Komunikacja wewnątrzrodzinna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3S-KOW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja wewnątrzrodzinna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PS, praca socjalna na rzecz rodzin, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Podstawowe zagadnienia z zakresu teorii komunikacji. 2. Komunikacja niewerbalna w rodzinie. 3. Dynamika komunikacji interpersonalnej w małżeństwie i rodzinie. 4. Modele, style i strategie komunikacji małżeńskiej i rodzinnej. 5. Przeszkody i zakłócenia komunikacji w małżeństwie i rodzinie. 6. Proces rozwiązywania konfliktów w małżeństwie i rodzinie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę w zakresie najważniejszych terminów i zagadnień związanych z komunikacją wewnątrzrodzinną. Umiejętności Student/-ka potrafi, w oparciu o rozmowę z klientem i zgromadzone informacje, negocjować i mediować pomiędzy zwaśnionymi w rodzinie stronami. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy na temat konfliktów rodzinnych oraz metod ich rozwiązywania. Dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy, korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stanek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: kolokwium sprawdzające wiedzę: 10 pytań (7 pytań zamkniętych, 3 pytania otwarte); Umiejętności: aktywizujące formy pracy na zajęciach: udział w dyskusji, aktywność na zajęciach; operacjonalizacja wiedzy; wykonywanie zadań indywidualnie oraz w grupie 2-3 osobowej; Kompetencje: wykonywanie zadań w małych grupa, 2-3 osobowych w trakcie zajęć;aktywizujące formy pracy na zajęciach: udział w dyskusji, aktywność na zajęciach; |
|
Pełny opis: |
I. Podstawowe zagadnienia z zakresu teorii komunikacji. Komunikacja w rodzinie. Komunikacja niewerbalna i werbalna w rodzinie. II. Model stanów Ja. Analiza funkcjonalna stanów Ja. Rozpoznawanie stanów Ja. Transakcje. III. Skrypty życiowe. Pozycje życiowe. Matryca skryptu. Zakazy i decyzje. Drivery. IV. Adaptacje osobowości. V. Gry i analiza gier. VI. Zmiana. Analiza transakcyjna w pracy z rodziną. |
|
Literatura: |
Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2022. Harwas – Napierała B., Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2006, Honnessey R., Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej, CRZL, Warszawa 2014. Kuhnke E., Sztuka komunikacji, Wydawnictwo Septem, Gliwice 2017. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2001, s. 212-243; 123-169; 13-113. Stewart I., Analiza transakcyjna dzisiaj, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2022. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: mini-wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studenta (praca indywidualna, praca w grupach); NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 15 godzin przygotowanie do zajęć, przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin, przygotowanie do indywidualnej pracy nad skryptem życiowym - 10 godzin, łączna liczba godzin aktywności - 30 godzin liczba punktów ECTS – 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.