Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika zdolności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-PZD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika zdolności
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pedagogika zdolności jako subdyscyplina pedagogiki. Kluczowe pojęcia: zdolności, uzdolnienia, talenty, geniusz, „podwójnie wyjątkowy”. Modele zdolności. Charakterystyka ucznia zdolnego. Uwarunkowania rozwoju zdolności. Rozwiązania organizacyjne i prawne kształcenia uczniów. Koncepcje kształcenia zdolnych. Cele, metody, zasady pedagogiki zdolności. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych i sposoby przeciwdziałania. Pedagog zdolności.

Efekty uczenia się:

Wiedza - Zna instytucje wspomagające rozwój ucznia zdolnego oraz specyfikę ich działania.

- Definiuje pojęcia zdolności, uzdolnienia, talenty, geniusz, uczeń „podwójnie wyjątkowy”.

- Zna i rozumie modele teoretyczne zdolności, potrafi wymienić klasyków pedagogiki zdolności i opisać ich poglądy.

- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat roli pedagoga zdolności w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów.

- Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

- Zna i rozumie organizację pracy w klasie i w grupach; potrzebę indywidualizacji nauczania; zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego.

-Zna specyficzne dla rozwijania uczniów zdolnych formy pracy: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia, konkursy.

- Zna i rozumie zasady pracy z uczniem o różnym potencjale oraz dobre praktyki związane z rozwijaniem zdolności.

Umiejętności - Uzasadnia wybór sposobu organizacji kształcenia uczniów zdolnych z wykorzystaniem odpowiednich koncepcji teoretycznych.

- Posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w zakresie organizacji kształcenia uczniów zdolnych.

- Umie skonstruować sprawdzian umiejętności uczniów przeznaczony do zadań konkursowych w określonym obszarze (konkursy przedmiotowe, olimpiady).

Kompetencje społeczne - Prowadzi refleksję na temat własnych kompetencji i predyspozycji zawodowych do pracy z uczniami zdolnymi, projektuje własną ścieżkę rozwoju.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jabłonowska
Prowadzący grup: Małgorzata Jabłonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:

- przygotowania do zajęć i wywiązywania się z zadań określonych przez wykładowcę

- aktywnego uczestnictwa w zajęciach realizowanych również w formie zdalnej (aplikacja TEAMS)

- pracy pisemnej sprawdzającej wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć, znajomość modeli teoretycznych zdolności, systemów opieki nad uczniem zdolnym, instytucji działających na rzecz ucznia zdolnego

- pracy pisemnej zawierającej charakterystykę ucznia zdolnego i propozycje różnorodnych możliwości rozwoju z odwołaniem się do konkretnych modeli teoretycznych i analizą uwarunkowań proponowanych rozwiązań; uwzględniającej zasady współpracy z uczniem i jego środowiskiem wychowawczym

Zajęcia realizowane przede wszystkim w formie synchronicznej.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWA

Braun, M., Mach, M. (2012). Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Warszawa: Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Eby, J. W., & Smutny, J. F. (1998). Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP.

Giza, T. (2011). Podstawy pracy z uczniem zdolnym. Kielce: wyd. Wszechnica Świętokrzyska.

Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2010). Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym. W Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz II. Warszawa: MEN.

Lewowicki, T. (1980). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: WSiP.

Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Łukasiewicz-Wieleba, J., Jabłonowska, M. (2010). Zdolności i twórczość: skrypt. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Zespół GfK Polonia, (2011). Badanie elementów systemu pracy z uczniem zdolnym. Raport z badania IDI. Warszawa: Wyd. ORE.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Chruszczewski, M. H. (2009). Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych. Warszawa: Wyd. UW.

Duckworth, A.(2016). Upór: potęga pasji i wytrwałości. Łódź: Wyd. Galaktyka

Gladwell, M. (2009). Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu. Kraków: Wyd. "Znak".

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 15 h zajęć

2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: - 5 h

3. Przygotowanie referatu, materiałów edukacyjnych: - 10 h

4. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS

METODY KSZTAŁCENIA:

- podające,

- ćwiczeniowe,

- zadaniowe,

- problemowe

- zajęcia w trybie zdalnym realizowane w oparciu o autorskie instrukcje przesyłane pocztą elektroniczną APS lub zamieszczane w w aplikacji MS TEAMS, cotygodniowe zajęcia (lub konsultacje) w aplikacji TEAMS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jabłonowska
Prowadzący grup: Małgorzata Jabłonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Student uzyskuje zaliczenie na podstawie:

- przygotowania do zajęć i wywiązywania się z zadań określonych przez wykładowcę

- aktywnego uczestnictwa w zajęciach realizowanych również w formie zdalnej (aplikacja TEAMS)

- rozmowy sprawdzającej wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć, znajomość modeli teoretycznych zdolności, systemów opieki nad uczniem zdolnym, instytucji działających na rzecz ucznia zdolnego

- pracy pisemnej zawierającej charakterystykę ucznia zdolnego i propozycje różnorodnych możliwości rozwoju z odwołaniem się do konkretnych modeli teoretycznych i analizą uwarunkowań proponowanych rozwiązań; uwzględniającej zasady współpracy z uczniem i jego środowiskiem wychowawczym

Zajęcia realizowane w formie synchronicznej w aplikacji TEAMS.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWA

Braun, M., Mach, M. (2012). Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Warszawa: Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Eby, J. W., & Smutny, J. F. (1998). Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP.

Giza, T. (2011). Podstawy pracy z uczniem zdolnym. Kielce: wyd. Wszechnica Świętokrzyska.

Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2010). Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym. W Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz II. Warszawa: MEN.

Lewowicki, T. (1980). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: WSiP.

Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Łukasiewicz-Wieleba, J., Jabłonowska, M. (2010). Zdolności i twórczość: skrypt. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Zespół GfK Polonia, (2011). Badanie elementów systemu pracy z uczniem zdolnym. Raport z badania IDI. Warszawa: Wyd. ORE.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Chruszczewski, M. H. (2009). Profile uzdolnień. Intelektualne i osobowościowe składniki uzdolnień plastycznych i muzycznych. Warszawa: Wyd. UW.

Duckworth, A.(2016). Upór: potęga pasji i wytrwałości. Łódź: Wyd. Galaktyka

Gladwell, M. (2009). Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu. Kraków: Wyd. "Znak".

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 15 h zajęć

2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: - 5 h

3. Przygotowanie referatu, materiałów edukacyjnych: - 10 h

4. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 ECTS

METODY KSZTAŁCENIA:

- podające,

- ćwiczeniowe,

- zadaniowe,

- problemowe

- zajęcia w trybie zdalnym realizowane w oparciu o autorskie instrukcje przesyłane pocztą elektroniczną APS lub zamieszczane w w aplikacji MS TEAMS, cotygodniowe zajęcia (lub konsultacje) w aplikacji TEAMS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)