Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika serca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-FF-PSC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika serca
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe, wybierane KKE, dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe, wybierane KKE, dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej, która „jest Uczelnią pedagogiczną z sercem” z koncepcją m.in. „pedagogiki serca” prof. Marii Łopatkowej.

Równorzędnym celem jest wdrożenie studentów do umiejętności interpretowania i analizowania otaczającej rzeczywistości wychowawczej, opiekuńczej, socjalnej na tle uwarunkowań społecznych. Umiejętności wyboru rozwiązań przydatnych we własnej pracy opartych na „mądrej miłości”, włączenie do „wspólnoty pedagogicznego niepokoju”.

Treści programowe:

· Czynniki stanowiące zagrożenie wobec wychowania w XXI wieku. Zagadnienie „wspólnoty pedagogicznego niepokoju”.

· Podstawy „pedagogiki serca” Marii Łopatkowej.

· Pedagogika serca jako „teoria wychowania w miłości” oraz nurt wychowania emocjonalnego

· Propozycje wobec zagrożeń wychowania ,,zgłaszane’’ przez pedagogikę serca

· Kompetencje emocjonalne osoby pracującej „z drugim” człowiekiem. Postulowana sylwetka osobowościowa.

· Pedagogika "mądrej miłości" Janusza Korczaka.

· Wybrane (bardziej i mniej znane) postaci – prekursorzy "mądrej miłości".

Literatura:

Literatura proponowana:

· Borczak M., Dzieci od początku świata są takie same - rozmowa z M. Łopatkową, [w:] "Nowe książki", 2001, nr. 12.

· Kotański M., Sprzedałem się ludziom. Warszawa (bez roku wydania), wydanie broszurowe

· Kotański M., Tworzyć wyspy dobra, [w:] O dorastaniu Narkotyki, przemoc, manipulacje. WL 2002.

· Lewandowska-Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwierski B., (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, Wydawnictwo: Difin 2016

· Łopatkowa M., Pedagogika serca, Warszawa 1992.

· Łopatkowa M., Dziecko a polityka, czyli walka o miłość, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2001.

· Obuchowska I. ,Dzieci małe i duże: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań

· Obuchowska I., Nasze dzieci: jak je kochać i rozumieć, Media Rodzina, Poznań 2008.

· Portmann R., [tłum. Magdalena Jałowiec], Gry i zabawy przeciwko agresji, wyd. 2, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2002.

· Pufal-Struzik I., (red.), Agresja dzieci i młodzieży: uwarunkowania indywidualne, rodzinne i szkolne, Wydaw. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2007.

· Ridley Dale Scott, Walther Bill [tłum. Krzysztof Rogowski], Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2005.

· Rogge Jan-Uwe [tłum. Edyta Brudnik], Agresja a wychowanie: czy dzieci mają prawo do agresji?, Wydaw. JEDNOŚĆ, Kielce 2007.

· Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

· Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls 2016

Uwagi:

Warunki zaliczenia (ZO):

· Obecność i aktywny udział w zajęciach

· Przygotowanie końcowego opracowania pisemnego - eseju.

Zasady przygotowania eseju

1 W eseju Autor/ka powinien/na sformułować problem, czyli postawić tezę/zy, którą/re będzie się starał/a zweryfikować (udowodnić lub obalić).

2. Esej powinien mieć objętość minimum 4 stron standardowego tekstu, tj. praca nie powinna być mniejsza niż 10 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12,

interlinia: 1,5 wiersza, marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm).

3. Esej powinien zawierać spis wykorzystanej literatury - bibliografię (przy czym - objętość bibliografii nie wlicza się w ogólną objętość eseju).

4. Struktura eseju powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie oraz bibliografię.

5. Literatura przedmiotowa eseju powinna obejmować pozycje książkowe oraz z artykułów.

6. Esej musi być opatrzony dolnymi przypisami (bibliograficznymi, źródłowymi i/lub odsyłającymi): publikacje zwarte - inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł pisany kursywą, miejsce i rok wydania, wydawca, numer strony; artykuły pochodzące z czasopism: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł artykułu, tytuł czasopisma w cudzysłowie, rok wydania, numer, numer strony; strony internetowe: pełny adres strony wraz z datą jej użycia, np. http://www.sejm.gov.pl/projekty/legislacja, (dostęp:25.01.2024r.).

7. Esej nie może być napisany poprzez wykorzystanie Sztucznej Inteligencji (AI). Uprawdopodobnione podejrzenie tego rodzaju zdyskwalifikuje pracę i będzie podstawą nie zaliczenia przedmiotu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)