Mediacja sądowa i pozasądowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-MES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediacja sądowa i pozasądowa |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st. Obowiązkowe dla 6 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza rozmowa, praca indywidualna - wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie i wygłoszenie monologu mediatora, przygotowanie i przeprowadzenie symulacji konfliktu w zespole 3-4 osobowym. Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. Liczba punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania zamknięte, półotwarte i otwarte; 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć; 2. Przygotowanie i prezentacja monologu mediatora. 3. Przygotowanie i prezentacja w zespole 3-4 osobowym symulacji konfliktu rozwiązywanego na drodze mediacji. Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne. Definicja konfliktu, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów. 2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje. 3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę: - definicja mediacji, cele mediacji; - rodzaje mediacji; - zasady mediacji; - przygotowanie do mediacji w 5 krokach; - etapy mediacji; - kwestie etyczne w mediacji. 4. Mediacje w sprawach rodzinnych: - dziecko w mediacji; - bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko. 5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich: - kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego. 6. Pozaformalne korzyści dla stron z uczestnictwa w mediacji. Warsztat: Warsztaty: 1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne) 2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach: - techniki aktywnego słuchania; - techniki budowania dobrej atmosfery. 3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne). 4. Mediacje – etapy: - monolog mediatora; - mediacje właściwe; - zawarcie ugody mediacyjnej. 5. Mediacje – symulacje. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004. Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87. Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015. Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009. Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003. Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010. Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński. Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. 2015, poz. 716). Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591). Literatura uzupełniająca: Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26. Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184. Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008. Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna prawne podstawy prowadzenia mediacji; posiada wiedzę z zakresu psychologii konfliktu, w tym dynamiki konfliktu, jego źródeł jednostkowych i społecznych; posiada wiedzę na temat komunikacji, w szczególności barier komunikacyjnych, błędów komunikacyjnych będących przyczyną konfliktów; zna zasady etyki obowiązujące w pracy mediatora; Umiejętności potrafi zdiagnozować źródła konfliktu, wykorzystując techniki mediacyjne; umie rozwiązywać konflikty na drodze mediacji, w tym wygłosić monolog mediatora i stosować zasady i techniki mediacyjne; potrafi sporządzać dokumentację wykorzystywaną w mediacji; Kompetencje społeczne jest gotów do ciągłego doskonalenia i podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu mediacji; jest gotów doinicjowania działań na rzecz rozwiązywania konfliktów jednostki, grupy i społeczności lokalnej; potrafi wczuć się w sytuację osób będących w konflikcie oraz okazać im zrozumienie i wsparcie; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grudziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza rozmowa, praca indywidualna - wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie i wygłoszenie monologu mediatora, przygotowanie i przeprowadzenie symulacji konfliktu w zespole 3-4 osobowym. Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. Liczba punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania zamknięte, półotwarte i otwarte; 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć; 2. Przygotowanie i prezentacja monologu mediatora. 3. Przygotowanie i prezentacja w zespole 3-4 osobowym symulacji konfliktu rozwiązywanego na drodze mediacji. Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Wykłady 1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne definicja, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów 2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje 3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę - definicja i cele mediacji - rodzaje - zasady mediacji - przygotowanie do mediacji w 5 krokach - etapy mediacji - kwestie etyczne w mediacji 4. Mediacje w sprawach rodzinnych - dziecko w mediacji - bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko 5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich - kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego 6. korzyści dla stron z uczestnictwa w mediacji Warsztat 1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne) 2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach - techniki aktywnego słuchania - techniki budowania dobrej atmosfery 3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne) 4. Mediacje - etapy - monolog mediatora - mediacje właściwe - zawarcie ugody mediacyjnej 5. Mediacje - symulacje |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004. Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87. Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015. Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009. Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003. Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010. Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński. Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. 2015, poz. 716). Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591). Literatura uzupełniająca: Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26. Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184. Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008. Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody problemowe i aktywizujące, filmy metodyczne, case study, burza mózgów. Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): udział w zajęciach - 30 godzin ćwiczeń przygotowane do zajęć - 5 godzin przygotowanie do zaliczenia z wykładu - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 5 godzin Sumaryczna liczba godzin: 60, co stanowi 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR WYK
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grudziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza rozmowa, praca indywidualna - wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie i wygłoszenie monologu mediatora, przygotowanie i przeprowadzenie symulacji konfliktu w zespole 3-4 osobowym. Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. Liczba punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania zamknięte, półotwarte i otwarte; 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć; 2. Przygotowanie i prezentacja monologu mediatora. 3. Przygotowanie i prezentacja w zespole 3-4 osobowym symulacji konfliktu rozwiązywanego na drodze mediacji. Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Wykłady 1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne definicja, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów 2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje 3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę - definicja i cele mediacji - rodzaje - zasady mediacji - przygotowanie do mediacji w 5 krokach - etapy mediacji - kwestie etyczne w mediacji 4. Mediacje w sprawach rodzinnych - dziecko w mediacji - bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko 5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich - kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego 6. korzyści dla stron z uczestnictwa w mediacji Warsztat 1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne) 2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach - techniki aktywnego słuchania - techniki budowania dobrej atmosfery 3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne) 4. Mediacje - etapy - monolog mediatora - mediacje właściwe - zawarcie ugody mediacyjnej 5. Mediacje - symulacje |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004. Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87. Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015. Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009. Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003. Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010. Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński. Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. 2015, poz. 716). Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591). Literatura uzupełniająca: Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26. Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184. Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008. Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody problemowe i aktywizujące, filmy metodyczne, case study, burza mózgów. Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): udział w zajęciach - 30 godzin przygotowane do zajęć - 5 godzin przygotowanie do zaliczenia z wykładu - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 5 godzin Sumaryczna liczba godzin: 60, co stanowi 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grudziewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Grudziewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza rozmowa, praca indywidualna - wykonywanie ćwiczeń, przygotowanie i wygłoszenie monologu mediatora, przygotowanie i przeprowadzenie symulacji konfliktu w zespole 3-4 osobowym. Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. Liczba punktów uzyskanych na kolokwium zawierającym pytania zamknięte, półotwarte i otwarte; 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć; 2. Przygotowanie i prezentacja monologu mediatora. 3. Przygotowanie i prezentacja w zespole 3-4 osobowym symulacji konfliktu rozwiązywanego na drodze mediacji. Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Wykłady 1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne definicja, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów 2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje 3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę - definicja i cele mediacji - rodzaje - zasady mediacji - przygotowanie do mediacji w 5 krokach - etapy mediacji - kwestie etyczne w mediacji 4. Mediacje w sprawach rodzinnych - dziecko w mediacji - bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko 5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich - kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego 6. korzyści dla stron z uczestnictwa w mediacji Warsztat 1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne) 2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach - techniki aktywnego słuchania - techniki budowania dobrej atmosfery 3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne) 4. Mediacje - etapy - monolog mediatora - mediacje właściwe - zawarcie ugody mediacyjnej 5. Mediacje - symulacje |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004. Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87. Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015. Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009. Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003. Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010. Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński. Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. 2015, poz. 716). Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591). Literatura uzupełniająca: Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26. Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184. Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008. Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody problemowe i aktywizujące, filmy metodyczne, case study, burza mózgów. Nakład pracy (przy założeniu, że 1 ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności studenta): udział w zajęciach - 30 godzin przygotowane do zajęć - 5 godzin przygotowanie do zaliczenia z wykładu - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 5 godzin Sumaryczna liczba godzin: 60, co stanowi 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-21 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.