Autorefleksja i samorozwój nauczyciela wczesnej edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-ASN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Autorefleksja i samorozwój nauczyciela wczesnej edukacji |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 8 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój. Indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami. Stres i zarządzanie stresem. Nauczycielskie wypalenie zawodowe. Trening komunikacyjny. Umiejętności dokonywania autoanalizy sytuacji życiowej i zawodowej. Znajomość własnych sposobów usensowiania świata. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna i rozumie znaczenie autorefleksji i samorozwoju; zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego; trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi; metody przezwyciężania barier komunikacyjnych. Umiejętności Student/-ka potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii. Potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego, a także samorozwoju. Kompetencje społeczne Student/-ka są gotowi do autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym. Jest gotowy/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do autorefleksji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń: na podstawie zaangażowania Studentek we wspólne uczenie się praca w grupach - formy ustalone/wybrane w trakcie zajęć. . |
|
Pełny opis: |
1.Przedstawienie oferty przedmiotu studiów i oczekiwanych efektów. Prezentacja literatury przedmiotu. Uwzględnienie oczekiwań i propozycji studentów w programie przedmiotu. Dyskusja na temat kategorii zawartych w tytule przedmiotu. Studenckie rozumienie autorefleksji i samorozwoju zawodowego i osobistego.Ustalenie sposobu pracy na ćwiczeniach i formy ich zaliczenia. 2.Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie. Budowanie swoich zasobów i kompetencji w czasie studiów i w czasie pracy zawodowej. Tożsamość zawodowa i profesjonalizm nauczycielski. Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów, samorozwój a satysfakcja z pracy, autorytet i jakość efektów wychowawczych. Standaryzowane i nauczycielskie narzędzia i sposoby samoopisu własnych kompetencji. 3.Model transformatywnego intelektualisty, koncepcja aktywnych badawczo środowisk kształcących, rozwijanie kompetencji koncentracji na uczeniu się w odniesieniu do wartości i norm. "Pedagogika martwej myszy" jako metafora codziennej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną. Otwartość na zmianę, wykorzystanie teorii w praktyce, dokumentacja pedagogiczna i badania w działaniu. Dezintegracja pozytywna w teorii i praktyce własnego rozwoju. "Nauczyciel roku" i jego sylwetka/sylwetki zawodowe. 4.Współpraca z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Od sporadycznej współpracy do partycypacji różnych podmiotów. Dyskurs i jego rola w postrzeganiu innych aktorów społecznych. Rozpoznawanie i wykorzystanie zasobów środowiska na rzecz wzmocnienia środowiska ucznia się i rozwoju własnego i dzieci. Współpraca z wybranymi organizacjami i organizacjami środowiska lokalnego. Przegląd zasobów internetowych wybranych środowisk lokalnych i instytucji wspierających edukację. 5.Stres zawodowy i jego determinanty. Źródła stresu zawodowego. Konsekwencje stresu w miejscu pracy. Indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem a osobowość. Koncepcja resilience radzenie sobie ze stresem Style radzenia sobie ze stresem a podmiotowość i twórczość w praktyce pedagogicznej nauczyciela. Nauczycielskie wypalenie zawodowe. Profilaktyka wypalenia zawodowego. 6.Podsumowanie zajęć - czego się nauczyłam/nauczyłyśmy się. Refleksja nad rozwojem wiedzy i kompetencji. Umiejętności uczenia się, poszukiwania wsparcia i budowania zespołu (dla wybranego celu, na podstawie nabytych doświadczeń). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Adamek I. Bałachowicz J. (2013). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" (wybrane zagadnienia). • Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (we współpracy z M. Krasuską-Betiuk i Agnieszką Olechowską) (2017). Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Ƈervinkova H, Gołębniak B. D. (red.) (2013). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR (wybrane zagadnienia). • Dalhberg G., Moss P., Pence A. (2007). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny. Wrocław: Wydawnictwo naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej (wybrane zagadnienia). • Kupiec M., Krasuska-Betiuk M. (2022). W odpowiedzi na listy Marii Grzegorzewskiej. Portrety nauczycieli w studenckich narracjach. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Mańkowska B. (2022). Wypalenie zawodowe: źródła mechanizmy, zapobieganie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Czasopisma (wybrana problematyka): "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" "Problemy Wczesnej Edukacji" "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma) Literatura uzupełniająca: • Grzegorzewska M. (2022). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Ewa Lewandowska, Jolanta Andrzejewska J. (2021). Practice in Poland – a new dimension of professionalisation: the teacher cooperating with families, in Liz Hryniewicz and Paulette Luff, PARTNERSHIP WITH PARENTS IN EARLY CHILDHOOD SETTINGS Insights from Five European Countries, Londyn2020: Routledge, s. 133 - 144. • Madalińska-Michalak J. Górakska R. (2013). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo ABC Wolters Kluwer Business, |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Nowosielska | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń: na podstawie zaangażowania Studentek we wspólne uczenie się praca w grupach - formy ustalone/wybrane w trakcie zajęć. . |
|
Pełny opis: |
1.Przedstawienie oferty przedmiotu studiów i oczekiwanych efektów. Prezentacja literatury przedmiotu. Uwzględnienie oczekiwań i propozycji studentów w programie przedmiotu. Dyskusja na temat kategorii zawartych w tytule przedmiotu. Studenckie rozumienie autorefleksji i samorozwoju zawodowego i osobistego..Ustalenie sposobu pracy na ćwiczeniach i formy ich zaliczenia. 2.Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie. Budowanie swoich zasobów i kompetencji w czasie studiów i w czasie pracy zawodowej. Tożsamość zawodowa i profesjonalizm nauczycielski. Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów, samorozwój a satysfakcja z pracy, autorytet i jakość efektów wychowawczych. Standaryzowane i nauczycielskie narzędzia i sposoby samoopisu własnych kompetencji. 3.Model transformatywnego intelektualisty, koncepcja aktywnych badawczo środowisk kształcących, rozwijanie kompetencji koncentracji na uczeniu się w odniesieniu do wartości i norm. "Pedagogika martwej myszy" jako metafora codziennej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną. Otwartość na zmianę, wykorzystanie teorii w praktyce, dokumentacja pedagogiczna i badania w działaniu. Dezintegracja pozytywna w teorii i praktyce własnego rozwoju. "Nauczyciel roku" i jego sylwetka/sylwetki zawodowe. 4.Współpraca z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Od sporadycznej współpracy do partycypacji różnych podmiotów. Dyskurs i jego rola w postrzeganiu innych aktorów społecznych. Rozpoznawanie i wykorzystanie zasobów środowiska na rzecz wzmocnienia środowiska ucznia sie i rozwoju własnego i dzieci. Współpraca z wybranymi organizacjami i organizacjami środowiska lokalnego. Przegląd zasobów internetowych wybranych środowisk lokalnych i instytucji wspierających edukację. 5.Stres zawodowy i jego determinanty. Źródła stresu zawodowego. Konsekwencje stresu w miejscu pracy. Indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem a osobowość. Koncepcja resilience radzenie sobie ze stresem Style radzenia sobie ze stresem a podmiotowość i twórczość w praktyce pedagogicznej nauczyciela. Nauczycielskie wypalenie zawodowe. Profilaktyka wypalenia zawodowego. 6.Podsumowanie zajęć - czego się nauczyłam/nauczyłyśmy się. Refleksja nad rozwojem wiedzy i kompetencji. Umiejętności uczenia się, poszukiwania wsparcia i budowania zespołu (dla wybranego celu, na podstawie nabytych doświadczeń). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Adamek I. Bałachowicz J. (2013). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" (wybrane zagadnienia). • Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (we współpracy z M. Krasuską-Betiuk i Agnieszką Olechowską) (2017). Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Ƈervinkova H, Gołębniak B. D. (red.) (2013). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR (wybrane zagadnienia). • Dalhberg G., Moss P., Pence A. (2007). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny. Wrocław: Wydawnictwo naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej (wybrane zagadnienia). • Kupiec M., Krasuska-Betiuk M. (2022). W odpowiedzi na listy Marii Grzegorzewskiej. Portrety nauczycieli w studenckich narracjach. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Mańkowska B. (2022). Wypalenie zawodowe: źródła mechanizmy, zapobieganie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Czasopisma (wybrana problematyka): "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" "Problemy Wczesnej Edukacji" "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma) Literatura uzupełniająca: • Grzegorzewska M. (2022). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Ewa Lewandowska, Jolanta Andrzejewska J. (2021). Practice in Poland – a new dimension of professionalisation: the teacher cooperating with families, in Liz Hryniewicz and Paulette Luff, PARTNERSHIP WITH PARENTS IN EARLY CHILDHOOD SETTINGS Insights from Five European Countries, Londyn2020: Routledge, s. 133 - 144. • Madalińska-Michalak J. Górakska R. (2013). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo ABC Wolters Kluwer Business, |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józefa Bałachowicz | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie ćwiczeń: na podstawie zaangażowania Studenta/ki we wspólne uczenie się grupy - formy ustalone/wybrane w trakcie zajęć. . |
|
Pełny opis: |
Treści programowe ćwiczeń Przedstawienie oferty przedmiotu studiów i oczekiwanych efektów. Prezentacja literatury przedmiotu. Uwzględnienie oczekiwań i propozycji studentów w programie przedmiotu. Dyskusja na temat kategorii zawartych w tytule przedmiotu. Studenckie rozumienie autorefleksji i samorozwoju zawodowego i osobistego. Ustalenie sposobu pracy na ćwiczeniach i formy ich zaliczenia. Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie. Budowanie swoich zasobów i kompetencji w czasie studiów i w czasie pracy zawodowej. Tożsamość zawodowa i profesjonalizm nauczycielski. Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów, samorozwój a satysfakcja z pracy, autorytet i jakość efektów wychowawczych. Awans zawodowy nauczyciela, aktualna zmiana stopni awansu i zasad. Nauczyciel początkujący, przygotowanie do zawodu nauczyciela, zadania dyrektora placówki i rola mentora. Zadania rozwojowe początkującego nauczyciela. Nauczyciel mianowany i dyplomowany. Autorefleksja i ocena pracy własnej. Standaryzowane i nauczycielskie narzędzia i sposoby samoopisu własnych kompetencji. Model transformatywnego intelektualisty, koncepcja aktywnych badawczo środowisk kształcących, rozwijanie kompetencji koncentracji na uczeniu się w odniesieniu do wartości i norm. "Pedagogika martwej myszy" jako metafora codziennej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną. Otwartość na zmianę, wykorzystanie teorii w praktyce, dokumentacja pedagogiczna i badania w działaniu. Dezintegracja pozytywna w teorii i praktyce własnego rozwoju. "Nauczyciel roku" i jego sylwetka/sylwetki zawodowe. Współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Od sporadycznej współpracy do partycypacji różnych podmiotów. Dyskurs i jego rola w postrzeganiu innych aktorów społecznych. Rozpoznawanie i wykorzystanie zasobów środowiska na rzecz wzmocnienia środowiska ucznia się i rozwoju własnego i dzieci. Współpraca z wybranymi organizacjami i organizacjami środowiska lokalnego. Przegląd zasobów internetowych wybranych środowisk lokalnych i instytucji wspierających edukację. Stres zawodowy i jego determinanty. Źródła stresu zawodowego. Konsekwencje stresu w miejscu pracy. Indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem a osobowość. Koncepcja resilience radzenie sobie ze stresem Style radzenia sobie ze stresem a podmiotowość i twórczość w praktyce pedagogicznej nauczyciela. Nauczycielskie wypalenie zawodowe. Profilaktyka wypalenia zawodowego. Podsumowanie zajęć - czego się nauczyłam/nauczyłyśmy się. Refleksja nad rozwojem wiedzy i kompetencji. Umiejętności uczenia się, poszukiwania wsparcia i budowania zespołu (dla wybranego celu, na podstawie nabytych doświadczeń). |
|
Literatura: |
• Adamek I. Bałachowicz J. (2013). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" (wybrane zagadnienia). • Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (we współpracy z M. Krasuską-Betiuk i Agnieszką Olechowską) (2017). Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Ƈervinkova H, Gołębniak B. D. (red.) (2013). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR (wybrane zagadnienia). • Dalhberg G., Moss P., Pence A. (2007). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny. Wrocław: Wydawnictwo naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej (wybrane zagadnienia). • Ch. Day, Rozwój profesjonalny nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • Kupiec M., Krasuska-Betiuk M. (2022). W odpowiedzi na listy Marii Grzegorzewskiej. Portrety nauczycieli w studenckich narracjach. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Mańkowska B. (2022). Wypalenie zawodowe: źródła mechanizmy, zapobieganie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. • Muchacka, B., Kaleta-Witusiak, M., Walasek-Jarosz, B. (2013). Autorefleksja i analiza pracy własnej. Kielce (publikacja do pobrania) Czasopisma (wybrana problematyka): "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" "Problemy Wczesnej Edukacji" "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma) Literatura dodatkowa. • Grzegorzewska M. (2022). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Ewa Lewandowska, Jolanta Andrzejewska J. (2021). Practice in Poland – a new dimension of professionalisation: the teacher cooperating with families, in Liz Hryniewicz and Paulette Luff, PARTNERSHIP WITH PARENTS IN EARLY CHILDHOOD SETTINGS Insights from Five European Countries, Londyn2020: Routledge, s. 133 - 144. • Madalińska-Michalak J. Górakska R. (2013). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo ABC Wolters Kluwer Business, • Nowa ścieżka awansu zawodowego nauczycieli. Portal pracowniczy (2023). |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe w formie ćwiczeń 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 godz. Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp. 25 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu, będzie wymagało od studentów zaangażowania w dyskusje, pracy zespołowej podczas zajęć oraz wykonania własnego planu rozwoju zawodowego. |
|
Pełny opis: |
1. Autorefleksja i samorozwój - znaczenie dla rozwoju w kontekście zawodowym i osobistym. Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów. 2. Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie. Budowanie swoich zasobów i kompetencji w czasie studiów i w czasie pracy zawodowej. Tożsamość zawodowa i profesjonalizm nauczycielski. Różne aspekty autorytetu. 3, Model transformatywnego intelektualisty, koncepcja aktywnych badawczo środowisk kształcących, rozwijanie kompetencji koncentracji na uczeniu się w odniesieniu do wartości i norm. Dezintegracja pozytywna w teorii i praktyce własnego rozwoju. "Nauczyciel roku" i jego sylwetka/sylwetki zawodowe. 4.Współpraca z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Współpraca z wybranymi organizacjami i organizacjami środowiska lokalnego. Przegląd zasobów internetowych wybranych środowisk lokalnych i instytucji wspierających edukację. 5. Stres zawodowy i jego determinanty. Źródła stresu zawodowego. Konsekwencje stresu w miejscu pracy. Indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem a osobowość. Koncepcja resilience radzenie sobie ze stresem |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: • Adamek I. Bałachowicz J. (2013). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" (wybrane zagadnienia). • Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (we współpracy z M. Krasuską-Betiuk i Agnieszką Olechowską) (2017). Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Ƈervinkova H, Gołębniak B. D. (red.) (2013). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR (wybrane zagadnienia). • Dalhberg G., Moss P., Pence A. (2007). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny. Wrocław: Wydawnictwo naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej (wybrane zagadnienia). • Kupiec M., Krasuska-Betiuk M. (2022). W odpowiedzi na listy Marii Grzegorzewskiej. Portrety nauczycieli w studenckich narracjach. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Mańkowska B. (2022). Wypalenie zawodowe: źródła mechanizmy, zapobieganie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Czasopisma (wybrana problematyka): "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce" "Problemy Wczesnej Edukacji" "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma) Literatura uzupełniająca: • Grzegorzewska M. (2022). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Ewa Lewandowska, Jolanta Andrzejewska J. (2021). Practice in Poland – a new dimension of professionalisation: the teacher cooperating with families, in Liz Hryniewicz and Paulette Luff, PARTNERSHIP WITH PARENTS IN EARLY CHILDHOOD SETTINGS Insights from Five European Countries, Londyn2020: Routledge, s. 133 - 144. • Madalińska-Michalak J. Górakska R. (2013). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo ABC Wolters Kluwer Business, |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.