Warsztaty umiejętności społecznych w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-WUS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności społecznych w pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Ocena wiedzy na podstawie uczestnictwa w dyskusji, symulacjach, grach, kolokwium. Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w podejmowanych aktywnościach podczas zajęć: dyskusji, symulacjach, grach. Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w podejmowanych aktywnościach podczas zajęć: dyskusji, symulacjach, grach. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Pojęcie umiejętności społecznych. 2. Umiejętności społeczne i ich znaczenie w pracy socjalnej i na rynku pracy. 3. Podstawy autoprezentacji i wystąpień publicznych. Pracownik socjalny w roli rzecznika. 4. Zachowania asertywne. Techniki asertywności. 5. Warunki skutecznej perswazji w pracy z klientem pomocy społecznej. 6. Umiejętności mediacyjne i negocjacyjne w pracy z klientem. 7. Udzielanie informacji zwrotnej. 8. „Syndrom grupowego myślenia”. Etapy procesu grupowego. Warunki działania grupowego. Budowanie klimatu grupy. 9. Metodyka pracy w grupie sprzyjająca otwarciu grupy, ekspresji, współpracy, zamknięciu. |
Literatura: |
Adler R.B.. Rosenfeld L.B., Protector II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2014. Gast L, Bailey M, Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014 Garvin Ch. Działania interpersonalne w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996. Glass L., Toksyczni ludzie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999. Grudziewska E. (red.), Kompetencje pracowników socjalnych. Warsztaty, Difin, Warszawa 2021. Kantowicz E, (red.) Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia , Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2013. Król-Fijewska M. Trening asertywności, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa, 1993. Łęcki K, Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996. Nocuń A. W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Interart, Warszawa 1996 (rozdz. 6). Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, CRZL, Warszawa 2014. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa, 2000 Sutton C, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2004. Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1998. Ziółkowski P., Wybrane kompetencje społeczne, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, Bydgoszcz 2014. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów budowania relacji z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń. Umiejętności Student/-ka wykorzystuje nowoczesne technologie w celu pozyskania informacji z różnych źródeł. Potrafi rozwiązywać nieporozumienia oraz radzić sobie w sytuacjach stresowych z zachowaniem zasad kultury osobistej. Potrafi przygotować wystąpienie publiczne oraz zabrać głos publicznie. Potrafi pracować w grupie, uczestniczyć w symulacjach sytuacyjnych, prowadzić ich analizę. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i umiejętności społecznych. Dokonuje oceny własnych kompetencji i konsultuje efekty swojej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana na podstawie aktywności podczas zajęć, w tym uczestnictwo w scenkach i przygotowanie praktycznych ćwiczeń dot. poszczególnych umiejętności społecznych. Pod uwagę brane są: jasność komunikatu, sposób komunikacji i uwrażliwienie na aktywność grupy, odwołanie do literatury. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ziomek-Michalak | |
Prowadzący grup: | Beata Leska, Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu omówienie i ćwiczenie umiejętności społecznych niezbędnych w wykonywaniu zawodu pracownika socjalnego. Każdy z tematów będzie podzielony na część teoretyczną, stanowiącą wprowadzenie i dającą podstawy do realizacji drugiej części - praktycznej. Ze względu na warsztatowy charakter zajęć wymagana jest aktywność wszystkich studentów. Sposób pomiaru zajęć: aktywność podczas zajęć, tj. przygotowanie i przedstawienie grupie wybranego zagadnienia oraz uczestnictwo we wszystkich aktywnościach; praca pisemna podczas ostatnich zajęć. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe obejmują następujące zagadnienia: empatia i budowanie relacji empatycznej, komunikowanie się – przekazywanie informacji (w tym informacji zwrotnej), słuchanie i słyszenie, asertywność, mowa ciała, radzenie sobie z emocjami (w tym ze stresem), praca z klientem agresywnym, rozwiązywanie konfliktów, radzenie sobie z porażką, profilaktyka wypalenia zawodowego (higiena psychiczna). Kolejność ich omawiania i ćwiczenia jest ustalana z każdą grupą indywidualnie. |
|
Literatura: |
Adler R.B.. Rosenfeld L.B., Protector II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2014. Becelowska D, Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej, BPS, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2005. Bocheńska A., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją; Impuls, Kraków 2009 Gast L, Bailey M, Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014 Haman W, Docenić konflikt, Kontakt, Warszawa 2001. Hennessey R, Umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014. Kantowicz E, (red) Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia , Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2013. McKay M. Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2020 Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, CRZL, Warszawa 2014. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa, 2000 Sutton C, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2004. Literatura uzupełniająca: Garvin Ch. Działania interpersonalne w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996. Łęcki K, Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996. Król-Fijewska M. Trening asertywności, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa, 1993 |
|
Uwagi: |
Efekty kształcenia: godziny kontaktowe - 30 godz. przygotowanie się do zajęć (przygotowanie prezentacji, scenariuszy zajęć, lektura wybranych artykułów/ książek) - 15 godz. przygotowanie do zaliczenia - 15 godz. 60 godz - 2 ECTS Metody kształcenia: scenki, odgrywanie ról (spontaniczne i ze scenariuszem), mini wykład w oparciu o prezentację, metody problemowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ziomek-Michalak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Ziomek-Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Ocena wiedzy na podstawie uczestnictwa w dyskusji, symulacjach, grach, kolokwium. Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w podejmowanych aktywnościach podczas zajęć: dyskusji, symulacjach, grach. Ocena kompetencji społecznych na podstawie uczestnictwa w podejmowanych aktywnościach podczas zajęć: dyskusji, symulacjach, grach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Pojęcie umiejętności społecznych. 2. Umiejętności społeczne i ich znaczenie w pracy socjalnej i na rynku pracy. 3. Podstawy autoprezentacji i wystąpień publicznych. Pracownik socjalny w roli rzecznika. 4. Zachowania asertywne. Techniki asertywności. 5. Warunki skutecznej perswazji w pracy z klientem pomocy społecznej. 6. Umiejętności mediacyjne i negocjacyjne w pracy z klientem. 7. Udzielanie informacji zwrotnej. 8. „Syndrom grupowego myślenia”. Etapy procesu grupowego. Warunki działania grupowego. Budowanie klimatu grupy. 9. Metodyka pracy w grupie sprzyjająca otwarciu grupy, ekspresji, współpracy, zamknięciu. |
|
Literatura: |
Adler R.B.. Rosenfeld L.B., Protector II R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2014. Gast L, Bailey M, Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa, 2014 Garvin Ch. Działania interpersonalne w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996. Glass L., Toksyczni ludzie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999. Grudziewska E. (red.), Kompetencje pracowników socjalnych. Warsztaty, Difin, Warszawa 2021. Kantowicz E, (red.) Metodyka pracy socjalno-wychowawczej – wybrane zagadnienia , Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2013. Król-Fijewska M. Trening asertywności, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa, 1993. Łęcki K, Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa, 1996. Nocuń A. W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Interart, Warszawa 1996 (rozdz. 6). Podobas I., Mediacje i negocjacje w pracy socjalnej, CRZL, Warszawa 2014. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa, 2000 Sutton C, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, 2004. Szmagalski J., Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1998. Ziółkowski P., Wybrane kompetencje społeczne, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, Bydgoszcz 2014. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia - dyskusja, symulacje, gry, burza mózgów. Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): udział w zajęciach - ćwiczenia 30 godz., samodzielna praca studenta (zapoznanie się z literaturą, praktyczne przygotowanie się do zajęć) 15 godz. przygotowanie do zaliczenia 10 godz. Sumaryczna liczba godzin: 55, co stanowi 2 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.