Pedagogika serca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-FF-PSC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika serca |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe, wybierane KKE, dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe, wybierane KKE, dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej, która „jest Uczelnią pedagogiczną z sercem” z koncepcją m.in. „pedagogiki serca” prof. Marii Łopatkowej. Równorzędnym celem jest wdrożenie studentów do umiejętności interpretowania i analizowania otaczającej rzeczywistości wychowawczej, opiekuńczej, socjalnej na tle uwarunkowań społecznych. Umiejętności wyboru rozwiązań przydatnych we własnej pracy opartych na „mądrej miłości”, włączenie do „wspólnoty pedagogicznego niepokoju”. Treści programowe: · Czynniki stanowiące zagrożenie wobec wychowania w XXI wieku. Zagadnienie „wspólnoty pedagogicznego niepokoju”. · Podstawy „pedagogiki serca” Marii Łopatkowej. · Pedagogika serca jako „teoria wychowania w miłości” oraz nurt wychowania emocjonalnego · Propozycje wobec zagrożeń wychowania ,,zgłaszane’’ przez pedagogikę serca · Kompetencje emocjonalne osoby pracującej „z drugim” człowiekiem. Postulowana sylwetka osobowościowa. · Pedagogika "mądrej miłości" Janusza Korczaka. · Wybrane (bardziej i mniej znane) postaci – prekursorzy "mądrej miłości". |
|
Literatura: |
Literatura proponowana: · Borczak M., Dzieci od początku świata są takie same - rozmowa z M. Łopatkową, [w:] "Nowe książki", 2001, nr. 12. · Kotański M., Sprzedałem się ludziom. Warszawa (bez roku wydania), wydanie broszurowe · Kotański M., Tworzyć wyspy dobra, [w:] O dorastaniu Narkotyki, przemoc, manipulacje. WL 2002. · Lewandowska-Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwierski B., (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Wydawnictwo: Difin 2016 · Łopatkowa M., Pedagogika serca, Warszawa 1992. · Łopatkowa M., Dziecko a polityka, czyli walka o miłość, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2001. · Obuchowska I. ,Dzieci małe i duże: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań · Obuchowska I., Nasze dzieci: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2008. · Portmann R., [tłum. Magdalena Jałowiec], Gry i zabawy przeciwko agresji, wyd. 2, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2002. · Pufal-Struzik I., (red.), Agresja dzieci i młodzieży: uwarunkowania indywidualne, rodzinne i szkolne, Wydaw. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2007. · Ridley Dale Scott, Walther Bill [tłum. Krzysztof Rogowski], Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2005. · Rogge Jan-Uwe [tłum. Edyta Brudnik], Agresja a wychowanie: czy dzieci mają prawo do agresji?, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2007. · Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 · Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls 2016 |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia (ZO): · Obecność i aktywny udział w zajęciach · Przygotowanie końcowego opracowania pisemnego - eseju. Zasady przygotowania eseju 1 W eseju Autor/ka powinien/na sformułować problem, czyli postawić tezę/zy, którą/re będzie się starał/a zweryfikować (udowodnić lub obalić). 2. Esej powinien mieć objętość minimum 4 stron standardowego tekstu, tj. praca nie powinna być mniejsza niż 10 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12, interlinia: 1,5 wiersza, marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm). 3. Esej powinien zawierać spis wykorzystanej literatury - bibliografię (przy czym - objętość bibliografii nie wlicza się w ogólną objętość eseju). 4. Struktura eseju powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie oraz bibliografię. 5. Literatura przedmiotowa eseju powinna obejmować pozycje książkowe oraz z artykułów. 6. Esej musi być opatrzony dolnymi przypisami (bibliograficznymi, źródłowymi i/lub odsyłającymi): publikacje zwarte - inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł pisany kursywą, miejsce i rok wydania, wydawca, numer strony; artykuły pochodzące z czasopism: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł artykułu, tytuł czasopisma w cudzysłowie, rok wydania, numer, numer strony; strony internetowe: pełny adres strony wraz z datą jej użycia, np. http://www.sejm.gov.pl/projekty/legislacja, (dostęp:25.01.2024r.). 7. Esej nie może być napisany poprzez wykorzystanie Sztucznej Inteligencji (AI). Uprawdopodobnione podejrzenie tego rodzaju zdyskwalifikuje pracę i będzie podstawą nie zaliczenia przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.