Emisja głosu dla nauczycieli (jako element BHP w zawodzie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-EGN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu dla nauczycieli (jako element BHP w zawodzie) |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy). Treści ćwiczeń: 1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji. 2. Ćwiczenia oddechowe. 3. Ćwiczenia fonacyjne. 4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne. 5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. 6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Podstawowe zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji. Ćwiczenia oddechowo-emisyjne, usprawniające aparat mowy, analiza predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. |
Literatura: |
Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012 Streżyński J., Jagiełłowicz A.B., Walczak-Deleżyńska M., Siła Twojego głosu, t. 1, Wrocław 2018. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995. Szymański P.A., Wybrane zagadnienia emisji głosu w pracy pedagoga, Zamojskie Studia i Materiały, 2011/nr 1, s.101-108, Wyższa Szkoła Zarządzania i Admini- stracji w Zamościu. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Toczyska B., Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (Ćwiczenia samogłosek), Gdańsk 1997. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o faflunieniu i bełkotaniu, Warszawa 2007. Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie zasady emisji głosu jako elementu bezpieczeństwa i higieny pracy w zawodzie nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Umiejętności Student/-ka potrafi skutecznie stosować zasady emisji głosu w czasie wypowiadania się podczas zajęć z dziećmi i uczniami. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotów/gotowa do dbania o higienę głosu i kulturę wypowiedzi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) 6. godz. w kontakcie bezpośrednim 4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów 10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym 5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia: Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sztuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo lub zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Literatura B. Toczyska, „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.: Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska, „Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą Zakres tematów: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa metody i kryteria oceniania: - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów - ocena prac zadawanych w trakcie realizacji zajęć - ocena umiejętności korygowania własnych błędów - ocena orientacji w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej l linki do zespołów na poziomie grup |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy - ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie - umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych, - orientacja w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo lub zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Literatura B. Toczyska, „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.: Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: M. Walczak- Deleżyńska, „Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą Zakres tematów: - oddech przeponowo- żebrowy - oddech całościowy - rozluźnienie ciała, - współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą - średnica głosu - fonacja - rezonatory - nośność głosu - samogłoski -aparat mowy -dykcja - poprawność językowa metody i kryteria oceniania: - ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów - ocena prac zadawanych w trakcie realizacji zajęć - ocena umiejętności korygowania własnych błędów - ocena orientacji w tematyce przedmiotu - ocena pracy zaliczeniowej llink do zespołu - kanał ogólny :https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a86ed0562585e4f9993a1c7d5686d4cdc%40thread.tacv2/conversations?groupId=bf4b9597-d0a8-450e-8911-75ebef11d7d7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 linki do zespołów na poziomie grup |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja pracy studenta na zajęciach, - orientacja w tematyce przedmiotu, ocena poziomu wystąpienia przed grupą, które jest sposobem zaliczenia przedmiotu i skala postępów w pracy nad prawidłową dykcja i emisją, umiejętności związane z zauważaniem dobrych i słabych cech wystąpień publicznych |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
|
Literatura: |
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk, 2000. Płusajska -Otto A., Podręcznik pracy nad głosem Łódź 2017 Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S., Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki, Wrocław, 2001. Pease A., Mowa ciała, Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący, godziny kontaktowe- 15 godzin godziny przeznaczone na pracę samodzielną: utrwalenie wiadomości z zajęć – 5 godzin przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia- 5 godzin przegląd literatury- 5 godzin ECTS- 1 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). |
|
Pełny opis: |
Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu. |
|
Literatura: |
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S: "Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
|
Uwagi: |
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Jaros | |
Prowadzący grup: | Magdalena Lachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja pracy studenta(ki) na zajęciach, - ocena dykcji i emisji głosu studenta(ki) w trakcie przygotowanego na zaliczenie wystąpienia publicznego przed grupą |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy). Treści ćwiczeń: 1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji. 2. Ćwiczenia oddechowe. 3. Ćwiczenia fonacyjne. 4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne. 5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. 6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji. |
|
Literatura: |
Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM. Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa. Literatura uzupełniająca: Walczak-Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki. PWST Wrocław. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. Godziny kontaktowe: 15 godzin Godziny przeznaczone na pracę samodzielną: - utrwalenie wiadomości z zajęć: 10 godzin, - przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia: 15 godzin, - przegląd literatury: 10 godzin. ECTS: 2 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Kamil Jaros | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja pracy studenta(ki) na zajęciach, - ocena dykcji i emisji głosu studenta(ki) w trakcie przygotowanego na zaliczenie wystąpienia publicznego przed grupą |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy). Treści ćwiczeń: 1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji. 2. Ćwiczenia oddechowe. 3. Ćwiczenia fonacyjne. 4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne. 5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. 6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji. |
|
Literatura: |
Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S. (1995). Prawidła poprawnej wymowy polskiej. Kraków. Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM. Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa. Literatura uzupełniająca: Walczak-Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki. PWST Wrocław. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. Godziny kontaktowe: 12 godzin Godziny przeznaczone na pracę samodzielną: utrwalenie wiadomości z zajęć –15 godzin przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia – 15 godzin przegląd literatury – 10 godzin ECTS: 2 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Kamil Jaros, Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja pracy studenta(ki) na zajęciach, - ocena dykcji i emisji głosu studenta(ki) w trakcie przygotowanego na zaliczenie wystąpienia publicznego przed grupą |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy). Treści ćwiczeń: 1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji. 2. Ćwiczenia oddechowe. 3. Ćwiczenia fonacyjne. 4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne. 5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. 6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji. |
|
Literatura: |
Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM. Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa. Literatura uzupełniająca: Walczak-Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki. PWST Wrocław. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. Godziny kontaktowe: 15 godzin Godziny przeznaczone na pracę samodzielną: utrwalenie wiadomości z zajęć –15 godzin przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia – 10 godzin przegląd literatury – 10 godzin ECTS: 2 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja pracy studenta(ki) na zajęciach, - ocena dykcji i emisji głosu studenta(ki) w trakcie przygotowanego na zaliczenie wystąpienia publicznego przed grupą |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy). Treści ćwiczeń: 1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji. 2. Ćwiczenia oddechowe. 3. Ćwiczenia fonacyjne. 4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne. 5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. 6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji. |
|
Literatura: |
Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S. (1995). Prawidła poprawnej wymowy polskiej. Kraków. Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM. Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa. Literatura uzupełniająca: Walczak-Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki. PWST Wrocław. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. Godziny kontaktowe: 12 godzin Godziny przeznaczone na pracę samodzielną: utrwalenie wiadomości z zajęć –15 godzin przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia – 15 godzin przegląd literatury – 10 godzin ECTS: 2 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Kamil Jaros, Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja pracy studenta(ki) na zajęciach, - ocena dykcji i emisji głosu studenta(ki) w trakcie przygotowanego na zaliczenie wystąpienia publicznego przed grupą |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy). Treści ćwiczeń: 1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji. 2. Ćwiczenia oddechowe. 3. Ćwiczenia fonacyjne. 4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne. 5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. 6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji. |
|
Literatura: |
Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM. Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa. Literatura uzupełniająca: Walczak-Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki. PWST Wrocław. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. Godziny kontaktowe: 15 godzin Godziny przeznaczone na pracę samodzielną: utrwalenie wiadomości z zajęć –15 godzin przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia – 10 godzin przegląd literatury – 10 godzin ECTS: 2 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obserwacja pracy studenta(ki) na zajęciach, - ocena dykcji i emisji głosu studenta(ki) w trakcie przygotowanego na zaliczenie wystąpienia publicznego przed grupą |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania. Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy). Treści ćwiczeń: 1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji. 2. Ćwiczenia oddechowe. 3. Ćwiczenia fonacyjne. 4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne. 5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. 6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji. |
|
Literatura: |
Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S. (1995). Prawidła poprawnej wymowy polskiej. Kraków. Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM. Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa. Literatura uzupełniająca: Walczak-Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki. PWST Wrocław. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. Godziny kontaktowe: 12 godzin Godziny przeznaczone na pracę samodzielną: utrwalenie wiadomości z zajęć –15 godzin przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia – 15 godzin przegląd literatury – 10 godzin ECTS: 2 pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.