Prawne aspekty mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-PAM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawne aspekty mediów |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. PE, edukacja medialna i techniki dziennikarskie, (3-l) niestacjonarne I stop. Obowiązkowe dla 3 sem. PE, edukacja medialna i techniki dziennikarskie, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Media w Polsce w świetle podstawowych aktów prawnych. Szczególne obowiązki mediów - ochrona dóbr osobistych. Szczególne obowiązki mediów - ochrona dzieci i młodzieży. Reklama, sponsoring, lokowanie produktu – regulacje prawne. Etyka w cyberspołeczeństwie; ochrona prywatności. Patologia i przestępstwo w cyberprzestrzeni. Ochrona własności intelektualnej; prawo autorskie a wyzwania ery elektronicznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę o podstawach prawnych działania instytucji medialnych. Zna podstawowe prawne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanych z mediami. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych funkcjonujących w mediach oraz ich zastosowań wobec kluczowych dylematów współczesnej cywilizacji. Zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego. Umiejętności Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji przekazów multimedialnych pod kątem aspektów prawnych; analizuje ich powiązania zróżnymi obszarami działalności prawnej i etycznej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu prawa, w tym prawa prasowego, autorskiego, ochrony dóbr osobistych i zastosować ją do analizy i interpretowania przekazów medialnych. Potrafi stosować zasady i normy etyczne w podejmowanej działalności związanej z tworzeniem i odbiorem treści medialnych, dostrzega i analizuje związane z nimi dylematy etyczne. Kompetencje społeczne Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy iumiejętności z zakresu prawa medialnego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób zgodny z normami prawnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Sylwia Galanciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z problematyką sytuacji prawnej mediów i ich użytkowników w Polsce (w kontekście prawodawstwa europejskiego). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć Ocena pracy zaliczeniowej – problemowo badawczej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku. Europejska konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 4 listopada 1950 roku. Kulesza J., Ius internet. Między prawem a etyką, Warszawa 2012. Prawo mediów, pod red. J. Barty, R. Markiewicza, A. Matlaka, Warszawa 2008 Program rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Unii Europejskiej w latach 2010-2015. Sozański J., Własność intelektualna i przemysłowa w Unii Europejskiej. Zarys zagadnienia z wyborem aktów prawnych, Warszawa 2005. Strategia „Europa 2020” przedstawiona przez Komisję Europejską w marcu 2010 r. Zalecenie Komisji Parlamentu Europejskiego w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym w celu stworzenia bardziej konkurencyjnego sektora audiowizualnego i treści cyfrowych oraz stworzenia integracyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy z dnia 20.08.2009 Lektury uzupełniające: Barcz J., Przewodnik po Traktacie Konstytucyjnym, seria: Polska w Unii Europejskiej, Wyd. PiPG, Warszawa 2005. Komunikat Komisji Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów nt. Europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym z 20.12.2007. Oraz najnowsze dyrektywy, traktaty, rozporządzenia w UE i Polsce. Linki do wykładów oraz materiałów dodatkowych: Ponumerowane wykłady znajdują się w folderze na dysku One Drive pod adresem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/sgalanciak_aps_edu_pl/EnWLgwRiBihDpEjw3-SD0kIBLLYNV5SQu5S3EgoOeRZUNQ?e=9m7DC1 Proszę zwracać uwagę na notatki do slajdów, w których znajdują się zadania do wykonania oraz linki do dodatkowych materiałów (raportów, przepisów prawnych etc.) Tematy wykładów udostępnionych na dysku: Wykład III. Szczególne obowiązki mediów cz. 1. Ochrona dóbr osobistych Wykład IV. Szczególne obowiązki mediów cz. 2. Ochrona małoletnich Wykład V. Reklama, lokowanie produktu, reklama internetowa Wykład VI. Etyka w cyberspołeczeństwie. Cyberprzestępstwo. Wykład VII. Internet a prawo własności intelektualnej |
|
Uwagi: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest złożenie w ustalonym terminie pracy zaliczeniowej (ok. 5-7 stron) o tematyce związanej z problematyką poruszaną w czasie zajęć. Student ustala z prowadzącym temat pracy. Prace proszę wysyłać na adres sgalanciak@aps.edu.pl Metody kształcenia: Wykład aktywizujący Dyskusja dydaktyczna Analiza przypadków Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności): Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) w tym e-learning: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie referatu, eseju: 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Sylwia Galanciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z problematyką sytuacji prawnej mediów i ich użytkowników w Polsce (w kontekście prawodawstwa europejskiego). Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć Ocena pracy zaliczeniowej – problemowo badawczej |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku. Europejska konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 4 listopada 1950 roku. Kulesza J., Ius internet. Między prawem a etyką, Warszawa 2012. Prawo mediów, pod red. J. Barty, R. Markiewicza, A. Matlaka, Warszawa 2008 Program rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Unii Europejskiej w latach 2010-2015. Sozański J., Własność intelektualna i przemysłowa w Unii Europejskiej. Zarys zagadnienia z wyborem aktów prawnych, Warszawa 2005. Strategia „Europa 2020” przedstawiona przez Komisję Europejską w marcu 2010 r. Zalecenie Komisji Parlamentu Europejskiego w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym w celu stworzenia bardziej konkurencyjnego sektora audiowizualnego i treści cyfrowych oraz stworzenia integracyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy z dnia 20.08.2009 Lektury uzupełniające: Barcz J., Przewodnik po Traktacie Konstytucyjnym, seria: Polska w Unii Europejskiej, Wyd. PiPG, Warszawa 2005. Komunikat Komisji Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów nt. Europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym z 20.12.2007. Oraz najnowsze dyrektywy, traktaty, rozporządzenia w UE i Polsce. |
|
Uwagi: |
Kod do zespołu w Teams: 8hypj0a Warunkiem uzyskania zaliczenia jest złożenie w ustalonym terminie pracy zaliczeniowej (ok. 5-7 stron) o tematyce związanej z problematyką poruszaną w czasie zajęć. Student ustala z prowadzącym temat pracy. Metody kształcenia: Wykład aktywizujący Dyskusja dydaktyczna Analiza przypadków Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności): Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) w tym e-learning: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie referatu, eseju: 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Zima-Parjaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Siwicki | |
Prowadzący grup: | Marek Siwicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Media w Polsce w świetle podstawowych aktów prawnych. Szczególne obowiązki mediów - ochrona dóbr osobistych. Szczególne obowiązki mediów - ochrona dzieci i młodzieży. Reklama, sponsoring, lokowanie produktu – regulacje prawne. Etyka w cyberspołeczeństwie; ochrona prywatności. Patologia i przestępstwo w cyberprzestrzeni. Ochrona własności intelektualnej; prawo autorskie a wyzwania ery elektronicznej. |
|
Pełny opis: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę o podstawach prawnych działania instytucji medialnych. Zna podstawowe prawne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanych z mediami. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych funkcjonujących w mediach oraz ich zastosowań wobec kluczowych dylematów współczesnej cywilizacji. Zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego. Umiejętności Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji przekazów multimedialnych pod kątem aspektów prawnych; analizuje ich powiązania zróżnymi obszarami działalności prawnej i etycznej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu prawa, w tym prawa prasowego, autorskiego, ochrony dóbr osobistych i zastosować ją do analizy i interpretowania przekazów medialnych. Potrafi stosować zasady i normy etyczne w podejmowanej działalności związanej z tworzeniem i odbiorem treści medialnych, dostrzega i analizuje związane z nimi dylematy etyczne. Kompetencje społeczne Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy iumiejętności z zakresu prawa medialnego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób zgodny z normami prawnymi. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku. Europejska konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 4 listopada 1950 roku. Kulesza J., Ius internet. Między prawem a etyką, Warszawa 2012. Prawo mediów, pod red. J. Barty, R. Markiewicza, A. Matlaka, Warszawa 2008 Program rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Unii Europejskiej w latach 2010-2015. Sozański J., Własność intelektualna i przemysłowa w Unii Europejskiej. Zarys zagadnienia z wyborem aktów prawnych, Warszawa 2005. Strategia „Europa 2020” przedstawiona przez Komisję Europejską w marcu 2010 r. Zalecenie Komisji Parlamentu Europejskiego w sprawie umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym w celu stworzenia bardziej konkurencyjnego sektora audiowizualnego i treści cyfrowych oraz stworzenia integracyjnego społeczeństwa opartego na wiedzy z dnia 20.08.2009 Lektury uzupełniające: Barcz J., Przewodnik po Traktacie Konstytucyjnym, seria: Polska w Unii Europejskiej, Wyd. PiPG, Warszawa 2005. Komunikat Komisji Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów nt. Europejskiego podejścia do umiejętności korzystania z mediów w środowisku cyfrowym z 20.12.2007. Oraz najnowsze dyrektywy, traktaty, rozporządzenia w UE i Polsce. |
|
Uwagi: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest złożenie w ustalonym terminie pracy zaliczeniowej (ok. 5-7 stron) o tematyce związanej z problematyką poruszaną w czasie zajęć. Student ustala z prowadzącym temat pracy. Metody kształcenia: Wykład aktywizujący Dyskusja dydaktyczna Analiza przypadków Forma aktywności (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności): Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) w tym e-learning: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie referatu, eseju: 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.