Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu dla nauczycieli (jako element BHP w zawodzie)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-EGN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu dla nauczycieli (jako element BHP w zawodzie)
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 4 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania.

Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy).

Treści ćwiczeń:

1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji.

2. Ćwiczenia oddechowe.

3. Ćwiczenia fonacyjne.

4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne.

5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy.

6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Podstawowe zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji. Ćwiczenia oddechowo-emisyjne, usprawniające aparat mowy, analiza predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji.

Literatura:

Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012

Streżyński J., Jagiełłowicz A.B., Walczak-Deleżyńska M., Siła Twojego głosu, t.

1, Wrocław 2018.

Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S, Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995.

Szymański P.A., Wybrane zagadnienia emisji głosu w pracy pedagoga, Zamojskie

Studia i Materiały, 2011/nr 1, s.101-108, Wyższa Szkoła Zarządzania i Admini-

stracji w Zamościu.

Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu,

Kraków 2003.

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Toczyska B., Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009.

Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (Ćwiczenia samogłosek), Gdańsk 1997.

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o faflunieniu i bełkotaniu, Warszawa

2007.

Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie zasady emisji głosu jako elementu bezpieczeństwa i higieny pracy w zawodzie nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Umiejętności

Student/-ka potrafi skutecznie stosować zasady emisji głosu w czasie wypowiadania się podczas zajęć z dziećmi i uczniami.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotów/gotowa do dbania o higienę głosu i kulturę wypowiedzi.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo.

NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

6. godz. w kontakcie bezpośrednim

4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów

10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym

5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia:

Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Agnieszka Sztuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie

- umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych,

- orientacja w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy).

Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo lub zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą

Treści poruszane na zajęciach:

- Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji

- przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy

- przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji.

- ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu

-Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego

- pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu

Literatura:

Literatura

B. Toczyska, „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.: Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.

Literatura uzupełniająca:

M. Walczak- Deleżyńska, „Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

Uwagi:

Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS.

szczegóły na poziomie informacji dla grup.

METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały).

Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą

Zakres tematów:

- oddech przeponowo- żebrowy

- oddech całościowy

- rozluźnienie ciała,

- współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą

- średnica głosu

- fonacja

- rezonatory

- nośność głosu

- samogłoski

-aparat mowy

-dykcja

- poprawność językowa

metody i kryteria oceniania:

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów

- ocena prac zadawanych w trakcie realizacji zajęć

- ocena umiejętności korygowania własnych błędów

- ocena orientacji w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

l

linki do zespołów na poziomie grup

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć online oraz pisemnych komentarzy

- ocena prac wykonywanych podczas zajęć i indywidualnie

- umiejętności studentów związane z zauważaniem dobrych i słabych cech własnych wystąpień publicznych,

- orientacja w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy).

Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo lub zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą

Treści poruszane na zajęciach:

- Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji

- przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy

- przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji.

- ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu

-Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego

- pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu

Literatura:

Literatura

B. Toczyska, „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.: Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.

Literatura uzupełniająca:

M. Walczak- Deleżyńska, „Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

Uwagi:

Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS.

szczegóły na poziomie informacji dla grup.

METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały).

Praca w kontakcie z grupą i spotkani indywidualne z wykładowcą

Zakres tematów:

- oddech przeponowo- żebrowy

- oddech całościowy

- rozluźnienie ciała,

- współpraca między ramionami, szyją, krtanią i żuchwą

- średnica głosu

- fonacja

- rezonatory

- nośność głosu

- samogłoski

-aparat mowy

-dykcja

- poprawność językowa

metody i kryteria oceniania:

- ocena indywidualnych wypowiedzi ustnych studentów

- ocena prac zadawanych w trakcie realizacji zajęć

- ocena umiejętności korygowania własnych błędów

- ocena orientacji w tematyce przedmiotu

- ocena pracy zaliczeniowej

llink do zespołu - kanał ogólny :https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a86ed0562585e4f9993a1c7d5686d4cdc%40thread.tacv2/conversations?groupId=bf4b9597-d0a8-450e-8911-75ebef11d7d7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

linki do zespołów na poziomie grup

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obserwacja pracy studenta na zajęciach, - orientacja w tematyce przedmiotu, ocena poziomu wystąpienia przed grupą, które jest sposobem zaliczenia przedmiotu i skala postępów w pracy nad prawidłową dykcja i emisją, umiejętności związane z zauważaniem dobrych i słabych cech wystąpień publicznych

Pełny opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy).

Treści poruszane na zajęciach:

- Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji

- przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy

- przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji.

- ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu

-Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania

- pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu

Literatura:

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk, 2000.

Płusajska -Otto A., Podręcznik pracy nad głosem Łódź 2017

Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S., Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków,1995.

Literatura uzupełniająca:

Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki, Wrocław, 2001.

Pease A., Mowa ciała, Warszawa 2007.

Uwagi:

Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący,

godziny kontaktowe- 15 godzin

godziny przeznaczone na pracę samodzielną:

utrwalenie wiadomości z zajęć – 5 godzin

przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia- 5 godzin

przegląd literatury- 5 godzin

ECTS- 1 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności

i zaangażowania.

Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy).

Pełny opis:

Treści poruszane na zajęciach:

- Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji

- przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych

- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy

- przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji.

- ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu

-Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego

- pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu.

Literatura:

Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.

Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S: "Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.

Literatura uzupełniająca:

Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.

Uwagi:

Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Jaros
Prowadzący grup: Magdalena Lachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obserwacja pracy studenta(ki) na zajęciach,

- ocena dykcji i emisji głosu studenta(ki) w trakcie przygotowanego na zaliczenie wystąpienia publicznego przed grupą

Pełny opis:

Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania.

Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy).

Treści ćwiczeń:

1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji.

2. Ćwiczenia oddechowe.

3. Ćwiczenia fonacyjne.

4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne.

5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy.

6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji.

Literatura:

Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM.

Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa.

Literatura uzupełniająca:

Walczak-Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki. PWST Wrocław.

Uwagi:

Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący.

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Godziny przeznaczone na pracę samodzielną:

- utrwalenie wiadomości z zajęć: 10 godzin,

- przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia: 15 godzin,

- przegląd literatury: 10 godzin.

ECTS: 2 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Kamil Jaros
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obserwacja pracy studenta(ki) na zajęciach,

- ocena dykcji i emisji głosu studenta(ki) w trakcie przygotowanego na zaliczenie wystąpienia publicznego przed grupą

Pełny opis:

Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania.

Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy).

Treści ćwiczeń:

1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji.

2. Ćwiczenia oddechowe.

3. Ćwiczenia fonacyjne.

4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne.

5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy.

6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji.

Literatura:

Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S. (1995). Prawidła poprawnej wymowy polskiej. Kraków.

Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM.

Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa.

Literatura uzupełniająca:

Walczak-Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki. PWST Wrocław.

Uwagi:

Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący.

Godziny kontaktowe: 12 godzin

Godziny przeznaczone na pracę samodzielną:

utrwalenie wiadomości z zajęć –15 godzin

przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia – 15 godzin

przegląd literatury – 10 godzin

ECTS: 2 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Kamil Jaros, Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obserwacja pracy studenta(ki) na zajęciach,

- ocena dykcji i emisji głosu studenta(ki) w trakcie przygotowanego na zaliczenie wystąpienia publicznego przed grupą

Pełny opis:

Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania.

Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy).

Treści ćwiczeń:

1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji.

2. Ćwiczenia oddechowe.

3. Ćwiczenia fonacyjne.

4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne.

5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy.

6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji.

Literatura:

Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM.

Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa.

Literatura uzupełniająca:

Walczak-Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki. PWST Wrocław.

Uwagi:

Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący.

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Godziny przeznaczone na pracę samodzielną:

utrwalenie wiadomości z zajęć –15 godzin

przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia – 10 godzin

przegląd literatury – 10 godzin

ECTS: 2 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obserwacja pracy studenta(ki) na zajęciach,

- ocena dykcji i emisji głosu studenta(ki) w trakcie przygotowanego na zaliczenie wystąpienia publicznego przed grupą

Pełny opis:

Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania.

Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy).

Treści ćwiczeń:

1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji.

2. Ćwiczenia oddechowe.

3. Ćwiczenia fonacyjne.

4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne.

5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy.

6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji.

Literatura:

Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S. (1995). Prawidła poprawnej wymowy polskiej. Kraków.

Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM.

Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa.

Literatura uzupełniająca:

Walczak-Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki. PWST Wrocław.

Uwagi:

Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący.

Godziny kontaktowe: 12 godzin

Godziny przeznaczone na pracę samodzielną:

utrwalenie wiadomości z zajęć –15 godzin

przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia – 15 godzin

przegląd literatury – 10 godzin

ECTS: 2 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Kamil Jaros, Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obserwacja pracy studenta(ki) na zajęciach,

- ocena dykcji i emisji głosu studenta(ki) w trakcie przygotowanego na zaliczenie wystąpienia publicznego przed grupą

Pełny opis:

Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania.

Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy).

Treści ćwiczeń:

1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji.

2. Ćwiczenia oddechowe.

3. Ćwiczenia fonacyjne.

4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne.

5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy.

6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji.

Literatura:

Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM.

Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa.

Literatura uzupełniająca:

Walczak-Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki. PWST Wrocław.

Uwagi:

Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący.

Godziny kontaktowe: 15 godzin

Godziny przeznaczone na pracę samodzielną:

utrwalenie wiadomości z zajęć –15 godzin

przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia – 10 godzin

przegląd literatury – 10 godzin

ECTS: 2 pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ostolska
Prowadzący grup: Magdalena Ostolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obserwacja pracy studenta(ki) na zajęciach,

- ocena dykcji i emisji głosu studenta(ki) w trakcie przygotowanego na zaliczenie wystąpienia publicznego przed grupą

Pełny opis:

Ćwiczenia wymagają od studenta(ki) aktywności i zaangażowania.

Student(ka) powinien osiągnąć podstawowe umiejętności w obszarze posługiwania się głosem w trakcie wystąpień publicznych (prawidłowa emisja głosu i wyrazistość wymowy).

Treści ćwiczeń:

1. Elementarne zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji i higieny głosu oraz dykcji.

2. Ćwiczenia oddechowe.

3. Ćwiczenia fonacyjne.

4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne.

5. Ćwiczenia wyrazistości wymowy.

6. Wskazanie kierunków do indywidualnej pracy nad poprawą brzmienia głosu i dykcji.

Literatura:

Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S. (1995). Prawidła poprawnej wymowy polskiej. Kraków.

Oczkoś, M. (2015). Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia. Wydawnictwo RM.

Płusajska-Otto, A. (2017). Podręcznik pracy nad głosem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Toczyska, B. (2010). Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Toczyska, B. (2009). Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama. Wydawnictwo Podkowa.

Literatura uzupełniająca:

Walczak-Deleżyńska, M. (2001). Aby język giętki. PWST Wrocław.

Uwagi:

Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący.

Godziny kontaktowe: 12 godzin

Godziny przeznaczone na pracę samodzielną:

utrwalenie wiadomości z zajęć –15 godzin

przygotowanie bieżących zadań i przygotowanie zaliczenia – 15 godzin

przegląd literatury – 10 godzin

ECTS: 2 pkt.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)