Kulturowe aspekty problemów społecznych i pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-3F-KAP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe aspekty problemów społecznych i pracy socjalnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
.1. Pojęcie kultury. 2. Socjalizacja i asymilacja kultury. 3. Konflikt kulturowy i współistnienie kultur 4. Zróżnicowanie kulturowe- ujęcia E. Halla 5. Zróżnicowanie kulturowe- ujęcia A. Trompenaarsa. 6. Pojęcie kodu kulturowego 7.. Zróżnicowanie kultur w pracy socjalnej- kultury biedy i kultury dewiacyjne |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Pojęcie kultury. 2. Socjalizacja i asymilacja kultury. 3. Grupa kulturowa - ujęcie Floriana Znanieckiego. 4. Konflikt kulturowy i współistnienie kultur. 5. Zróżnicowanie kulturowe- ujęcia Halla i Trompenaarsa. 6. Kultury różnych klas społecznych 7. Kultura wsi i kultura miasta. 8. Kultury pokoleniowe. 9. Pojęcie subkultury. 10. Subkultury dewiacyjne. 11. Migracja a zróżnicowanie kultur. 12. Zróżnicowanie kultur w kontakcie interpersonalnym. 13. Zróżnicowanie kultur w pracy zawodowej. 14. Zróżnicowanie kultur w pracy socjalnej. |
Literatura: |
M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2007. E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa 2004 A. Trompenaars, Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka zna wybrane koncepcje kultury i zróżnicowania kulturowego. Posiada wiedzę na temat kulturowych uwarunkowań funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych. Umiejętności Student/-ka potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem specjalistycznej terminologii oraz brać udział w debacie. Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się związane z problematyką kulturowych aspektów problemów społecznych i pracy socjalnej. Kompetencje społeczne Student/-ka rozumie potrzebę rozwijania wiedzy i zdobywania umiejętności niezbędnych do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego w aspekcie kontaktów związanych z komunikacją międzykulturową. Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z poszanowaniem kultury własnej i innych kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania- obecność i aktywność na zajęciach,. W zależności od wielkości grup.albo zaliczenie ustne albo praca zaliczeniowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pyszczek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pyszczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pyszczek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pyszczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. Ocena odpowiedzi na końcowym zaliczeniu ustnym. 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas ćwiczeń; Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. 2. Rozumienie wagi profesjonalizmu zawodowego odzwierciedlającego się w potrzebie poszerzania wiedzy z zakresu pracy socjalnej. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie kultury. 2. Socjalizacja i asymilacja kultury. 3. Konflikt kulturowy i współistnienie kultur 4. Zróżnicowanie kulturowe- ujęcia G. Hofstede`a 5. Zróżnicowanie kulturowe- ujęcia A. Trompenaarsa. 6. Pojęcie kodu kulturowego 7. Zróżnicowanie kultur w pracy socjalnej. |
|
Literatura: |
M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2007. G. Hofstede, Kultura i organizacje, Warszawa 2007. A. Trompenaars, Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacja multimedialna, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące, "burza mózgów". Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): udział w zajęciach - 15 godzin przygotowane do zajęć - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 30 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:75 godzin , co stanowi 3 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pyszczek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pyszczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza Ocena wiedzy na podstawie: 1. Ocena odpowiedzi na końcowym zaliczeniu ustnym. 2. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas ćwiczeń; Kompetencje Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć. 2. Rozumienie wagi profesjonalizmu zawodowego odzwierciedlającego się w potrzebie poszerzania wiedzy z zakresu pracy socjalnej. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie kultury. 2. Socjalizacja i asymilacja kultury. 3. Konflikt kulturowy i współistnienie kultur 4. Zróżnicowanie kulturowe- ujęcia G. Hofstede`a 5. Zróżnicowanie kulturowe- ujęcia A. Trompenaarsa. 6. Pojęcie kodu kulturowego 7. Zróżnicowanie kultur w pracy socjalnej. |
|
Literatura: |
M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2007. G. Hofstede, Kultura i organizacje, Warszawa 2007. A. Trompenaars, Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: prezentacja multimedialna, dyskusja, metoda problemowa, metody aktywizujące, "burza mózgów". Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): udział w zajęciach - 15 godzin przygotowane do zajęć - 30 godzin przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń - 30 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:75 godzin , co stanowi 3 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.