Psychologia dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-PYD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia dorosłych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) niestacjonarne I st. Obowiązkowe dla 4 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena zawartości merytorycznej wypowiedzi - ocena zawartości merytorycznej odpowiedzi pisemnych na pytania podczas egzaminu Umiejętności: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym w trakcie zajęć, - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas wykładu konwersatoryjnego i problemowego Kompetencje społeczne: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Modele rozwoju człowieka dorosłego. Charakter zmian na przestrzeni życia. Znaczenie przemian emocjonalnych występujących u człowieka dorosłego. Osobowość i zaburzenia osobowosci w okresie życia dorosłego. Wczesna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Rozwój tożsamości, specyfika myślenia. Średnia dorosłość-funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Role społeczne, symptomy starzenia się, sytuacja zawodowa, kryzys połowy życia. Późna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Dojrzałość osobowa. Dolegliwości związane z wiekiem, akceptacja ograniczeń, zmiana sytuacji życiowej (przejście na emeryturę, rola dziadka, babci, pustka lub nowe wyzwania). Satysfakcja i sens życia na różnych etapach dorosłości. Specyfika przemian w życiu człowieka dorosłego. Wybory moralne w dorosłym życiu. Wybrane aspekty funkcjonowania osób dorosłych z: autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością ruchową, zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi, ADHD, chorobami neurologicznymi. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN. Pietrasiński J. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna. Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN. Trempała J.(red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. Literatura dodatkowa: Baltes, P., Gluck, J., Kunzmann, U. (2004). Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia. W: J. Czapiński (red.) Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN. Brzezińska M. (2011). Proaktywna starość. Warszawa: Engram. Czyżowska D. (2003). Doświadczenie a rozwój moralny jednostki. W: K. Krzyżewski (red.) Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Kraków: Wydawnictwo UJ. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podłoże teoretyczne badań naukowych dotyczących rozwoju człowieka w okresie dorosłości, specyfiki zmian fizycznych, poznawczych, psychicznych, emocjonalnych. Zna etapy i specyfikę rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. Ma podstawową wiedzę o rodzajach ról i więzi społecznych. Umiejętności Potrafi dokonać analizy problematyki dorosłości człowieka. Potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania tematyki związanej z dorosłością człowieka. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą psychologii człowieka dorosłego. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Docenia znaczenie rozwoju nauki w zakresie psychologii człowieka dorosłego. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy/a do współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z egzaminu pisemnego Egzamin składa się z 5 pytań otwartych: 5 poprawnych odpowiedzi = ocena bardzo dobra 4 poprawne odpowiedzi = ocena dobra 3 poprawne odpowiedzi = ocena dostateczna 2 poprawne odpowiedzi i poniżej = ocena niedostateczna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Jurkiewicz | |
Prowadzący grup: | Patrycja Jurkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena zawartości merytorycznej wypowiedzi - ocena zawartości merytorycznej odpowiedzi pisemnych na pytania podczas egzaminu Umiejętności: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym w trakcie zajęć, - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas wykładu konwersatoryjnego i problemowego Kompetencje społeczne: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Modele rozwoju człowieka dorosłego. 2. Charakter zmian na przestrzeni życia. 3. Znaczenie przemian emocjonalnych występujących u człowieka dorosłego. 4. Zmiany osobowości w okresie życia dorosłego. 5. Wczesna dorosłość- funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Rozwój tożsamości, specyfika myślenia. 6. Średnia dorosłość- funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Role społeczne, symptomy starzenia się, sytuacja zawodowa, kryzys połowy życia. 7. Późna dorosłość- funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Dojrzałość osobowa. Dolegliwości związane z wiekiem, akceptacja ograniczeń, zmiana sytuacji życiowej (przejście na emeryturę, rola dziadka, babci, pustka lub nowe wyzwania). 8. Satysfakcja i sens życia na różnych etapach dorosłości. 9. Specyfika przemian w życiu człowieka dorosłego. 10. Wybory moralne w dorosłym życiu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN. Pietrasiński J. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna. Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN. Trempała J.(red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. Literatura dodatkowa: Baltes, P., Gluck, J., Kunzmann, U. (2004). Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia. W: J. Czapiński (red.) Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN. Brzezińska M. (2011). Proaktywna starość. Warszawa: Engram. Czyżowska D. (2003). Doświadczenie a rozwój moralny jednostki. W: K. Krzyżewski (red.) Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Kraków: Wydawnictwo UJ. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie do zajęć, lektury: 15h Przygotowanie do egzaminu: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 LINK DO ZESPOŁU https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPU7eCqro62LFabHQOHHTn8p8DyNF-cqMttCq29gf1zU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b19b1c6f-229b-4c05-b89b-52105b8b37db&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Jurkiewicz | |
Prowadzący grup: | Patrycja Jurkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena zawartości merytorycznej wypowiedzi - ocena zawartości merytorycznej odpowiedzi pisemnych na pytania podczas egzaminu Umiejętności: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym w trakcie zajęć, - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas wykładu konwersatoryjnego i problemowego Kompetencje społeczne: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładu realizowane są następujące TREŚCI PROGRAMOWE: Modele rozwoju człowieka dorosłego. Charakter zmian na przestrzeni życia. Znaczenie przemian emocjonalnych występujących u człowieka dorosłego. Osobowość i zaburzenia osobowosci w okresie życia dorosłego. Wczesna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Rozwój tożsamości, specyfika myślenia. Średnia dorosłość-funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Role społeczne, symptomy starzenia się, sytuacja zawodowa, kryzys połowy życia. Późna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Dojrzałość osobowa. Dolegliwości związane z wiekiem, akceptacja ograniczeń, zmiana sytuacji życiowej (przejście na emeryturę, rola dziadka, babci, pustka lub nowe wyzwania). Satysfakcja i sens życia na różnych etapach dorosłości. Specyfika przemian w życiu człowieka dorosłego. Wybory moralne w dorosłym życiu. Wybrane aspekty funkcjonowania osób dorosłych z: autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością ruchową, zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi, ADHD, chorobami neurologicznymi. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN. Pietrasiński J. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna. Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN. Trempała J.(red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. Literatura dodatkowa: Baltes, P., Gluck, J., Kunzmann, U. (2004). Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia. W: J. Czapiński (red.) Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN. Brzezińska M. (2011). Proaktywna starość. Warszawa: Engram. Czyżowska D. (2003). Doświadczenie a rozwój moralny jednostki. W: K. Krzyżewski (red.) Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Kraków: Wydawnictwo UJ. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie do zajęć, lektury: 15h Przygotowanie do egzaminu: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Jurkiewicz | |
Prowadzący grup: | Patrycja Jurkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wiedza: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena zawartości merytorycznej wypowiedzi - ocena zawartości merytorycznej odpowiedzi pisemnych na pytania podczas egzaminu Umiejętności: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym w trakcie zajęć, - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas wykładu konwersatoryjnego i problemowego Kompetencje społeczne: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
Podczas wykładu realizowane są następujące TREŚCI PROGRAMOWE: Modele rozwoju człowieka dorosłego. Charakter zmian na przestrzeni życia. Znaczenie przemian emocjonalnych występujących u człowieka dorosłego. Osobowość i zaburzenia osobowosci w okresie życia dorosłego. Wczesna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Rozwój tożsamości, specyfika myślenia. Średnia dorosłość-funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Role społeczne, symptomy starzenia się, sytuacja zawodowa, kryzys połowy życia. Późna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Dojrzałość osobowa. Dolegliwości związane z wiekiem, akceptacja ograniczeń, zmiana sytuacji życiowej (przejście na emeryturę, rola dziadka, babci, pustka lub nowe wyzwania). Satysfakcja i sens życia na różnych etapach dorosłości. Specyfika przemian w życiu człowieka dorosłego. Wybory moralne w dorosłym życiu. Wybrane aspekty funkcjonowania osób dorosłych z: autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością ruchową, zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi, ADHD, chorobami neurologicznymi. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN. Pietrasiński J. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna. Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN. Trempała J.(red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN. Literatura dodatkowa: Baltes, P., Gluck, J., Kunzmann, U. (2004). Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia. W: J. Czapiński (red.) Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN. Brzezińska M. (2011). Proaktywna starość. Warszawa: Engram. Czyżowska D. (2003). Doświadczenie a rozwój moralny jednostki. W: K. Krzyżewski (red.) Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Kraków: Wydawnictwo UJ. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie do zajęć, lektury: 15h Przygotowanie do egzaminu: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-21 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.