Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-3F-PRO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika rodziny
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla 3 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza

wykład, dyskusja akademicka, przystąpienie do pisemnego testu, co stanowi warunek zaliczenia wykładu,

Umiejętności:

przyswojenie podstawowej wiedzy dotyczącej rodziny, sytuacji wychowawczej w rodzinie oraz przyczyn ewentualnych trudności w niej występujących,

umiejętność wskazania przyczyn pewnych zjawisk i trendów obserwowanych we współczesnej rodzinie,

wskazanie najważniejszych wyzwań, w obliczu których stoi współczesna rodzina

Kompetencje społeczne:

dyskusja, wymiana refleksji i spostrzeżeń

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Definicja rodziny jako pierwszego środowiska wychowawczego w życiu każdego człowieka; funkcje oraz formy życia rodzinnego; zadania realizowane przez współczesną rodzinę; etapy życia rodzinnego oraz trudności i dylematy, w obliczu których staje współczesna rodzina; wydarzenia istotne z punktu widzenia rozwoju rodziny i ich wpływ na funkcjonowanie jednostki.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna i rozumie różne zagadnienia dotyczące rodziny jako środowiska wychowawczego jednostki, jej struktury i form; posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny oraz jej funkcji, a także podstawową wiedzę o znaczeniu rodziny w życiu jednostki;

zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, istotne z punktu funkcjonowania rodziny, jej rozwoju i zachodzących w niej procesów;

Umiejętności

potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę: formułować i rozwiązywać różne problemy występujące w rodzinie, związane z wychowaniem, a następnie poddawać je analizie, dobierając i stosując właściwe metody oraz narzędzia;

potrafi dokonać analizy, krytycznej oceny oraz diagnozy i prognozy sytuacji rodziny jako środowiska wychowawczego, wykorzystując wiedzę o etapach postępowania metodycznego w pracy socjalnej oraz opracować rozwiązania problemów o różnym poziomie złożoności;

Kompetencje społeczne

dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny; uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu trudności związanych z działaniami pracownika socjalnego na rzecz rodziny;

jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego związanych z pomaganiem, wspieraniem oraz rozwiązywaniem problemów rodziny;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chmielewska
Prowadzący grup: Anna Chmielewska, Magdalena Stankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Wiedza

wykład, dyskusja akademicka, przystąpienie do pisemnego testu, co stanowi warunek zaliczenia wykładu,

Umiejętności:

przyswojenie podstawowej wiedzy dotyczącej rodziny, sytuacji wychowawczej w rodzinie oraz przyczyn ewentualnych trudności w niej występujących,

umiejętność wskazania przyczyn pewnych zjawisk i trendów obserwowanych we współczesnej rodzinie,

wskazanie najważniejszych wyzwań, w obliczu których stoi współczesna rodzina

Kompetencje społeczne:

dyskusja, wymiana refleksji i spostrzeżeń

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć jest zaznajomienie z podstawową wiedzą dotyczącą problematyki rodziny współczesnej, jej funkcjonowania oraz wyzwań i trudności uwarunkowanych różnymi problemami występującymi we współczesnym świecie.

Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:

rodzina w różnych ujęciach definicyjnych,

rodzina jako środowisko, w którym przekazywane są wzorce zachowań, tradycje i normy kulturowe kształtujące postawy jednostki,

wybrane formy życia rodzinnego,

współczesna rodzina wobec wartości,

realizacja ról rodzinnych w kontekście wyzwań, wobec których stoi współczesny człowiek,

znaczenie więzi rodzinnych dla funkcjonowania rodziny,

trudności pojawiające się w rodzinie w różnych fazach życia rodzinnego

Literatura:

F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno - kulturowy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2002,

J. Brągiel, Rodzina - przemiany definicyjne [w] A. Walczak, L. Telka, M. Granosik (red.) Pedagogika społeczna. Spotkania, trwanie i zmienność, pogranicza. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, 103-113,

M. Kawińska, Rodzina i rodzicielstwo wobec wartości. Tradycja czy nowoczesność? [w] J. Klonowska, J. Stawnicka (red.) Rodzina w trzecim tysiącleciu. Trudności i sukcesy. Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora, Pułtusk 2015, s.57 - 70,

O. Makuch, Transformacja rodziny w warunkach współczesnego rozwoju społeczeństwa [w] B. Szluz, A. Szluz, M. Urbańska (red.) Współczesna rodzina w ujęciu interdyscyplinarnym. Przemiany. Wsparcie. Rozwój. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 13 - 20,

Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, B. Sieradzka - Baziur (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018,

T. Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, s.177 - 292

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja akademicka dotycząca omawianych podczas wykładu zagadnień, wymiana spostrzeżeń i refleksji na podejmowane tematy,

prezentacje multimedialne, prezentacje wybranych danych statystycznych

Liczba punktów ECTS: 2

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych: 15

przygotowanie się do zajęć: 10 godzin,

przygotowanie do pisemnego zaliczenia: 10 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)