Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca socjalna z ofiarami przemocy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-3S-POF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca socjalna z ofiarami przemocy
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PS, praca socjalna w pomocy społecznej, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza

- udział w dyskusji,

- aktywność w trakcie realizowanych zajęć

- liczba punktów uzyskanych na kolokwium (pytania otwarte).

Umiejętności

- praca z osobami doświadczającymi przemocy.

Kompetencje społeczne

- aktywność w trakcie realizowanych zajęć.

Pełny opis:

Treści programowe:

Definicje przemocy.

Rodzaje przemocy.

Przyczyny, skutki i rozmiar zjawiska przemocy w Polsce.

Przemoc wobec:

-kobiet.

-mężczyzn.

-dzieci.

-osób starszych.

-osób LGBT+.

-osób będących w kryzysach (bezdomności, uzależnienia).

Niebieska Karta i Niebieska Linia.

System pomocy ofiarom przemocy domowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Literatura uzupełniająca:

Czarkowska M. (2014). Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet w rodzinie w praktyce organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych instytucji. Warszawa, Wydawnictwo LexisNexis.

Duda, M. (2012). Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (6), 99-112.

Gilliland, B. E., James, R. K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Herman, J. L. (2004). Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mazowiecka L. (2013). Jak skutecznie chronić ofiary przemocy w rodzinie. Warszawa: Wolters Kluwer.

Jaszczak-Kuźminska, D., Michalska, K. (red.). (2010). Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Porąbaniec, M. (2015). Diagnoza i kompensacja osób i rodzin z problemem alkoholowym. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 163-178). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Romaniuk A., Zozula J. (2011). Prawne aspekty ingerencji pracownika socjalnego w przypadku przemocy w rodzinie. W: A. Kwak, E. Wyrwich – Hejduk (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej (s. 136-155). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Sobolewska-Popko, A. (2015). Agresja i przemoc zagrożeniem współczesnej rodziny. Dylematy wokół profilaktyki. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 117-130). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Stanek K.M. (2014). Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Warszawa: Wydawnictwo CRZL.

Szafranek, A. (2015). Relacje rodzinne w kontekście sytuacji przemocy w domach pomocy społecznej. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 147-162). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Witkowska-Paleń, A. (2015). Praca socjalna z rodziną dotkniętą przemocą domową – możliwości, wyzwania, perspektywy. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 131-146). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. 2005, Nr 180, poz. 1493, ze zm.

2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm.

3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm.

4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, Dz. U. 2011, Nr 209, poz. 1245,

5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, Dz. U.2011, Nr 81, poz. 448,

6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne, Dz. U. 2011, Nr 50, poz. 259,

7. Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020, M.P. 2014, poz. 445.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka rozumie znaczenie pojęcia przemocy.

Wie, jakiego instytucjonalnego i psychologicznego wsparcia udzielać ofiarom i sprawcom przemocy.

Zna specyfikę pomocy dzieciom jako szczególnym ofiarom przemocy.

Zna źródła i metody pozyskiwania zasobów materialnych i niematerialnych), potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych, w szczególności zjawiska przemocy.

Umiejętności

Student/-ka potrafi prowadzić działania w środowisku lokalnym na rzecz ofiar przemocy (zespoły interdyscyplinarne).

Umie nawiązywać współpracę z instytucjami wsparcia ofiar i sprawców przemocy i skutecznie kieruje do nich klientów.

Podejmuje działania o charakterze interwencji kryzysowej.

Potrafi rozmawiać z ofiarami przemocy na drażliwe i trudne tematy.

Posiada umiejętność rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w sytuacjach stresowych z zachowaniem zasad kultury osobistej.

Kompetencje społeczne

Student/-ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.

Dba o własny rozwój osobisty i zawodowy; dokonuje samooceny własnych kompetencji i efektów własnej pracy, korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji.

Przestrzega zasad etycznych dotyczących godności i szacunku dla człowieka w sytuacji traumy.

Rozpoznaje swoje stany uczuciowe, wywołane kontaktem z osobami w kryzysowych sytuacjach społecznych.

Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec osób doświadczających przemocy.

Metody i kryteria oceniania:

Napisanie kolokwium pisemnego - 10 pytań o charakterze otwartym

Zaliczenie otrzymuje osoba, która otrzymała 50% punktów + 1 punkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kos
Prowadzący grup: Agnieszka Kos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie:

- kolokwium pisemnego

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji na podstawie:

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Definicje przemocy. Rodzaje przemocy.

2. Przyczyny, skutki i rozmiar zjawiska przemocy w Polsce.

3. Przemoc kobiet i przemoc wobec kobiet.

4. Przemoc wobec dzieci.

5. Przemoc wobec osób starszych.

6. Niebieska Karta i Niebieska Linia.

7. System pomocy ofiarom przemocy domowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Literatura uzupełniająca:

Czarkowska M. (2014). Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet w rodzinie w praktyce organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych instytucji. Warszawa, Wydawnictwo LexisNexis.

Duda, M. (2012). Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (6), 99-112.

Gilliland, B. E., James, R. K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Herman, J. L. (2004). Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mazowiecka L. (2013). Jak skutecznie chronić ofiary przemocy w rodzinie. Warszawa: Wolters Kluwer.

Jaszczak-Kuźminska, D., Michalska, K. (red.). (2010). Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Porąbaniec, M. (2015). Diagnoza i kompensacja osób i rodzin z problemem alkoholowym. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 163-178). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Romaniuk A., Zozula J. (2011). Prawne aspekty ingerencji pracownika socjalnego w przypadku przemocy w rodzinie. W: A. Kwak, E. Wyrwich – Hejduk (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej (s. 136-155). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Sobolewska-Popko, A. (2015). Agresja i przemoc zagrożeniem współczesnej rodziny. Dylematy wokół profilaktyki. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 117-130). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Stanek K.M. (2014). Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Warszawa: Wydawnictwo CRZL.

Szafranek, A. (2015). Relacje rodzinne w kontekście sytuacji przemocy w domach pomocy społecznej. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 147-162). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Witkowska-Paleń, A. (2015). Praca socjalna z rodziną dotkniętą przemocą domową – możliwości, wyzwania, perspektywy. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 131-146). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. 2005, Nr 180, poz. 1493, ze zm.

2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm.

3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm.

4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, Dz. U. 2011, Nr 209, poz. 1245,

5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, Dz. U.2011, Nr 81, poz. 448,

6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne, Dz. U. 2011, Nr 50, poz. 259,

7. Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020, M.P. 2014, poz. 445.

Uwagi:

Zajęcia prowadzone zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams.

Metody kształcenia:

1. Metody podające - prezentacja multimedialna

2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna

3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków

4. Metody eksponujące - film

5. Metody podające - opis

6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów

Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta):

30 godzin - godziny kontaktowe

5 godzin - przygotowanie do zajęć

15 godzin - lektura

10 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną

Sumaryczna liczba godzin: 60, co stanowi 2 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kos
Prowadzący grup: Agnieszka Kos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza

Ocena wiedzy na podstawie:

- kolokwium pisemnego

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji na podstawie:

- poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- jakości wykonanych zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w trakcie zajęć dydaktycznych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Definicje przemocy. Rodzaje przemocy.

2. Przyczyny, skutki i rozmiar zjawiska przemocy w Polsce.

3. Przemoc kobiet i przemoc wobec kobiet.

4. Przemoc wobec dzieci.

5. Przemoc wobec osób starszych.

6. Niebieska Karta i Niebieska Linia.

7. System pomocy ofiarom przemocy domowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Literatura uzupełniająca:

Czarkowska M. (2014). Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet w rodzinie w praktyce organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych instytucji. Warszawa, Wydawnictwo LexisNexis.

Duda, M. (2012). Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (6), 99-112.

Gilliland, B. E., James, R. K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Herman, J. L. (2004). Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mazowiecka L. (2013). Jak skutecznie chronić ofiary przemocy w rodzinie. Warszawa: Wolters Kluwer.

Jaszczak-Kuźminska, D., Michalska, K. (red.). (2010). Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Porąbaniec, M. (2015). Diagnoza i kompensacja osób i rodzin z problemem alkoholowym. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 163-178). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Romaniuk A., Zozula J. (2011). Prawne aspekty ingerencji pracownika socjalnego w przypadku przemocy w rodzinie. W: A. Kwak, E. Wyrwich – Hejduk (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej (s. 136-155). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Sobolewska-Popko, A. (2015). Agresja i przemoc zagrożeniem współczesnej rodziny. Dylematy wokół profilaktyki. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 117-130). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Stanek K.M. (2014). Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Warszawa: Wydawnictwo CRZL.

Szafranek, A. (2015). Relacje rodzinne w kontekście sytuacji przemocy w domach pomocy społecznej. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 147-162). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Witkowska-Paleń, A. (2015). Praca socjalna z rodziną dotkniętą przemocą domową – możliwości, wyzwania, perspektywy. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 131-146). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. 2005, Nr 180, poz. 1493, ze zm.

2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm.

3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm.

4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, Dz. U. 2011, Nr 209, poz. 1245,

5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, Dz. U.2011, Nr 81, poz. 448,

6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne, Dz. U. 2011, Nr 50, poz. 259,

7. Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020, M.P. 2014, poz. 445.

Uwagi:

Metody kształcenia:

1. Metody podające - prezentacja multimedialna

2. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Dyskusja dydaktyczna

3. Metody problemowe - Metody aktywizujące - Metoda przypadków

4. Metody eksponujące - film

5. Metody podające - opis

6. Metody poszukujące - biograficzna, ćwiczeniowa, giełda pomysłów

Nakład pracy studenta (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta):

30 godzin - godziny kontaktowe

5 godzin - przygotowanie do zajęć

15 godzin - lektura

10 godzin - przygotowanie do zaliczenia z oceną

Sumaryczna liczba godzin: 60, co stanowi 2 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Żurawska
Prowadzący grup: Maria Żurawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza

- udział w dyskusji,

- aktywność w trakcie realizowanych zajęć

- liczba punktów uzyskanych z "wejściówek" (pytania otwarte)

- liczba punktów uzyskanych na kolokwium (pytania otwarte)

Umiejętności

- świadczenie profesjonalnej pracy socjalnej osobom dotkniętym problemem przemocy

- praca z osobami doświadczającymi przemocy

Kompetencje społeczne

- aktywność w trakcie realizowanych zajęć

- asertywne uczestnictwo w dyskusjach

- praca zespołowa

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Definicje przemocy

2. Formy i rodzaje przemocy

3. Przyczyny, skutki i rozmiar zjawiska przemocy w Polsce.

4. Przemoc wobec:

-kobiet.

-mężczyzn.

-dzieci.

-osób starszych.

-osób LGBT+.

-osób będących w kryzysach (bezdomności, uzależnienia).

5. Procedura Niebieskiej Karty

6. Niebieska Linia i in. placówki pomocowe

7. System pomocy ofiarom przemocy domowej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Literatura uzupełniająca:

Czarkowska M. (2014). Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet w rodzinie w praktyce organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych instytucji. Warszawa, Wydawnictwo LexisNexis.

Duda, M. (2012). Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (6), 99-112.

Gilliland, B. E., James, R. K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Herman, J. L. (2004). Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mazowiecka L. (2013). Jak skutecznie chronić ofiary przemocy w rodzinie. Warszawa: Wolters Kluwer.

Jaszczak-Kuźminska, D., Michalska, K. (red.). (2010). Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Porąbaniec, M. (2015). Diagnoza i kompensacja osób i rodzin z problemem alkoholowym. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 163-178). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Romaniuk A., Zozula J. (2011). Prawne aspekty ingerencji pracownika socjalnego w przypadku przemocy w rodzinie. W: A. Kwak, E. Wyrwich – Hejduk (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej (s. 136-155). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Sobolewska-Popko, A. (2015). Agresja i przemoc zagrożeniem współczesnej rodziny. Dylematy wokół profilaktyki. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 117-130). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Stanek K.M. (2014). Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Warszawa: Wydawnictwo CRZL.

Szafranek, A. (2015). Relacje rodzinne w kontekście sytuacji przemocy w domach pomocy społecznej. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 147-162). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Witkowska-Paleń, A. (2015). Praca socjalna z rodziną dotkniętą przemocą domową – możliwości, wyzwania, perspektywy. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 131-146). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. 2005, Nr 180, poz. 1493, ze zm.

2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm.

3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm.

4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, Dz. U. 2011, Nr 209, poz. 1245,

5. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, Dz. U.2011, Nr 81, poz. 448,

6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne, Dz. U. 2011, Nr 50, poz. 259,

7. Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014–2020, M.P. 2014, poz. 445.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study, wyjścia studyjne;

NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności):

godziny kontaktowe - 30 godzin

przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin

przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godzin, co stanowi 2 pkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grudziewska
Prowadzący grup: Ewa Grudziewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza

- udział w dyskusji,

- aktywność w trakcie realizowanych zajęć

- liczba punktów uzyskanych z "wejściówek" (pytania otwarte, półotwarte i zamknięte)

- liczba punktów uzyskanych na kolokwium. Aby otrzymać ocenę dostateczną należy otrzymać 50% ogółu punktów plus 1.

Umiejętności

- świadczenie profesjonalnej pracy socjalnej osobom dotkniętym problemem przemocy

- praca z osobami doświadczającymi przemocy

Kompetencje społeczne

- aktywność w trakcie realizowanych zajęć

- asertywne uczestnictwo w dyskusjach

- praca zespołowa

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Definicje przemocy

2. Formy i rodzaje przemocy

3. Przyczyny, skutki i rozmiar zjawiska przemocy w Polsce.

4. Przemoc wobec:

-kobiet.

-mężczyzn.

-dzieci.

-osób starszych.

-osób LGBT+.

-osób będących w kryzysach (bezdomności, uzależnienia).

5. Procedura Niebieskiej Karty - grupa diagnostyczno-pomocowa, zespół interdyscyplinarny

6. Niebieska Linia i in. placówki pomocowe

7. System pomocy osobom doświadczającym przemocy domowej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Badura-Madej, W., Dobrzyńska-Mesterhazy, A. (2000). Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2007). Przemoc w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Lewicka-Zelent, A. (red.). (2017). Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Literatura uzupełniająca:

Czarkowska M. (2014). Przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet w rodzinie w praktyce organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i innych instytucji. Warszawa, Wydawnictwo LexisNexis.

Duda, M. (2012). Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej. Studia Socialia Cracoviensia, 1 (6), 99-112.

Gilliland, B. E., James, R. K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.

Herman, J. L. (2004). Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Mazowiecka L. (2013). Jak skutecznie chronić ofiary przemocy w rodzinie. Warszawa: Wolters Kluwer.

Jaszczak-Kuźminska, D., Michalska, K. (red.). (2010). Przemoc w rodzinie wobec osób starszych i niepełnosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Porąbaniec, M. (2015). Diagnoza i kompensacja osób i rodzin z problemem alkoholowym. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 163-178). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Romaniuk A., Zozula J. (2011). Prawne aspekty ingerencji pracownika socjalnego w przypadku przemocy w rodzinie. W: A. Kwak, E. Wyrwich – Hejduk (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej (s. 136-155). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Sobolewska-Popko, A. (2015). Agresja i przemoc zagrożeniem współczesnej rodziny. Dylematy wokół profilaktyki. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 117-130). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Stanek K.M. (2014). Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Warszawa: Wydawnictwo CRZL.

Szafranek, A. (2015). Relacje rodzinne w kontekście sytuacji przemocy w domach pomocy społecznej. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 147-162). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Witkowska-Paleń, A. (2015). Praca socjalna z rodziną dotkniętą przemocą domową – możliwości, wyzwania, perspektywy. W: T. Biernat, K. Kuziak, J. A. Malinowski (red.), Rodzina w pracy socjalnej (s. 131-146). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Akty prawne:

1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz. U. 2005, Nr 180, poz. 1493, ze zm.

2. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm.

3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553, ze zm.

4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta", Dz. U. 2023, póz. 1870..

5.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

z dnia 4 września 2023 r. w sprawie procedury postępowania Policji przy wykonywaniu przez pracownika socjalnego zapewnienia ochrony dziecku w razie zagrożenia jego życia lub zdrowia w związku z przemocą domową oraz podejmowaniu decyzji o zapewnieniu tej ochrony, Dz.U. 2023, póz. 1807.

6. Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 20 czerwca 2023 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej oraz wymagań kwalifikacyjnych wobec osób zatrudnionych w tych ośrodkach, Dz.U. 2023 poz. 1158.

Strony internetowe następujących instytucji: Ministerstwo Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej, Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowe (Warszawskie) Centrum Pomocy Rodzinie, Policja, Prokuratura, Służba Zdrowia, Organizacje pozarządowe

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

prezentacja multimedialna, dyskusja, metody aktywizujące (praca w grupach), case study, wyjścia studyjne;

NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności):

godziny kontaktowe - 30 godzin

przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godzin

przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 godzin, co stanowi 2 pkt ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)