Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-ZPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st. Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę osoby studiującej w formie pytań opisowych. W roku akademickim 2021/22 przewiduje się realizację egzaminu w budynku APS, jak również w roku akademickim 2022/23. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez osobę studiującą 15 punktów z 30 możliwych. Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach. Pozostałe nieobecności podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Nauki o zarządzaniu. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu i polityki społecznej państwa. Krótki rys historyczny. Główne nurty w zarządzaniu. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. Jakość usług socjalnych. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010. 2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001. 3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania. Literatura uzupełniająca: 1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.): Pomoc społeczna: idea-rozwój-instytucje. PWN, Warszawa 2022. 2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. 3. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39. 4.Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Osoby studiujące mogą fakultatywnie korzystać z zasobów netograficznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza posiada wiedzę z zakresu podstaw nauk o zarządzaniu; wiedzę o normach organizacyjnych instytucji społecznych, o ewolucji poglądów na organizację w zakresie instytucji pomocy społecznej; zna zasady zarządzania kadrą placówki; Umiejętności dostrzega i interpretuje informacje dotyczące sposobu funkcjonowania organizacji, biorąc pod uwagę rolę pracowników i kadry kierowniczej w instytucji; zdobywa umiejętności przydatne kierownikowi średniego szczebla zarządzania; potrafi odnaleźć się w pracy zespołowej w przyszłym miejscu pracy; Kompetencje społeczne dostrzega problemy społeczne związane z zarządzaniem instytucją pomocy społecznej; uzyskuje kompetencje społeczne dotyczące pracy zespołowej w przyszłym miejscu pracy; |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę osoby studiującej w formie pytań opisowych w budynku APS (rok akademicki 2021/22 oraz 2022/23) oraz zamkniętych w ramach kształcenia zdalnego na aplikacji Forms (test) w roku akademickim 2020/21. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta (studentkę) 15 punktów z 30 możliwych. Dotyczy to również aplikacji Forms. Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność z uwagi na liczbę godzin wynoszącą 15. Pozostałe nieobecności osoby studiującej, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności w ramach aplikacji Teams (w roku akademickim 2020/21), w murach Akademii na dyżurze w roku akademickim 2021/22. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta (studentki) w pracach indywidualnych oraz zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej; |
Praktyki zawodowe: |
nie występują w ramach przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta / studentki w formie pytań opisowych oraz zamkniętych w ramach kształcenia zdalnego na aplikacji Forms (test). Jeśli sytuacja epidemiologiczna na to pozwoli, egzamin będzie mógł się odbyć w sesji zimowej w budynku APS. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta / studentkę 15 punktów z 30 możliwych. Dotyczy to również aplikacji Forms. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału osoby studiującej w pracach indywidualnych oraz zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Nauki o zarządzaniu. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu i polityki społecznej państwa . Krótki rys historyczny. Główne nurty w zarządzaniu. 2. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie. 3. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. 4. Jakość usług socjalnych. 6. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. 7. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników. 8. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010. 2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001. 3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania. Literatura uzupełniająca: 1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39. 2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. 3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Osoby studiujące mogą fakultatywnie korzystać z zasobów netograficznych. |
|
Uwagi: |
Link do aplikacji Teams jest następujący dla studiów stacjonarnych: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6b77fe6de67d43ba8af54d18795328e6%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7353a7ce-7534-4b7b-a861-8fffe405ea4d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie 15 punktów z 30 możliwych. Dotyczy to również aplikacji Forms. Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność z uwagi na liczbę godzin wynoszącą 15. Pozostałe nieobecności, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tej tematyki w ramach aplikacji Teams. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta / studentki w pracach indywidualnych oraz zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej; Nakład pracy indywidualnej studenta / studentki wynosi 70 godzin, w tym 50 godzin na przygotowanie do egzaminu, 20 godzin na przygotowanie się do zajęć. Zajęcia kontaktowe to 30 godzin, w tym 15 godzin wykładu, 15 godzin ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta w formie pytań opisowych oraz zamkniętych w ramach kształcenia zdalnego na aplikacji Forms (test). Jeśli sytuacja epidemiologiczna na to pozwoli, egzamin będzie mógł się odbyć w sesji zimowej w budynku APS. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta 15 punktów z 30 możliwych. Dotyczy to również aplikacji Forms. Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność z uwagi na liczbę godzin wynoszącą 15. Pozostałe nieobecności studenta, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności studenta w ramach aplikacji Teams. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta w pracach indywidualnych oraz zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej; |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Nauki o zarządzaniu. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu i polityki społecznej państwa . Krótki rys historyczny. Główne nurty w zarządzaniu. 2. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie. 3. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. 4. Jakość usług socjalnych. 6. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. 7. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników. 8. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010. 2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001. 3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania. Literatura uzupełniająca: 1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39. 2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. 3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Osoby studiujące mogą fakultatywnie korzystać z zasobów netograficznych. |
|
Uwagi: |
Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej – wykład, ćwiczenia studia stacjonarne semestr zimowy II rok : https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6b77fe6de67d43ba8af54d18795328e6%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7353a7ce-7534-4b7b-a861-8fffe405ea4d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta w formie pytań opisowych oraz zamkniętych w ramach kształcenia zdalnego na aplikacji Forms (test). Jeśli sytuacja epidemiologiczna na to pozwoli, egzamin będzie mógł się odbyć w sesji zimowej w budynku APS. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta 15 punktów z 30 możliwych. Dotyczy to również aplikacji Forms. Obecności na ćwiczeniach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność z uwagi na liczbę godzin wynoszącą 15. Pozostałe nieobecności studenta, nawet usprawiedliwione podlegają zaliczeniu w formie ustnego odpowiadania z tematyki nieobecności studenta w ramach aplikacji Teams. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału studenta w pracach indywidualnych oraz zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej; Nakład pracy indywidualnej studenta wynosi 70 godzin, w tym 50 godzin na przygotowanie do egzaminu, 20 godzin na przygotowanie się do zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Weryfikacja efektów kształcenia: Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę osoby studiującej w formie pytań opisowych. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta (studentkę) 15 punktów z 30 możliwych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Nauki o zarządzaniu. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu i polityki społecznej państwa . Krótki rys historyczny. Główne nurty w zarządzaniu. 2. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie. 3. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. 4. Jakość usług socjalnych. 6. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. 7. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników. 8. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010. 2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001. 3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania. Literatura uzupełniająca: 1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39. 2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. 3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Osoby studiujące mogą fakultatywnie korzystać z zasobów netograficznych. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: podające (wykład), poszukujące (ćwiczenia). Nakład pracy indywidualnej studenta / studentki wynosi 70 godzin + 30 godzin zajęć, w tym 50 godzin na przygotowanie do egzaminu, 20 godzin na przygotowanie się do zajęć (łącznie 100 godzin). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę osoby studiującej w formie pytań opisowych. Obecnie w roku akademickim 2022/23 obowiązuje kształcenie stacjonarne. Przewiduje się egzamin w formie stacjonarnej. Zalicza 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta (studentkę) 15 punktów z 30 możliwych. Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy organizatorskiej i zastosowania jej w wybranych typach organizacji socjalnych w ramach case studies. Ocena udziału osoby studiującej w pracach indywidualnych oraz zespołów zadaniowych na zajęciach, wykonujących ćwiczenia dotyczące organizatorskich problemów pracy socjalnej; |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Nauki o zarządzaniu. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu i polityki społecznej państwa . Krótki rys historyczny. Główne nurty w zarządzaniu. 2. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie. 3. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. 4. Jakość usług socjalnych. 6. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. 7. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników. 8. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010. 2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001. 3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania. Literatura uzupełniająca: 1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.): Pomoc społeczna: idea-rozwój-instytucje. PWN, Warszawa 2022. 2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. 3. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39. 4.Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Osoby studiujące mogą fakultatywnie korzystać z zasobów netograficznych. |
|
Uwagi: |
Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej – wykład, ćwiczenia studia stacjonarne semestr zimowy II rok : Metody dydaktyczne: wykład, metody poszukujące na ćwiczeniach. Nakład pracy indywidualnej studenta / studentki wynosi 70 godzin + 30 godzin zajęć, w tym 50 godzin na przygotowanie do egzaminu, 20 godzin na przygotowanie się do zajęć (łącznie 100 godzin). Przedmiot ma 4 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kruk | |
Prowadzący grup: | Anna Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę osoby studiującej w formie pytań opisowych. Obecnie w roku akademickim 2022/23 obowiązuje kształcenie stacjonarne. Przewiduje się egzamin w formie stacjonarnej. Zalicza egzamin 50 % odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, czyli uzyskanie przez studenta (studentkę) 15 punktów z 30 możliwych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Nauki o zarządzaniu. Zarządzanie placówkami pomocy społecznej - obszar nauk o zarządzaniu i polityki społecznej państwa . Krótki rys historyczny. Główne nurty w zarządzaniu. 2. Zarządzanie – pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie. 3. Sprawne działanie - koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania. 4. Jakość usług socjalnych. 6. Motywowanie jako funkcja zarządzania. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej. 7. Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników. 8. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010. 2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001. 3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania. Literatura uzupełniająca: 1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.): Pomoc społeczna: idea-rozwój-instytucje. PWN, Warszawa 2022. 2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. 3. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39. 4.Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. Osoby studiujące mogą fakultatywnie korzystać z zasobów netograficznych. |
|
Uwagi: |
Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej – wykład, ćwiczenia studia stacjonarne semestr zimowy II rok : Metody dydaktyczne: wykład, metody poszukujące na ćwiczeniach. Nakład pracy indywidualnej studenta / studentki wynosi 30 godzin + 30 godzin zajęć, w tym 20 godzin na przygotowanie do egzaminu, 10 godzin na przygotowanie się do zajęć (łącznie 60 godzin). Przedmiot ma 2 ECTS, przy założeniu 30 godzin na 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.