Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-TOW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, pomoc, wsparcie. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna. Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną. Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej a planowanie wychowawcze. Nowe podejścia do opieki i kierunkami rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie. Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Zna podstawowe pojęcia, założenia i terminologię pracy opiekuńczo-wychowawczej (opieka, pomoc, profilaktyka, kompensacja, reedukacja, rehabilitacja, rewalidacja, metodyka, potrzeba, sieroctwo, adopcja, diagnoza, ratownictwo, socjalizacja).

- Ma wiedzę na temat instytucjonalnych oraz rodzinnych środowisk opiekuńczych i wychowawczych, definiuje oraz charakteryzuje rodzinne i zakładowe formy opieki zastępczej nad dzieckiem.

- Zna i rozumie miejsce teorii pracy opiekuńczo-wychowawczej w planach wychowawczych na poszczególnych etapach edukacyjnych.

Umiejętności

- Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem pozbawionym opieki w celu analizy złożonych problemów pedagogiczno-formalnoprawnych.

Kompetencje społeczne

- Szanuje reguły, wartości, cele będące podstawą opiekuńczo -wychowawczego aspektu systemu opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej. Docenia znaczenie podejścia holistycznego dla sukcesu w pracy z dzieckiem zaniedbanym pozbawionym opieki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Anna Perkowska-Klejman
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a31817110ed4e4fd5b65c1879d01fa333%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9bf61ca-d794-427f-8159-2669a8e8dee5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Egzamin pisemny

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, pomoc, wsparcie. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna. Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną. Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej a planowanie wychowawcze. Nowe podejścia do opieki i kierunkami rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie. Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego.

Literatura:

Pilch T. (red.), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy)

hasła:

Wychowanie -jako właściwość,

Wychowanie - ideologia, ideały, indywidualizacja

Opieka domowa

Opieka nad dzieckiem

Opieka pedagogiczna

"Opieka - wychowanie - terapia"

Opiekun spolegliwy

Opieka paliatywna

Pomykało W. (red.) Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła)

Brzezińska A. I., Czub M, (2012), Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim, POLITYKA SPOŁECZNA

Czub M., Brzezińska A., Czub T., Appelt K., (2012), Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem jako wyzwanie dla polityki społecznej i oświatowej, POLITYKA SPOŁECZNA

Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie

Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka

Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej

Uwagi:

link do zespołu Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej, stacjonarne

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a31817110ed4e4fd5b65c1879d01fa333%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9bf61ca-d794-427f-8159-2669a8e8dee5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

WYKŁAD - 30 h

Samodzielna praca studenta, czytanie literatury oraz przygotowanie do egzaminu - 30 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Anna Perkowska-Klejman
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a95cd1194d3eb490d8f5e3abc1be6af13%40thread.tacv2/conversations?groupId=e5abdc92-e0ee-4be7-9a95-13d372011611&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Egzamin pisemny

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, pomoc, wsparcie. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna. Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną. Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej a planowanie wychowawcze. Nowe podejścia do opieki i kierunkami rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie. Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego.

Literatura:

Pilch T. (red.), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy)

hasła:

Wychowanie -jako właściwość,

Wychowanie - ideologia, ideały, indywidualizacja

Opieka domowa

Opieka nad dzieckiem

Opieka pedagogiczna

"Opieka - wychowanie - terapia"

Opiekun spolegliwy

Opieka paliatywna

Pomykało W. (red.) Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła)

Brzezińska A. I., Czub M., (2012), Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim, POLITYKA SPOŁECZNA

Czub M., Brzezińska A., Czub T., Appelt K., (2012), Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem jako wyzwanie dla polityki społecznej i oświatowej, POLITYKA SPOŁECZNA

Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie

Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka

Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej

Uwagi:

link do zespołu Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej, niestacjonarne

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a95cd1194d3eb490d8f5e3abc1be6af13%40thread.tacv2/conversations?groupId=e5abdc92-e0ee-4be7-9a95-13d372011611&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

WYKŁAD - 15 h

Samodzielna praca studenta, czytanie literatury oraz przygotowanie do egzaminu - 30 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Anna Perkowska-Klejman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji

- egzamin pisemny lub ustny - do wyboru (pytania problemowe)

Pełny opis:

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie.

Wybrane psychologiczne i pedagogiczne koncepcje wychowania.

Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie,

Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna,

Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną (system opieki i wychowania),

Rodzina - jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze,

Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej a planowanie wychowawcze,

Nowe podejścia do opieki i kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie,

Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Pilch T. (red.), (2003-2009), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy)

hasła: Wychowanie -jako właściwość, Wychowanie - ideologia, ideały, indywidualizacja, Opieka domowa, Opieka nad dzieckiem, Opieka pedagogiczna

"Opieka - wychowanie - terapia", Opiekun spolegliwy, Opieka paliatywna

Pomykało W. (red.) (1993), Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Brzezińska A. I., Czub M, (2012), Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim, POLITYKA SPOŁECZNA

Czub M., Brzezińska A., Czub T., Appelt K., (2012), Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem jako wyzwanie dla polityki społecznej i oświatowej, POLITYKA SPOŁECZNA

Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie

Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka

Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej

wybrane materiały ze stron internetowych:

http://www.pcpr.info/

https://www.gov.pl/web/rodzina

https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl

Uwagi:

metoda - wykład

nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 30 h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 30 h.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Anna Perkowska-Klejman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej w perspektywie krytycznej. Wybrane teorie dotyczące procesów opieki i wychowywania i wybrane koncepcje wychowawcze. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina.¬ Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz wybrane lokalne systemy wsparcia dziecka i rodziny. Wybrane problemy opiekuńczo-wychowawcze.

Pełny opis:

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie.

Wybrane psychologiczne i pedagogiczne koncepcje wychowania.

Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie,

Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna,

Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną (system opieki i wychowania),

Rodzina - jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze,

Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej a planowanie wychowawcze,

Nowe podejścia do opieki i kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie,

Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Pilch T. (red.), (2003-2009), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy)

hasła: Wychowanie -jako właściwość, Wychowanie - ideologia, ideały, indywidualizacja, Opieka domowa, Opieka nad dzieckiem, Opieka pedagogiczna

"Opieka - wychowanie - terapia", Opiekun spolegliwy, Opieka paliatywna

Pomykało W. (red.) (1993), Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła)

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Brzezińska A. I., Czub M, (2012), Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim, POLITYKA SPOŁECZNA

Czub M., Brzezińska A., Czub T., Appelt K., (2012), Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem jako wyzwanie dla polityki społecznej i oświatowej, POLITYKA SPOŁECZNA

Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie

Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka

Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej

wybrane materiały ze stron internetowych:

http://www.pcpr.info/

https://www.gov.pl/web/rodzina

https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl

Uwagi:

metoda - wykład

nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 15h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 40 h.

sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji

- egzamin pisemny lub ustny - do wyboru (pytania problemowe)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Anna Perkowska-Klejman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej w perspektywie krytycznej. Wybrane teorie dotyczące procesów opieki i wychowywania i wybrane koncepcje wychowawcze. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina.¬ Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz wybrane lokalne systemy wsparcia dziecka i rodziny. Wybrane problemy opiekuńczo-wychowawcze.

Pełny opis:

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie;

Wybrane psychologiczne i pedagogiczne koncepcje wychowania;

Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie;

Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna;

Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną (system opieki i wychowania);

Rodzina - jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze;

Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole;

Nowe podejścia do opieki i kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie;

Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Pilch T. (red.), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy)

hasła:

Wychowanie -jako właściwość,

Wychowanie - ideologia, ideały, indywidualizacja

Opieka domowa

Opieka nad dzieckiem

Opieka pedagogiczna

"Opieka - wychowanie - terapia"

Opiekun spolegliwy

Opieka paliatywna

2. Pomykało W. (red.) Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła)

3. Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej

4. Luczynski A. Guminska-Sagan I. (red.) (2016) Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań

5. Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie

6. Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka

ŹRÓDŁA UZUPEŁNIAJĄCE

1. wybrane materiały ze stron internetowych:

http://www.pcpr.info/

https://www.gov.pl/web/rodzina

https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl

2. Zięba-Kołodziej B., Sylwia Badora S., (2015), Pedagogika opiekuńcza Perspektywy myślenia o rodzinie,

3. Biedroń M. (red), (2001), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej,

4. Gajewska G. G. (2019), Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców, Studia z Teorii Wychowania, 1 (26), 103-125

5. Muszyńska E. (2012), Miejsce opieki we współczesnej pedagogice,

Rocznik Lubuski, 38, 2, 91-104

6. Kapuścińska M. (2021), M. Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. IX

7. Przygoda A. (2021), Opieka i wychowanie – współzależności i rozróżnienia znaczeniowe (w:) S. Kowalski, K. Potaczała-Perz, A. Przygoda (red.) ,Uczenie się w trakcie życia - aspekty, postulaty, uzasadnienia

Uwagi:

metoda - wykład

nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 30 h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 30 h.

pomiar osiągnięcia efektów kształcenia - egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Anna Perkowska-Klejman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej w perspektywie krytycznej. Wybrane teorie dotyczące procesów opieki i wychowywania i wybrane koncepcje wychowawcze. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina.¬ Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz wybrane lokalne systemy wsparcia dziecka i rodziny. Wybrane problemy opiekuńczo-wychowawcze.

Pełny opis:

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie;

Wybrane psychologiczne i pedagogiczne koncepcje wychowania;

Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie;

Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna;

Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną (system opieki i wychowania);

Rodzina - jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze;

Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole;

Nowe podejścia do opieki i kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie;

Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Pilch T. (red.), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy)

hasła:

Wychowanie -jako właściwość,

Wychowanie - ideologia, ideały, indywidualizacja

Opieka domowa

Opieka nad dzieckiem

Opieka pedagogiczna

"Opieka - wychowanie - terapia"

Opiekun spolegliwy

Opieka paliatywna

2. Pomykało W. (red.) Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła)

3. Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej

4. Luczynski A. Guminska-Sagan I. (red.) (2016) Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań

5. Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie

6. Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka

ŹRÓDŁA UZUPEŁNIAJĄCE

1. wybrane materiały ze stron internetowych:

http://www.pcpr.info/

https://www.gov.pl/web/rodzina

https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl

2. Zięba-Kołodziej B., Sylwia Badora S., (2015), Pedagogika opiekuńcza Perspektywy myślenia o rodzinie,

3. Biedroń M. (red), (2001), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej,

4. Gajewska G. G. (2019), Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców, Studia z Teorii Wychowania, 1 (26), 103-125

5. Muszyńska E. (2012), Miejsce opieki we współczesnej pedagogice,

Rocznik Lubuski, 38, 2, 91-104

6. Kapuścińska M. (2021), M. Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. IX

7. Przygoda A. (2021), Opieka i wychowanie – współzależności i rozróżnienia znaczeniowe (w:) S. Kowalski, K. Potaczała-Perz, A. Przygoda (red.) ,Uczenie się w trakcie życia - aspekty, postulaty, uzasadnienia

Uwagi:

metoda - wykład

nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 30 h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 30 h.

sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji

- egzamin pisemny lub ustny - do wyboru (pytania problemowe)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)