przedszkolu. Cele oceniania w przedszkolu. Funkcje oceniania w przedszkolu. Funkcje i rodzaje oceniania w przedszkolu. Proces i konsekwencje oceniania w przedszkolu. Uczestnictwo dziecka w wieku przedszkolnym w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania w przedszkolu; system zapewnienia jakości pracy przedszkola.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ewaluacja jakości pracy nauczyciela / pod red. Ryszardy Cierzniewskiej. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademia Bydgoska, 2003

Ewaluacja w procesie edukacyjnym / Jadwiga Sala // W : Nauczyciel : eseje i szkice pedeutologiczne / pod red. Kazimierza Waligórskiego. – Bydgoszcz : Wydaw. UKW, 2005

Ewaluacja w ramach nadzoru pedagogicznego w przedszkolu / Klemens Stróżyński. – Warszawa :

Wolters Kluwer Polska, 2011

Literatura uzupełniająca:

Ewaluacja w szkole/placówce : jak opracować koncepcję pracy? : praktyczne rozwiązania / Bożena Fronckiewicz, Anna Stefaniak. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2011

Monitorowanie podstawy programowej w przedszkolu / [oprac. Zofia Rudzińska et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2011

Uwagi:

metody asymilacji wiedzy

metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy

ECTS 2: udział w zajęciach 15 h

przygotowanie do zajęć 15h

przygotowanie do zaliczenia 20 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ariadna Ciążela
Prowadzący grup: Ariadna Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia:

aktywność na zajęciach i przygotowanie projektu

Pełny opis:

Przedszkole w polskim systemie edukacji.

Ewaluacja nauczania i wychowania w przedszkolu - specyfika, cele, znaczenie, zakres.

System oceniania i rodzaje oceny w edukacji przedszkolnej.

Znaczenie i konsekwencje oceniania w przedszkolu.

Udział dziecka w wieku przedszkolnym w procesie ewaluacji.

Projekty ewaluacji. Zasady projektowania. Sprawozdanie z projektu. Ocena projektów.

Kontrola a ocenianie . Ocenianie zewnętrzne i wewnętrzne.

Literatura:

B. Marzec, Praca dydaktyczna przedszkola w kontekście programowym i realizacyjnym, Wyd. Naukowe WSB w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2017.

L. Wiatrowska, H. Dmochowska, Dziecko u progu szkoły, Impuls, Kraków 2013.

K. Strużyński, Ewaluacja w ramach nadzoru pedagogicznego w przedszkolu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.

Ewaluacja jakości pracy nauczyciela, red. R. Cierzniewska, Wydawnictwo Akademia Bydgoska, Bydgoszcz 2003.

Literatura uzupełniająca:

Monitorowanie podstawy programowej w przedszkolu / [oprac. Zofia Rudzińska et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2011

Uwagi:

Metody:

Praca z tekstem, dyskusja

Nakład pracy studenta:

12 h - zajęcia

18 h - przygotowanie do zajęć

20 h - przygotowanie projektu oraz przygotowanie się do kolokwium

2 pkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Grażyna Hennel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Praca pisemna na podstawie treści omawianych podczas zajęć.

Pełny opis:

Specyfika oceniania procesu edukacyjnego w przedszkolu.

Cele oceniania w przedszkolu. Funkcje oceniania w przedszkolu.

Funkcje i rodzaje oceniania w przedszkolu.

Proces i konsekwencje oceniania w przedszkolu.

Uczestnictwo dziecka w wieku przedszkolnym w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania w przedszkolu;

system zapewnienia jakości pracy przedszkola.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ewaluacja jakości pracy nauczyciela / pod red. Ryszardy Cierzniewskiej. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademia Bydgoska, 2003

Ewaluacja w procesie edukacyjnym / Jadwiga Sala // W : Nauczyciel : eseje i szkice pedeutologiczne / pod red. Kazimierza Waligórskiego. – Bydgoszcz : Wydaw. UKW, 2005

Ewaluacja w ramach nadzoru pedagogicznego w przedszkolu / Klemens Stróżyński. – Warszawa :

Wolters Kluwer Polska, 2011

Literatura uzupełniająca:

Ewaluacja w szkole/placówce : jak opracować koncepcję pracy? : praktyczne rozwiązania / Bożena Fronckiewicz, Anna Stefaniak. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2011

Monitorowanie podstawy programowej w przedszkolu / [oprac. Zofia Rudzińska et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2011

Uwagi:

metody asymilacji wiedzy

metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy

ECTS 2:

udział w zajęciach 15 h

przygotowanie do zajęć 15h

przygotowanie do zaliczenia 20 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Grażyna Hennel, Anna Mikler-Chwastek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Praca pisemna w treści omawianych podczas zajęć - Opinia nauczyciela o dziecku.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Specyfika oceniania procesu edukacyjnego w przedszkolu. Cele diagnozy dziecka w przedszkolu. Proces i konsekwencje oceniania w przedszkolu. Uczestnictwo dziecka w wieku przedszkolnym w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności; prawa i błędy w procesie oceniania w przedszkolu; system zapewnienia jakości pracy przedszkola.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ewaluacja jakości pracy nauczyciela / pod red. Ryszardy Cierzniewskiej. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademia Bydgoska, 2003

Ewaluacja w procesie edukacyjnym / Jadwiga Sala // W : Nauczyciel : eseje i szkice pedeutologiczne / pod red. Kazimierza Waligórskiego. – Bydgoszcz : Wydaw. UKW, 2005

Ewaluacja w ramach nadzoru pedagogicznego w przedszkolu / Klemens Stróżyński. – Warszawa :

Wolters Kluwer Polska, 2011

Literatura uzupełniająca:

Ewaluacja w szkole/placówce : jak opracować koncepcję pracy? : praktyczne rozwiązania / Bożena Fronckiewicz, Anna Stefaniak. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2011

Monitorowanie podstawy programowej w przedszkolu / [oprac. Zofia Rudzińska et al.]. - Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2011

Uwagi:

metody asymilacji wiedzy

metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy

ECTS 2: udział w zajęciach 12 h

przygotowanie do zajęć 15h

przygotowanie do zaliczenia 25 h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)