Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt socjalny w pracy opiekuńczo-wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-PSW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekt socjalny w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

1-2. Wprowadzenie w problematykę pracy metodą projektów, w tym zwłaszcza metodą projektów socjalnych.

3-13. Praca w grupach nad projektem socjalnym.

14-15. Omówienie, prezentacja i ocena przygotowanych projektów socjalnych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Omówienie poszczególnych etapów tworzenia projektu socjalnego. Prezentacja przykładowych projektów socjalnych wraz z szerokim komentarzem. Określenie tematu projektu socjalnego. Praca nad projektem socjalnym – spotkania w grupach zadaniowych, omawianie problemów, bieżąca ocena pracy. Prezentacje i ocena projektów socjalnych. Postawa prospołeczna i gotowość do pracy na rzecz środowiska.

Literatura:

Literatura podstawowa

D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010

E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001

Literatura uzupełniająca

G. Wronowski, Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2006

M. Granosik, Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie opieki i wychowania.

- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania świadczenia pomocy.

- Posiada podstawową wiedzę z zakresu metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w projekcie socjalnym.

Umiejętności

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych.

- Analizuje ich powiązania z możliwymi do przeprowadzenia działaniami pomocowymi.

- Potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów.

- Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych (prowadząc zajęcia metodą projektu) oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

Kompetencje społeczne

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.

- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich znaczenie dla społeczności lokalnych.

- Jest gotów do rozwijania u tych z którymi będzie pracował (np. uczniów) ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.

- Jest gotów do zachęcania tych, z którymi będzie pracował (np. uczniów) do podejmowania prób badawczych i pracy na rzecz środowiska.

Metody i kryteria oceniania:

ocenie podlega teoretyczna część projektu socjalnego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Michał Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Michał Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Omówienie poszczególnych etapów tworzenia projektu socjalnego. Prezentacja przykładowych projektów socjalnych wraz z szerokim komentarzem. Określenie tematu projektu socjalnego. Praca nad projektem socjalnym – spotkania w grupach zadaniowych, omawianie problemów, bieżąca ocena pracy. Prezentacje i ocena projektów socjalnych. Postawa prospołeczna i gotowość do pracy na rzecz środowiska.

Pełny opis:

1-2. Wprowadzenie w problematykę pracy metodą projektów, w tym zwłaszcza metodą projektów socjalnych.

3-13. Praca w grupach nad projektem socjalnym.

14-15. Omówienie, prezentacja i ocena przygotowanych projektów socjalnych.

Literatura:

Literatura podstawowa

D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010

E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001

Literatura uzupełniająca

G. Wronowski, Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2006

M. Granosik, Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Michał Kwiatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Omówienie poszczególnych etapów tworzenia projektu socjalnego. Prezentacja przykładowych projektów socjalnych wraz z szerokim komentarzem. Określenie tematu projektu socjalnego. Praca nad projektem socjalnym – spotkania w grupach zadaniowych, omawianie problemów, bieżąca ocena pracy. Prezentacje i ocena projektów socjalnych. Postawa prospołeczna i gotowość do pracy na rzecz środowiska.

Pełny opis:

1-2. Wprowadzenie w problematykę pracy metodą projektów, w tym zwłaszcza metodą projektów socjalnych.

3-13. Praca w grupach nad projektem socjalnym.

14-15. Omówienie, prezentacja i ocena przygotowanych projektów socjalnych.

Literatura:

Literatura podstawowa

D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010

E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001

Literatura uzupełniająca

G. Wronowski, Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2006

M. Granosik, Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Anna Klik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Stanek
Prowadzący grup: Katarzyna Stanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Problem społeczny a projekt. Omówienie poszczególnych etapów tworzenia projektu socjalnego. Prezentacja przykładowych projektów socjalnych wraz z komentarzem. Określenie tematu projektu socjalnego. Praca nad projektem socjalnym – spotkania w grupach zadaniowych, omawianie problemów, bieżąca ocena pracy. Prezentacje i ocena projektów socjalnych. Postawa prospołeczna i gotowość do pracy (w tym pracy metodą projektów) na rzecz środowiska.

Pełny opis:

1) Przedstawienie wymagań dotyczących treści programowych przedmiotu, doświadczeń w realizacji projektów, perspektywy przyszłości projektów i myślenia projektowego;

2) Projekt socjalny. Czym jest i czego może dotyczyć. Projekt socjalny jako odpowiedź na problemy społeczne. Współczesne problemy społeczne;

3-4) Projekt socjalny - rodzaje, etapy, metody i techniki tworzenia projektów socjalnych;

5) Prezentacja przykładowych projektów socjalnych wraz z omówieniem problemów społecznych, do których odnosi się projekt, etapów, dokumentacji, etc.;

6) Określenie tematu projektu (wraz z uzasadnieniem podjętego tematu oraz problemu społecznego dostrzeganego przez sudentka/kę)

7-10) Praca nad projektem socjalnym – spotkania w grupach zadaniowych, omawianie problemów, bieżąca ocena pracy.

11-13) Prezentacje i ocena projektów socjalnych.

14) Twórcze myślenie i kreatywne działanie na rzecz środowiska społecznego.

15) Wyzwania w obszarze pracy projektowej. Analiza doświadczeń.

Literatura:

Literatura podstawowa

D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010

E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001

Literatura uzupełniająca

P. Pietras, M. Szmit, Zarządzanie projektami. Wybrane metody i techniki, Łódź 2003.

G. Wronowski, Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2006

Uwagi:

Formy prowadzenia zajęć: mini wykład aktywizujący,: dyskusja moderowana, aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach: warsztaty, dyskusja, burza mózgów, metoda problemowa (zadania), metoda projektu, praca w grupach (na zajęciach oraz w terenie), prezentacja.

Nakład pracy:

Warsztaty/Laboratorium: 30 godz.,

Samodzielna praca studenta: 15 godz. (zapoznanie się z literaturą, praktyczne przygotowanie się do zajęć),

Przygotowanie się do zaliczenia – 5 godz., przygotowanie, realizacja i prezentacja projektu – 20 godz.

Zaliczenie: Egzamin:

I etap: część pisemna testowa (odnosząca się do kwestii teoretycznych);

II etap: część praktyczna: prezentacja projektu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Stanek
Prowadzący grup: Katarzyna Stanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Problem społeczny a projekt. Omówienie poszczególnych etapów tworzenia projektu socjalnego. Prezentacja przykładowych projektów socjalnych wraz z komentarzem. Określenie tematu projektu socjalnego. Praca nad projektem socjalnym – spotkania w grupach zadaniowych, omawianie problemów, bieżąca ocena pracy. Prezentacje i ocena projektów socjalnych. Postawa prospołeczna i gotowość do pracy (w tym pracy metodą projektów) na rzecz środowiska.

Pełny opis:

1) Przedstawienie wymagań dotyczących treści programowych przedmiotu;

2) Projekt socjalny. Czym jest i czego może dotyczyć. Projekt socjalny jako odpowiedź na problemy społeczne. Współczesne problemy społeczne;

3) Projekt socjalny - rodzaje, etapy, metody i techniki tworzenia projektów socjalnych;

4) Określenie tematu projektu (wraz z uzasadnieniem podjętego tematu oraz problemu społecznego dostrzeganego przez sudentka/kę)

5) Praca nad projektem socjalnym – spotkania w grupach zadaniowych, omawianie problemów, bieżąca ocena pracy.

6-7) Prezentacje i ocena projektów socjalnych.

8) Twórcze myślenie i kreatywne działanie na rzecz środowiska społecznego.

Literatura:

Literatura podstawowa

D. Wolska-Prylińska, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010

E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2001

Literatura uzupełniająca

P. Pietras, M. Szmit, Zarządzanie projektami. Wybrane metody i techniki, Łódź 2003.

G. Wronowski, Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa 2006

Uwagi:

Formy prowadzenia zajęć: mini wykład aktywizujący,: dyskusja moderowana, aktywizujące metody i formy pracy na zajęciach: warsztaty, dyskusja, burza mózgów, metoda problemowa (zadania), metoda projektu, praca w grupach (na zajęciach oraz w terenie), prezentacja.

Nakład pracy:

Warsztaty/Laboratorium: 15 godz.,

Samodzielna praca studenta: 25 godz. (zapoznanie się z literaturą, praktyczne przygotowanie się do zajęć),

Przygotowanie się do zaliczenia – 5 godz., przygotowanie, realizacja i prezentacja projektu – 20 godz.

Zaliczenie: Egzamin:

I etap: część pisemna testowa (odnosząca się do kwestii teoretycznych);

II etap: część praktyczna: prezentacja projektu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)