Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pomoc postpenitencjarna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-3S-POO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pomoc postpenitencjarna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PS, praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie:

- kolokwium pisemnego (wejściówki ze wskazanej literatury)

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji na podstawie:

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Podstawy aksjologiczne systemu sprawiedliwego karania z wykorzystaniem środków probacyjnych. Kara pozbawienia wolności i jej cele.

2. Rodzaje i typy jednostek penitencjarnych.

3. Polskie koncepcje resocjalizacyjne:

a) A. Bałandynowicza

b) W. Ambrozika

c) T. Zacharuk

d) M. Konopczyńskiego

4. Programy resocjalizacyjne realizowane w jednostkach penitencjarnych.

5. Readaptacja społeczna skazanych w polskim systemie penitencjarnym.

6. Polski system pomocy postpenitencjarnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Felczak, J. (2020). Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Jaworowska, A. (2009). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Kacprzak, A., Kudlinska, I. (2014). Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.

Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.

Pierzchała, K. (2010). Zagubiony dar wolności. Osobowość ludzi uwięzionych. Białystok: Wydawnictwo Prymat.

Pol, J.A. (2008). Więzienna szansa. Warszawa: Wydawnictwo ŁośGraf.

Wojnarska, A., Osińska, M. (2020). Poziom poczucia własnej skuteczności a zasoby osobiste i społeczne osób skazanych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(4), 173-192.

Literatura uzupełniająca:

Bębas, S. (2015). Rola religii w procesie resocjalizacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ciosek, M., Pastwa-Wojciechowska, B. (red.). (2012). Psychologia penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.

Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Makowski, R. (2014). Za murami poprawczaka. Resocjalizacja w praktyce. Ostrołęka: Self-publishing.

Przybyliński, S. (2007). Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Sołtysiak, T. (red.). (2012). Wybrane aspekty pracy penitencjarnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Probacja. Wydawnictwo Ministerstwo Sprawiedliwości – wybrane artykuły z czasopisma

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu resocjalizacji penitencjarnej, zna kluczowe założenia pomocy postpenitencjarnej oraz rozumie istotę readaptacji społecznej.

Zna prawne aspekty udzielania pomocy postpenitencjarnej.

Umiejętności

Student/-ka posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do analizowania problemów jednostek wykluczonych społecznie oraz samodzielnego proponowania rozwiązań ułatwiających proces readaptacji społecznej i zawodowej.

Potrafi pracować w grupie, tworzyć oraz aktywnie uczestniczyć w działaniach mających na celu pomoc osobom marginalizowanym w powtórnym włączeniu w sieci społeczne.

Kompetencje społeczne

Student/-ka odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania na rzecz osób marginalizowanych społecznie.

Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec osób marginalizowanych społecznie.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. Obecność na zajęciach

- dopuszczalna jest jedna nieobecność bez usprawiedliwiania;

- nieobecność na większej ilości zajęć kwalifikuje osobę prowadzącą do niezaliczenia przedmiotu;

2. Aktywność na zajęciach

3. Kolokwium (wejściówki ze wskazanej literatury)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kos
Prowadzący grup: Agnieszka Kos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie:

- kolokwium pisemnego (wejściówki ze wskazanej literatury)

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji na podstawie:

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Podstawy aksjologiczne systemu sprawiedliwego karania z wykorzystaniem środków probacyjnych. Kara pozbawienia wolności i jej cele.

2. Rodzaje i typy jednostek penitencjarnych.

3. Polskie koncepcje resocjalizacyjne:

a) A. Bałandynowicza

b) W. Ambrozika

c) T. Zacharuk

d) M. Konopczyńskiego

4. Programy resocjalizacyjne realizowane w jednostkach penitencjarnych.

5. Wybrane środki oddziaływania penitencjarnego stosowane w społecznej readaptacji skazanych.

6. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym jednostki penitencjarne.

7. Rola środowiska lokalnego w procesie readaptacji społecznej i zawodowej osób skazanych:

- kościoły i związki wyznaniowe;

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Felczak, J. (2020). Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami.

Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Jaworowska, A. (2009). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Kacprzak, A., Kudlinska, I. (2014). Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.

Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.

Pierzchała, K. (2010). Zagubiony dar wolności. Osobowość ludzi uwięzionych. Białystok: Wydawnictwo Prymat.

Pol, J.A. (2008). Więzienna szansa. Warszawa: Wydawnictwo ŁośGraf.

Literatura uzupełniająca:

Bębas, S. (2015). Rola religii w procesie resocjalizacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ciosek, M., Pastwa-Wojciechowska, B. (red.). (2012). Psychologia penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.

Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Makowski, R. (2014). Za murami poprawczaka. Resocjalizacja w praktyce. Ostrołęka: Self-publishing.

Przybyliński, S. (2007). Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Sołtysiak, T. (red.). (2012). Wybrane aspekty pracy penitencjarnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Probacja. Wydawnictwo Ministerstwo Sprawiedliwości – wybrane artykuły z czasopisma

Uwagi:

Zajęcia prowadzone zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams.

Metody kształcenia:

1. Metody podające - prezentacja multimedialna

2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna

3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków

4. Metody eksponujące - film

5. Metody podające - opis

6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów

Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta):

15 godzin - godziny kontaktowe

15 godzin - przygotowanie do zajęć

30 godzin - lektura

15 godzin - przygotowanie do sprawdzianów pisemnych (wejściówek)

Sumaryczna liczba godzin: 75, co stanowi 3 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Żurawska
Prowadzący grup: Maria Żurawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza

ocena wiedzy na podstawie udziału w dyskusji,

ocena wiedzy na podstawie aktywności w trakcie realizowanych zajęć

ocena wiedzy na podstawie liczby punktów uzyskanych na kolokwium (pytania otwarte).

Umiejętności

ocena umiejętności na podstawie pracy z dokumentami: wnioski o udzielenie pomocy FPP, wnioski o zapomogę z FS.

Kompetencje społeczne

ocena kompetencji społecznych na podstawie aktywności w trakcie realizowanych zajęć.

Pełny opis:

Treści programowe:

System penitencjarny w Polsce. Podmioty i formy udzielające pomocy postpenitencjarnej.

Programy readaptacyjne przygotowujące do życia poza murami zakładów karnych. Dobre praktyki

Organizacje pozarządowe świadczące pomoc postpenitencjarną - formy pomocy, dobre praktyki

Praca socjalna z osobą opuszczającą zakład karny i jej rodziną - rola pracownika socjalnego, kontrakt socjalny

Praca socjalna z osobami opuszczającymi jednostki penitencjarne i ich rodzinami

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kacprzak A. Kudlińska I. (2014), Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami, CRZL, Warszawa.

Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Nowak B., (red. nauk.) (2015). Pomoc postpenitencjarna jako obszar pracy socjalnej, Gliwice. J&Ż Leszek Żochowski.

Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.

Literatura uzupełniająca:

Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study;

NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności):

godziny kontaktowe - 15 godzin

przygotowanie do zajęć, lektury - 30 godzin

przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin

przygotowanie kontraktu - 30 godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90 godzin, co stanowi 3 pkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kos
Prowadzący grup: Agnieszka Kos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie:

- kolokwium pisemnego (wejściówki ze wskazanej literatury)

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji na podstawie:

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Podstawy aksjologiczne systemu sprawiedliwego karania z wykorzystaniem środków probacyjnych. Kara pozbawienia wolności i jej cele.

2. Rodzaje i typy jednostek penitencjarnych.

3. Polskie koncepcje resocjalizacyjne:

a) A. Bałandynowicza

b) W. Ambrozika

c) T. Zacharuk

d) M. Konopczyńskiego

4. Programy resocjalizacyjne realizowane w jednostkach penitencjarnych.

5. Readaptacja społeczna skazanych w polskim systemie penitencjarnym.

6. Polski system pomocy postpenitencjarnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Felczak, J. (2020). Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami.

Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Jaworska, A. (2016). Zasoby osobiste i społeczne skazanych w procesie oddziaływań penitencjarnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Jaworowska, A. (2009). Resocjalizacja – zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Kacprzak, A., Kudlinska, I. (2014). Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.

Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.

Pierzchała, K. (2010). Zagubiony dar wolności. Osobowość ludzi uwięzionych. Białystok: Wydawnictwo Prymat.

Pol, J.A. (2008). Więzienna szansa. Warszawa: Wydawnictwo ŁośGraf.

Wojnarska, A., Osińska, M. (2020). Poziom poczucia własnej skuteczności a zasoby osobiste i społeczne osób skazanych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(4), 173-192.

Literatura uzupełniająca:

Bębas, S. (2015). Rola religii w procesie resocjalizacji. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Ciosek, M., Pastwa-Wojciechowska, B. (red.). (2012). Psychologia penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.

Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Makowski, R. (2014). Za murami poprawczaka. Resocjalizacja w praktyce. Ostrołęka: Self-publishing.

Przybyliński, S. (2007). Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Sołtysiak, T. (red.). (2012). Wybrane aspekty pracy penitencjarnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Probacja. Wydawnictwo Ministerstwo Sprawiedliwości – wybrane artykuły z czasopisma

Uwagi:

Metody kształcenia:

1. Metody podające - prezentacja multimedialna

2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna

3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków

4. Metody eksponujące - film

5. Metody podające - opis

6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów

Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta):

15 godzin - godziny kontaktowe

15 godzin - przygotowanie do zajęć

30 godzin - lektura

15 godzin - przygotowanie do sprawdzianów pisemnych (wejściówek)

Sumaryczna liczba godzin: 75, co stanowi 3 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)