Reguły treningu twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-RTT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Reguły treningu twórczości |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Pojęcie twórczości w koncepcjach pedagogicznych, socjologicznych i psychologicznych. Rozpoznawanie i rozwijanie zdolności twórczych. Modele treningów twórczości dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Projektowanie autorskich zadań i cyklów zadań twórczych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społecznych uczniów; potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Umiejętności - Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. - Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową. - Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące rozwojowi zainteresowań uczniów i popularyzacji wiedzy. - Potrafi rzetelnie i fachowo oceniać pracę uczniów na zajęciach, wyrażać swoje uwagi w formie konstruktywnej. - Potrafi wykorzystywać błędy w rozwiązywaniu problemów jako narzędzie do uczenia się. Kompetencje społeczne - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie. - Ma gotowość do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych. - Ma gotowość do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Prowadzący grup: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Obecność, aktywność na zajęciach Projekt "Krytyczne porównanie wyników testów twórczości" Projekt "Reguły treningu twórczości" Działania praktyczne w zakresie projektowania i realizowania zadań twórczych; Egzamin |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Pojęcia i teorie związane z pedagogiką twórczości: definicje twórczości, problemy z doprecyzowaniem pojęcia, określenie zakresu działań twórczych, Autorefleksja dotycząca osobistych teorii twórczości i ich wpływu na proces definiowania twórczości; Pojęcia i teorie związane z pedagogiką twórczości: twórczość, działanie twórcze, proces twórczy, zdolności twórcze, społeczne uwarunkowania twórczości, teorie twórczości. Analiza składników procesu twórczego, takich jak uwaga, percepcja, wyobraźnia, wiedza, pamięć, myślenie; Zdolności a zdolności twórcze, rola motywacji i emocji; Społeczne uwarunkowania twórczości, w tym wpływ środowiska, szkoły i rodziny; bariery twórczości oraz sposoby ich przeciwdziałania; Teorie twórczości: asocjacyjne, postaciowe, psychodynamiczne, behawiorystyczne oraz współczesne; Analiza założeń, zadań i reguł wybranych treningów twórczości polskich autorów: trening twórczości A.Góralskiego, trening twórczości E.Nęcki, lekcje twórczości K.Szmidta; projekt W.Dobrołowicza; inne opracowania dostępne na rynku; Diagnozowanie zdolności twórczych: wybrane gotowe narzędzia, analiza wytworów; opracowanie i interpretacja wyników. Praca z grupą: efekt grupy, dynamika rozwoju grupy: formowanie, burza, normowanie, wykonanie; komunikacja w grupie: władza, status i autorytet, poszukiwanie ról grupowych; rola i cechy lidera, treningi grupowe i ich założenia; Projektowanie i testowanie własnych zadań do treningu twórczości oraz zadań twórczych wzbogacających edukację przedmiotową i poza przedmiotową; Dobór treści do zadań twórczych adekwatnych do wieku i zainteresowań uczniów; Wzbogacanie treningów twórczości o techniki pamięciowe i techniki szybkiego uczenia; Założenia autorskiego treningu twórczości. Treningi twórczości realizowane w trybie edukacji zdalnej i hybrydowej. Refleksja pedagogiczna na temat doświadczeń dydaktycznych dotyczących treningów twórczości. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa i uzupełniająca: Adam Borzęcki, Kazimierz Okraszewski, Barbara Rakowiecka, Krzysztof J. Szmidt (1996). Porządek i przygoda: lekcje twórczości : podręcznik eksperymentalny. Cz.1. t. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne; Góralski, A. (1989). Twórcze rozwiązywanie zadań. Warszawa: PWN. Góralski, A. (2010). Reguły treningu twórczości. Warszawa: Wyd. APS. Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka. Warszawa: PWN. Hartley, P. (2000). Komunikacja w grupie. Poznań: Zysk i S-ka. Łukasiewicz-Wieleba, J. Jabłonowska, M (2010). Zdolności i twórczość. Warszawa: Wyd. APS. Nęcka, E. (2003). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Popek, S. (2000). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH. Lublin: UMCS. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. Święcicka, J. (2010). Ja i grupa. Trening dla uczniów. Warszawa: Difin. Literatura uzupełniająca: Bieluga, K. (2009). Rozpoznawania i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i w szkole. Oficyna Wydawnicza Impuls. Aktywność twórcza dzieci i młodzieży. red. Stanisława Popka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczn, 1988 Człowiek - umysł - maszyna : rozmowy o twórczości i inteligencji.E.Nęcka, J.Sowa.Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2005; J.C. Kaufman (2011). Kreatywność; Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej; Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej.red. Maciej Karwowski; A.Gajda. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010; Kubicka, D. (2003). Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej . Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego; Uszyńska-Jarmoc, J. (2008). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie; Vopel, K.W. (2003). Kreatywne rozwiązywanie problemów. Zabawy i ćwiczenia dla grup. Kielce: Jedność. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: metody heurystyczne, problemowe, praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 8 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy - 8 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Prowadzący grup: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Obecność, aktywność na zajęciach Projekt "Reguły treningu twórczości" Działania praktyczne w zakresie projektowania i realizowania zadań twórczych Egzamin |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Pojęcia i teorie związane z pedagogiką twórczości: definicje twórczości, problemy z doprecyzowaniem pojęcia, określenie zakresu działań twórczych, Autorefleksja dotycząca osobistych teorii twórczości i ich wpływu na proces definiowania twórczości; Pojęcia i teorie związane z pedagogiką twórczości: twórczość, działanie twórcze, proces twórczy, zdolności twórcze, społeczne uwarunkowania twórczości, teorie twórczości. Analiza składników procesu twórczego, takich jak uwaga, percepcja, wyobraźnia, wiedza, pamięć, myślenie; Zdolności a zdolności twórcze, rola motywacji i emocji; Społeczne uwarunkowania twórczości, w tym wpływ środowiska, szkoły i rodziny; bariery twórczości oraz sposoby ich przeciwdziałania; Teorie twórczości: asocjacyjne, postaciowe, psychodynamiczne, behawiorystyczne oraz współczesne; Analiza założeń, zadań i reguł wybranych treningów twórczości polskich autorów: trening twórczości A.Góralskiego, trening twórczości E.Nęcki, lekcje twórczości K.Szmidta; projekt W.Dobrołowicza; inne opracowania dostępne na rynku; Diagnozowanie zdolności twórczych: wybrane gotowe narzędzia, analiza wytworów; opracowanie i interpretacja wyników. Praca z grupą: efekt grupy, dynamika rozwoju grupy: formowanie, burza, normowanie, wykonanie; komunikacja w grupie: władza, status i autorytet, poszukiwanie ról grupowych; rola i cechy lidera, treningi grupowe i ich założenia; Projektowanie i testowanie własnych zadań do treningu twórczości oraz zadań twórczych wzbogacających edukację przedmiotową i poza przedmiotową; Dobór treści do zadań twórczych adekwatnych do wieku i zainteresowań uczniów; Wzbogacanie treningów twórczości o techniki pamięciowe i techniki szybkiego uczenia; Założenia autorskiego treningu twórczości. Treningi twórczości realizowane w trybie edukacji zdalnej i hybrydowej. Refleksja pedagogiczna na temat doświadczeń dydaktycznych dotyczących treningów twórczości. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa i uzupełniająca: Adam Borzęcki, Kazimierz Okraszewski, Barbara Rakowiecka, Krzysztof J. Szmidt (1996). Porządek i przygoda: lekcje twórczości : podręcznik eksperymentalny. Cz.1. t. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne; Góralski, A. (1989). Twórcze rozwiązywanie zadań. Warszawa: PWN. Góralski, A. (2010). Reguły treningu twórczości. Warszawa: Wyd. APS. Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka. Warszawa: PWN. Hartley, P. (2000). Komunikacja w grupie. Poznań: Zysk i S-ka. Łukasiewicz-Wieleba, J. Jabłonowska, M (2010). Zdolności i twórczość. Warszawa: Wyd. APS. Nęcka, E. (2003). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Popek, S. (2000). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH. Lublin: UMCS. Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. Święcicka, J. (2010). Ja i grupa. Trening dla uczniów. Warszawa: Difin. Literatura uzupełniająca: Bieluga, K. (2009). Rozpoznawania i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i w szkole. Oficyna Wydawnicza Impuls. Aktywność twórcza dzieci i młodzieży. red. Stanisława Popka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczn, 1988 Człowiek - umysł - maszyna : rozmowy o twórczości i inteligencji.E.Nęcka, J.Sowa.Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2005; J.C. Kaufman (2011). Kreatywność; Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej; Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej.red. Maciej Karwowski; A.Gajda. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010; Kubicka, D. (2003). Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej . Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego; Uszyńska-Jarmoc, J. (2008). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie; Vopel, K.W. (2003). Kreatywne rozwiązywanie problemów. Zabawy i ćwiczenia dla grup. Kielce: Jedność. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: metody heurystyczne, problemowe, praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 8 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy - 8 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.