Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Samokształcenie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-SAM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Samokształcenie
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) niestacjonarne I st.
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wprowadzenie do problematyki samokształcenia: terminologia, elementy składowe procesu. Uwarunkowania efektywnego procesu samokształcenia. Motywacja a proces uczenia się. Pamięć wprocesie uczenia się. Tradycyjne techniki uczenia się. Techniki mnemoniczne uczenia się. Planowanie uczenia się. System reprezentacyjny WAK a organizacja uczenia się. Teoria wielorakiej inteligencji H.Gardnera a proces uczenia się. Style uczenia się. Techniki mnemoniczne uczenia się. Półkule mózgowe a proces uczenia się. Tradycyjne notowanie. Mapa myśli a notatka blokowa. Zasady przygotowywania prezentacji multimedialnej. Wystąpienia publiczne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia (głównie w zakresie samokształcenia i pracy nad własnym rozwojem) i ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych i psychologicznych podstaw oraz zna podstawowe teorie dotyczące tych procesów.

Ma uszczegółowioną wiedzę o metodyce wykonywania typowych, samodzielnie podejmowanych zadań edukacyjnych, normach, procedurach stosowanych w ramach samokształcenia.

Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o osobach dorosłych, jako organizatorach i uczestnikach działalności edukacyjnej, jaką jest samokształcenie.

Ma poszerzoną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju.

Umiejętności

Uwzględnia zróżnicowane możliwości i potrzeby edukacyjne osób dorosłych oraz odnosi je do projektowania indywidualnego planu rozwoju.

Kompetencje społeczne

Wyraża otwartą i krytyczną postawę względem posiadanej wiedzy i umiejętności.

Wykazuje refleksję i dążność do rozwoju osobistego.

Podejmuje działania ukierunkowane na własny rozwój.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Solak
Prowadzący grup: Adam Solak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć na platformie MS Teams,

- ocena prac wykonywanych w trakcie i po zajęciach,

- ocena pracy zaliczeniowej

Pełny opis:

Ćwiczenia:

1. Istota procesu samokształcenia. Uwarunkowania efektywnego procesu samokształcenia.

2. Planowanie i organizacja procesu uczenia się. Gospodarowanie czasem.

3. Typy inteligencji. Teoria wielorakiej inteligencji H. Gardnera a proces uczenia się.

4. Style uczenia się. Test diagnozujący preferowany styl uczenia się. (2h)

5. Techniki mnemoniczne uczenia się.

6. Półkule mózgowe. Test na dominację półkuli mózgu.

7. Jak sporządzać notatki.

8. Zasady konstruowania mapy myśli.

9. Higiena pracy umysłowej.

10. Środki multimedialne w procesie uczenia się. Zasady przygotowywania prezentacji multimedialnej.

11. Wystąpienia publiczne.

12. Monitorowanie swojej nauki. Monitorowanie swojej motywacji.

13. Jak uczyć się do egzaminów i jak je zdawać.

14. Jak radzić sobie z niepowodzeniem.

15.Myślenie dywergencyjne. Podsumowanie pracy.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA

Anderson J. R. (1998) Uczenie się i pamięć Integracja zagadnień. WSiP.

Buzan T. (2014). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Wydawnictwo Aha!

J.Detz. (2007). Sztuka przemawiania; przekł.: J. Bartosik. Gdańsk.

Dudley G.A. (1994). Jak podwoić skuteczność uczenia się. Warszawa: Medium.

Fisher R. (1999). Uczymy jak się uczyć. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,

Howard G. (2002). Inteligencje wielorakie : teoria w praktyce. Przeł. Andrzej Jankowski. Poznań : "Media Rodzina".

Karaś S. (1994). Sztuka samokształcenia. Warszawa: Wyższa Szkoła

Locke E.A. (2004). Jak uczyć się efektywnie. Metody i motywacja. Wydawca "RK"

Taraszkiewicz-Kotońska M.(2003), Jak uczyć lepiej? czyli Refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwa CODN.

UZUPEŁNIAJĄCA

Dryden G., Vos J. (2000). Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo „Moderski i S-ka”, Poznań.

Esposito J.E. ( 2010). Jak przełamać lęk przed wystąpieniami publicznymi, Gliwice.

Jagodzińska M. (2008), Systemy nabywania pamięci długotrwałej. Psychologia pamięci. Sensus


Lewandowska-Tarasiuk E. (2006). Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą. Warszawa.

Maruszewski T. (2014), Pamięć. Psychologia poznania. GWP

Vester F. (2006), Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?, Bydgoszcz .

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia

- praca w zespołach

- analiza przypadków,

- metody aktywizujące

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe ( ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia prowadzone na platformie MS TEAMS.

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a275c146a96d04fd4b740b5159773066e%40thread.tacv2/conversations?groupId=99b9f225-146c-4ed0-9dcd-e5a624d9406a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Wiśniewska
Prowadzący grup: Jolanta Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- ocena prac wykonywanych w trakcie i po zajęciach,

- ocena z testu sprawdzającego wiedzę z przedmiotu

Pełny opis:

Ćwiczenia:

1. Istota procesu samokształcenia. Uwarunkowania efektywnego procesu samokształcenia.

2. Motywacja do uczenia się i sposoby jej podtrzymywania. Zainteresowanie jako istotna determinanta uczenia się.

3. Typy inteligencji. Teoria wielorakiej inteligencji H. Gardnera a proces uczenia się.

4. Style uczenia się. Test diagnozujący preferowany styl uczenia się. (2 zajęcia)

5. Półkule mózgowe a uczenie się. Mity edukacyjne.

6. Uwaga i pamięć a efektywność uczenia się. (2 zajęcia)

7. Myślenie dywergencyjne.

8. Tradycyjne techniki uczenia się (Metoda T. Buzana, Metoda SQRRR, metoda zapamiętywania mechanicznego).

9. Techniki mnemoniczne uczenia się (zakładkowa metoda zapamiętywania, łańcuchowa metoda skojarzeń, akronimy- wierszyki mnemoniczne, system loci – rzymski pokój).

10. Nowoczesne techniki notowania: mapa myśli a notatka blokowa.

11. Higiena pracy umysłowej.

12. Wystąpienia publiczne.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA

Anderson J. R., Uczenie się i pamięć Integracja zagadnień, WSiP, Warszawa 1998.

Brześkiwicz Z., Superpamięć: jak uczyć się trzy razy szybciej, „ Comes", Warszawa 1996.

Buzan Tony, Pamięć na zawołanie metody i techniki pamięciowe, „ Ravi", Łódź 2005.

Czerniawska E., Ledzińska M., Jak się uczyć?, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2007

Detz J., Sztuka przemawiania, przekł.: J. Bartosik, Gdańsk 2007.

Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

Gardner H., Inteligencje wielorakie: teoria w praktyce. Przeł. A. Jankowski. „Media Rodzina”, Poznań 2002.

Karaś S., Sztuka samokształcenia, Wyższa Szkoła, Warszawa 1994.

Locke E.A., Jak uczyć się efektywnie. Metody i motywacja, Wydawca "RK", Poznań 2004.

Plewka Cz., Taraszkiewicz M., Uczymy się uczyć, OR TWP, Szczecin 2010.

Rudniański J., Jak się uczyć ?, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.

J. Reykowski, Z zagadnień psychologii motywacji, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

Taraszkiewicz-Kotońska M.(2003), Jak uczyć lepiej? czyli Refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwa CODN.

UZUPEŁNIAJĄCA

Chodkowski Z., Motywacja a proces uczenia się, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. VII (2019). (Internet)

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo „Moderski i S-ka”, Poznań 2000.

Dudley G.A., Jak podwoić skuteczność uczenia się, Medium, Warszawa 1994.

Esposito J.E., Jak przełamać lęk przed wystąpieniami publicznymi, Gliwice 2010.

Jagodzińska M., Systemy nabywania pamięci długotrwałej. Psychologia pamięci. Sensus
, 2008.

Knowles M., Holton III E.F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych, PWN, Warszawa 2009.

Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą. Warszawa 2006.

Maruszewski T., Pamięć. Psychologia poznania. GWP, Gdańsk 2014.

Porzucek-Miśkiewicz M., Wawrzyniak S., O funkcjach motywacji w dydaktyce akademickiej, Pedagogika Szkoły Wyższej, 2/2018 (24).

Vester F., Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?, Bydgoszcz 2006.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia

- praca w zespołach

- analiza przypadków,

- metody aktywizujące

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe ( ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Wiśniewska
Prowadzący grup: Jolanta Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- ocena prac wykonywanych w trakcie i po zajęciach,

- ocena z testu sprawdzającego wiedzę z przedmiotu

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Istota procesu samokształcenia. Uwarunkowania efektywnego procesu samokształcenia.

2. Motywacja do uczenia się i sposoby jej podtrzymywania. Zainteresowanie jako istotna determinanta uczenia się.

3. Typy inteligencji. Teoria wielorakiej inteligencji H. Gardnera a proces uczenia się.

4. Style uczenia się. Test diagnozujący preferowany styl uczenia się. (2 zajęcia)

5. Półkule mózgowe a uczenie się. Mity edukacyjne.

6. Uwaga i pamięć a efektywność uczenia się.

7. Myślenie dywergencyjne.

8. Tradycyjne techniki uczenia się (Metoda T. Buzana, Metoda SQRRR, metoda zapamiętywania mechanicznego).

9. Techniki mnemoniczne uczenia się (zakładkowa metoda zapamiętywania, łańcuchowa metoda skojarzeń, akronimy- wierszyki mnemoniczne, system loci – rzymski pokój).

10. Nowoczesne techniki notowania: mapa myśli a notatka blokowa.

11. Prezentacja planu samokształceniowego.

12. Prezentacja wybranej problematyki z zakresu samokształcenia. (3 zajęcia)

Literatura:

OBOWIĄZKOWA

Anderson J. R., Uczenie się i pamięć Integracja zagadnień, WSiP, Warszawa 1998.

Brześkiwicz Z., Superpamięć: jak uczyć się trzy razy szybciej, „ Comes", Warszawa 1996.

Buzan Tony, Pamięć na zawołanie metody i techniki pamięciowe, „ Ravi", Łódź 2005.

Czerniawska E., Ledzińska M., Jak się uczyć?, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2007

Detz J., Sztuka przemawiania, przekł.: J. Bartosik, Gdańsk 2007.

Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

Gardner H., Inteligencje wielorakie: teoria w praktyce. Przeł. A. Jankowski. „Media Rodzina”, Poznań 2002.

Karaś S., Sztuka samokształcenia, Wyższa Szkoła, Warszawa 1994.

Locke E.A., Jak uczyć się efektywnie. Metody i motywacja, Wydawca "RK", Poznań 2004.

Plewka Cz., Taraszkiewicz M., Uczymy się uczyć, OR TWP, Szczecin 2010.

Rudniański J., Jak się uczyć ?, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.

Reykowski J., Z zagadnień psychologii motywacji, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

Taraszkiewicz-Kotońska M., Jak uczyć lepiej? czyli Refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwa CODN, 2003.

Szmidt K.J.,Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Wydawnictwo Sensus, Gliwice 2013.

UZUPEŁNIAJĄCA

Chodkowski Z., Motywacja a proces uczenia się, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. VII (2019). (Internet)

Chruszczewski M.H , Zdolności w akcji. Pozaintelektualne uwarunkowania efektywności operacji wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo „Moderski i S-ka”, Poznań 2000.

Dudley G.A., Jak podwoić skuteczność uczenia się, Medium, Warszawa 1994.

Esposito J.E., Jak przełamać lęk przed wystąpieniami publicznymi, Gliwice 2010.

Jagodzińska M., Systemy nabywania pamięci długotrwałej. Psychologia pamięci. Sensus
, 2008.

Frąckowiak A., Gromadzka M., Półturzycki J., Samokształcenie w edukacji całożyciowej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2019.

Knowles M., Holton III E.F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych, PWN, Warszawa 2009.

Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą. Warszawa 2006.

Maruszewski T., Pamięć. Psychologia poznania. GWP, Gdańsk 2014.

Porzucek-Miśkiewicz M., Wawrzyniak S., O funkcjach motywacji w dydaktyce akademickiej, Pedagogika Szkoły Wyższej, 2/2018 (24).

Włodarski Z., Hankała A., Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka, Impuls, Warszawa-Kraków 2004.

Vester F., Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?, Bydgoszcz 2006.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe ( ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Wiśniewska
Prowadzący grup: Jolanta Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- zaliczenie prac wykonywanych w trakcie i po zajęciach,

- ocena z testu sprawdzającego wiedzę z przedmiotu

- na ocenę ogólną z przedmiotu składa się ocena z testu, zaliczenie prac wykonywanych w ramach zajęć, ocena z planu samokształceniowego. Z powyższych ocen zostanie wyciągnięta średnia arytmetyczna. W przypadku studentów wyróżniających się postawą aktywną podczas zajęć ocena końcowa będzie podwyższona o pół noty.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Istota procesu samokształcenia. Uwarunkowania efektywnego procesu samokształcenia.

2. Motywacja do uczenia się i sposoby jej podtrzymywania. Zainteresowanie jako istotna determinanta uczenia się.

3. Typy inteligencji. Teoria wielorakiej inteligencji H. Gardnera a proces uczenia się.

4. Style uczenia się. Test diagnozujący preferowany styl uczenia się. (2 zajęcia)

5. Półkule mózgowe a uczenie się. Mity edukacyjne.

6. Uwaga i pamięć a efektywność uczenia się.

7. Myślenie dywergencyjne.

8. Tradycyjne techniki uczenia się (Metoda T. Buzana, Metoda SQRRR, metoda zapamiętywania mechanicznego).

9. Techniki mnemoniczne uczenia się (zakładkowa metoda zapamiętywania, łańcuchowa metoda skojarzeń, akronimy- wierszyki mnemoniczne, system loci – rzymski pokój).

10. Higiena pracy umysłowej.

10. Plan samokształcenia i jego składowe.

11. Prezentacja planu samokształceniowego.

Literatura:

OBOWIĄZKOWA

Anderson J. R., Uczenie się i pamięć Integracja zagadnień, WSiP, Warszawa 1998.

Brześkiwicz Z., Superpamięć: jak uczyć się trzy razy szybciej, „ Comes", Warszawa 1996.

Buzan Tony, Pamięć na zawołanie metody i techniki pamięciowe, „ Ravi", Łódź 2005.

Czerniawska E., Ledzińska M., Jak się uczyć?, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2007

Detz J., Sztuka przemawiania, przekł.: J. Bartosik, Gdańsk 2007.

Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

Gardner H., Inteligencje wielorakie: teoria w praktyce. Przeł. A. Jankowski. „Media Rodzina”, Poznań 2002.

Karaś S., Sztuka samokształcenia, Wyższa Szkoła, Warszawa 1994.

Locke E.A., Jak uczyć się efektywnie. Metody i motywacja, Wydawca "RK", Poznań 2004.

Plewka Cz., Taraszkiewicz M., Uczymy się uczyć, OR TWP, Szczecin 2010.

Rudniański J., Jak się uczyć ?, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.

Reykowski J., Z zagadnień psychologii motywacji, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

Taraszkiewicz-Kotońska M., Jak uczyć lepiej? czyli Refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwa CODN, 2003.

Spitzer, M., Jak uczy się mózg, PWN, Warszawa, 2007.

Szmidt K.J.,Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Wydawnictwo Sensus, Gliwice 2013.

UZUPEŁNIAJĄCA

Andrzejczak, A. (red.) , Metodyka studiowania. Wydawnictwo UEP, Poznań 2011.

Chodkowski Z., Motywacja a proces uczenia się, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. VII (2019). (Internet)

Chruszczewski M.H , Zdolności w akcji. Pozaintelektualne uwarunkowania efektywności operacji wytwarzania dywergencyjnego i konwergencyjnego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo „Moderski i S-ka”, Poznań 2000.

Dudley G.A., Jak podwoić skuteczność uczenia się, Medium, Warszawa 1994.

Esposito J.E., Jak przełamać lęk przed wystąpieniami publicznymi, Gliwice 2010.

Jagodzińska M., Systemy nabywania pamięci długotrwałej. Psychologia pamięci. Sensus
, 2008.

Frąckowiak A., Gromadzka M., Półturzycki J., Samokształcenie w edukacji całożyciowej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2019.

Knowles M., Holton III E.F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych, PWN, Warszawa 2009.

Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą. Warszawa 2006.

Maruszewski T., Pamięć. Psychologia poznania. GWP, Gdańsk 2014.

Porzucek-Miśkiewicz M., Wawrzyniak S., O funkcjach motywacji w dydaktyce akademickiej, Pedagogika Szkoły Wyższej, 2/2018 (24).

Włodarski Z., Hankała A., Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka, Impuls, Warszawa-Kraków 2004.

Vester F., Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?, Bydgoszcz 2006.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe ( ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)