Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawne aspekty mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-PAM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawne aspekty mediów
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, edukacja medialna i techniki dziennikarskie, (3-l) niestacjonarne I stop.
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, edukacja medialna i techniki dziennikarskie, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Media w Polsce w świetle podstawowych aktów prawnych. Szczególne obowiązki mediów - ochrona dóbr osobistych. Szczególne obowiązki mediów - ochrona dzieci i młodzieży. Reklama, sponsoring, lokowanie produktu – regulacje prawne. Etyka w cyberspołeczeństwie; ochrona prywatności. Patologia i przestępstwo w cyberprzestrzeni. Ochrona własności intelektualnej; prawo autorskie a wyzwania ery elektronicznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę o podstawach prawnych działania instytucji medialnych.

Zna podstawowe prawne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanych z mediami.

Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych funkcjonujących w mediach oraz ich zastosowań wobec kluczowych dylematów współczesnej cywilizacji.

Zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego.

Umiejętności

Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji przekazów multimedialnych pod kątem aspektów prawnych; analizuje ich powiązania zróżnymi obszarami działalności prawnej i etycznej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.

Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu prawa, w tym prawa prasowego, autorskiego, ochrony dóbr osobistych i zastosować ją do analizy i interpretowania przekazów medialnych.

Potrafi stosować zasady i normy etyczne w podejmowanej działalności związanej z tworzeniem i odbiorem treści medialnych, dostrzega i analizuje związane z nimi dylematy etyczne.

Kompetencje społeczne

Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy iumiejętności z zakresu prawa medialnego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.

Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób zgodny z normami prawnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Sylwia Galanciak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z problematyką sytuacji prawnej mediów i ich użytkowników w Polsce (w kontekście prawodawstwa europejskiego).

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

Ocena pracy zaliczeniowej – problemowo badawczej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku.

Europejska konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 4 listopada 1950 roku.

Kulesza J., Ius internet. Między prawem a etyką, Warszawa 2012.

Prawo mediów, pod red. J. Barty, R. Markiewicza, A. Matlaka, Warszawa 2008

Program rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Unii Europejskiej w latach 2010-2015.

Sozański J., Własność intelektualna i przemysłowa w Unii Europejskiej. Zarys zagadnienia z wyborem aktów prawnych, Warszawa 2005.

Strategia „Europa 2020” przedstawiona przez Komisję Europejską w marcu 2010 r.

Zalecenie Komisji Parlamentu Europejskiego w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym w celu stworzenia bardziej konkurencyjnego sektora audiowizualnego i treści cyfrowych oraz stworzenia integracyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy z dnia 20.08.2009

Lektury uzupełniające:

Barcz J., Przewodnik po Traktacie Konstytucyjnym, seria: Polska w Unii Europejskiej, Wyd. PiPG, Warszawa 2005.

Komunikat Komisji Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów nt. Europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym z 20.12.2007.

Oraz najnowsze dyrektywy, traktaty, rozporządzenia w UE i Polsce.

Linki do wykładów oraz materiałów dodatkowych:

Ponumerowane wykłady znajdują się w folderze na dysku One Drive pod adresem:

https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EnWLgwRiBihDpEjw3-SD0kIBLLYNV5SQu5S3EgoOeRZUNQ?e=9m7DC1

Proszę zwracać uwagę na notatki do slajdów, w których znajdują się zadania do wykonania oraz linki do dodatkowych materiałów (raportów, przepisów prawnych etc.)

Tematy wykładów udostępnionych na dysku:

Wykład III. Szczególne obowiązki mediów cz. 1. Ochrona dóbr osobistych

Wykład IV. Szczególne obowiązki mediów cz. 2. Ochrona małoletnich

Wykład V. Reklama, lokowanie produktu, reklama internetowa

Wykład VI. Etyka w cyberspołeczeństwie. Cyberprzestępstwo.

Wykład VII. Internet a prawo własności intelektualnej

Uwagi:

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest złożenie w ustalonym terminie pracy zaliczeniowej (ok. 5-7 stron) o tematyce związanej z problematyką poruszaną w czasie zajęć. Student ustala z prowadzącym temat pracy. Prace proszę wysyłać na adres sgalanciak@aps.edu.pl

Metody kształcenia:

Wykład aktywizujący

Dyskusja dydaktyczna

Analiza przypadków

Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności):

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) w tym e-learning: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5

Przygotowanie referatu, eseju: 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Sylwia Galanciak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z problematyką sytuacji prawnej mediów i ich użytkowników w Polsce (w kontekście prawodawstwa europejskiego).

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

Ocena pracy zaliczeniowej – problemowo badawczej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku.

Europejska konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 4 listopada 1950 roku.

Kulesza J., Ius internet. Między prawem a etyką, Warszawa 2012.

Prawo mediów, pod red. J. Barty, R. Markiewicza, A. Matlaka, Warszawa 2008

Program rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Unii Europejskiej w latach 2010-2015.

Sozański J., Własność intelektualna i przemysłowa w Unii Europejskiej. Zarys zagadnienia z wyborem aktów prawnych, Warszawa 2005.

Strategia „Europa 2020” przedstawiona przez Komisję Europejską w marcu 2010 r.

Zalecenie Komisji Parlamentu Europejskiego w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym w celu stworzenia bardziej konkurencyjnego sektora audiowizualnego i treści cyfrowych oraz stworzenia integracyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy z dnia 20.08.2009

Lektury uzupełniające:

Barcz J., Przewodnik po Traktacie Konstytucyjnym, seria: Polska w Unii Europejskiej, Wyd. PiPG, Warszawa 2005.

Komunikat Komisji Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów nt. Europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym z 20.12.2007.

Oraz najnowsze dyrektywy, traktaty, rozporządzenia w UE i Polsce.

Uwagi:

Kod do zespołu w Teams:

8hypj0a

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest złożenie w ustalonym terminie pracy zaliczeniowej (ok. 5-7 stron) o tematyce związanej z problematyką poruszaną w czasie zajęć. Student ustala z prowadzącym temat pracy.

Metody kształcenia:

Wykład aktywizujący

Dyskusja dydaktyczna

Analiza przypadków

Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności):

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) w tym e-learning: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5

Przygotowanie referatu, eseju: 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Zima-Parjaszewska
Prowadzący grup: Monika Zima-Parjaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Siwicki
Prowadzący grup: Marek Siwicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Media w Polsce w świetle podstawowych aktów prawnych. Szczególne obowiązki mediów - ochrona dóbr osobistych. Szczególne obowiązki mediów - ochrona dzieci i młodzieży. Reklama, sponsoring, lokowanie produktu – regulacje prawne. Etyka w cyberspołeczeństwie; ochrona prywatności. Patologia i przestępstwo w cyberprzestrzeni. Ochrona własności intelektualnej; prawo autorskie a wyzwania ery elektronicznej.

Pełny opis:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę o podstawach prawnych działania instytucji medialnych.

Zna podstawowe prawne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanych z mediami.

Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych funkcjonujących w mediach oraz ich zastosowań wobec kluczowych dylematów współczesnej cywilizacji.

Zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego.

Umiejętności

Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji przekazów multimedialnych pod kątem aspektów prawnych; analizuje ich powiązania zróżnymi obszarami działalności prawnej i etycznej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.

Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu prawa, w tym prawa prasowego, autorskiego, ochrony dóbr osobistych i zastosować ją do analizy i interpretowania przekazów medialnych.

Potrafi stosować zasady i normy etyczne w podejmowanej działalności związanej z tworzeniem i odbiorem treści medialnych, dostrzega i analizuje związane z nimi dylematy etyczne.

Kompetencje społeczne

Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy iumiejętności z zakresu prawa medialnego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.

Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób zgodny z normami prawnymi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku.

Europejska konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 4 listopada 1950 roku.

Kulesza J., Ius internet. Między prawem a etyką, Warszawa 2012.

Prawo mediów, pod red. J. Barty, R. Markiewicza, A. Matlaka, Warszawa 2008

Program rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Unii Europejskiej w latach 2010-2015.

Sozański J., Własność intelektualna i przemysłowa w Unii Europejskiej. Zarys zagadnienia z wyborem aktów prawnych, Warszawa 2005.

Strategia „Europa 2020” przedstawiona przez Komisję Europejską w marcu 2010 r.

Zalecenie Komisji Parlamentu Europejskiego w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym w celu stworzenia bardziej konkurencyjnego sektora audiowizualnego i treści cyfrowych oraz stworzenia integracyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy z dnia 20.08.2009

Lektury uzupełniające:

Barcz J., Przewodnik po Traktacie Konstytucyjnym, seria: Polska w Unii Europejskiej, Wyd. PiPG, Warszawa 2005.

Komunikat Komisji Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów nt. Europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym z 20.12.2007.

Oraz najnowsze dyrektywy, traktaty, rozporządzenia w UE i Polsce.

Uwagi:

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest złożenie w ustalonym terminie pracy zaliczeniowej (ok. 5-7 stron) o tematyce związanej z problematyką poruszaną w czasie zajęć. Student ustala z prowadzącym temat pracy.

Metody kształcenia:

Wykład aktywizujący

Dyskusja dydaktyczna

Analiza przypadków

Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności):

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) w tym e-learning: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5

Przygotowanie referatu, eseju: 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)