Pedagogika zdolności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-PZD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika zdolności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Pedagogika zdolności jako subdyscyplina pedagogiki. Kluczowe pojęcia: zdolności, uzdolnienia, talenty, geniusz, „podwójnie wyjątkowy”. Modele zdolności. Charakterystyka ucznia zdolnego. Uwarunkowania rozwoju zdolności. Rozwiązania organizacyjne i prawne kształcenia uczniów. Koncepcje kształcenia zdolnych. Cele, metody, zasady pedagogiki zdolności. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych i sposoby przeciwdziałania. Pedagog zdolności. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna instytucje wspomagające rozwój ucznia zdolnego oraz specyfikę ich działania. - Definiuje pojęcia zdolności, uzdolnienia, talenty, geniusz, uczeń „podwójnie wyjątkowy”. - Zna i rozumie modele teoretyczne zdolności, potrafi wymienić klasyków pedagogiki zdolności i opisać ich poglądy. - Ma uszczegółowioną wiedzę na temat roli pedagoga zdolności w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów. - Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. - Zna i rozumie organizację pracy w klasie i w grupach; potrzebę indywidualizacji nauczania; zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego. -Zna specyficzne dla rozwijania uczniów zdolnych formy pracy: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia, konkursy. - Zna i rozumie zasady pracy z uczniem o różnym potencjale oraz dobre praktyki związane z rozwijaniem zdolności. Umiejętności - Uzasadnia wybór sposobu organizacji kształcenia uczniów zdolnych z wykorzystaniem odpowiednich koncepcji teoretycznych. - Posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w zakresie organizacji kształcenia uczniów zdolnych. - Umie skonstruować sprawdzian umiejętności uczniów przeznaczony do zadań konkursowych w określonym obszarze (konkursy przedmiotowe, olimpiady). Kompetencje społeczne - Prowadzi refleksję na temat własnych kompetencji i predyspozycji zawodowych do pracy z uczniami zdolnymi, projektuje własną ścieżkę rozwoju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jabłonowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jabłonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Student uzyskuje zaliczenie na podstawie: - przygotowania do zajęć i wywiązywania się z zadań określonych przez wykładowcę - aktywnego uczestnictwa w zajęciach realizowanych również w formie zdalnej (aplikacja TEAMS) - pracy pisemnej sprawdzającej wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć, znajomość modeli teoretycznych zdolności, systemów opieki nad uczniem zdolnym, instytucji działających na rzecz ucznia zdolnego - pracy pisemnej zawierającej charakterystykę ucznia zdolnego i propozycje różnorodnych możliwości rozwoju z odwołaniem się do konkretnych modeli teoretycznych i analizą uwarunkowań proponowanych rozwiązań; uwzględniającej zasady współpracy z uczniem i jego środowiskiem wychowawczym Zajęcia realizowane przede wszystkim w formie synchronicznej. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWA Braun, M., Mach, M. (2012). Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Warszawa: Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Eby, J. W., & Smutny, J. F. (1998). Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP. Giza, T. (2011). Podstawy pracy z uczniem zdolnym. Kielce: wyd. Wszechnica Świętokrzyska. Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2010). Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym. W Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz II. Warszawa: MEN. Lewowicki, T. (1980). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: WSiP. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Łukasiewicz-Wieleba, J., Jabłonowska, M. (2010). Zdolności i twórczość: skrypt. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Zespół GfK Polonia, (2011). Badanie elementów systemu pracy z uczniem zdolnym. Raport z badania IDI. Warszawa: Wyd. ORE. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Chruszczewski, M. H. (2009). Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych. Warszawa: Wyd. UW. Duckworth, A.(2016). Upór: potęga pasji i wytrwałości. Łódź: Wyd. Galaktyka Gladwell, M. (2009). Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu. Kraków: Wyd. "Znak". |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 15 h zajęć 2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: - 5 h 3. Przygotowanie referatu, materiałów edukacyjnych: - 10 h 4. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS METODY KSZTAŁCENIA: - podające, - ćwiczeniowe, - zadaniowe, - problemowe - zajęcia w trybie zdalnym realizowane w oparciu o autorskie instrukcje przesyłane pocztą elektroniczną APS lub zamieszczane w w aplikacji MS TEAMS, cotygodniowe zajęcia (lub konsultacje) w aplikacji TEAMS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jabłonowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jabłonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Student uzyskuje zaliczenie na podstawie: - przygotowania do zajęć i wywiązywania się z zadań określonych przez wykładowcę - aktywnego uczestnictwa w zajęciach realizowanych również w formie zdalnej (aplikacja TEAMS) - rozmowy sprawdzającej wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć, znajomość modeli teoretycznych zdolności, systemów opieki nad uczniem zdolnym, instytucji działających na rzecz ucznia zdolnego - pracy pisemnej zawierającej charakterystykę ucznia zdolnego i propozycje różnorodnych możliwości rozwoju z odwołaniem się do konkretnych modeli teoretycznych i analizą uwarunkowań proponowanych rozwiązań; uwzględniającej zasady współpracy z uczniem i jego środowiskiem wychowawczym Zajęcia realizowane w formie synchronicznej w aplikacji TEAMS. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWA Braun, M., Mach, M. (2012). Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Warszawa: Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Eby, J. W., & Smutny, J. F. (1998). Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP. Giza, T. (2011). Podstawy pracy z uczniem zdolnym. Kielce: wyd. Wszechnica Świętokrzyska. Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2010). Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym. W Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz II. Warszawa: MEN. Lewowicki, T. (1980). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: WSiP. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Łukasiewicz-Wieleba, J., Jabłonowska, M. (2010). Zdolności i twórczość: skrypt. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Zespół GfK Polonia, (2011). Badanie elementów systemu pracy z uczniem zdolnym. Raport z badania IDI. Warszawa: Wyd. ORE. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Chruszczewski, M. H. (2009). Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych. Warszawa: Wyd. UW. Duckworth, A.(2016). Upór: potęga pasji i wytrwałości. Łódź: Wyd. Galaktyka Gladwell, M. (2009). Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu. Kraków: Wyd. "Znak". |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 15 h zajęć 2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: - 5 h 3. Przygotowanie referatu, materiałów edukacyjnych: - 10 h 4. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS METODY KSZTAŁCENIA: - podające, - ćwiczeniowe, - zadaniowe, - problemowe - zajęcia w trybie zdalnym realizowane w oparciu o autorskie instrukcje przesyłane pocztą elektroniczną APS lub zamieszczane w w aplikacji MS TEAMS, cotygodniowe zajęcia (lub konsultacje) w aplikacji TEAMS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.