Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening kreatywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-TKR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening kreatywności
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Twórcza samoświadomość - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych osób. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego. Ekspresja twórcza - poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu. Pokonywanie barier poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, psychospołecznych. Stymulowanie operacji myślenia twórczego: dokonywania skojarzeń, abstrahowania, transformowania, metaforyzowania, myślenia dedukcyjnego, myślenia indukcyjnego. Rozwijanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości i oryginalności myślenia. Rozwijanie wyobraźni twórczej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów.

- Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej w zakresie określonym specjalnością studiów.

- Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.

Umiejętności

- Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole pełniąc różne role.

- Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową

- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.

Kompetencje społeczne

- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.

- Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wiśniewska
Prowadzący grup: Ewa Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- realizacja ZADAŃ w ramach pracy zdalnej w Teams Microsoft

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:

Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie TEAMS - zespół: "Trening kreatywności I PKR"

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaa94b2a37917479ca770b155ee06d8f8%40thread.tacv2/conversations?groupId=577a918c-9336-4916-9994-6597006e1997&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI:

1. Poczta e-mail

2. Platforma TEAMS

3. Zoom

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wprowadzenie. Kwestie organizacyjne.

Budowanie kreatogennego klimatu grupowego.

Różne punkty widzenia. Umiejętność patrzenia z wielu perspektyw, wchodzenia w różne role.

Twórcza samoświadomość - niekonwencjonalne sposoby wglądu w siebie i poznawanie innych.

Myślenie dywergencyjne: płynność, giętkość, oryginalność i elaboracja.

Innowacyjność i wynalazczość: skąd biorą się pomysły?

Ciekawość i myślenie pytajne.

Operacje umysłowe: dokonywanie skojarzeń, abstrahowania, transformowania, metaforyzowania, myślenia dedukcyjnego, myślenia przez analogie.

Rozwijanie ekspresji twórczej poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu.

Pokonywanie barier poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, psychospołecznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Literatura uzupełniająca:

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno.

Cieślak, A. (2016). Książka do zrobienia. Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry.

Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN.

Kujawski, J. (2002). Stymulowanie twórczego myślenia poprzez wykorzystanie technik plastycznych, dramaturgicznych, literackich - ćwiczenia. W: W. Dobrołowicz, M. Karwowski (red.) W stronę kreatywności. Warszawa: Wyd. APS.

Uwagi:

Praca zdalna przy wykorzystaniu Teams Microsoft, Zoom oraz poczty elektronicznej.

Materiały, zadania i projekty umieszczane w zespole "Trening kreatywności I PKR" utworzonym w Teams. Kod grupy został wysłany do wszystkich studentów via email.

Szczegółowy opis zajęć w zakładce "Informacje dla wszystkich grup".

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- dyskusja dydaktyczna

- dialog

- prezentacja multimedialna

UMIEJĘTNOŚCI:

- techniki rozwijania kreatywności

- wizualizacja

- metoda problemowa

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- symulacja

- dialog

Liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Prowadzący grup: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. praca pisemna scenariusz fabularyzowany przygotowany w grupach

2. wykonanie i przesłanie zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi za pośrednictwem MS TEeams - prace cząstkowe

3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu w systemie zajęć online

studenci przesyłają prace mailem, instrukcje do poszczególnych zadań umieszczone są w Ogłoszeniach w aplikacji MS Teams oraz prezentacjach multimedialnych wykorzystywanych podczas zajęć.

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:

1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Trening kreatywności - warsztat (PE-3S-TKR)

Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaa3cc0b224b1452e93ece1cfb2f40ea4%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0448ca36-9ec5-4768-8008-d23b2b4c5602&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI:

1. Poczta e-mail

2. Platforma MS TEAMS

Pełny opis:

Ramowy plan zajęć:

zajęcia 1. (23.02.2021)

Wprowadzenie do treningu twórczości. Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego [zasada aktualności, różnorodności, irracjonalnej racjonalności, odroczonego wartościowania, ludyczności, kompetentnej niekompetencji].

zajęcia 2. (02.03.2021)

Charakterystyka twórczej jednostki.

zajęcia 3. (09.03.2021)

Budowanie kreatogennego klimatu grupowego: uczenie się poprzez zabawę, współpraca, zaufanie, efektywna komunikacja, emocje filokreatywne.

zajęcia 4. (16.03.2021)

Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych. Rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni twórczej (różne punkty widzenia, myślenie pytajne)

zajęcia 5. (23.03.2021)

Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: dokonywania skojarzeń. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji.

zajęcia 6. (30.03.2021)

Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: abstrahowanie. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości,oryginalności, elaboracji.

zajęcia 7. (13.04.2021)

Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: metaforyzowanie. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji.

zajęcia 8. (20.04.2021)

Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: myślenie indukcyjne (analogie). Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji.

zajęcia 9. (27.04.2021)

Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: transformacje. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości,oryginalności, elaboracji.

zajęcia 10. (04.05.2021)

Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: myślenie dedukcyjne. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji.

zajęcia 11. (11.05.2021)

Rozwijanie ciekawości poznawczej, otwartości na doświadczenie, wrażliwości na problemy, zdolności zadawania pytań i

poszukiwania sprzeczności. Pokonywanie barier. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji.

zajęcia 12. (18.05.2021)

Rozwijanie ekspresji twórczej poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu.

zajęcia 13. (25.05.2021)

Escape room - wykorzystanie treningu kreatywności do tworzenia pokoi zagadek.

zajęcia 14. (01.06.2021)

Twórcze rozwiązywanie problemów - wybrane metody.

zajęcia 15. (08.06.2021)

Prezentacja prac studentów - podsumowanie zajęć

Literatura:

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Literatura uzupełniająca

Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN.

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- rozmowa kierowana

- dialog

UMIEJĘTNOŚCI:

- działania praktyczne

- metody twórczego rozwiązywania problemów

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- projekty grupowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 30h

Przygotowanie do zajęć: 10h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej- 10h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50h

Liczba punktów ECTS – 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Prowadzący grup: Ewa Weremczuk-Marczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

1. praca pisemna scenariusz treningu przygotowany w zespołach

2. wykonanie i przesłanie zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi - prace cząstkowe/ prace domowe

3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ:

Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Trening kreatywności (PE-3S-TKR)

Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aTbRffQF8fOJ6ZxR6mJIvHUn_q9nbGfXdGVZ9DM6g4oc1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=66ae8ef1-6866-44ac-b21d-93da917cc574&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI:

1. Poczta e-mail

2. Platforma MS TEAMS

Literatura:

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Literatura uzupełniająca:

Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN.

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)