Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Autorefleksja i samorozwój nauczyciela wczesnej edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-ASN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Autorefleksja i samorozwój nauczyciela wczesnej edukacji
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 8 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój. Indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami. Stres i zarządzanie stresem. Nauczycielskie wypalenie zawodowe. Trening komunikacyjny. Umiejętności dokonywania autoanalizy sytuacji życiowej i zawodowej. Znajomość własnych sposobów usensowiania świata.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna i rozumie znaczenie autorefleksji i samorozwoju; zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego; trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi; metody przezwyciężania barier komunikacyjnych.

Umiejętności

Student/-ka potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii.

Potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego, a także samorozwoju.

Kompetencje społeczne

Student/-ka są gotowi do autorefleksji nad dyspozycjami, zasobami i rozwojem zawodowym.

Jest gotowy/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do autorefleksji.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Józefa Bałachowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zaliczenie ćwiczeń:

na podstawie zaangażowania Studentek we wspólne uczenie się praca w grupach - formy ustalone/wybrane w trakcie zajęć. .

Pełny opis:

1.Przedstawienie oferty przedmiotu studiów i oczekiwanych efektów. Prezentacja literatury przedmiotu. Uwzględnienie oczekiwań i propozycji studentów w programie przedmiotu. Dyskusja na temat kategorii zawartych w tytule przedmiotu. Studenckie rozumienie autorefleksji i samorozwoju zawodowego i osobistego.Ustalenie sposobu pracy na ćwiczeniach i formy ich zaliczenia.

2.Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie. Budowanie swoich zasobów i kompetencji w czasie studiów i w czasie pracy zawodowej. Tożsamość zawodowa i profesjonalizm nauczycielski. Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów, samorozwój a satysfakcja z pracy, autorytet i jakość efektów wychowawczych. Standaryzowane i nauczycielskie narzędzia i sposoby samoopisu własnych kompetencji.

3.Model transformatywnego intelektualisty, koncepcja aktywnych badawczo środowisk kształcących, rozwijanie kompetencji koncentracji na uczeniu się w odniesieniu do wartości i norm. "Pedagogika martwej myszy" jako metafora codziennej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną. Otwartość na zmianę, wykorzystanie teorii w praktyce, dokumentacja pedagogiczna i badania w działaniu. Dezintegracja pozytywna w teorii i praktyce własnego rozwoju. "Nauczyciel roku" i jego sylwetka/sylwetki zawodowe.

4.Współpraca z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Od sporadycznej współpracy do partycypacji różnych podmiotów. Dyskurs i jego rola w postrzeganiu innych aktorów społecznych. Rozpoznawanie i wykorzystanie zasobów środowiska na rzecz wzmocnienia środowiska ucznia się i rozwoju własnego i dzieci. Współpraca z wybranymi organizacjami i organizacjami środowiska lokalnego. Przegląd zasobów internetowych wybranych środowisk lokalnych i instytucji wspierających edukację.

5.Stres zawodowy i jego determinanty. Źródła stresu zawodowego. Konsekwencje stresu w miejscu pracy. Indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem a osobowość. Koncepcja resilience radzenie sobie ze stresem Style radzenia sobie ze stresem a podmiotowość i twórczość w praktyce pedagogicznej nauczyciela. Nauczycielskie wypalenie zawodowe. Profilaktyka wypalenia zawodowego.

6.Podsumowanie zajęć - czego się nauczyłam/nauczyłyśmy się. Refleksja nad rozwojem wiedzy i kompetencji. Umiejętności uczenia się, poszukiwania wsparcia i budowania zespołu (dla wybranego celu, na podstawie nabytych doświadczeń).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Adamek I. Bałachowicz J. (2013). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" (wybrane zagadnienia).

• Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (we współpracy z M. Krasuską-Betiuk i Agnieszką Olechowską) (2017). Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Ƈervinkova H, Gołębniak B. D. (red.) (2013). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR (wybrane zagadnienia).

• Dalhberg G., Moss P., Pence A. (2007). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny. Wrocław: Wydawnictwo naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej (wybrane zagadnienia).

• Kupiec M., Krasuska-Betiuk M. (2022). W odpowiedzi na listy Marii Grzegorzewskiej. Portrety nauczycieli w studenckich narracjach. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Mańkowska B. (2022). Wypalenie zawodowe: źródła mechanizmy, zapobieganie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Czasopisma (wybrana problematyka):

"Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce"

"Problemy Wczesnej Edukacji"

"Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma)

Literatura uzupełniająca:

• Grzegorzewska M. (2022). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Ewa Lewandowska, Jolanta Andrzejewska J. (2021). Practice in Poland – a new dimension of professionalisation: the teacher cooperating with families, in Liz Hryniewicz and Paulette Luff, PARTNERSHIP WITH PARENTS IN EARLY CHILDHOOD SETTINGS Insights from Five European Countries, Londyn2020: Routledge, s. 133 - 144.

• Madalińska-Michalak J. Górakska R. (2013). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo ABC Wolters Kluwer Business,

Uwagi:

Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Nowosielska
Prowadzący grup: Józefa Bałachowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zaliczenie ćwiczeń:

na podstawie zaangażowania Studentek we wspólne uczenie się praca w grupach - formy ustalone/wybrane w trakcie zajęć. .

Pełny opis:

1.Przedstawienie oferty przedmiotu studiów i oczekiwanych efektów. Prezentacja literatury przedmiotu. Uwzględnienie oczekiwań i propozycji studentów w programie przedmiotu. Dyskusja na temat kategorii zawartych w tytule przedmiotu. Studenckie rozumienie autorefleksji i samorozwoju zawodowego i osobistego..Ustalenie sposobu pracy na ćwiczeniach i formy ich zaliczenia.

2.Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie. Budowanie swoich zasobów i kompetencji w czasie studiów i w czasie pracy zawodowej. Tożsamość zawodowa i profesjonalizm nauczycielski. Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów, samorozwój a satysfakcja z pracy, autorytet i jakość efektów wychowawczych. Standaryzowane i nauczycielskie narzędzia i sposoby samoopisu własnych kompetencji.

3.Model transformatywnego intelektualisty, koncepcja aktywnych badawczo środowisk kształcących, rozwijanie kompetencji koncentracji na uczeniu się w odniesieniu do wartości i norm. "Pedagogika martwej myszy" jako metafora codziennej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną. Otwartość na zmianę, wykorzystanie teorii w praktyce, dokumentacja pedagogiczna i badania w działaniu. Dezintegracja pozytywna w teorii i praktyce własnego rozwoju. "Nauczyciel roku" i jego sylwetka/sylwetki zawodowe.

4.Współpraca z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Od sporadycznej współpracy do partycypacji różnych podmiotów. Dyskurs i jego rola w postrzeganiu innych aktorów społecznych. Rozpoznawanie i wykorzystanie zasobów środowiska na rzecz wzmocnienia środowiska ucznia sie i rozwoju własnego i dzieci. Współpraca z wybranymi organizacjami i organizacjami środowiska lokalnego. Przegląd zasobów internetowych wybranych środowisk lokalnych i instytucji wspierających edukację.

5.Stres zawodowy i jego determinanty. Źródła stresu zawodowego. Konsekwencje stresu w miejscu pracy. Indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem a osobowość. Koncepcja resilience radzenie sobie ze stresem Style radzenia sobie ze stresem a podmiotowość i twórczość w praktyce pedagogicznej nauczyciela. Nauczycielskie wypalenie zawodowe. Profilaktyka wypalenia zawodowego.

6.Podsumowanie zajęć - czego się nauczyłam/nauczyłyśmy się. Refleksja nad rozwojem wiedzy i kompetencji. Umiejętności uczenia się, poszukiwania wsparcia i budowania zespołu (dla wybranego celu, na podstawie nabytych doświadczeń).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Adamek I. Bałachowicz J. (2013). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" (wybrane zagadnienia).

• Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (we współpracy z M. Krasuską-Betiuk i Agnieszką Olechowską) (2017). Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Ƈervinkova H, Gołębniak B. D. (red.) (2013). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR (wybrane zagadnienia).

• Dalhberg G., Moss P., Pence A. (2007). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny. Wrocław: Wydawnictwo naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej (wybrane zagadnienia).

• Kupiec M., Krasuska-Betiuk M. (2022). W odpowiedzi na listy Marii Grzegorzewskiej. Portrety nauczycieli w studenckich narracjach. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Mańkowska B. (2022). Wypalenie zawodowe: źródła mechanizmy, zapobieganie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Czasopisma (wybrana problematyka):

"Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce"

"Problemy Wczesnej Edukacji"

"Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma)

Literatura uzupełniająca:

• Grzegorzewska M. (2022). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Ewa Lewandowska, Jolanta Andrzejewska J. (2021). Practice in Poland – a new dimension of professionalisation: the teacher cooperating with families, in Liz Hryniewicz and Paulette Luff, PARTNERSHIP WITH PARENTS IN EARLY CHILDHOOD SETTINGS Insights from Five European Countries, Londyn2020: Routledge, s. 133 - 144.

• Madalińska-Michalak J. Górakska R. (2013). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo ABC Wolters Kluwer Business,

Uwagi:

Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Józefa Bałachowicz
Prowadzący grup: Józefa Bałachowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zaliczenie ćwiczeń: na podstawie zaangażowania Studenta/ki we wspólne uczenie się grupy - formy ustalone/wybrane w trakcie zajęć. .

Pełny opis:

Treści programowe ćwiczeń

Przedstawienie oferty przedmiotu studiów i oczekiwanych efektów. Prezentacja literatury przedmiotu. Uwzględnienie oczekiwań i propozycji studentów w programie przedmiotu. Dyskusja na temat kategorii zawartych w tytule przedmiotu. Studenckie rozumienie autorefleksji i samorozwoju zawodowego i osobistego. Ustalenie sposobu pracy na ćwiczeniach i formy ich zaliczenia.

Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie. Budowanie swoich zasobów i kompetencji w czasie studiów i w czasie pracy zawodowej. Tożsamość zawodowa i profesjonalizm nauczycielski. Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów, samorozwój a satysfakcja z pracy, autorytet i jakość efektów wychowawczych.

Awans zawodowy nauczyciela, aktualna zmiana stopni awansu i zasad. Nauczyciel początkujący, przygotowanie do zawodu nauczyciela, zadania dyrektora placówki i rola mentora. Zadania rozwojowe początkującego nauczyciela. Nauczyciel mianowany i dyplomowany. Autorefleksja i ocena pracy własnej. Standaryzowane i nauczycielskie narzędzia i sposoby samoopisu własnych kompetencji.

Model transformatywnego intelektualisty, koncepcja aktywnych badawczo środowisk kształcących, rozwijanie kompetencji koncentracji na uczeniu się w odniesieniu do wartości i norm. "Pedagogika martwej myszy" jako metafora codziennej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną. Otwartość na zmianę, wykorzystanie teorii w praktyce, dokumentacja pedagogiczna i badania w działaniu. Dezintegracja pozytywna w teorii i praktyce własnego rozwoju. "Nauczyciel roku" i jego sylwetka/sylwetki zawodowe.

Współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Od sporadycznej współpracy do partycypacji różnych podmiotów. Dyskurs i jego rola w postrzeganiu innych aktorów społecznych. Rozpoznawanie i wykorzystanie zasobów środowiska na rzecz wzmocnienia środowiska ucznia się i rozwoju własnego i dzieci. Współpraca z wybranymi organizacjami i organizacjami środowiska lokalnego. Przegląd zasobów internetowych wybranych środowisk lokalnych i instytucji wspierających edukację.

Stres zawodowy i jego determinanty. Źródła stresu zawodowego. Konsekwencje stresu w miejscu pracy. Indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem a osobowość. Koncepcja resilience radzenie sobie ze stresem Style radzenia sobie ze stresem a podmiotowość i twórczość w praktyce pedagogicznej nauczyciela. Nauczycielskie wypalenie zawodowe. Profilaktyka wypalenia zawodowego.

Podsumowanie zajęć - czego się nauczyłam/nauczyłyśmy się. Refleksja nad rozwojem wiedzy i kompetencji. Umiejętności uczenia się, poszukiwania wsparcia i budowania zespołu (dla wybranego celu, na podstawie nabytych doświadczeń).

Literatura:

• Adamek I. Bałachowicz J. (2013). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" (wybrane zagadnienia).

• Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (we współpracy z M. Krasuską-Betiuk i Agnieszką Olechowską) (2017). Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Ƈervinkova H, Gołębniak B. D. (red.) (2013). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR (wybrane zagadnienia).

• Dalhberg G., Moss P., Pence A. (2007). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny. Wrocław: Wydawnictwo naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej (wybrane zagadnienia).

• Ch. Day, Rozwój profesjonalny nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• Kupiec M., Krasuska-Betiuk M. (2022). W odpowiedzi na listy Marii Grzegorzewskiej. Portrety nauczycieli w studenckich narracjach. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Mańkowska B. (2022). Wypalenie zawodowe: źródła mechanizmy, zapobieganie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

• Muchacka, B., Kaleta-Witusiak, M., Walasek-Jarosz, B. (2013). Autorefleksja i analiza pracy własnej. Kielce (publikacja do pobrania)

Czasopisma (wybrana problematyka): "Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce"

"Problemy Wczesnej Edukacji"

"Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma)

Literatura dodatkowa.

• Grzegorzewska M. (2022). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Ewa Lewandowska, Jolanta Andrzejewska J. (2021). Practice in Poland – a new dimension of professionalisation: the teacher cooperating with families, in Liz Hryniewicz and Paulette Luff, PARTNERSHIP WITH PARENTS IN EARLY CHILDHOOD SETTINGS Insights from Five European Countries, Londyn2020: Routledge, s. 133 - 144.

• Madalińska-Michalak J. Górakska R. (2013). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo ABC Wolters Kluwer Business,

• Nowa ścieżka awansu zawodowego nauczycieli. Portal pracowniczy (2023).

Uwagi:

Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe w formie ćwiczeń 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 godz.

Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.

25 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Rola
Prowadzący grup: Beata Rola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zaliczenie przedmiotu, będzie wymagało od studentów zaangażowania w dyskusje, pracy zespołowej podczas zajęć oraz wykonania własnego planu rozwoju zawodowego.

Pełny opis:

1. Autorefleksja i samorozwój - znaczenie dla rozwoju w kontekście zawodowym i osobistym. Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów.

2. Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie. Budowanie swoich zasobów i kompetencji w czasie studiów i w czasie pracy zawodowej. Tożsamość zawodowa i profesjonalizm nauczycielski. Różne aspekty autorytetu.

3, Model transformatywnego intelektualisty, koncepcja aktywnych badawczo środowisk kształcących, rozwijanie kompetencji koncentracji na uczeniu się w odniesieniu do wartości i norm. Dezintegracja pozytywna w teorii i praktyce własnego rozwoju. "Nauczyciel roku" i jego sylwetka/sylwetki zawodowe.

4.Współpraca z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami edukacyjnymi. Współpraca z wybranymi organizacjami i organizacjami środowiska lokalnego. Przegląd zasobów internetowych wybranych środowisk lokalnych i instytucji wspierających edukację.

5. Stres zawodowy i jego determinanty. Źródła stresu zawodowego. Konsekwencje stresu w miejscu pracy. Indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem a osobowość. Koncepcja resilience radzenie sobie ze stresem

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Adamek I. Bałachowicz J. (2013). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" (wybrane zagadnienia).

• Bałachowicz J., Adamek I. (red.) (we współpracy z M. Krasuską-Betiuk i Agnieszką Olechowską) (2017). Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Ƈervinkova H, Gołębniak B. D. (red.) (2013). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR (wybrane zagadnienia).

• Dalhberg G., Moss P., Pence A. (2007). Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny. Wrocław: Wydawnictwo naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej (wybrane zagadnienia).

• Kupiec M., Krasuska-Betiuk M. (2022). W odpowiedzi na listy Marii Grzegorzewskiej. Portrety nauczycieli w studenckich narracjach. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Mańkowska B. (2022). Wypalenie zawodowe: źródła mechanizmy, zapobieganie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Czasopisma (wybrana problematyka):

"Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce"

"Problemy Wczesnej Edukacji"

"Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma)

Literatura uzupełniająca:

• Grzegorzewska M. (2022). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo APS.

• Ewa Lewandowska, Jolanta Andrzejewska J. (2021). Practice in Poland – a new dimension of professionalisation: the teacher cooperating with families, in Liz Hryniewicz and Paulette Luff, PARTNERSHIP WITH PARENTS IN EARLY CHILDHOOD SETTINGS Insights from Five European Countries, Londyn2020: Routledge, s. 133 - 144.

• Madalińska-Michalak J. Górakska R. (2013). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo ABC Wolters Kluwer Business,

Uwagi:

Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie pracy indywidualnej bądź grupowej, eseju, prezentacji itp.: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)