Wprowadzenie do pedagogiki pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-WPR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedagogiki pracy |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jestzapoznani studentów z miejscem i rolą pedagogiki pracy w rodzinie nauk pedagogicznych i nauk o pracy |
Pełny opis: |
Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania pedagogiki pracy. Obszary problemowe pedagogiki pracy (według problemów badawczych oraz według linii życia i rozwoju zawodowego człowieka). Miejsce pedagogiki pracy wśród nauk pedagogicznych i nauk o pracy. Wychowanie przez pracę i rozwój zawodowy człowieka ideą przewodnią pedagogiki pracy. Podstawowe formy działalności człowieka. Podstawowe kategoria pedagogiki pracy: praca i zawód, czynności i umiejętności, kompetencje i kwalifikacje, zatrudnialność. Relacje: praca zawodowa i zawód, kompetencje i kwalifikacje zawodowe. Pojęcie i zadania kształcenia i wychowania przedzawodowego. Pojęcie wychowania przez pracę, jego zadania w różnych środowiskach wychowawczych oraz jego rola w życiu jednostki i społeczeństwa. Przyuczenie do zawodu jako forma edukacji prozawodowej. Cele, formy, programy (w tym podstawa programowa kształcenia w zawodzie) kształcenia zawodowego. Kwalifikacyjne kursy zawodowe jako forma edukacji pozaformalnej. Kwalifikacyjne kursy zawodowego i/a przydatność zawodowa. Metody oceny wyników kształcenia zawodowego. Priorytety współczesnej edukacji zawodowej. Standardy Kompetencji Zawodowych. Dokształcanie, doskonalenie zawodowe. Przekwalifikowanie. Samokształcenie. Zadania edukacji ustawicznej osób dorosłych. Rozwiązania organizacyjno – programowe edukacji dorosłych. Problemy współczesnego rynku pracy. Oczekiwania pracodawców. Pedagogika pracy wobec problemu zatrudnialności i bezrobocia młodzieży i osób dorosłych. |
Literatura: |
Baraniak B.:Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji,pracy i badań.Warszwa 2010 Furmanek W.:Zarys humanistycznej teorii pracy.Warszawa 2006 Kwiatkowski S.M.,Bogaj A.,Baraniak B.: Pedagogika pracy.Warszawa 2007 Nowacki T.:Metodologia pedagogiki pracy.Warszawa 1978 Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy.Warszwa 2004 Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. Warszawa 2015 Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogik pracy. Bydgoszcz 2005 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej ukierunkowanej na wychowanie przez pracę i kształcenie zawodowe osób dorosłych. - Ma uszczegółowiona wiedzę na temat roli nauczyciela wychowawcy w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w procesie pracy. - Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej adresowanej do osób dorosłych, w tym w zakresie bhp. - Zna specyfikę funkcjonowania uczniów (osób dorosłych) w procesie wychowania przez pracę do pracy. Umiejętności - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, w których podmiotem są osoby dorosłe uczestniczące w procesie pracy. - Analizuje ich powiązanie z różnymi obszarami działalności pedagogicznej realizowanej przez osoby dorosłe w miejscu pracy. - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki i pedagogiki pracy w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej, stanowiącej element życia zawodowego osób dorosłych. Kompetencje społeczne - Docenia znaczenie wiedzy etycznej w pracy andragoga. - Wykazuje zainteresowanie zagadnieniami etycznymi. - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w zakresie edukacji dorosłych. - Rozumie społeczne znaczenie procesu wychowania przez pracę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki w działach osobowych zakładów pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Szlosek | |
Prowadzący grup: | Franciszek Szlosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Jeruszka | |
Prowadzący grup: | Franciszek Szlosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - egzamin pisemny (esej erudycyjno-problemowy), - prace kontrolne (zadania problemowe, eseje erudycyjno-problemowe) - ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusjach, zaangażowanie podczas wykładu) |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Ogólny i szczegółowy przedmiot badań i zainteresowań pedagogiki pracy 2. Działy pedagogiki pracy i ich ewolucja 3. Obszary badań dotyczące aspektów pedagogicznych relacji człowiek – wychowanie – praca 4. Osobliwości interpretacyjne pracy ludzkiej 5. Zawód jako ważna kategoria pojęciowa pedagogiki pracy 6. Różne podejścia interpretacyjne do kwalifikacji i kompetencji zawodowych 7. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe jako główne procesy pedagogiki pracy 8. Zarządzanie zasobami ludzkimi jako przedmiot zainteresowań pedagogiki pracy 9. Specyfika badań relacji człowiek – praca 10. System kształcenia zawodowego w Polsce przed 1999 rokiem 11. Reforma systemu edukacji zawodowej w latach 1999 – 2002 12. Kształcenie zawodowe w Polsce po 2012 roku 13. Aktualna reforma systemu przygotowania kadr dla gospodarki |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Baraniak B.:Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji,pracy i badań.Warszawa 2010 2. Furmanek W.:Zarys humanistycznej teorii pracy. Warszawa 2006 3. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B.: Pedagogika pracy. Warszawa 2007 4. Nowacki T.:Metodologia pedagogiki pracy. Warszawa 1978 5. Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy. Warszawa 2004 6. Szlosek F.: Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych. Warszawa 2015 7. Wiatrowski Z.: Podstawy pedagogik pracy. Bydgoszcz 2005 UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 2. Karney J. E., Psychopedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład konwersatoryjny - dyskusja związana z wykładem - burza mózgów - analiza tekstów źródłowych - praca z tekstem - objaśnienie NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, konsultacje 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 25 godz. Przygotowanie referatu, eseju: 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.