Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo oświatowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-POT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo oświatowe
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Pojęcie systemu oświaty, prawa oświatowego. Akty prawa międzynarodowego dotyczące prawa oświatowego (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja o prawach dziecka, Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i kulturalnych). Prawo oświatowe w polskim systemie prawa (ustawa o systemie oświaty, ustawa Karta Nauczyciela). Prawo wewnętrzne placówki (statut, regulamin, zarządzenia, uchwały). Postępowanie administracyjne (terminy, decyzje, tryb odwoławczy, skargi, wnioski). Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem (procedury interwencji, zasady korzystania z Internetu przez dzieci i ochrona przed szkodliwymi treściami, zasady bezpiecznej relacji pracownik placówki – dziecko).

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Zna podstawowe zagadnienia prawa oświatowego.

- Wymienia główne akty prawne stanowiące obszar prawa oświatowego, zna kontekst ich powstania i strukturę.

- Zna międzynarodowe i krajowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnością.

- Zna zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego; podstawę programową w kontekście programu nauczania; tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki oświatowej.

Umiejętności

- Wyszukuje akty prawne oraz powiązane z nimi orzecznictwo.

- Potrafi sprawnie posługiwać się terminologią prawną w mowie i na piśmie.

Kompetencje społeczne

- Dostrzega etyczny wymiar stosowania prawa oświatowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- test zaliczeniowy

Pełny opis:

1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i

Konstytucji RP

2. Ustawy z zakresu prawa oświatowego i zakres ich regulacji

3. System oświaty – definicja, struktura, zadania

4. Wychowanie przedszkolne

5. Obowiązek szkolny, obowiązek nauki i ich realizacja

6. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

7. Dzieci z niepełnosprawnościami w systemie oświaty

8. Nauczyciel – definicja, obowiązki, wymagania kwalifikacyjne

9. Rada pedagogiczna i jej kompetencje

10. Prawo wewnętrzne szkoły i placówki – statut, regulaminy

11. Elementy postępowania administracyjnego w szkole i placówce – decyzje administracyjne dyrektora szkoły, terminy, tryb odwoławczy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483.

2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz.U. 2021, poz. 1762.

3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2020, poz. 1327, z późn. zm.

4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm.

Literatura uzupełniająca:

1. Paszkowska M., Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018.

2. Szafrańska A., Pawlak J., Rodzic w roli nauczyciela, czyli o organizacji procesu kształcenia i wychowania z perspektywy rodziców uczących

swoje dzieci w domach, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA, SECTIO J, 2021, VOL. XXXIV, 1, s. 79-90.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład połączony z analizą aktów prawnych

- prezentacja multimedialna

Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS:

- 15 godzin kontaktowych

- 8 godz. zapoznanie się z aktami prawnymi i literaturą

- 8 godz. przygotowanie się do zaliczenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obecność

- test zaliczeniowy

Zaliczenie zostanie przeprowadzone w formie zdalnej z wykorzystaniem aplikacji Forms.

Pełny opis:

1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i

Konstytucji RP

2. Ustawy z zakresu prawa oświatowego i zakres ich regulacji

3. System oświaty – definicja, struktura, zadania

4. Wychowanie przedszkolne

5. Obowiązek szkolny, obowiązek nauki i ich realizacja

6. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

7. Dzieci z niepełnosprawnościami w systemie oświaty

8. Nauczyciel – definicja, obowiązki, wymagania kwalifikacyjne

9. Rada pedagogiczna i jej kompetencje

10. Prawo wewnętrzne szkoły i placówki – statut, regulaminy

11. Elementy postępowania administracyjnego w szkole i placówce – decyzje administracyjne dyrektora szkoły, terminy, tryb odwoławczy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483.

2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz.U. 2021, poz. 1762.

3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2020, poz. 1327, z późn. zm.

4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm.

Literatura uzupełniająca:

1. Paszkowska M., Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018.

2. Szafrańska A., Pawlak J., Rodzic w roli nauczyciela, czyli o organizacji procesu kształcenia i wychowania z perspektywy rodziców uczących

swoje dzieci w domach, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA, SECTIO J, 2021, VOL. XXXIV, 1, s. 79-90.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- elementy wykładu

- prezentacja multimedialna

- praca w grupach

- rozwiązywanie kazusów i zagadnień problemowych.

Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS:

- 12 godzin kontaktowych

- 8 godz. przygotowanie się do zajęć (zapoznanie się z aktami prawnymi i/lub literaturą)

- 5 godz. przygotowanie się do zaliczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jabłonowska, Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- końcowy test zaliczeniowy

Pełny opis:

1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i

Konstytucji RP

2. Ustawy z zakresu prawa oświatowego i zakres ich regulacji

3. System oświaty – definicja, struktura, zadania

4. Wychowanie przedszkolne

5. Obowiązek szkolny, obowiązek nauki i ich realizacja

6. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

7. Nauczyciel – definicja, status prawny, obowiązki, wymagania kwalifikacyjne

8. Rada pedagogiczna i jej kompetencje

9. Statut przedszkola i szkoły jako podstawowy akt prawa wewnętrznego

10. Decyzje administracyjne dyrektora szkoły - elementy postępowania administracyjnego

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm.

2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r.

3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z dnia 19 grudnia 1966 r., Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169.

4. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526, z późn. zm.

5. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudni 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

6. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, Dz.U. 2022, poz. 2000.

7. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz.U. 2021, poz. 1762., z późn. zm.

8. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 20201 poz. 1915, z późn. zm.

9. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm.

Literatura uzupełniająca:

1. Paszkowska M., Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018.

2. Szafrańska A., Pawlak J., Rodzic w roli nauczyciela, czyli o organizacji procesu kształcenia i wychowania z perspektywy rodziców uczących

swoje dzieci w domach, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA, SECTIO J, 2021, VOL. XXXIV, 1, s. 79-90.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład połączony z analizą aktów prawnych

- prezentacja multimedialna

- dyskusja dydaktyczna

Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS:

- 15 godzin kontaktowych - wykład

- 10 godzin przygotowanie się do testu zaliczeniowego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obecność na zajęciach

- końcowy test zaliczeniowy

Pełny opis:

1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i

Konstytucji RP

2. Ustawy z zakresu prawa oświatowego i zakres ich regulacji

3. System oświaty – definicja, struktura, zadania

4. Wychowanie przedszkolne

5. Obowiązek szkolny, obowiązek nauki i ich realizacja

6. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

7. Nauczyciel – definicja, status prawny, obowiązki, wymagania kwalifikacyjne

8. Rada pedagogiczna i jej kompetencje

9. Statut przedszkola i szkoły jako podstawowy akt prawa wewnętrznego

10. Decyzje administracyjne dyrektora szkoły - elementy postępowania administracyjnego

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm.

2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r.

3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z dnia 19 grudnia 1966 r., Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169.

4. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526, z późn. zm.

5. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudni 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

6. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, Dz.U. 2022, poz. 2000.

7. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz.U. 2021, poz. 1762., z późn. zm.

8. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 20201 poz. 1915, z późn. zm.

9. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm.

Literatura uzupełniająca:

1. Paszkowska M., Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018.

2. Szafrańska A., Pawlak J., Rodzic w roli nauczyciela, czyli o organizacji procesu kształcenia i wychowania z perspektywy rodziców uczących

swoje dzieci w domach, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA, SECTIO J, 2021, VOL. XXXIV, 1, s. 79-90.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- elementy wykładu

- prezentacja multimedialna

- praca w grupach

- rozwiązywanie kazusów i zagadnień problemowych.

Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS:

- 12 godzin kontaktowych - ćwiczenia

- 8 godz. przygotowanie się do zajęć (zapoznanie się z aktami prawnymi i/lub literaturą)

- 5 godz. przygotowanie się do zaliczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- końcowy test zaliczeniowy

Pełny opis:

1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i

Konstytucji RP

2. Ustawy z zakresu prawa oświatowego i zakres ich regulacji

3. System oświaty – definicja, struktura, zadania

4. Wychowanie przedszkolne

5. Obowiązek szkolny, obowiązek nauki i ich realizacja

6. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

7. Nauczyciel – definicja, status prawny, obowiązki, wymagania kwalifikacyjne

8. Rada pedagogiczna i jej kompetencje

9. Społeczne organy szkoły (rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski)

10. Statut przedszkola i szkoły jako podstawowy akt prawa wewnętrznego

11. Decyzje administracyjne dyrektora szkoły - elementy postępowania administracyjnego

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm.

2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r.

3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z dnia 19 grudnia 1966 r., Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169.

4. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526, z późn. zm.

5. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudni 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

6. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, t.j. Dz.U. 2023, poz. 775 z póżn. zm.

7. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, t.j. Dz.U. 2023, poz. 984, z późn. zm.

8. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, t.j. Dz.U. 2022 poz. 2230, z późn. zm.

9. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, t.j. Dz.U. 2023, poz. 900, z późn. zm.

Literatura uzupełniająca:

1. Paszkowska M., Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018.

2. Wojtczak B., Prawo oświaty niepublicznej, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2021.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład połączony z analizą aktów prawnych

- prezentacja multimedialna

- dyskusja dydaktyczna

Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS:

- 15 godzin kontaktowych - wykład

- 10 godzin przygotowanie się do testu zaliczeniowego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- obecność na zajęciach

- końcowy test zaliczeniowy

Pełny opis:

1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i

Konstytucji RP

2. Ustawy z zakresu prawa oświatowego i zakres ich regulacji

3. System oświaty – definicja, struktura, zadania

4. Wychowanie przedszkolne

5. Obowiązek szkolny, obowiązek nauki i ich realizacja

6. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

7. Nauczyciel – definicja, status prawny, obowiązki, wymagania kwalifikacyjne

8. Rada pedagogiczna i jej kompetencje

9. Społeczne organy szkoły (rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski)

10. Statut przedszkola i szkoły jako podstawowy akt prawa wewnętrznego

11. Decyzje administracyjne dyrektora szkoły - elementy postępowania administracyjnego

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm.

2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r.

3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z dnia 19 grudnia 1966 r., Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169.

4. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526, z późn. zm.

5. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudni 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169.

6. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, t.j. Dz.U. 2023, poz. 775 z póżn. zm.

7. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, t.j. Dz.U. 2023, poz. 984, z późn. zm.

8. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, t.j. Dz.U. 2022 poz. 2230, z późn. zm.

9. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, t.j. Dz.U. 2023, poz. 900, z późn. zm.

Literatura uzupełniająca:

1. Paszkowska M., Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018.

2. Wojtczak B., Prawo oświaty niepublicznej, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2021.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- elementy wykładu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

- przygotowanie referatów/prezentacji

- praca w grupach

- rozwiązywanie kazusów i zagadnień problemowych.

Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS:

- 12 godzin kontaktowych - ćwiczenia

- 8 godz. przygotowanie się do zajęć (zapoznanie się z aktami prawnymi i/lub literaturą)

- 5 godz. przygotowanie się do zaliczenia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)