Pomoc postpenitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3S-POO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc postpenitencjarna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PS, praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: - kolokwium pisemnego (wejściówki ze wskazanej literatury) - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie: - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawy aksjologiczne systemu sprawiedliwego karania z wykorzystaniem środków probacyjnych. Kara pozbawienia wolności i jej cele. 2. Rodzaje i typy jednostek penitencjarnych. 3. Polskie koncepcje resocjalizacyjne: a) A. Bałandynowicza b) W. Ambrozika c) T. Zacharuk d) M. Konopczyńskiego 4. Programy resocjalizacyjne realizowane w jednostkach penitencjarnych. 5. Readaptacja społeczna skazanych w polskim systemie penitencjarnym. 6. Polski system pomocy postpenitencjarnej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Felczak, J. (2020). Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Jaworowska, A. (2009). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Kacprzak, A., Kudlinska, I. (2014). Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska. Pierzchała, K. (2010). Zagubiony dar wolności. Osobowość ludzi uwięzionych. Białystok: Wydawnictwo Prymat. Pol, J.A. (2008). Więzienna szansa. Warszawa: Wydawnictwo ŁośGraf. Wojnarska, A., Osińska, M. (2020). Poziom poczucia własnej skuteczności a zasoby osobiste i społeczne osób skazanych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(4), 173-192. Literatura uzupełniająca: Bębas, S. (2015). Rola religii w procesie resocjalizacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Ciosek, M., Pastwa-Wojciechowska, B. (red.). (2012). Psychologia penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN. Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Makowski, R. (2014). Za murami poprawczaka. Resocjalizacja w praktyce. Ostrołęka: Self-publishing. Przybyliński, S. (2007). Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Sołtysiak, T. (red.). (2012). Wybrane aspekty pracy penitencjarnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Probacja. Wydawnictwo Ministerstwo Sprawiedliwości – wybrane artykuły z czasopisma |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu resocjalizacji penitencjarnej, zna kluczowe założenia pomocy postpenitencjarnej oraz rozumie istotę readaptacji społecznej. Zna prawne aspekty udzielania pomocy postpenitencjarnej. Umiejętności Student/-ka posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do analizowania problemów jednostek wykluczonych społecznie oraz samodzielnego proponowania rozwiązań ułatwiających proces readaptacji społecznej i zawodowej. Potrafi pracować w grupie, tworzyć oraz aktywnie uczestniczyć w działaniach mających na celu pomoc osobom marginalizowanym w powtórnym włączeniu w sieci społeczne. Kompetencje społeczne Student/-ka odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania na rzecz osób marginalizowanych społecznie. Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec osób marginalizowanych społecznie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. Obecność na zajęciach - dopuszczalna jest jedna nieobecność bez usprawiedliwiania; - nieobecność na większej ilości zajęć kwalifikuje osobę prowadzącą do niezaliczenia przedmiotu; 2. Aktywność na zajęciach 3. Kolokwium (wejściówki ze wskazanej literatury) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kos | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: - kolokwium pisemnego (wejściówki ze wskazanej literatury) - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie: - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawy aksjologiczne systemu sprawiedliwego karania z wykorzystaniem środków probacyjnych. Kara pozbawienia wolności i jej cele. 2. Rodzaje i typy jednostek penitencjarnych. 3. Polskie koncepcje resocjalizacyjne: a) A. Bałandynowicza b) W. Ambrozika c) T. Zacharuk d) M. Konopczyńskiego 4. Programy resocjalizacyjne realizowane w jednostkach penitencjarnych. 5. Wybrane środki oddziaływania penitencjarnego stosowane w społecznej readaptacji skazanych. 6. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym jednostki penitencjarne. 7. Rola środowiska lokalnego w procesie readaptacji społecznej i zawodowej osób skazanych: - kościoły i związki wyznaniowe; |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Felczak, J. (2020). Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Jaworowska, A. (2009). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Kacprzak, A., Kudlinska, I. (2014). Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska. Pierzchała, K. (2010). Zagubiony dar wolności. Osobowość ludzi uwięzionych. Białystok: Wydawnictwo Prymat. Pol, J.A. (2008). Więzienna szansa. Warszawa: Wydawnictwo ŁośGraf. Literatura uzupełniająca: Bębas, S. (2015). Rola religii w procesie resocjalizacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Ciosek, M., Pastwa-Wojciechowska, B. (red.). (2012). Psychologia penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN. Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Makowski, R. (2014). Za murami poprawczaka. Resocjalizacja w praktyce. Ostrołęka: Self-publishing. Przybyliński, S. (2007). Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Sołtysiak, T. (red.). (2012). Wybrane aspekty pracy penitencjarnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Probacja. Wydawnictwo Ministerstwo Sprawiedliwości – wybrane artykuły z czasopisma |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams. Metody kształcenia: 1. Metody podające - prezentacja multimedialna 2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna 3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków 4. Metody eksponujące - film 5. Metody podające - opis 6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): 15 godzin - godziny kontaktowe 15 godzin - przygotowanie do zajęć 30 godzin - lektura 15 godzin - przygotowanie do sprawdzianów pisemnych (wejściówek) Sumaryczna liczba godzin: 75, co stanowi 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Żurawska | |
Prowadzący grup: | Maria Żurawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza ocena wiedzy na podstawie udziału w dyskusji, ocena wiedzy na podstawie aktywności w trakcie realizowanych zajęć ocena wiedzy na podstawie liczby punktów uzyskanych na kolokwium (pytania otwarte). Umiejętności ocena umiejętności na podstawie pracy z dokumentami: wnioski o udzielenie pomocy FPP, wnioski o zapomogę z FS. Kompetencje społeczne ocena kompetencji społecznych na podstawie aktywności w trakcie realizowanych zajęć. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: System penitencjarny w Polsce. Podmioty i formy udzielające pomocy postpenitencjarnej. Programy readaptacyjne przygotowujące do życia poza murami zakładów karnych. Dobre praktyki Organizacje pozarządowe świadczące pomoc postpenitencjarną - formy pomocy, dobre praktyki Praca socjalna z osobą opuszczającą zakład karny i jej rodziną - rola pracownika socjalnego, kontrakt socjalny Praca socjalna z osobami opuszczającymi jednostki penitencjarne i ich rodzinami |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kacprzak A. Kudlińska I. (2014), Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami, CRZL, Warszawa. Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Nowak B., (red. nauk.) (2015). Pomoc postpenitencjarna jako obszar pracy socjalnej, Gliwice. J&Ż Leszek Żochowski. Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska. Literatura uzupełniająca: Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study; NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin przygotowanie kontraktu - 30 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90 godzin, co stanowi 3 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kos | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: - kolokwium pisemnego (wejściówki ze wskazanej literatury) - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie: - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawy aksjologiczne systemu sprawiedliwego karania z wykorzystaniem środków probacyjnych. Kara pozbawienia wolności i jej cele. 2. Rodzaje i typy jednostek penitencjarnych. 3. Polskie koncepcje resocjalizacyjne: a) A. Bałandynowicza b) W. Ambrozika c) T. Zacharuk d) M. Konopczyńskiego 4. Programy resocjalizacyjne realizowane w jednostkach penitencjarnych. 5. Readaptacja społeczna skazanych w polskim systemie penitencjarnym. 6. Polski system pomocy postpenitencjarnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Felczak, J. (2020). Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Jaworowska, A. (2009). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Kacprzak, A., Kudlinska, I. (2014). Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska. Pierzchała, K. (2010). Zagubiony dar wolności. Osobowość ludzi uwięzionych. Białystok: Wydawnictwo Prymat. Pol, J.A. (2008). Więzienna szansa. Warszawa: Wydawnictwo ŁośGraf. Wojnarska, A., Osińska, M. (2020). Poziom poczucia własnej skuteczności a zasoby osobiste i społeczne osób skazanych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(4), 173-192. Literatura uzupełniająca: Bębas, S. (2015). Rola religii w procesie resocjalizacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Ciosek, M., Pastwa-Wojciechowska, B. (red.). (2012). Psychologia penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN. Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Makowski, R. (2014). Za murami poprawczaka. Resocjalizacja w praktyce. Ostrołęka: Self-publishing. Przybyliński, S. (2007). Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Sołtysiak, T. (red.). (2012). Wybrane aspekty pracy penitencjarnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Probacja. Wydawnictwo Ministerstwo Sprawiedliwości – wybrane artykuły z czasopisma |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: 1. Metody podające - prezentacja multimedialna 2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna 3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków 4. Metody eksponujące - film 5. Metody podające - opis 6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): 15 godzin - godziny kontaktowe 15 godzin - przygotowanie do zajęć 30 godzin - lektura 15 godzin - przygotowanie do sprawdzianów pisemnych (wejściówek) Sumaryczna liczba godzin: 75, co stanowi 3 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.