Praca socjalna z ofiarami przemocy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3S-POF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna z ofiarami przemocy |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PS, praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - udział w dyskusji, - aktywność w trakcie realizowanych zajęć - liczba punktów uzyskanych na kolokwium (pytania otwarte). Umiejętności - praca z osobami doświadczającymi przemocy. Kompetencje społeczne - aktywność w trakcie realizowanych zajęć. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Definicje przemocy. Rodzaje przemocy. Przyczyny, skutki i rozmiar zjawiska przemocy w Polsce. Przemoc wobec: -kobiet. -mężczyzn. -dzieci. -osób starszych. -osób LGBT+. -osób będących w kryzysach (bezdomności, uzależnienia). Niebieska Karta i Niebieska Linia. System pomocy ofiarom przemocy domowej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Literatura uzupełniająca: Czarkowska M. (2014). Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet w rodzinie w praktyce organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych instytucji. Warszawa, Wydawnictwo LexisNexis. Duda, M. (2012). Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (6), 99-112. Gilliland, B. E., James, R. K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Herman, J. L. (2004). Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Mazowiecka L. (2013). Jak skutecznie chronić ofiary przemocy w rodzinie. Warszawa: Wolters Kluwer. Jaszczak-Kuźminska, D., Michalska, K. (red.). (2010). Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Porąbaniec, M. (2015). Diagnoza i kompensacja osób i rodzin z problemem alkoholowym. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 163-178). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Romaniuk A., Zozula J. (2011). Prawne aspekty ingerencji pracownika socjalnego w przypadku przemocy w rodzinie. W: A. Kwak, E. Wyrwich – Hejduk (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej (s. 136-155). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Sobolewska-Popko, A. (2015). Agresja i przemoc zagrożeniem współczesnej rodziny. Dylematy wokół profilaktyki. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 117-130). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Stanek K.M. (2014). Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Warszawa: Wydawnictwo CRZL. Szafranek, A. (2015). Relacje rodzinne w kontekście sytuacji przemocy w domach pomocy społecznej. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 147-162). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Witkowska-Paleń, A. (2015). Praca socjalna z rodziną dotkniętą przemocą domową – możliwości, wyzwania, perspektywy. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 131-146). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Akty prawne: 1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. 2005, Nr 180, poz. 1493, ze zm. 2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm. 3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm. 4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, Dz. U. 2011, Nr 209, poz. 1245, 5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, Dz. U.2011, Nr 81, poz. 448, 6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne, Dz. U. 2011, Nr 50, poz. 259, 7. Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020, M.P. 2014, poz. 445. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka rozumie znaczenie pojęcia przemocy. Wie, jakiego instytucjonalnego i psychologicznego wsparcia udzielać ofiarom i sprawcom przemocy. Zna specyfikę pomocy dzieciom jako szczególnym ofiarom przemocy. Zna źródła i metody pozyskiwania zasobów materialnych i niematerialnych), potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych, w szczególności zjawiska przemocy. Umiejętności Student/-ka potrafi prowadzić działania w środowisku lokalnym na rzecz ofiar przemocy (zespoły interdyscyplinarne). Umie nawiązywać współpracę z instytucjami wsparcia ofiar i sprawców przemocy i skutecznie kieruje do nich klientów. Podejmuje działania o charakterze interwencji kryzysowej. Potrafi rozmawiać z ofiarami przemocy na drażliwe i trudne tematy. Posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w sytuacjach stresowych z zachowaniem zasad kultury osobistej. Kompetencje społeczne Student/-ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Dba o własny rozwój osobisty i zawodowy; dokonuje samooceny własnych kompetencji i efektów własnej pracy, korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji. Przestrzega zasad etycznych dotyczących godności i szacunku dla człowieka w sytuacji traumy. Rozpoznaje swoje stany uczuciowe, wywołane kontaktem z osobami w kryzysowych sytuacjach społecznych. Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec osób doświadczających przemocy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Napisanie kolokwium pisemnego - 10 pytań o charakterze otwartym Zaliczenie otrzymuje osoba, która otrzymała 50% punktów + 1 punkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kos | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: - kolokwium pisemnego - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie: - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Definicje przemocy. Rodzaje przemocy. 2. Przyczyny, skutki i rozmiar zjawiska przemocy w Polsce. 3. Przemoc kobiet i przemoc wobec kobiet. 4. Przemoc wobec dzieci. 5. Przemoc wobec osób starszych. 6. Niebieska Karta i Niebieska Linia. 7. System pomocy ofiarom przemocy domowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Literatura uzupełniająca: Czarkowska M. (2014). Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet w rodzinie w praktyce organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych instytucji. Warszawa, Wydawnictwo LexisNexis. Duda, M. (2012). Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (6), 99-112. Gilliland, B. E., James, R. K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Herman, J. L. (2004). Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Mazowiecka L. (2013). Jak skutecznie chronić ofiary przemocy w rodzinie. Warszawa: Wolters Kluwer. Jaszczak-Kuźminska, D., Michalska, K. (red.). (2010). Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Porąbaniec, M. (2015). Diagnoza i kompensacja osób i rodzin z problemem alkoholowym. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 163-178). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Romaniuk A., Zozula J. (2011). Prawne aspekty ingerencji pracownika socjalnego w przypadku przemocy w rodzinie. W: A. Kwak, E. Wyrwich – Hejduk (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej (s. 136-155). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Sobolewska-Popko, A. (2015). Agresja i przemoc zagrożeniem współczesnej rodziny. Dylematy wokół profilaktyki. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 117-130). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Stanek K.M. (2014). Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Warszawa: Wydawnictwo CRZL. Szafranek, A. (2015). Relacje rodzinne w kontekście sytuacji przemocy w domach pomocy społecznej. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 147-162). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Witkowska-Paleń, A. (2015). Praca socjalna z rodziną dotkniętą przemocą domową – możliwości, wyzwania, perspektywy. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 131-146). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Akty prawne: 1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. 2005, Nr 180, poz. 1493, ze zm. 2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm. 3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm. 4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, Dz. U. 2011, Nr 209, poz. 1245, 5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, Dz. U.2011, Nr 81, poz. 448, 6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne, Dz. U. 2011, Nr 50, poz. 259, 7. Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020, M.P. 2014, poz. 445. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams. Metody kształcenia: 1. Metody podające - prezentacja multimedialna 2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna 3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków 4. Metody eksponujące - film 5. Metody podające - opis 6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): 30 godzin - godziny kontaktowe 5 godzin - przygotowanie do zajęć 15 godzin - lektura 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną Sumaryczna liczba godzin: 60, co stanowi 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kos | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: - kolokwium pisemnego - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie: - poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć - jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Definicje przemocy. Rodzaje przemocy. 2. Przyczyny, skutki i rozmiar zjawiska przemocy w Polsce. 3. Przemoc kobiet i przemoc wobec kobiet. 4. Przemoc wobec dzieci. 5. Przemoc wobec osób starszych. 6. Niebieska Karta i Niebieska Linia. 7. System pomocy ofiarom przemocy domowej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Literatura uzupełniająca: Czarkowska M. (2014). Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet w rodzinie w praktyce organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych instytucji. Warszawa, Wydawnictwo LexisNexis. Duda, M. (2012). Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (6), 99-112. Gilliland, B. E., James, R. K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Herman, J. L. (2004). Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Mazowiecka L. (2013). Jak skutecznie chronić ofiary przemocy w rodzinie. Warszawa: Wolters Kluwer. Jaszczak-Kuźminska, D., Michalska, K. (red.). (2010). Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Porąbaniec, M. (2015). Diagnoza i kompensacja osób i rodzin z problemem alkoholowym. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 163-178). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Romaniuk A., Zozula J. (2011). Prawne aspekty ingerencji pracownika socjalnego w przypadku przemocy w rodzinie. W: A. Kwak, E. Wyrwich – Hejduk (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej (s. 136-155). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Sobolewska-Popko, A. (2015). Agresja i przemoc zagrożeniem współczesnej rodziny. Dylematy wokół profilaktyki. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 117-130). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Stanek K.M. (2014). Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Warszawa: Wydawnictwo CRZL. Szafranek, A. (2015). Relacje rodzinne w kontekście sytuacji przemocy w domach pomocy społecznej. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 147-162). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Witkowska-Paleń, A. (2015). Praca socjalna z rodziną dotkniętą przemocą domową – możliwości, wyzwania, perspektywy. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 131-146). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Akty prawne: 1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. 2005, Nr 180, poz. 1493, ze zm. 2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm. 3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm. 4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, Dz. U. 2011, Nr 209, poz. 1245, 5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, Dz. U.2011, Nr 81, poz. 448, 6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne, Dz. U. 2011, Nr 50, poz. 259, 7. Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020, M.P. 2014, poz. 445. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: 1. Metody podające - prezentacja multimedialna 2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna 3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków 4. Metody eksponujące - film 5. Metody podające - opis 6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): 30 godzin - godziny kontaktowe 5 godzin - przygotowanie do zajęć 15 godzin - lektura 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną Sumaryczna liczba godzin: 60, co stanowi 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Żurawska | |
Prowadzący grup: | Maria Żurawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - udział w dyskusji, - aktywność w trakcie realizowanych zajęć - liczba punktów uzyskanych z "wejściówek" (pytania otwarte) - liczba punktów uzyskanych na kolokwium (pytania otwarte) Umiejętności - świadczenie profesjonalnej pracy socjalnej osobom dotkniętym problemem przemocy - praca z osobami doświadczającymi przemocy Kompetencje społeczne - aktywność w trakcie realizowanych zajęć - asertywne uczestnictwo w dyskusjach - praca zespołowa |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Definicje przemocy 2. Formy i rodzaje przemocy 3. Przyczyny, skutki i rozmiar zjawiska przemocy w Polsce. 4. Przemoc wobec: -kobiet. -mężczyzn. -dzieci. -osób starszych. -osób LGBT+. -osób będących w kryzysach (bezdomności, uzależnienia). 5. Procedura Niebieskiej Karty 6. Niebieska Linia i in. placówki pomocowe 7. System pomocy ofiarom przemocy domowej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Literatura uzupełniająca: Czarkowska M. (2014). Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet w rodzinie w praktyce organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych instytucji. Warszawa, Wydawnictwo LexisNexis. Duda, M. (2012). Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (6), 99-112. Gilliland, B. E., James, R. K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Herman, J. L. (2004). Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Mazowiecka L. (2013). Jak skutecznie chronić ofiary przemocy w rodzinie. Warszawa: Wolters Kluwer. Jaszczak-Kuźminska, D., Michalska, K. (red.). (2010). Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Porąbaniec, M. (2015). Diagnoza i kompensacja osób i rodzin z problemem alkoholowym. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 163-178). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Romaniuk A., Zozula J. (2011). Prawne aspekty ingerencji pracownika socjalnego w przypadku przemocy w rodzinie. W: A. Kwak, E. Wyrwich – Hejduk (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej (s. 136-155). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Sobolewska-Popko, A. (2015). Agresja i przemoc zagrożeniem współczesnej rodziny. Dylematy wokół profilaktyki. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 117-130). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Stanek K.M. (2014). Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Warszawa: Wydawnictwo CRZL. Szafranek, A. (2015). Relacje rodzinne w kontekście sytuacji przemocy w domach pomocy społecznej. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 147-162). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Witkowska-Paleń, A. (2015). Praca socjalna z rodziną dotkniętą przemocą domową – możliwości, wyzwania, perspektywy. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 131-146). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Akty prawne: 1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. 2005, Nr 180, poz. 1493, ze zm. 2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm. 3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm. 4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, Dz. U. 2011, Nr 209, poz. 1245, 5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, Dz. U.2011, Nr 81, poz. 448, 6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne, Dz. U. 2011, Nr 50, poz. 259, 7. Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020, M.P. 2014, poz. 445. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study, wyjścia studyjne; NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godzin, co stanowi 2 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grudziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - udział w dyskusji, - aktywność w trakcie realizowanych zajęć - liczba punktów uzyskanych z "wejściówek" (pytania otwarte, półotwarte i zamknięte) - liczba punktów uzyskanych na kolokwium. Aby otrzymać ocenę dostateczną należy otrzymać 50% ogółu punktów plus 1. Umiejętności - świadczenie profesjonalnej pracy socjalnej osobom dotkniętym problemem przemocy - praca z osobami doświadczającymi przemocy Kompetencje społeczne - aktywność w trakcie realizowanych zajęć - asertywne uczestnictwo w dyskusjach - praca zespołowa |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Definicje przemocy 2. Formy i rodzaje przemocy 3. Przyczyny, skutki i rozmiar zjawiska przemocy w Polsce. 4. Przemoc wobec: -kobiet. -mężczyzn. -dzieci. -osób starszych. -osób LGBT+. -osób będących w kryzysach (bezdomności, uzależnienia). 5. Procedura Niebieskiej Karty - grupa diagnostyczno-pomocowa, zespół interdyscyplinarny 6. Niebieska Linia i in. placówki pomocowe 7. System pomocy osobom doświadczającym przemocy domowej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Literatura uzupełniająca: Czarkowska M. (2014). Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet w rodzinie w praktyce organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych instytucji. Warszawa, Wydawnictwo LexisNexis. Duda, M. (2012). Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (6), 99-112. Gilliland, B. E., James, R. K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA. Herman, J. L. (2004). Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Mazowiecka L. (2013). Jak skutecznie chronić ofiary przemocy w rodzinie. Warszawa: Wolters Kluwer. Jaszczak-Kuźminska, D., Michalska, K. (red.). (2010). Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Porąbaniec, M. (2015). Diagnoza i kompensacja osób i rodzin z problemem alkoholowym. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 163-178). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Romaniuk A., Zozula J. (2011). Prawne aspekty ingerencji pracownika socjalnego w przypadku przemocy w rodzinie. W: A. Kwak, E. Wyrwich – Hejduk (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej (s. 136-155). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Sobolewska-Popko, A. (2015). Agresja i przemoc zagrożeniem współczesnej rodziny. Dylematy wokół profilaktyki. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 117-130). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Stanek K.M. (2014). Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Warszawa: Wydawnictwo CRZL. Szafranek, A. (2015). Relacje rodzinne w kontekście sytuacji przemocy w domach pomocy społecznej. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 147-162). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Witkowska-Paleń, A. (2015). Praca socjalna z rodziną dotkniętą przemocą domową – możliwości, wyzwania, perspektywy. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 131-146). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Akty prawne: 1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. 2005, Nr 180, poz. 1493, ze zm. 2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm. 3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm. 4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta", Dz. U. 2023, póz. 1870.. 5.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 4 września 2023 r. w sprawie procedury postępowania Policji przy wykonywaniu przez pracownika socjalnego zapewnienia ochrony dziecku w razie zagrożenia jego życia lub zdrowia w związku z przemocą domową oraz podejmowaniu decyzji o zapewnieniu tej ochrony, Dz.U. 2023, póz. 1807. 6. Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 20 czerwca 2023 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej oraz wymagań kwalifikacyjnych wobec osób zatrudnionych w tych ośrodkach, Dz.U. 2023 poz. 1158. Strony internetowe następujących instytucji: Ministerstwo Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej, Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowe (Warszawskie) Centrum Pomocy Rodzinie, Policja, Prokuratura, Służba Zdrowia, Organizacje pozarządowe |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study, wyjścia studyjne; NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): godziny kontaktowe - 30 godzin przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godzin, co stanowi 2 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.