Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Reguły treningu twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-RTT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Reguły treningu twórczości
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pojęcie twórczości w koncepcjach pedagogicznych, socjologicznych i psychologicznych. Rozpoznawanie i rozwijanie zdolności twórczych. Modele treningów twórczości dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Projektowanie autorskich zadań i cyklów zadań twórczych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Zna znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społecznych uczniów; potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.

Umiejętności

- Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.

- Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową.

- Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące rozwojowi zainteresowań uczniów i popularyzacji wiedzy.

- Potrafi rzetelnie i fachowo oceniać pracę uczniów na zajęciach, wyrażać swoje uwagi w formie konstruktywnej.

- Potrafi wykorzystywać błędy w rozwiązywaniu problemów jako narzędzie do uczenia się.

Kompetencje społeczne

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.

- Ma gotowość do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych.

- Ma gotowość do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Prowadzący grup: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Obecność, aktywność na zajęciach

Projekt "Krytyczne porównanie wyników testów twórczości"

Projekt "Reguły treningu twórczości"

Działania praktyczne w zakresie projektowania i realizowania zadań twórczych;

Egzamin

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Pojęcia i teorie związane z pedagogiką twórczości: definicje twórczości, problemy z doprecyzowaniem pojęcia, określenie zakresu działań twórczych,

Autorefleksja dotycząca osobistych teorii twórczości i ich wpływu na proces definiowania twórczości;

Pojęcia i teorie związane z pedagogiką twórczości: twórczość, działanie twórcze, proces twórczy, zdolności twórcze, społeczne uwarunkowania twórczości, teorie twórczości.

Analiza składników procesu twórczego, takich jak uwaga, percepcja, wyobraźnia, wiedza, pamięć, myślenie;

Zdolności a zdolności twórcze, rola motywacji i emocji;

Społeczne uwarunkowania twórczości, w tym wpływ środowiska, szkoły i rodziny; bariery twórczości oraz sposoby ich przeciwdziałania;

Teorie twórczości: asocjacyjne, postaciowe, psychodynamiczne, behawiorystyczne oraz współczesne;

Analiza założeń, zadań i reguł wybranych treningów twórczości polskich autorów: trening twórczości A.Góralskiego, trening twórczości E.Nęcki, lekcje twórczości K.Szmidta; projekt W.Dobrołowicza; inne opracowania dostępne na rynku;

Diagnozowanie zdolności twórczych: wybrane gotowe narzędzia, analiza wytworów; opracowanie i interpretacja wyników.

Praca z grupą: efekt grupy, dynamika rozwoju grupy: formowanie, burza, normowanie, wykonanie; komunikacja w grupie: władza, status i autorytet, poszukiwanie ról grupowych; rola i cechy lidera, treningi grupowe i ich założenia;

Projektowanie i testowanie własnych zadań do treningu twórczości oraz zadań twórczych wzbogacających edukację przedmiotową i poza przedmiotową;

Dobór treści do zadań twórczych adekwatnych do wieku i zainteresowań uczniów;

Wzbogacanie treningów twórczości o techniki pamięciowe i techniki szybkiego uczenia;

Założenia autorskiego treningu twórczości.

Treningi twórczości realizowane w trybie edukacji zdalnej i hybrydowej.

Refleksja pedagogiczna na temat doświadczeń dydaktycznych dotyczących treningów twórczości.

Literatura:

Literatura obowiązkowa i uzupełniająca:

Adam Borzęcki, Kazimierz Okraszewski, Barbara Rakowiecka, Krzysztof J. Szmidt (1996). Porządek i przygoda: lekcje twórczości : podręcznik eksperymentalny. Cz.1. t. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne;

Góralski, A. (1989). Twórcze rozwiązywanie zadań. Warszawa: PWN.

Góralski, A. (2010). Reguły treningu twórczości. Warszawa: Wyd. APS.

Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka. Warszawa: PWN.

Hartley, P. (2000). Komunikacja w grupie. Poznań: Zysk i S-ka.

Łukasiewicz-Wieleba, J. Jabłonowska, M (2010). Zdolności i twórczość. Warszawa: Wyd. APS.

Nęcka, E. (2003). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Popek, S. (2000). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH. Lublin: UMCS.

Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Święcicka, J. (2010). Ja i grupa. Trening dla uczniów. Warszawa: Difin.

Literatura uzupełniająca:

Bieluga, K. (2009). Rozpoznawania i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i w szkole. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Aktywność twórcza dzieci i młodzieży. red. Stanisława Popka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczn, 1988

Człowiek - umysł - maszyna : rozmowy o twórczości i inteligencji.E.Nęcka, J.Sowa.Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2005;

J.C. Kaufman (2011). Kreatywność; Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej;

Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej.red. Maciej Karwowski; A.Gajda. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010;

Kubicka, D. (2003). Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej . Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego;

Uszyńska-Jarmoc, J. (2008). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie;

Vopel, K.W. (2003). Kreatywne rozwiązywanie problemów. Zabawy i ćwiczenia dla grup. Kielce: Jedność.

Uwagi:

Opis metod kształcenia: metody heurystyczne, problemowe, praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 8

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10

Inne formy - 8

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Prowadzący grup: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Obecność, aktywność na zajęciach

Projekt "Reguły treningu twórczości"

Działania praktyczne w zakresie projektowania i realizowania zadań twórczych

Egzamin

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Pojęcia i teorie związane z pedagogiką twórczości: definicje twórczości, problemy z doprecyzowaniem pojęcia, określenie zakresu działań twórczych,

Autorefleksja dotycząca osobistych teorii twórczości i ich wpływu na proces definiowania twórczości;

Pojęcia i teorie związane z pedagogiką twórczości: twórczość, działanie twórcze, proces twórczy, zdolności twórcze, społeczne uwarunkowania twórczości, teorie twórczości.

Analiza składników procesu twórczego, takich jak uwaga, percepcja, wyobraźnia, wiedza, pamięć, myślenie;

Zdolności a zdolności twórcze, rola motywacji i emocji;

Społeczne uwarunkowania twórczości, w tym wpływ środowiska, szkoły i rodziny; bariery twórczości oraz sposoby ich przeciwdziałania;

Teorie twórczości: asocjacyjne, postaciowe, psychodynamiczne, behawiorystyczne oraz współczesne;

Analiza założeń, zadań i reguł wybranych treningów twórczości polskich autorów: trening twórczości A.Góralskiego, trening twórczości E.Nęcki, lekcje twórczości K.Szmidta; projekt W.Dobrołowicza; inne opracowania dostępne na rynku;

Diagnozowanie zdolności twórczych: wybrane gotowe narzędzia, analiza wytworów; opracowanie i interpretacja wyników.

Praca z grupą: efekt grupy, dynamika rozwoju grupy: formowanie, burza, normowanie, wykonanie; komunikacja w grupie: władza, status i autorytet, poszukiwanie ról grupowych; rola i cechy lidera, treningi grupowe i ich założenia;

Projektowanie i testowanie własnych zadań do treningu twórczości oraz zadań twórczych wzbogacających edukację przedmiotową i poza przedmiotową;

Dobór treści do zadań twórczych adekwatnych do wieku i zainteresowań uczniów;

Wzbogacanie treningów twórczości o techniki pamięciowe i techniki szybkiego uczenia;

Założenia autorskiego treningu twórczości.

Treningi twórczości realizowane w trybie edukacji zdalnej i hybrydowej.

Refleksja pedagogiczna na temat doświadczeń dydaktycznych dotyczących treningów twórczości.

Literatura:

Literatura obowiązkowa i uzupełniająca:

Adam Borzęcki, Kazimierz Okraszewski, Barbara Rakowiecka, Krzysztof J. Szmidt (1996). Porządek i przygoda: lekcje twórczości : podręcznik eksperymentalny. Cz.1. t. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne;

Góralski, A. (1989). Twórcze rozwiązywanie zadań. Warszawa: PWN.

Góralski, A. (2010). Reguły treningu twórczości. Warszawa: Wyd. APS.

Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka. Warszawa: PWN.

Hartley, P. (2000). Komunikacja w grupie. Poznań: Zysk i S-ka.

Łukasiewicz-Wieleba, J. Jabłonowska, M (2010). Zdolności i twórczość. Warszawa: Wyd. APS.

Nęcka, E. (2003). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Popek, S. (2000). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH. Lublin: UMCS.

Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Święcicka, J. (2010). Ja i grupa. Trening dla uczniów. Warszawa: Difin.

Literatura uzupełniająca:

Bieluga, K. (2009). Rozpoznawania i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i w szkole. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Aktywność twórcza dzieci i młodzieży. red. Stanisława Popka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczn, 1988

Człowiek - umysł - maszyna : rozmowy o twórczości i inteligencji.E.Nęcka, J.Sowa.Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2005;

J.C. Kaufman (2011). Kreatywność; Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej;

Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej.red. Maciej Karwowski; A.Gajda. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010;

Kubicka, D. (2003). Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej . Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego;

Uszyńska-Jarmoc, J. (2008). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie;

Vopel, K.W. (2003). Kreatywne rozwiązywanie problemów. Zabawy i ćwiczenia dla grup. Kielce: Jedność.

Uwagi:

Opis metod kształcenia: metody heurystyczne, problemowe, praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 8

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10

Inne formy - 8

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)