Trening kreatywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-TKR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening kreatywności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Twórcza samoświadomość - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych osób. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego. Ekspresja twórcza - poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu. Pokonywanie barier poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, psychospołecznych. Stymulowanie operacji myślenia twórczego: dokonywania skojarzeń, abstrahowania, transformowania, metaforyzowania, myślenia dedukcyjnego, myślenia indukcyjnego. Rozwijanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości i oryginalności myślenia. Rozwijanie wyobraźni twórczej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów. - Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej w zakresie określonym specjalnością studiów. - Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. Umiejętności - Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole pełniąc różne role. - Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową - Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. Kompetencje społeczne - Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. - Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - realizacja ZADAŃ w ramach pracy zdalnej w Teams Microsoft MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie TEAMS - zespół: "Trening kreatywności I PKR" Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aaa94b2a37917479ca770b155ee06d8f8%40thread.tacv2/conversations?groupId=577a918c-9336-4916-9994-6597006e1997&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma TEAMS 3. Zoom |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wprowadzenie. Kwestie organizacyjne. Budowanie kreatogennego klimatu grupowego. Różne punkty widzenia. Umiejętność patrzenia z wielu perspektyw, wchodzenia w różne role. Twórcza samoświadomość - niekonwencjonalne sposoby wglądu w siebie i poznawanie innych. Myślenie dywergencyjne: płynność, giętkość, oryginalność i elaboracja. Innowacyjność i wynalazczość: skąd biorą się pomysły? Ciekawość i myślenie pytajne. Operacje umysłowe: dokonywanie skojarzeń, abstrahowania, transformowania, metaforyzowania, myślenia dedukcyjnego, myślenia przez analogie. Rozwijanie ekspresji twórczej poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu. Pokonywanie barier poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, psychospołecznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Literatura uzupełniająca: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno. Cieślak, A. (2016). Książka do zrobienia. Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry. Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Kujawski, J. (2002). Stymulowanie twórczego myślenia poprzez wykorzystanie technik plastycznych, dramaturgicznych, literackich - ćwiczenia. W: W. Dobrołowicz, M. Karwowski (red.) W stronę kreatywności. Warszawa: Wyd. APS. |
|
Uwagi: |
Praca zdalna przy wykorzystaniu Teams Microsoft, Zoom oraz poczty elektronicznej. Materiały, zadania i projekty umieszczane w zespole "Trening kreatywności I PKR" utworzonym w Teams. Kod grupy został wysłany do wszystkich studentów via email. Szczegółowy opis zajęć w zakładce "Informacje dla wszystkich grup". METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - dyskusja dydaktyczna - dialog - prezentacja multimedialna UMIEJĘTNOŚCI: - techniki rozwijania kreatywności - wizualizacja - metoda problemowa KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - symulacja - dialog Liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. praca pisemna scenariusz fabularyzowany przygotowany w grupach 2. wykonanie i przesłanie zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi za pośrednictwem MS TEeams - prace cząstkowe 3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu w systemie zajęć online studenci przesyłają prace mailem, instrukcje do poszczególnych zadań umieszczone są w Ogłoszeniach w aplikacji MS Teams oraz prezentacjach multimedialnych wykorzystywanych podczas zajęć. MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: 1. Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Trening kreatywności - warsztat (PE-3S-TKR) Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaa3cc0b224b1452e93ece1cfb2f40ea4%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0448ca36-9ec5-4768-8008-d23b2b4c5602&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma MS TEAMS |
|
Pełny opis: |
Ramowy plan zajęć: zajęcia 1. (23.02.2021) Wprowadzenie do treningu twórczości. Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego [zasada aktualności, różnorodności, irracjonalnej racjonalności, odroczonego wartościowania, ludyczności, kompetentnej niekompetencji]. zajęcia 2. (02.03.2021) Charakterystyka twórczej jednostki. zajęcia 3. (09.03.2021) Budowanie kreatogennego klimatu grupowego: uczenie się poprzez zabawę, współpraca, zaufanie, efektywna komunikacja, emocje filokreatywne. zajęcia 4. (16.03.2021) Rozwijanie twórczej samoświadomości - niekonwencjonalne sposoby na poznawanie siebie i innych. Rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni twórczej (różne punkty widzenia, myślenie pytajne) zajęcia 5. (23.03.2021) Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: dokonywania skojarzeń. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 6. (30.03.2021) Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: abstrahowanie. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości,oryginalności, elaboracji. zajęcia 7. (13.04.2021) Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: metaforyzowanie. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 8. (20.04.2021) Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: myślenie indukcyjne (analogie). Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 9. (27.04.2021) Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: transformacje. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości,oryginalności, elaboracji. zajęcia 10. (04.05.2021) Stymulowanie wybranych operacji umysłowych: myślenie dedukcyjne. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 11. (11.05.2021) Rozwijanie ciekawości poznawczej, otwartości na doświadczenie, wrażliwości na problemy, zdolności zadawania pytań i poszukiwania sprzeczności. Pokonywanie barier. Pobudzanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności, elaboracji. zajęcia 12. (18.05.2021) Rozwijanie ekspresji twórczej poprzez plastyczne, muzyczne, teatralne i literackie środki wyrazu. zajęcia 13. (25.05.2021) Escape room - wykorzystanie treningu kreatywności do tworzenia pokoi zagadek. zajęcia 14. (01.06.2021) Twórcze rozwiązywanie problemów - wybrane metody. zajęcia 15. (08.06.2021) Prezentacja prac studentów - podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Literatura uzupełniająca Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - rozmowa kierowana - dialog UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne - metody twórczego rozwiązywania problemów KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - projekty grupowe NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30h Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie pracy zaliczeniowej- 10h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50h Liczba punktów ECTS – 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Weremczuk-Marczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. praca pisemna scenariusz treningu przygotowany w zespołach 2. wykonanie i przesłanie zadań związanych z poszczególnymi zdolnościami twórczymi - prace cząstkowe/ prace domowe 3. obserwacja aktywności studenta / studentki podczas treningu MATERIAŁY DO ZAJĘĆ: Wszystkie materiały do zajęć dostępne dla studentów na platformie MS TEAMS - zespół: Trening kreatywności (PE-3S-TKR) Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aTbRffQF8fOJ6ZxR6mJIvHUn_q9nbGfXdGVZ9DM6g4oc1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=66ae8ef1-6866-44ac-b21d-93da917cc574&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOMUNIKACJA ZE STUDENTAMI: 1. Poczta e-mail 2. Platforma MS TEAMS |
|
Literatura: |
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Szmidt, K. J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Szmidt, K. J. (2008). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Literatura uzupełniająca: Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (1994). TroP – Twórcze rozwiązywanie problemów. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Proctor, T. (2002). Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: GWP. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.