Pedagogika rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-PRO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika rodziny |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st. Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wiedza wykład, dyskusja akademicka, przystąpienie do pisemnego testu, co stanowi warunek zaliczenia wykładu, Umiejętności: przyswojenie podstawowej wiedzy dotyczącej rodziny, sytuacji wychowawczej w rodzinie oraz przyczyn ewentualnych trudności w niej występujących, umiejętność wskazania przyczyn pewnych zjawisk i trendów obserwowanych we współczesnej rodzinie, wskazanie najważniejszych wyzwań, w obliczu których stoi współczesna rodzina Kompetencje społeczne: dyskusja, wymiana refleksji i spostrzeżeń |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Definicja rodziny jako pierwszego środowiska wychowawczego w życiu każdego człowieka; funkcje oraz formy życia rodzinnego; zadania realizowane przez współczesną rodzinę; etapy życia rodzinnego oraz trudności i dylematy, w obliczu których staje współczesna rodzina; wydarzenia istotne z punktu widzenia rozwoju rodziny i ich wpływ na funkcjonowanie jednostki. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna i rozumie różne zagadnienia dotyczące rodziny jako środowiska wychowawczego jednostki, jej struktury i form; posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny oraz jej funkcji, a także podstawową wiedzę o znaczeniu rodziny w życiu jednostki; zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, istotne z punktu funkcjonowania rodziny, jej rozwoju i zachodzących w niej procesów; Umiejętności potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę: formułować i rozwiązywać różne problemy występujące w rodzinie, związane z wychowaniem, a następnie poddawać je analizie, dobierając i stosując właściwe metody oraz narzędzia; potrafi dokonać analizy, krytycznej oceny oraz diagnozy i prognozy sytuacji rodziny jako środowiska wychowawczego, wykorzystując wiedzę o etapach postępowania metodycznego w pracy socjalnej oraz opracować rozwiązania problemów o różnym poziomie złożoności; Kompetencje społeczne dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny; uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu trudności związanych z działaniami pracownika socjalnego na rzecz rodziny; jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego związanych z pomaganiem, wspieraniem oraz rozwiązywaniem problemów rodziny; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR WYK
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chmielewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmielewska, Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wiedza wykład, dyskusja akademicka, przystąpienie do pisemnego testu, co stanowi warunek zaliczenia wykładu, Umiejętności: przyswojenie podstawowej wiedzy dotyczącej rodziny, sytuacji wychowawczej w rodzinie oraz przyczyn ewentualnych trudności w niej występujących, umiejętność wskazania przyczyn pewnych zjawisk i trendów obserwowanych we współczesnej rodzinie, wskazanie najważniejszych wyzwań, w obliczu których stoi współczesna rodzina Kompetencje społeczne: dyskusja, wymiana refleksji i spostrzeżeń |
|
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest zaznajomienie z podstawową wiedzą dotyczącą problematyki rodziny współczesnej, jej funkcjonowania oraz wyzwań i trudności uwarunkowanych różnymi problemami występującymi we współczesnym świecie. Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: rodzina w różnych ujęciach definicyjnych, rodzina jako środowisko, w którym przekazywane są wzorce zachowań, tradycje i normy kulturowe kształtujące postawy jednostki, wybrane formy życia rodzinnego, współczesna rodzina wobec wartości, realizacja ról rodzinnych w kontekście wyzwań, wobec których stoi współczesny człowiek, znaczenie więzi rodzinnych dla funkcjonowania rodziny, trudności pojawiające się w rodzinie w różnych fazach życia rodzinnego |
|
Literatura: |
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno - kulturowy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2002, J. Brągiel, Rodzina - przemiany definicyjne [w] A. Walczak, L. Telka, M. Granosik (red.) Pedagogika społeczna. Spotkania, trwanie i zmienność, pogranicza. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, 103-113, M. Kawińska, Rodzina i rodzicielstwo wobec wartości. Tradycja czy nowoczesność? [w] J. Klonowska, J. Stawnicka (red.) Rodzina w trzecim tysiącleciu. Trudności i sukcesy. Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora, Pułtusk 2015, s.57 - 70, O. Makuch, Transformacja rodziny w warunkach współczesnego rozwoju społeczeństwa [w] B. Szluz, A. Szluz, M. Urbańska (red.) Współczesna rodzina w ujęciu interdyscyplinarnym. Przemiany. Wsparcie. Rozwój. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 13 - 20, Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, B. Sieradzka - Baziur (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018, T. Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s.177 - 292 |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja akademicka dotycząca omawianych podczas wykładu zagadnień, wymiana spostrzeżeń i refleksji na podejmowane tematy, prezentacje multimedialne, prezentacje wybranych danych statystycznych Liczba punktów ECTS: 2 Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 15 przygotowanie się do zajęć: 10 godzin, przygotowanie do pisemnego zaliczenia: 10 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.