Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium - analiza danych ilościowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-PAI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proseminarium - analiza danych ilościowych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PE, psychopedagogika kreatywności, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, psychopedagogika kreatywności, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Badania ilościowe w pedagogice – wprowadzenie. Podstawowe pojęcia i prawa statystyczne. Zmienne i ich pomiar - tworzenie baz danych. Rozkład zmiennej w próbie – graficzne, liczbowe i tabelaryczne sposoby opisu zmiennych. Przekształcenia zmiennych – tworzenie wskaźników, rekodowanie, centrowanie, standaryzacja. Od konceptualizacji do operacjonalizacji zmiennych - analiza spójności wewnętrznej skal pomiarowych. Podstawy wnioskowania statystycznego. Analiza zgodności rozkładu zmiennej z rozkładem normalnym. Miary związku między zmiennymi – współczynniki korelacji. Porównywanie średnich - testy parametryczne oraz nieparametryczne dla prób zależnych. Porównywanie średnich - testy parametryczne oraz nieparametryczne dla prób niezależnych. Standardy opisu wyników badań naukowych w pedagogice.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań pedagogicznych.

Zna podstawową terminologię stosowaną w statystyce.

Zna podstawowe prawa statystyczne.

Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie wyników typowych badań pedagogicznych oraz prezentowanie płynących z nich wniosków.

Potrafi samodzielnie przeprowadzić proste analizy danych ilościowych z wykorzystaniem pakietu SPSS (wyznaczanie statystyk opisowych, analiza związku między zmiennymi, porównywanie średnich), formułować płynące z nich wnioski, oraz zaprezentować ich wyniki zgodnie z regułami opisu naukowego.

Kompetencje społeczne

Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, dba o wiarygodność formułowanych wniosków oraz czytelność zapisu wyników analizy danych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Gralewski
Prowadzący grup: Jacek Gralewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Indywidualna praca zaliczeniowa (na ocenę) mająca na celu samodzielną analizę danych z wykorzystaniem metod analizy danych ilościowych.

2. W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli do wykonania trzy prace domowe. Wykonanie każdej z nich będzie odbywało się na ZAL/NZAL. Zaliczenie wszystkich trzech prac domowych da możliwość podwyższenia końcowej oceny z indywidualnej pracy zaliczeniowej o 0,5 oceny.

Pełny opis:

Zajęcia 1-2. Badania ilościowe - wprowadzenie podstawowych pojęć i praw statystycznych.

Tematyka zajęć: czym zajmuje się statystyka,funkcja opisowa i indukcyjna statystyki, pojęcie populacji generalnej, pojęcie próby, prawo wielkich liczb Bernouliego, , pojęcie cechy statystycznej, warianty (poziomy) pomiaru, opis statystyczny, statystyki opisowe (dominanta, średnia, mediana, kwartyle, rozstęp, współczynnik asymetrii, kurtoza, wariancja, odchylenie standardowe), centralne twierdzenie graniczne i jego znaczenie dla wariancji w próbie.

Literatura:

1. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL Rozdział 1.3. Zmienne i ich pomiar s. 26-40.

2. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL Rozdział 4.5. Parametry rozkładu zmiennej losowej s. 131-152.

3. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL Rozdział 4,6. Wskaźniki zmienności, s. 152-171.

Zajęcia 3. Podstawy obsługi programu SPSS IBM Statistics

Tematyka zajęć: instalacja programu, wygląd, zakładka dane, zakładka zmienne, edytor poleceń, edytor wyników, logika obsługi.

Zajęcia 4. Tworzenie bazy danych w programie SPSS

Tematyka zajęć: logika tworzenia baz danych, tworzenie zmiennych, opis wariantów cechy, kodowanie braków danych.

Zajęcia 5-6. Rozkład zmiennej w próbie - graficzne, liczbowe i tabelaryczne sposoby opisu zmiennych.

Tematyka zajęć: wyznaczanie statystyk opisowych zmiennych przy wykorzystaniu programu SPSS IBM Statistics, analiza częstości, analiza rozkładu zmiennej, tabelaryczne sposoby prezentowania statystyk opisowych, generowanie wykresów, zasady sporządzania opisu danych opisowych zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Rozdział 3 - Tabelaryczne,, graficzne i liczbowe sposoby podsumowania zmiennych s. 62-93

Zajęcia 7. Przekształcanie zmiennych - tworzenie wskaźników, rekodowanie zmiennych, centrowanie i standaryzacja.

Tematyka zajęć: po co tworzy się wskaźniki - logika tworzenia wskaźników, odwracanie skali, centrowanie zmiennych, standaryzowanie danych z wykorzystaniem SPSS.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Rozdział 5 Standardowe sposoby tworzenia wskaźników zmiennych

Zajęcia 7-8. Analiza rzetelności skali metodą Alfa Cronbacha

Tematyka zajęć: definicja i cechy testu, pojęcie rzetelności pomiaru, pojęcie rzetelności pomiaru w ujęciu klasycznej teorii testu, pojęcie spójności wewnętrznej testu, zasady wyznaczania rzetelności testu w SPSS, interpretacja i opis rzetelności testu zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

1. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Rozdział 6 Zaawansowane sposoby tworzenia wskaźników: zastosowanie analizy czynnikowej oraz analizy rzetelności pozycji s. 134-161.

2. Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR.

Zajęcia 9. Miary związku między zmiennymi - współczynnik korelacji

Tematyka zajęć: logi wyznaczania związków między zmiennymi, współczynnik korelacji i sytuacje mające wpływ na jego siłę, analiza z wykorzystaniem SPSS, sposób prezentacji oraz opisu zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica - Rozdział

4 - Miary związku pomiędzy zmiennymi - współczynnik korelacji s. 94-115.

Zajęcia 10-11. Porównywanie średnich - testy parametryczne oraz nieparametryczne dla prób zależnych.

Tematyka zajęć:logika porównań średnich dla prób zależnych, test t dla jednej próby, test t dla prób zależnych, założenia istotne dla testów t, nieparametryczne odpowiedniki testów t, procedura porównań średnich dla prób zależnych w SPSS, prezentacja danych oraz opis porównań średnich zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica - Rozdział 8. Porównywanie dwóch grup: testy t-Studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki s. 184-207.

Zajęcia 12-13. Porównywanie średnich - testy parametryczne oraz nieparametryczne dla prób niezależnych.

Tematyka zajęć: logika porównań średnich dla prób niezależnych, test t dla prób niezależnych, założenia istotne dla testów t, nieparametryczne odpowiedniki testów t, procedura porównań średnich dla prób niezależnych w SPSS, prezentacja danych oraz opis porównań średnich zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica - Rozdział 8. Porównywanie dwóch grup: testy t-Studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki s. 184-207.

Zajęcia 14-15. Jednoczynnikowa analiza wariancji w schemacie międzygrupowym

Tematyka zajęć: logika jednoczynnikowej analizy wariancji, założenia analizy, procedura analizy w SPSS, testy post-hoc, prezentacja danych oraz opis wyników analizy zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica - Rozdział 9. Jednoczynnikowa analiza wariancji w schemacie międzygrupowym s. 208-231.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica.

2. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL

Literatura uzupełniająca:

1. Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR.

Uwagi:

Realizacja zajęć:

Zajęcia będą prowadzone bezpośrednio ze wsparciem platformy MS TEAMS .

Link do zespołu:

METODY KSZTAŁCENIA:

WIEDZA

-dyskusja

-pokaz

-prezentacja multimedialna

-działania praktyczne

UMIEJĘTNOŚCI

-pokaz

-prezentacja multimedialna

-działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

-dyskusja

-pokaz

-prezentacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontraktowych (ćwiczenia) - 30h

Przygotowanie się do zajęć - 20h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h

Łączny nakład pracy studenta - 65h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Gralewski
Prowadzący grup: Jacek Gralewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Indywidualna praca zaliczeniowa (na ocenę) mająca na celu samodzielną analizę danych z wykorzystaniem metod analizy danych ilościowych.

2. W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli do wykonania trzy prace domowe. Wykonanie każdej z nich będzie odbywało się na ZAL/NZAL. Zaliczenie wszystkich trzech prac domowych da możliwość podwyższenia końcowej oceny z indywidualnej pracy zaliczeniowej o 0,5 oceny.

Pełny opis:

Zajęcia 1-2. Badania ilościowe - wprowadzenie podstawowych pojęć i praw statystycznych.

Tematyka zajęć: czym zajmuje się statystyka,funkcja opisowa i indukcyjna statystyki, pojęcie populacji generalnej, pojęcie próby, prawo wielkich liczb Bernouliego, , pojęcie cechy statystycznej, warianty (poziomy) pomiaru, opis statystyczny, statystyki opisowe (dominanta, średnia, mediana, kwartyle, rozstęp, współczynnik asymetrii, kurtoza, wariancja, odchylenie standardowe), centralne twierdzenie graniczne i jego znaczenie dla wariancji w próbie.

Literatura:

1. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL Rozdział 1.3. Zmienne i ich pomiar s. 26-40.

2. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL Rozdział 4.5. Parametry rozkładu zmiennej losowej s. 131-152.

3. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL Rozdział 4,6. Wskaźniki zmienności, s. 152-171.

Zajęcia 3. Podstawy obsługi programu SPSS IBM Statistics

Tematyka zajęć: instalacja programu, wygląd, zakładka dane, zakładka zmienne, edytor poleceń, edytor wyników, logika obsługi.

Zajęcia 4. Tworzenie bazy danych w programie SPSS

Tematyka zajęć: logika tworzenia baz danych, tworzenie zmiennych, opis wariantów cechy, kodowanie braków danych.

Zajęcia 5-6. Rozkład zmiennej w próbie - graficzne, liczbowe i tabelaryczne sposoby opisu zmiennych.

Tematyka zajęć: wyznaczanie statystyk opisowych zmiennych przy wykorzystaniu programu SPSS IBM Statistics, analiza częstości, analiza rozkładu zmiennej, tabelaryczne sposoby prezentowania statystyk opisowych, generowanie wykresów, zasady sporządzania opisu danych opisowych zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Rozdział 3 - Tabelaryczne,, graficzne i liczbowe sposoby podsumowania zmiennych s. 62-93

Zajęcia 7. Przekształcanie zmiennych - tworzenie wskaźników, rekodowanie zmiennych, centrowanie i standaryzacja.

Tematyka zajęć: po co tworzy się wskaźniki - logika tworzenia wskaźników, odwracanie skali, centrowanie zmiennych, standaryzowanie danych z wykorzystaniem SPSS.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Rozdział 5 Standardowe sposoby tworzenia wskaźników zmiennych

Zajęcia 7-8. Analiza rzetelności skali metodą Alfa Cronbacha

Tematyka zajęć: definicja i cechy testu, pojęcie rzetelności pomiaru, pojęcie rzetelności pomiaru w ujęciu klasycznej teorii testu, pojęcie spójności wewnętrznej testu, zasady wyznaczania rzetelności testu w SPSS, interpretacja i opis rzetelności testu zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

1. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Rozdział 6 Zaawansowane sposoby tworzenia wskaźników: zastosowanie analizy czynnikowej oraz analizy rzetelności pozycji s. 134-161.

2. Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR.

Zajęcia 9. Miary związku między zmiennymi - współczynnik korelacji

Tematyka zajęć: logi wyznaczania związków między zmiennymi, współczynnik korelacji i sytuacje mające wpływ na jego siłę, analiza z wykorzystaniem SPSS, sposób prezentacji oraz opisu zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica - Rozdział

4 - Miary związku pomiędzy zmiennymi - współczynnik korelacji s. 94-115.

Zajęcia 10-11. Porównywanie średnich - testy parametryczne oraz nieparametryczne dla prób zależnych.

Tematyka zajęć:logika porównań średnich dla prób zależnych, test t dla jednej próby, test t dla prób zależnych, założenia istotne dla testów t, nieparametryczne odpowiedniki testów t, procedura porównań średnich dla prób zależnych w SPSS, prezentacja danych oraz opis porównań średnich zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica - Rozdział 8. Porównywanie dwóch grup: testy t-Studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki s. 184-207.

Zajęcia 12-13. Porównywanie średnich - testy parametryczne oraz nieparametryczne dla prób niezależnych.

Tematyka zajęć: logika porównań średnich dla prób niezależnych, test t dla prób niezależnych, założenia istotne dla testów t, nieparametryczne odpowiedniki testów t, procedura porównań średnich dla prób niezależnych w SPSS, prezentacja danych oraz opis porównań średnich zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica - Rozdział 8. Porównywanie dwóch grup: testy t-Studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki s. 184-207.

Zajęcia 14-15. Jednoczynnikowa analiza wariancji w schemacie międzygrupowym

Tematyka zajęć: logika jednoczynnikowej analizy wariancji, założenia analizy, procedura analizy w SPSS, testy post-hoc, prezentacja danych oraz opis wyników analizy zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica - Rozdział 9. Jednoczynnikowa analiza wariancji w schemacie międzygrupowym s. 208-231.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica.

2. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL

Literatura uzupełniająca:

1. Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR.

Uwagi:

Realizacja zajęć:

Zajęcia będą prowadzone bezpośrednio ze wsparciem platformy MS TEAMS .

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3atUoUNQhAcmXFuk2ZFeqMq7E24PR25krJlar25NALeYw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cd4a459b-f5bd-4f31-9b99-5fa724449eee&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA:

WIEDZA

-dyskusja

-pokaz

-prezentacja multimedialna

-działania praktyczne

UMIEJĘTNOŚCI

-pokaz

-prezentacja multimedialna

-działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

-dyskusja

-pokaz

-prezentacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontraktowych (ćwiczenia) - 30h

Przygotowanie się do zajęć - 20h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h

Łączny nakład pracy studenta - 65h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Gralewski
Prowadzący grup: Jacek Gralewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Indywidualna praca zaliczeniowa (na ocenę) mająca na celu samodzielną analizę danych z wykorzystaniem metod analizy danych ilościowych.

2. W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli do wykonania trzy prace domowe. Wykonanie każdej z nich będzie odbywało się na ZAL/NZAL. Zaliczenie wszystkich trzech prac domowych da możliwość podwyższenia końcowej oceny z indywidualnej pracy zaliczeniowej o 0,5 oceny.

Pełny opis:

Zajęcia 1-2. Badania ilościowe - wprowadzenie podstawowych pojęć i praw statystycznych.

Tematyka zajęć: czym zajmuje się statystyka,funkcja opisowa i indukcyjna statystyki, pojęcie populacji generalnej, pojęcie próby, prawo wielkich liczb Bernouliego, , pojęcie cechy statystycznej, warianty (poziomy) pomiaru, opis statystyczny, statystyki opisowe (dominanta, średnia, mediana, kwartyle, rozstęp, współczynnik asymetrii, kurtoza, wariancja, odchylenie standardowe), centralne twierdzenie graniczne i jego znaczenie dla wariancji w próbie.

Literatura:

1. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL Rozdział 1.3. Zmienne i ich pomiar s. 26-40.

2. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL Rozdział 4.5. Parametry rozkładu zmiennej losowej s. 131-152.

3. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL Rozdział 4,6. Wskaźniki zmienności, s. 152-171.

Zajęcia 3. Podstawy obsługi programu SPSS IBM Statistics

Tematyka zajęć: instalacja programu, wygląd, zakładka dane, zakładka zmienne, edytor poleceń, edytor wyników, logika obsługi.

Zajęcia 4. Tworzenie bazy danych w programie SPSS

Tematyka zajęć: logika tworzenia baz danych, tworzenie zmiennych, opis wariantów cechy, kodowanie braków danych.

Zajęcia 5-6. Rozkład zmiennej w próbie - graficzne, liczbowe i tabelaryczne sposoby opisu zmiennych.

Tematyka zajęć: wyznaczanie statystyk opisowych zmiennych przy wykorzystaniu programu SPSS IBM Statistics, analiza częstości, analiza rozkładu zmiennej, tabelaryczne sposoby prezentowania statystyk opisowych, generowanie wykresów, zasady sporządzania opisu danych opisowych zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Rozdział 3 - Tabelaryczne,, graficzne i liczbowe sposoby podsumowania zmiennych s. 62-93

Zajęcia 7. Przekształcanie zmiennych - tworzenie wskaźników, rekodowanie zmiennych, centrowanie i standaryzacja.

Tematyka zajęć: po co tworzy się wskaźniki - logika tworzenia wskaźników, odwracanie skali, centrowanie zmiennych, standaryzowanie danych z wykorzystaniem SPSS.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Rozdział 5 Standardowe sposoby tworzenia wskaźników zmiennych

Zajęcia 7-8. Analiza rzetelności skali metodą Alfa Cronbacha

Tematyka zajęć: definicja i cechy testu, pojęcie rzetelności pomiaru, pojęcie rzetelności pomiaru w ujęciu klasycznej teorii testu, pojęcie spójności wewnętrznej testu, zasady wyznaczania rzetelności testu w SPSS, interpretacja i opis rzetelności testu zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

1. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2012) Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Academica. Rozdział 6 Zaawansowane sposoby tworzenia wskaźników: zastosowanie analizy czynnikowej oraz analizy rzetelności pozycji s. 134-161.

2. Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR.

Zajęcia 9. Miary związku między zmiennymi - współczynnik korelacji

Tematyka zajęć: logi wyznaczania związków między zmiennymi, współczynnik korelacji i sytuacje mające wpływ na jego siłę, analiza z wykorzystaniem SPSS, sposób prezentacji oraz opisu zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica - Rozdział

4 - Miary związku pomiędzy zmiennymi - współczynnik korelacji s. 94-115.

Zajęcia 10-11. Porównywanie średnich - testy parametryczne oraz nieparametryczne dla prób zależnych.

Tematyka zajęć:logika porównań średnich dla prób zależnych, test t dla jednej próby, test t dla prób zależnych, założenia istotne dla testów t, nieparametryczne odpowiedniki testów t, procedura porównań średnich dla prób zależnych w SPSS, prezentacja danych oraz opis porównań średnich zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica - Rozdział 8. Porównywanie dwóch grup: testy t-Studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki s. 184-207.

Zajęcia 12-13. Porównywanie średnich - testy parametryczne oraz nieparametryczne dla prób niezależnych.

Tematyka zajęć: logika porównań średnich dla prób niezależnych, test t dla prób niezależnych, założenia istotne dla testów t, nieparametryczne odpowiedniki testów t, procedura porównań średnich dla prób niezależnych w SPSS, prezentacja danych oraz opis porównań średnich zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica - Rozdział 8. Porównywanie dwóch grup: testy t-Studenta i ich nieparametryczne odpowiedniki s. 184-207.

Zajęcia 14-15. Jednoczynnikowa analiza wariancji w schemacie międzygrupowym

Tematyka zajęć: logika jednoczynnikowej analizy wariancji, założenia analizy, procedura analizy w SPSS, testy post-hoc, prezentacja danych oraz opis wyników analizy zgodnie ze standardami dla tekstu naukowego.

Literatura:

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica - Rozdział 9. Jednoczynnikowa analiza wariancji w schemacie międzygrupowym s. 208-231.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Warszawa: Wydawnicwo SWPS Academica.

2. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Lublin: KUL

Literatura uzupełniająca:

1. Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR.

Uwagi:

Realizacja zajęć:

Zajęcia będą prowadzone bezpośrednio ze wsparciem platformy MS TEAMS .

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3apZWgvErrJxmtDUSHhHDdZp6m2rS5djMmEywZiuUCtts1%40thread.tacv2/conversations?groupId=48c373d4-6316-4896-9488-6cbf4a0b3c33&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA:

WIEDZA

-dyskusja

-pokaz

-prezentacja multimedialna

-działania praktyczne

UMIEJĘTNOŚCI

-pokaz

-prezentacja multimedialna

-działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

-dyskusja

-pokaz

-prezentacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontraktowych (ćwiczenia) - 30h

Przygotowanie się do zajęć - 20h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h

Łączny nakład pracy studenta - 65h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jacek Gralewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)