Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia dorosłych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-PYD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia dorosłych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) niestacjonarne I st.
Obowiązkowe dla 4 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena zawartości merytorycznej wypowiedzi

- ocena zawartości merytorycznej odpowiedzi pisemnych na pytania podczas egzaminu

Umiejętności:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym w trakcie zajęć,

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas wykładu konwersatoryjnego i problemowego

Kompetencje społeczne:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Modele rozwoju człowieka dorosłego. Charakter zmian na przestrzeni życia. Znaczenie przemian emocjonalnych występujących u człowieka dorosłego. Osobowość i zaburzenia osobowosci w okresie życia dorosłego. Wczesna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Rozwój tożsamości, specyfika myślenia. Średnia dorosłość-funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Role społeczne, symptomy starzenia się, sytuacja zawodowa, kryzys połowy życia. Późna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Dojrzałość osobowa. Dolegliwości związane z wiekiem, akceptacja ograniczeń, zmiana sytuacji życiowej (przejście na emeryturę, rola dziadka, babci, pustka lub nowe wyzwania). Satysfakcja i sens życia na różnych etapach dorosłości. Specyfika przemian w życiu człowieka dorosłego. Wybory moralne w dorosłym życiu.

Wybrane aspekty funkcjonowania osób dorosłych z: autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością ruchową, zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi, ADHD, chorobami neurologicznymi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN.

Pietrasiński J. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN.

Trempała J.(red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.

Literatura dodatkowa:

Baltes, P., Gluck, J., Kunzmann, U. (2004). Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia. W: J. Czapiński (red.) Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN.

Brzezińska M. (2011). Proaktywna starość. Warszawa: Engram.

Czyżowska D. (2003). Doświadczenie a rozwój moralny jednostki. W: K. Krzyżewski (red.) Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podłoże teoretyczne badań naukowych dotyczących rozwoju człowieka w okresie dorosłości, specyfiki zmian fizycznych, poznawczych, psychicznych, emocjonalnych.

Zna etapy i specyfikę rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym.

Ma podstawową wiedzę o rodzajach ról i więzi społecznych.

Umiejętności

Potrafi dokonać analizy problematyki dorosłości człowieka.

Potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania tematyki związanej z dorosłością człowieka.

Umie samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą psychologii człowieka dorosłego.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.

Docenia znaczenie rozwoju nauki w zakresie psychologii człowieka dorosłego.

Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy/a do współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z egzaminu pisemnego

Egzamin składa się z 5 pytań otwartych:

5 poprawnych odpowiedzi = ocena bardzo dobra

4 poprawne odpowiedzi = ocena dobra

3 poprawne odpowiedzi = ocena dostateczna

2 poprawne odpowiedzi i poniżej = ocena niedostateczna

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Jurkiewicz
Prowadzący grup: Patrycja Jurkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena zawartości merytorycznej wypowiedzi

- ocena zawartości merytorycznej odpowiedzi pisemnych na pytania podczas egzaminu

Umiejętności:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym w trakcie zajęć,

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas wykładu konwersatoryjnego i problemowego

Kompetencje społeczne:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Modele rozwoju człowieka dorosłego.

2. Charakter zmian na przestrzeni życia.

3. Znaczenie przemian emocjonalnych występujących u człowieka dorosłego.

4. Zmiany osobowości w okresie życia dorosłego.

5. Wczesna dorosłość- funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Rozwój tożsamości, specyfika myślenia.

6. Średnia dorosłość- funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Role społeczne, symptomy starzenia się, sytuacja zawodowa, kryzys połowy życia.

7. Późna dorosłość- funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Dojrzałość osobowa. Dolegliwości związane z wiekiem, akceptacja ograniczeń, zmiana sytuacji życiowej (przejście na emeryturę, rola dziadka, babci, pustka lub nowe wyzwania).

8. Satysfakcja i sens życia na różnych etapach dorosłości.

9. Specyfika przemian w życiu człowieka dorosłego.

10. Wybory moralne w dorosłym życiu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN.

Pietrasiński J. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN.

Trempała J.(red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.

Literatura dodatkowa:

Baltes, P., Gluck, J., Kunzmann, U. (2004). Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia. W: J. Czapiński (red.) Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN.

Brzezińska M. (2011). Proaktywna starość. Warszawa: Engram.

Czyżowska D. (2003). Doświadczenie a rozwój moralny jednostki. W: K. Krzyżewski (red.) Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: 30 h

Przygotowanie do zajęć, lektury: 15h

Przygotowanie do egzaminu: 15h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60

LINK DO ZESPOŁU

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aPU7eCqro62LFabHQOHHTn8p8DyNF-cqMttCq29gf1zU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b19b1c6f-229b-4c05-b89b-52105b8b37db&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Jurkiewicz
Prowadzący grup: Patrycja Jurkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena zawartości merytorycznej wypowiedzi

- ocena zawartości merytorycznej odpowiedzi pisemnych na pytania podczas egzaminu

Umiejętności:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym w trakcie zajęć,

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas wykładu konwersatoryjnego i problemowego

Kompetencje społeczne:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

Podczas wykładu realizowane są następujące TREŚCI PROGRAMOWE:

Modele rozwoju człowieka dorosłego. Charakter zmian na przestrzeni życia. Znaczenie przemian emocjonalnych występujących u człowieka dorosłego. Osobowość i zaburzenia osobowosci w okresie życia dorosłego. Wczesna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Rozwój tożsamości, specyfika myślenia. Średnia dorosłość-funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Role społeczne, symptomy starzenia się, sytuacja zawodowa, kryzys połowy życia. Późna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Dojrzałość osobowa. Dolegliwości związane z wiekiem, akceptacja ograniczeń, zmiana sytuacji życiowej (przejście na emeryturę, rola dziadka, babci, pustka lub nowe wyzwania). Satysfakcja i sens życia na różnych etapach dorosłości. Specyfika przemian w życiu człowieka dorosłego. Wybory moralne w dorosłym życiu.

Wybrane aspekty funkcjonowania osób dorosłych z: autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością ruchową, zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi, ADHD, chorobami neurologicznymi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN.

Pietrasiński J. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN.

Trempała J.(red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.

Literatura dodatkowa:

Baltes, P., Gluck, J., Kunzmann, U. (2004). Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia. W: J. Czapiński (red.) Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN.

Brzezińska M. (2011). Proaktywna starość. Warszawa: Engram.

Czyżowska D. (2003). Doświadczenie a rozwój moralny jednostki. W: K. Krzyżewski (red.) Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: 30 h

Przygotowanie do zajęć, lektury: 15h

Przygotowanie do egzaminu: 15h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Jurkiewicz
Prowadzący grup: Patrycja Jurkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Wiedza:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena zawartości merytorycznej wypowiedzi

- ocena zawartości merytorycznej odpowiedzi pisemnych na pytania podczas egzaminu

Umiejętności:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym w trakcie zajęć,

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas wykładu konwersatoryjnego i problemowego

Kompetencje społeczne:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

Podczas wykładu realizowane są następujące TREŚCI PROGRAMOWE:

Modele rozwoju człowieka dorosłego. Charakter zmian na przestrzeni życia. Znaczenie przemian emocjonalnych występujących u człowieka dorosłego. Osobowość i zaburzenia osobowosci w okresie życia dorosłego. Wczesna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Rozwój tożsamości, specyfika myślenia. Średnia dorosłość-funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno-emocjonalnym, poznawczym. Role społeczne, symptomy starzenia się, sytuacja zawodowa, kryzys połowy życia. Późna dorosłość - funkcjonowanie pod względem fizycznym, społeczno- emocjonalnym, poznawczym. Dojrzałość osobowa. Dolegliwości związane z wiekiem, akceptacja ograniczeń, zmiana sytuacji życiowej (przejście na emeryturę, rola dziadka, babci, pustka lub nowe wyzwania). Satysfakcja i sens życia na różnych etapach dorosłości. Specyfika przemian w życiu człowieka dorosłego. Wybory moralne w dorosłym życiu.

Wybrane aspekty funkcjonowania osób dorosłych z: autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością ruchową, zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi, ADHD, chorobami neurologicznymi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN.

Pietrasiński J. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Steuden S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN.

Trempała J.(red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.

Literatura dodatkowa:

Baltes, P., Gluck, J., Kunzmann, U. (2004). Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia. W: J. Czapiński (red.) Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN.

Brzezińska M. (2011). Proaktywna starość. Warszawa: Engram.

Czyżowska D. (2003). Doświadczenie a rozwój moralny jednostki. W: K. Krzyżewski (red.) Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: 30 h

Przygotowanie do zajęć, lektury: 15h

Przygotowanie do egzaminu: 15h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-21 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)