Prawo oświatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-POT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo oświatowe |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Pojęcie systemu oświaty, prawa oświatowego. Akty prawa międzynarodowego dotyczące prawa oświatowego (Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja o prawach dziecka, Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i kulturalnych). Prawo oświatowe w polskim systemie prawa (ustawa o systemie oświaty, ustawa Karta Nauczyciela). Prawo wewnętrzne placówki (statut, regulamin, zarządzenia, uchwały). Postępowanie administracyjne (terminy, decyzje, tryb odwoławczy, skargi, wnioski). Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem (procedury interwencji, zasady korzystania z Internetu przez dzieci i ochrona przed szkodliwymi treściami, zasady bezpiecznej relacji pracownik placówki – dziecko). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna podstawowe zagadnienia prawa oświatowego. - Wymienia główne akty prawne stanowiące obszar prawa oświatowego, zna kontekst ich powstania i strukturę. - Zna międzynarodowe i krajowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnością. - Zna zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego; podstawę programową w kontekście programu nauczania; tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki oświatowej. Umiejętności - Wyszukuje akty prawne oraz powiązane z nimi orzecznictwo. - Potrafi sprawnie posługiwać się terminologią prawną w mowie i na piśmie. Kompetencje społeczne - Dostrzega etyczny wymiar stosowania prawa oświatowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - test zaliczeniowy |
|
Pełny opis: |
1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i Konstytucji RP 2. Ustawy z zakresu prawa oświatowego i zakres ich regulacji 3. System oświaty – definicja, struktura, zadania 4. Wychowanie przedszkolne 5. Obowiązek szkolny, obowiązek nauki i ich realizacja 6. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów 7. Dzieci z niepełnosprawnościami w systemie oświaty 8. Nauczyciel – definicja, obowiązki, wymagania kwalifikacyjne 9. Rada pedagogiczna i jej kompetencje 10. Prawo wewnętrzne szkoły i placówki – statut, regulaminy 11. Elementy postępowania administracyjnego w szkole i placówce – decyzje administracyjne dyrektora szkoły, terminy, tryb odwoławczy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483. 2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz.U. 2021, poz. 1762. 3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2020, poz. 1327, z późn. zm. 4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm. Literatura uzupełniająca: 1. Paszkowska M., Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018. 2. Szafrańska A., Pawlak J., Rodzic w roli nauczyciela, czyli o organizacji procesu kształcenia i wychowania z perspektywy rodziców uczących swoje dzieci w domach, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA, SECTIO J, 2021, VOL. XXXIV, 1, s. 79-90. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład połączony z analizą aktów prawnych - prezentacja multimedialna Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS: - 15 godzin kontaktowych - 8 godz. zapoznanie się z aktami prawnymi i literaturą - 8 godz. przygotowanie się do zaliczenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obecność - test zaliczeniowy Zaliczenie zostanie przeprowadzone w formie zdalnej z wykorzystaniem aplikacji Forms. |
|
Pełny opis: |
1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i Konstytucji RP 2. Ustawy z zakresu prawa oświatowego i zakres ich regulacji 3. System oświaty – definicja, struktura, zadania 4. Wychowanie przedszkolne 5. Obowiązek szkolny, obowiązek nauki i ich realizacja 6. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów 7. Dzieci z niepełnosprawnościami w systemie oświaty 8. Nauczyciel – definicja, obowiązki, wymagania kwalifikacyjne 9. Rada pedagogiczna i jej kompetencje 10. Prawo wewnętrzne szkoły i placówki – statut, regulaminy 11. Elementy postępowania administracyjnego w szkole i placówce – decyzje administracyjne dyrektora szkoły, terminy, tryb odwoławczy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483. 2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz.U. 2021, poz. 1762. 3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 2020, poz. 1327, z późn. zm. 4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm. Literatura uzupełniająca: 1. Paszkowska M., Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018. 2. Szafrańska A., Pawlak J., Rodzic w roli nauczyciela, czyli o organizacji procesu kształcenia i wychowania z perspektywy rodziców uczących swoje dzieci w domach, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA, SECTIO J, 2021, VOL. XXXIV, 1, s. 79-90. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - elementy wykładu - prezentacja multimedialna - praca w grupach - rozwiązywanie kazusów i zagadnień problemowych. Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS: - 12 godzin kontaktowych - 8 godz. przygotowanie się do zajęć (zapoznanie się z aktami prawnymi i/lub literaturą) - 5 godz. przygotowanie się do zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jabłonowska, Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - końcowy test zaliczeniowy |
|
Pełny opis: |
1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i Konstytucji RP 2. Ustawy z zakresu prawa oświatowego i zakres ich regulacji 3. System oświaty – definicja, struktura, zadania 4. Wychowanie przedszkolne 5. Obowiązek szkolny, obowiązek nauki i ich realizacja 6. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów 7. Nauczyciel – definicja, status prawny, obowiązki, wymagania kwalifikacyjne 8. Rada pedagogiczna i jej kompetencje 9. Statut przedszkola i szkoły jako podstawowy akt prawa wewnętrznego 10. Decyzje administracyjne dyrektora szkoły - elementy postępowania administracyjnego |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm. 2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r. 3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z dnia 19 grudnia 1966 r., Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169. 4. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526, z późn. zm. 5. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudni 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 6. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, Dz.U. 2022, poz. 2000. 7. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz.U. 2021, poz. 1762., z późn. zm. 8. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 20201 poz. 1915, z późn. zm. 9. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm. Literatura uzupełniająca: 1. Paszkowska M., Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018. 2. Szafrańska A., Pawlak J., Rodzic w roli nauczyciela, czyli o organizacji procesu kształcenia i wychowania z perspektywy rodziców uczących swoje dzieci w domach, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA, SECTIO J, 2021, VOL. XXXIV, 1, s. 79-90. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład połączony z analizą aktów prawnych - prezentacja multimedialna - dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS: - 15 godzin kontaktowych - wykład - 10 godzin przygotowanie się do testu zaliczeniowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obecność na zajęciach - końcowy test zaliczeniowy |
|
Pełny opis: |
1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i Konstytucji RP 2. Ustawy z zakresu prawa oświatowego i zakres ich regulacji 3. System oświaty – definicja, struktura, zadania 4. Wychowanie przedszkolne 5. Obowiązek szkolny, obowiązek nauki i ich realizacja 6. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów 7. Nauczyciel – definicja, status prawny, obowiązki, wymagania kwalifikacyjne 8. Rada pedagogiczna i jej kompetencje 9. Statut przedszkola i szkoły jako podstawowy akt prawa wewnętrznego 10. Decyzje administracyjne dyrektora szkoły - elementy postępowania administracyjnego |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm. 2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r. 3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z dnia 19 grudnia 1966 r., Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169. 4. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526, z późn. zm. 5. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudni 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 6. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, Dz.U. 2022, poz. 2000. 7. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz.U. 2021, poz. 1762., z późn. zm. 8. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 20201 poz. 1915, z późn. zm. 9. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, Dz.U. 2021, poz. 1082, z późn. zm. Literatura uzupełniająca: 1. Paszkowska M., Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018. 2. Szafrańska A., Pawlak J., Rodzic w roli nauczyciela, czyli o organizacji procesu kształcenia i wychowania z perspektywy rodziców uczących swoje dzieci w domach, ANNALES UNIVERSITATIS MARIAE CURIE SKŁODOWSKA LUBLIN – POLONIA, SECTIO J, 2021, VOL. XXXIV, 1, s. 79-90. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - elementy wykładu - prezentacja multimedialna - praca w grupach - rozwiązywanie kazusów i zagadnień problemowych. Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS: - 12 godzin kontaktowych - ćwiczenia - 8 godz. przygotowanie się do zajęć (zapoznanie się z aktami prawnymi i/lub literaturą) - 5 godz. przygotowanie się do zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - końcowy test zaliczeniowy |
|
Pełny opis: |
1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i Konstytucji RP 2. Ustawy z zakresu prawa oświatowego i zakres ich regulacji 3. System oświaty – definicja, struktura, zadania 4. Wychowanie przedszkolne 5. Obowiązek szkolny, obowiązek nauki i ich realizacja 6. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów 7. Nauczyciel – definicja, status prawny, obowiązki, wymagania kwalifikacyjne 8. Rada pedagogiczna i jej kompetencje 9. Społeczne organy szkoły (rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski) 10. Statut przedszkola i szkoły jako podstawowy akt prawa wewnętrznego 11. Decyzje administracyjne dyrektora szkoły - elementy postępowania administracyjnego |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm. 2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r. 3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z dnia 19 grudnia 1966 r., Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169. 4. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526, z późn. zm. 5. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudni 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 6. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, t.j. Dz.U. 2023, poz. 775 z póżn. zm. 7. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, t.j. Dz.U. 2023, poz. 984, z późn. zm. 8. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, t.j. Dz.U. 2022 poz. 2230, z późn. zm. 9. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, t.j. Dz.U. 2023, poz. 900, z późn. zm. Literatura uzupełniająca: 1. Paszkowska M., Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018. 2. Wojtczak B., Prawo oświaty niepublicznej, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2021. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład połączony z analizą aktów prawnych - prezentacja multimedialna - dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS: - 15 godzin kontaktowych - wykład - 10 godzin przygotowanie się do testu zaliczeniowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - obecność na zajęciach - końcowy test zaliczeniowy |
|
Pełny opis: |
1. Prawo do nauki jako prawo człowieka w aktach prawa międzynarodowego i Konstytucji RP 2. Ustawy z zakresu prawa oświatowego i zakres ich regulacji 3. System oświaty – definicja, struktura, zadania 4. Wychowanie przedszkolne 5. Obowiązek szkolny, obowiązek nauki i ich realizacja 6. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów 7. Nauczyciel – definicja, status prawny, obowiązki, wymagania kwalifikacyjne 8. Rada pedagogiczna i jej kompetencje 9. Społeczne organy szkoły (rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski) 10. Statut przedszkola i szkoły jako podstawowy akt prawa wewnętrznego 11. Decyzje administracyjne dyrektora szkoły - elementy postępowania administracyjnego |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, Nr 78, poz. 483, z późn. zm. 2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 r. 3. Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z dnia 19 grudnia 1966 r., Dz.U. 1977, Nr 38, poz. 169. 4. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, Nr 120, poz. 526, z późn. zm. 5. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudni 2006 r., Dz.U. 2012, poz. 1169. 6. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, t.j. Dz.U. 2023, poz. 775 z póżn. zm. 7. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, t.j. Dz.U. 2023, poz. 984, z późn. zm. 8. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, t.j. Dz.U. 2022 poz. 2230, z późn. zm. 9. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, t.j. Dz.U. 2023, poz. 900, z późn. zm. Literatura uzupełniająca: 1. Paszkowska M., Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela, Wyd. Difin, Warszawa 2018. 2. Wojtczak B., Prawo oświaty niepublicznej, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2021. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - elementy wykładu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej - przygotowanie referatów/prezentacji - praca w grupach - rozwiązywanie kazusów i zagadnień problemowych. Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS: - 12 godzin kontaktowych - ćwiczenia - 8 godz. przygotowanie się do zajęć (zapoznanie się z aktami prawnymi i/lub literaturą) - 5 godz. przygotowanie się do zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.