Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pedagogiki pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-WPR1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do pedagogiki pracy
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jestzapoznani studentów z miejscem i rolą pedagogiki pracy w rodzinie nauk pedagogicznych i nauk o pracy

Pełny opis:

Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania pedagogiki pracy. Obszary problemowe pedagogiki pracy (według problemów badawczych oraz według linii życia i rozwoju zawodowego człowieka). Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. Podstawowe formy działalności człowieka. Podstawowe kategoria pedagogiki pracy: praca i zawód, czynności i umiejętności, kompetencje i kwalifikacje, zatrudnialność. Relacje: praca zawodowa i zawód, kompetencje i kwalifikacje zawodowe. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego zadania w różnych środowiskach wychowawczych oraz jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. Przyuczenie do zawodu jako forma edukacji prozawodowej. Cele, formy, programy (w tym podstawa programowa kształcenia w zawodzie) kształcenia zawodowego. Kwalifikacyjne kursy zawodowe jako forma edukacji pozaformalnej. Kwalifikacyjne kursy zawodowego i/a przydatność zawodowa. Metody oceny wyników kształcenia zawodowego. Priorytety współczesnej edukacji zawodowej. Standardy Kompetencji Zawodowych. Dokształcanie, doskonalenie zawodowe. Przekwalifikowanie. Samokształcenie. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych. Rozwiązania organizacyjno – programowe edukacji dorosłych. Problemy współczesnego rynku pracy. Oczekiwania pracodawców. Pedagogika pracy wobec problemu zatrudnialności i bezrobocia młodzieży i osób dorosłych.

Literatura:

Baraniak B.:Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji,pracy i badań.Warszwa 2010

Furmanek W.:Zarys humanistycznej teorii pracy.Warszawa 2006

Kwiatkowski S.M.,Bogaj A.,Baraniak B.: Pedagogika pracy.Warszawa 2007

Nowacki T.:Metodologia pedagogiki pracy.Warszawa 1978

Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy.Warszwa 2004

Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych.

Warszawa 2015

Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogik pracy. Bydgoszcz 2005

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej ukierunkowanej na wychowanie przez pracę i kształcenie

zawodowe osób dorosłych.

- Ma uszczegółowiona wiedzę na temat roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w procesie pracy.

- Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej adresowanej do osób dorosłych, w tym w zakresie bhp.

- Zna specyfikę funkcjonowania uczniów (osób dorosłych) w procesie wychowania przez pracę do pracy.

Umiejętności

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, w których podmiotem są osoby dorosłe uczestniczące w procesie pracy.

- Analizuje ich powiązanie z różnymi obszarami działalności pedagogicznej realizowanej przez osoby dorosłe w miejscu pracy.

- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki i pedagogiki pracy w celu analizowania motywów

i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do

różnych kontekstów działalności pedagogicznej, stanowiącej element życia zawodowego osób dorosłych.

Kompetencje społeczne

- Docenia znaczenie wiedzy etycznej w pracy andragoga.

- Wykazuje zainteresowanie zagadnieniami etycznymi.

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w zakresie edukacji dorosłych.

- Rozumie społeczne znaczenie procesu wychowania przez pracę.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

Praktyki zawodowe:

Praktyki w działach osobowych zakładów pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Franciszek Szlosek
Prowadzący grup: Franciszek Szlosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka
Prowadzący grup: Franciszek Szlosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- egzamin pisemny (esej erudycyjno-problemowy),

- prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe)

- ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładu)

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy

2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja

3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca

4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej

5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy

6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych

7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy

8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy

9. Specyfika badań relacji człowiek – praca

10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem

11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002

12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku

13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki

Literatura:

OBOWIĄZKOWA:

1. Baraniak B.:Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji,pracy i badań.Warszawa 2010

2. Furmanek W.:Zarys humanistycznej teorii pracy. Warszawa 2006

3. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Warszawa 2007

4. Nowacki T.:Metodologia pedagogiki pracy. Warszawa 1978

5. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. Warszawa 2004

6. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. Warszawa 2015

7. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogik pracy. Bydgoszcz 2005

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

2. Karney J. E., Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja związana z wykładem

- burza mózgów

- analiza tekstów źródłowych

- praca z tekstem

- objaśnienie

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe np. wykład, konsultacje 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 godz.

Przygotowanie się do egzaminu: 25 godz.

Przygotowanie referatu, eseju: 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)