Podstawowe zagadnienia sztuki słowa i dramy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-ZAD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe zagadnienia sztuki słowa i dramy |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wprowadzenie w problematykę istoty dramy. Wprowadzenie w problematykę improwizacji słownych i kreatywności. Wprowadzenie różnorodnych metod dramowych. Drama, jej istota i stan badań nad problematyką. Kreacyjna siła słowa w dramie. Improwizacje słowne- założenia teoretyczne. Zabawowy rodowód dramy- teoria i praktyka. Słowo i drama w kulturze, polityce, edukacji, wychowaniu, terapii, literaturze i mediach. Drama w wychowaniu – diagnoza i prognoza. Drama jako trening życia. Edukacja w perspektywie dramy - kreowanie twórczych postaw, nauczanie metoda dramy. Drama w rozwiązywaniu problemów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie różnych obszarów sztuki słowa i dramy, pozwalającą na rozpoznawanie i charakteryzowanie zjawisk w jej obszarze. Umiejętności Dostrzega nowe zjawiska w obszarze sztuki słowa i dramy i interpretuje je, wykorzystując posiadaną wiedzę kulturową. Potrafi animować aktywność i twórczość uczniów, wykorzystując różne obszary pracy z i nad sztuką słowa i dramy. Kompetencje społeczne Rozumie znaczenie i ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie wykorzystania różnych obszarów sztuki w działalności pedagogicznej i społecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia dramy wykorzystującej jako materię słowo i sztukę dialogu. |
|
Pełny opis: |
Studenci poznają naturę metody pedagogicznej jaką jest drama i możliwości jej wykorzystania w konstruowaniu zajęć pedagogicznych. Poznają techniki dramowe szczególnie te związane z budowaniem dialogu i świadomym wykorzystaniem słowa. Tematyka zajęć: - edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postawy - teoria i praktyka - kreacyjna siła słowa w dramie. - improwizacje słowne - konstruowanie zajęć dramowych - przeprowadzanie ćwiczeń dramowych - przeprowadzanie dyskusji |
|
Literatura: |
Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000. Way B, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności pod red. K. Pankowskiej, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca: Bielańska A., Teatr, który leczy, Kraków 2002. Lewandowska- Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2002. |
|
Uwagi: |
przedmiot prowadzony w formie ćwiczeń online. Studenci zostali przeprowadzeni przez szereg ćwiczeń, które przekładały metody dramowe na możliwości , które niesie ze sobą kontakt online, oraz proponowali własne rozwiązania, które poddawane były analizie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Wprowadzenie w problematykę istoty dramy. Wprowadzenie w problematykę improwizacji słownych i kreatywności. Wprowadzenie różnorodnych metod dramowych. Drama, jej istota i stan badań nad problematyką. Kreacyjna siła słowa w dramie. Improwizacje słowne- założenia teoretyczne. Zabawowy rodowód dramy- teoria i praktyka. Słowo i drama w kulturze, polityce, edukacji, wychowaniu, terapii, literaturze i mediach. Drama w wychowaniu - diagnoza i prognoza. Drama jako trening życia. Edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postaw, nauczanie metoda dramy. Drama w rozwiązywaniu problemów. Tematyka zajęć: - edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postawy - teoria i praktyka - kreacyjna siła słowa w dramie. - improwizacje słowne - konstruowanie zajęć dramowych - przeprowadzanie ćwiczeń dramowych - przeprowadzanie dyskusji |
|
Literatura: |
Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000. Way B, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności pod red. K. Pankowskiej, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca: Bielańska A., Teatr, który leczy, Kraków 2002. Lewandowska- Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2002. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: Wiedza: Student wie: - czym jest metoda dramy pedagogicznej i w jakich warunkach może ją zastosować -jakie są podstawowe techniki dramowe - jakie są wymagania dotyczące pracy z grupą przy zastosowaniu metody dramy Student potrafi: -przeprowadzić zajęcia metodą dramy pedagogicznej - zastosować techniki dramowe - zaprojektować zajęcia prowadzone metodą dramy pedagogicznej - rozpoznać potrzeb grupy i dostosować do niej techniki dramowe i tematykę zajęć |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie w problematykę istoty dramy. Wprowadzenie w problematykę improwizacji słownych i kreatywności. Wprowadzenie różnorodnych metod dramowych. Drama, jej istota i stan badań nad problematyką. Kreacyjna siła słowa w dramie. Improwizacje słowne- założenia teoretyczne. Zabawowy rodowód dramy- teoria i praktyka. Słowo i drama w kulturze, polityce, edukacji, wychowaniu, terapii, literaturze i mediach. Drama w wychowaniu - diagnoza i prognoza. Drama jako trening życia. Edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postaw, nauczanie metoda dramy. Drama w rozwiązywaniu problemów. Tematyka zajęć: - edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postawy - teoria i praktyka - kreacyjna siła słowa w dramie. - improwizacje słowne - konstruowanie zajęć dramowych - przeprowadzanie ćwiczeń dramowych - przeprowadzanie dyskusji |
|
Literatura: |
Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000. Way B, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności pod red. K. Pankowskiej, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca: Bielańska A., Teatr, który leczy, Kraków 2002. Lewandowska- Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2002. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy Studenta: - kwerenda literatury - 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin - zajęcia w kontakcie - 15 godzin Metoda zaliczenia: - w dobranych grupach zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć metodą dramy punkty przedmiotu ects:2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ostolska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ostolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: Wiedza: Student wie: - czym jest metoda dramy pedagogicznej i w jakich warunkach może ją zastosować -jakie są podstawowe techniki dramowe - jakie są wymagania dotyczące pracy z grupą przy zastosowaniu metody dramy Student potrafi: -przeprowadzić zajęcia metodą dramy pedagogicznej - zastosować techniki dramowe - zaprojektować zajęcia prowadzone metodą dramy pedagogicznej - rozpoznać potrzeb grupy i dostosować do niej techniki dramowe i tematykę zajęć |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie w problematykę istoty dramy. Wprowadzenie w problematykę improwizacji słownych i kreatywności. Wprowadzenie różnorodnych metod dramowych. Drama, jej istota i stan badań nad problematyką. Kreacyjna siła słowa w dramie. Improwizacje słowne- założenia teoretyczne. Zabawowy rodowód dramy- teoria i praktyka. Słowo i drama w kulturze, polityce, edukacji, wychowaniu, terapii, literaturze i mediach. Drama w wychowaniu - diagnoza i prognoza. Drama jako trening życia. Edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postaw, nauczanie metoda dramy. Drama w rozwiązywaniu problemów. Tematyka zajęć: - edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postawy - teoria i praktyka - kreacyjna siła słowa w dramie. - improwizacje słowne - konstruowanie zajęć dramowych - przeprowadzanie ćwiczeń dramowych - przeprowadzanie dyskusji |
|
Literatura: |
Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000. Way B, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności pod red. K. Pankowskiej, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca: Bielańska A., Teatr, który leczy, Kraków 2002. Lewandowska- Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2002. |
|
Uwagi: |
Metoda zaliczenia: - w dobranych grupach zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć metodą dramy Nakład pracy studenta: ECTS 2 Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych Praca własna studenta: 45 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji: Wiedza: Student wie: - czym jest metoda dramy pedagogicznej i w jakich warunkach może ją zastosować -jakie są podstawowe techniki dramowe - jakie są wymagania dotyczące pracy z grupą przy zastosowaniu metody dramy Student potrafi: -przeprowadzić zajęcia metodą dramy pedagogicznej - zastosować techniki dramowe - zaprojektować zajęcia prowadzone metodą dramy pedagogicznej - rozpoznać potrzeb grupy i dostosować do niej techniki dramowe i tematykę zajęć |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie w problematykę istoty dramy. Wprowadzenie w problematykę improwizacji słownych i kreatywności. Wprowadzenie różnorodnych metod dramowych. Drama, jej istota i stan badań nad problematyką. Kreacyjna siła słowa w dramie. Improwizacje słowne- założenia teoretyczne. Zabawowy rodowód dramy- teoria i praktyka. Słowo i drama w kulturze, polityce, edukacji, wychowaniu, terapii, literaturze i mediach. Drama w wychowaniu - diagnoza i prognoza. Drama jako trening życia. Edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postaw, nauczanie metoda dramy. Drama w rozwiązywaniu problemów. Tematyka zajęć: - edukacja w perspektywie dramy-kreowanie twórczych postawy - teoria i praktyka - kreacyjna siła słowa w dramie. - improwizacje słowne - konstruowanie zajęć dramowych - przeprowadzanie ćwiczeń dramowych - przeprowadzanie dyskusji |
|
Literatura: |
Pankowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000. Way B, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności pod red. K. Pankowskiej, Warszawa 2000. Literatura uzupełniająca: Bielańska A., Teatr, który leczy, Kraków 2002. Lewandowska- Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2002. |
|
Uwagi: |
Metoda zaliczenia: - w dobranych grupach zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć metodą dramy Nakład pracy studenta: ECTS 2 Ćwiczenia: 15 godzin kontaktowych Praca własna studenta: 45 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.