Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-3F-ZPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę osoby studiującej w formie pytań opisowych. W roku akademickim 2021/22 przewiduje się realizację egzaminu w budynku APS, jak również w roku akademickim 2022/23.

Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez osobę studiującą 15 punktów z 30 możliwych.

Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach. Pozostałe nieobecności podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Nauki o zarządzaniu. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu i polityki społecznej państwa. Krótki rys historyczny. Główne nurty w zarządzaniu. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. Jakość usług socjalnych. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.): Pomoc społeczna: idea-rozwój-instytucje. PWN, Warszawa 2022.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

4.Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Osoby studiujące mogą fakultatywnie korzystać z zasobów netograficznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

posiada wiedzę z zakresu podstaw nauk o zarządzaniu; wiedzę o normach organizacyjnych instytucji społecznych, o ewolucji poglądów na organizację w zakresie instytucji pomocy społecznej;

zna zasady zarządzania kadrą placówki;

Umiejętności

dostrzega i interpretuje informacje dotyczące sposobu funkcjonowania organizacji, biorąc pod uwagę rolę pracowników i kadry kierowniczej w instytucji; zdobywa umiejętności przydatne kierownikowi średniego szczebla zarządzania;

potrafi odnaleźć się w pracy zespołowej w przyszłym miejscu pracy;

Kompetencje społeczne

dostrzega problemy społeczne związane z zarządzaniem instytucją pomocy społecznej;

uzyskuje kompetencje społeczne dotyczące pracy zespołowej w przyszłym miejscu pracy;

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę osoby studiującej w formie pytań opisowych w budynku APS (rok akademicki 2021/22 oraz 2022/23) oraz zamkniętych w ramach kształcenia zdalnego na aplikacji Forms (test) w roku akademickim 2020/21.

Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta (studentkę) 15 punktów z 30 możliwych. Dotyczy to również aplikacji Forms.

Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność z uwagi na liczbę godzin wynoszącą 15. Pozostałe nieobecności osoby studiującej, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności w ramach aplikacji Teams (w roku akademickim 2020/21), w murach Akademii na dyżurze w roku akademickim 2021/22.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału studenta (studentki) w pracach indywidualnych oraz zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej;

Praktyki zawodowe:

nie występują w ramach przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta / studentki w formie pytań opisowych oraz zamkniętych w ramach kształcenia zdalnego na aplikacji Forms (test). Jeśli sytuacja epidemiologiczna na to pozwoli, egzamin będzie mógł się odbyć w sesji zimowej w budynku APS.

Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta / studentkę 15 punktów z 30 możliwych. Dotyczy to również aplikacji Forms.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału osoby studiującej w pracach indywidualnych oraz zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Nauki o zarządzaniu. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu i polityki społecznej państwa . Krótki rys historyczny. Główne nurty w zarządzaniu.

2. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie.

3. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania.

4. Jakość usług socjalnych.

6. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej.

7. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników.

8. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Osoby studiujące mogą fakultatywnie korzystać z zasobów netograficznych.

Uwagi:

Link do aplikacji Teams jest następujący dla studiów stacjonarnych:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6b77fe6de67d43ba8af54d18795328e6%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7353a7ce-7534-4b7b-a861-8fffe405ea4d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie 15 punktów z 30 możliwych. Dotyczy to również aplikacji Forms.

Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność z uwagi na liczbę godzin wynoszącą 15. Pozostałe nieobecności, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tej tematyki w ramach aplikacji Teams.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału studenta / studentki w pracach indywidualnych oraz zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej;

Nakład pracy indywidualnej studenta / studentki wynosi 70 godzin, w tym 50 godzin na przygotowanie do egzaminu, 20 godzin na przygotowanie się do zajęć. Zajęcia kontaktowe to 30 godzin, w tym 15 godzin wykładu, 15 godzin ćwiczeń.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta w formie pytań opisowych oraz zamkniętych w ramach kształcenia zdalnego na aplikacji Forms (test). Jeśli sytuacja epidemiologiczna na to pozwoli, egzamin będzie mógł się odbyć w sesji zimowej w budynku APS.

Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta 15 punktów z 30 możliwych. Dotyczy to również aplikacji Forms.

Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność z uwagi na liczbę godzin wynoszącą 15. Pozostałe nieobecności studenta, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności studenta w ramach aplikacji Teams.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału studenta w pracach indywidualnych oraz zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej;

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Nauki o zarządzaniu. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu i polityki społecznej państwa . Krótki rys historyczny. Główne nurty w zarządzaniu.

2. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie.

3. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania.

4. Jakość usług socjalnych.

6. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej.

7. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników.

8. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Osoby studiujące mogą fakultatywnie korzystać z zasobów netograficznych.

Uwagi:

Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej – wykład, ćwiczenia studia stacjonarne semestr zimowy II rok :

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6b77fe6de67d43ba8af54d18795328e6%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7353a7ce-7534-4b7b-a861-8fffe405ea4d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta w formie pytań opisowych oraz zamkniętych w ramach kształcenia zdalnego na aplikacji Forms (test). Jeśli sytuacja epidemiologiczna na to pozwoli, egzamin będzie mógł się odbyć w sesji zimowej w budynku APS.

Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta 15 punktów z 30 możliwych. Dotyczy to również aplikacji Forms.

Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność z uwagi na liczbę godzin wynoszącą 15. Pozostałe nieobecności studenta, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności studenta w ramach aplikacji Teams.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału studenta w pracach indywidualnych oraz zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej;

Nakład pracy indywidualnej studenta wynosi 70 godzin, w tym 50 godzin na przygotowanie do egzaminu, 20 godzin na przygotowanie się do zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Weryfikacja efektów kształcenia: Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę osoby studiującej w formie pytań opisowych.

Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta (studentkę) 15 punktów z 30 możliwych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Nauki o zarządzaniu. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu i polityki społecznej państwa . Krótki rys historyczny. Główne nurty w zarządzaniu.

2. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie.

3. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania.

4. Jakość usług socjalnych.

6. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej.

7. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników.

8. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Osoby studiujące mogą fakultatywnie korzystać z zasobów netograficznych.

Uwagi:

Metody kształcenia: podające (wykład), poszukujące (ćwiczenia).

Nakład pracy indywidualnej studenta / studentki wynosi 70 godzin + 30 godzin zajęć, w tym 50 godzin na przygotowanie do egzaminu, 20 godzin na przygotowanie się do zajęć (łącznie 100 godzin).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę osoby studiującej w formie pytań opisowych. Obecnie w roku akademickim 2022/23 obowiązuje kształcenie stacjonarne. Przewiduje się egzamin w formie stacjonarnej.

Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta (studentkę) 15 punktów z 30 możliwych.

Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies.

Ocena udziału osoby studiującej w pracach indywidualnych oraz zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej;

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Nauki o zarządzaniu. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu i polityki społecznej państwa . Krótki rys historyczny. Główne nurty w zarządzaniu.

2. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie.

3. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania.

4. Jakość usług socjalnych.

6. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej.

7. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników.

8. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.): Pomoc społeczna: idea-rozwój-instytucje. PWN, Warszawa 2022.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

4.Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Osoby studiujące mogą fakultatywnie korzystać z zasobów netograficznych.

Uwagi:

Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej – wykład, ćwiczenia studia stacjonarne semestr zimowy II rok :

Metody dydaktyczne: wykład, metody poszukujące na ćwiczeniach.

Nakład pracy indywidualnej studenta / studentki wynosi 70 godzin + 30 godzin zajęć, w tym 50 godzin na przygotowanie do egzaminu, 20 godzin na przygotowanie się do zajęć (łącznie 100 godzin). Przedmiot ma 4 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę osoby studiującej w formie pytań opisowych. Obecnie w roku akademickim 2022/23 obowiązuje kształcenie stacjonarne. Przewiduje się egzamin w formie stacjonarnej.

Zalicza egzamin 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta (studentkę) 15 punktów z 30 możliwych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Nauki o zarządzaniu. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu i polityki społecznej państwa . Krótki rys historyczny. Główne nurty w zarządzaniu.

2. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie.

3. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania.

4. Jakość usług socjalnych.

6. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej.

7. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników.

8. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.): Pomoc społeczna: idea-rozwój-instytucje. PWN, Warszawa 2022.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

4.Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Osoby studiujące mogą fakultatywnie korzystać z zasobów netograficznych.

Uwagi:

Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej – wykład, ćwiczenia studia stacjonarne semestr zimowy II rok :

Metody dydaktyczne: wykład, metody poszukujące na ćwiczeniach.

Nakład pracy indywidualnej studenta / studentki wynosi 30 godzin + 30 godzin zajęć, w tym 20 godzin na przygotowanie do egzaminu, 10 godzin na przygotowanie się do zajęć (łącznie 60 godzin). Przedmiot ma 2 ECTS, przy założeniu 30 godzin na 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)