Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-3F-EKS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia społeczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) niestacj. I st.
Obowiązkowe dla 2 sem. (PS) praca socjalna, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
Cel 5: Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt
Cel 9: Innowacyjność, przemysł, infrastruktura

Skrócony opis:

Zaliczenie z całego materiału w formie stacjonarnej, opisowej, 3 pytania problemowe, każde punktowane po 10 punktów, maksimum 30 punktów, minimum 15 punktów czyli 50 % na ocenę dostateczną.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pojęcie ekonomii społecznej. Geneza ekonomii społecznej. Ekonomia a gospodarka społeczna. Geneza i związek bezrobocia z gospodarką społeczną. Pojęcie aktywności i bierności zawodowej jako płaszczyzna gospodarki społecznej. Przesłanki aktywności zawodowej: społeczne, psychologiczne, ekonomiczne. Przeciwdziałanie bezrobociu w województwie, w gminie, w powiecie na podstawie analizy danych statystycznych. Instytucje aktywizacji zawodowej osób marginalizowanych społecznie. Zatrudnienie socjalne jako system wsparcia niektórych grup wykluczonych. Znaczenie centrów, klubów integracji społecznej. Spółdzielnie socjalne nową polską alternatywą dla bezrobocia. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Spółdzielnie inwalidów, niewidomych, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej.

Literatura:

Literatura:

1. Głąbicka K. (red.): Ekonomia społeczna. Mazowieckie Centrum Poli-tyki Społecznej, Warszawa 2010.

2. Goleński W.: Ekonomia społeczna w Polsce: przyczynek do krytyki innowacyjności rozwiązań krajowych. W: „Ekonomia Społeczna” 2019, nr 2, s. 23-33.

3. Hausner J.: Ekonomia społeczna jako sektor gospodarki. W: „Eko-nomia Społeczna” 2007, nr 1, s. 9-14.

4. Kowalczyk J.: Ekonomia społeczna z perspektywy pomocy społecznej. W: „ Ekonomia Społeczna” 2007, nr 1, s. 58-59.

5. Zalewski D.: Kapitał społeczny i ekonomia społeczna. W: „Polityka Społeczna” 2015, nr 11/12, s. 7-12.

Literatura uzupełniająca:

1.Czasopismo „Ekonomia Społeczna”, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie: Departament Pożytku Publicznego, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, od 2007 roku.

Efekty uczenia się:

Wiedza

posiada wiedzę z zakresu przeciwdziałania wykluczeniu z dostępu do pracy, w szczególności na temat podmiotów gospodarki społecznej;

zna i rozumie czynniki stygmatyzacji społecznej dotyczące wyłączenia z dostępu do pracy i źródła naprawy problemów społecznych;

Umiejętności

potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu sytuacji na rynku pracy, działań pomocy społecznej i służb zatrudnienia w zakresie aktywizacji zawodowej klientów pracy socjalnej poprzez gospodarkę społeczną jako obszar polityki społecznej;

dokonuje obserwacji i interpretacji wybranych instytucjonalnych form przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu;

potrafi komunikować się z otoczeniem, używając specjalistycznego języka, dyskutować i debatować na temat gospodarki społecznej;

Kompetencje społeczne

jest gotów do podejmowania działań na rzecz osób z różnych środowisk społecznych; rozumie wagę problemów związanych z marginalizacją społeczną i podejmuje działania na rzecz ich rozwiązania;

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszczalna jest maksymalnie 1 nieobecność, wszystkie pozostałe nieusprawiedliwione należy zaliczyć, odpowiadając z materiału z zajęć. W przypadku osób z niepełnosprawnością zasady zaliczenia będą dostosowane do możliwości osób studiujących.

2. Zaliczenie z całego materiału w formie stacjonarnej, opisowej, 3 pytania problemowe, każde punktowane po 10 punktów, maksimum 30 punktów, minimum 15 punktów czyli 50 % na ocenę dostateczną.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie z całego materiału w formie stacjonarnej, opisowej, 3 pytania problemowe, każde punktowane po 10 punktów, maksimum 30 punktów, minimum 15 punktów czyli 50 % na ocenę dostateczną.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Pojęcie ekonomii społecznej. Geneza ekonomii społecznej. Ekonomia a gospodarka społeczna. Geneza i związek bezrobocia z gospodarką społeczną. Pojęcie aktywności i bierności zawodowej jako płaszczyzna gospodarki społecznej. Przesłanki aktywności zawodowej: społeczne, psychologiczne, ekonomiczne. Przeciwdziałanie bezrobociu w województwie, w gminie, w powiecie na podstawie analizy danych statystycznych. Instytucje aktywizacji zawodowej osób marginalizowanych społecznie. Zatrudnienie socjalne jako system wsparcia niektórych grup wykluczonych. Znaczenie centrów, klubów integracji społecznej. Spółdzielnie socjalne nową polską alternatywą dla bezrobocia. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Spółdzielnie inwalidów, niewidomych, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej.

Literatura:

Literatura:

1. Głąbicka K. (red.): Ekonomia społeczna. Mazowieckie Centrum Poli-tyki Społecznej, Warszawa 2010.

2. Goleński W.: Ekonomia społeczna w Polsce: przyczynek do krytyki innowacyjności rozwiązań krajowych. W: „Ekonomia Społeczna” 2019, nr 2, s. 23-33.

3. Hausner J.: Ekonomia społeczna jako sektor gospodarki. W: „Eko-nomia Społeczna” 2007, nr 1, s. 9-14.

4. Kowalczyk J.: Ekonomia społeczna z perspektywy pomocy społecznej. W: „ Ekonomia Społeczna” 2007, nr 1, s. 58-59.

5. Zalewski D.: Kapitał społeczny i ekonomia społeczna. W: „Polityka Społeczna” 2015, nr 11/12, s. 7-12.

Literatura uzupełniająca:

1.Czasopismo „Ekonomia Społeczna”, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie: Departament Pożytku Publicznego, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, od 2007 roku.

Uwagi:

metody poszukujące z elementami wykładu, a w szczególności:

case studies, dyskusja, pogadanka, praca w małych zespołach zadaniowych, praca indywidualna, analiza aktów prawnych.

Nakład pracy osoby studiującej: 15 godzin ćwiczeń, 2 ECTS, 45 godzin samodzielnej pracy, łącznie 60 godzin aktywności, związanej z przedmiotem.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kruk
Prowadzący grup: Anna Kruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie z całego materiału w formie stacjonarnej, opisowej, 3 pytania problemowe, każde punktowane po 10 punktów, maksimum 30 punktów, minimum 15 punktów czyli 50 % na ocenę dostateczną.

Skala punktacji jest następująca:

poniżej 15 punktów ocena niedostateczna (2);

od 15,0 do 18,99 punktów ocena dostateczna (3);

od 19,0 do 22,99 punktów ocena dostateczna plus (3,5);

od 23 do 25,99 punktów ocena dobra (4);

od 26,0 do 28, 99 punktów ocena dobra plus (4,5);

od 29, 0 do 30 punktów ocena bardzo dobra (5);

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Pojęcie ekonomii społecznej. Geneza ekonomii społecznej. Ekonomia a gospodarka społeczna. Geneza i związek bezrobocia z gospodarką społeczną. Pojęcie aktywności i bierności zawodowej jako płaszczyzna gospodarki społecznej. Przesłanki aktywności zawodowej: społeczne, psychologiczne, ekonomiczne. Przeciwdziałanie bezrobociu w województwie, w gminie, w powiecie na podstawie analizy danych statystycznych. Instytucje aktywizacji zawodowej osób marginalizowanych społecznie. Zatrudnienie socjalne jako system wsparcia niektórych grup wykluczonych. Znaczenie centrów, klubów integracji społecznej. Spółdzielnie socjalne nową polską alternatywą dla bezrobocia. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Spółdzielnie inwalidów, niewidomych, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej.

Literatura:

Literatura:

1. Głąbicka K. (red.): Ekonomia społeczna. Mazowieckie Centrum Poli-tyki Społecznej, Warszawa 2010.

2. Goleński W.: Ekonomia społeczna w Polsce: przyczynek do krytyki innowacyjności rozwiązań krajowych. W: „Ekonomia Społeczna” 2019, nr 2, s. 23-33.

3. Hausner J.: Ekonomia społeczna jako sektor gospodarki. W: „Eko-nomia Społeczna” 2007, nr 1, s. 9-14.

4. Kowalczyk J.: Ekonomia społeczna z perspektywy pomocy społecznej. W: „ Ekonomia Społeczna” 2007, nr 1, s. 58-59.

5. Zalewski D.: Kapitał społeczny i ekonomia społeczna. W: „Polityka Społeczna” 2015, nr 11/12, s. 7-12.

Literatura uzupełniająca:

1.Czasopismo „Ekonomia Społeczna”, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie: Departament Pożytku Publicznego, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, od 2007 roku.

Uwagi:

metody poszukujące z elementami wykładu, a w szczególności:

case studies, dyskusja, pogadanka, praca w małych zespołach zadaniowych, praca indywidualna, analiza aktów prawnych.

Nakład pracy osoby studiującej: 15 godzin ćwiczeń, 2 ECTS, 45 godzin samodzielnej pracy, łącznie 60 godzin aktywności, związanej z przedmiotem. Przyjęto założenie 30 godzin na 1 ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)