Projekt animacji kultury - praktyka działania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-PAD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekt animacji kultury - praktyka działania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, animacja społeczno-kulturowa, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Metody diagnostyczne i ich wykorzystanie w projektach animacyjnych. Praktyczne rozpoznawanie potrzeb środowiskowych jako podstawa identyfikacji projektu. Konstrukcja celów projektowych i tła (kontekstu) problemowego dla projektu. Planowanie produktów oraz rezultatów w działaniach projektowych. Pozyskiwanie partnerów projektowych. Konstrukcja schematu Gantta – harmonogram działań. Tworzenie budżetu projektu – szacowania kosztów, rozpoznanie rynkowe cen, kalkulacje, bilansowanie. Szacowanie ryzyka w projekcie – analiza FMEA. Opracowanie matrycy logicznej projektu i jej interpretacja. Analiza i wybór strategii i metod ewaluacyjnych dla projektu. Raportowa¬nie i dokumentowanie efektów projektu. Konstrukcja działań promocyjnych dla projektu. Realizacja autorskiego projektu animacyjnego w środowisku. Prezentacja wyników realizacji projektu – analiza krytyczna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna metody planowania, wdrażania i ewaluacji projektów o charakterze animacyjnym, społeczno-kulturowym i profilaktycznym. Umiejętności -Przekłada treści teoretyczne na praktyczne oddziaływania pedagogiczne, animacyjne, społeczne. - Umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych - w roli twórcy i koordynatora projektów o charakterze animacyjnym. - Samodzielnie zdobywa informacje i wykorzystuje je w autorskich projektach animacyjnych. Kompetencje społeczne - Odpowiedzialnie realizuje oraz poddaje ewaluacji każdy z elementów autorskiego projektu animacyjnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓWM KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI: OCENA ODPOWIEDZI STUDENTÓW PODCZAS OMAWIANIA ZAGADNIEŃ ZWIAZANYCH Z PROBLEMATYKĄ ZAJĘĆ OCENA DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z PRZYGOTOWYAANIEM AUTORSKIEGO PROJEKTU ANIMACJI, W ASPEKCIE: • MATRYCY LOGICZNEJ PROJEKTU • PLANOWANIA I KONTROLI PROJEKTU W CZASIE (DIAGRAM GANTTA) • POPRAWNOŚCI PROJEKTU; PREZENTACJI I OCENY KRYTYCZNEJ UZYSKANYCH EFEKTÓW JEGO REALIZACJI • OCENA ZAANGAŻOWANIA STUDENTA W REALIZACJĘ ZADAŃ ZWIĄZANYCH Z PRZYGOTOWYWANIEM AUTORSKIEGO PROJEKTU ANIMACJI |
|
Pełny opis: |
1. WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ ZAJĘĆ. Przybliżenie zasad związanych z organizacją pracy w ramach ich realizacji. Ustalenie warunków zaliczenia przedmiotu. 2. PROJEKT jako formuła realizacji zadań animatora kultury. Specyfika i kontekst projektu animacyjnego w zakresie animacji kultury. 3. PLANOWANIE PROJEKTU. Etapy realizacji projektu; 4. PLANOWANIE PROJEKTU. Metody diagnostyczne i ich wykorzystanie w projektach animacyjnych, 5. PLANOWANIE PROJEKTU. Opis projektu. Najczęstsze błędy ujawniające się w planowaniu projektu. 6. PLANOWANIE BUDŻETU PROJEKTU. Zasady planowania budżetu. Najczęstsze problemy związane z dokumentacją i realizacją budżetu. 7. MATRYCA LOGICZNA PROJEKTU I SZACOWANIE JEGO RYZYKA Struktura matrycy logicznej. Analiza FMEA jako metoda zapobiegania skutkom błędów popełnianych w projektowaniu. 8. DIAGRAM GANTTA jako narzędzie planowania i kontroli projektu w czasie. Harmonogram działań. 9. PREZENTACJE MATRYCY LOGICZNEJ I DIAGRAMU GANTTA W AUTORSKIM PROJEKCIE/AUTORKICH PROIJEKTACH UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ 10.PROMOCJA PRZEDSIĘWZIĘCIA jako ważny aspekt planowania i realizacji projektu. Zasady skutecznej promocji 11. RAPORTOWANIE EFEKTÓW PROJEKTU I EWALUACJA 12.13.14. TRZY JEDNOSTKI ZAJĘCIOWE PRZEZNACZONE SĄ NA INDYWIDUALNE KONSULTACJE W RAMACH PRZYGOTOWYWANIA I REALIZACJI AUTORSKIEGO PROJEKTU ANIMACJI KULTURY 15. PREZENTACJA WYNIKÓW ZREALIZOWANEGO PROJEKTU I ICH KRYTYCZNA OCENA |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Baska S., Planowanie budżetu projektu, Koćmierzów 2005 https://rownacszanse.pl/uploads_public/cms/parameter-1367/3400_Planowanie_budzetu.doc 2. Cyboran B., Diagnoza w animacji społeczno-kulturowej środowisk lokalnych, „Edukacja Dorosłych” 2011, nr 2 http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-45fdb70d-43a1-4136-b723-c74d95d38f28/c/Cyboran_B._2_2011.pdf 3. Daszkowska-Kamińska A., Gołdys A., Makowska M., Urbanik A., Przepis na diagnozę, czyli poznaj młodych i środowisko lokalne, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, Warszawa 2013 https://poledialogu.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/Przepis-na-diagnoze.pdf 4. Dobiasz M., Przybornik animatora kultury. Lokalne projekty twórcze, CEO, s. 10-15 https://issuu.com/majadobiasz/docs/przybornik_animatora_kultury 5. Dudek J., Wykorzystanie metody FMEA do analizy i oceny ryzyka personalnego, „Marketing i rynek” 2/2016, s. 114-124 https://scholar.google.com/scholar?hl=pl&as_sdt=0%2C5&q=5.%09Dudek+J.%2C+Wykorzystanie+metody+FMEA+do+analizy+i+oceny+ryzyka+personalnego%2C+%E2%80%9EMarketing+i+rynek%E2%80%9D+2%2F2016&btnG= 6. Kosińska M., Raport auto-ewaluacyjny, Centrum praktyk edukacyjnych, Poznań 2017 https://drive.google.com/file/d/16JfiTZejKn2UZEntFNCH1OIrDkiNSI1W/view 7. Łotys M., Ewaluacja i rozliczanie projektów, Fundacja Wspomagania Wsi https://docplayer.pl/427926-Ewaluacja-i-rozliczanie-projektow.html 8. Pawłowski K., Wykres Gantta – jak zrobić? https://leanactionplan.pl/wykres-gantta/ 9. Projekt:NGO:Wilda: Projekt kulturalny – krok po kroku, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego https://api.ngo.pl/media/get/97714 10. Projekty kulturalne – krok po kroku, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Kraków, Luty 2005 http://www.animacja.kulturalna.us.edu.pl/biblioteka/Projekty_kulturalne_.pdf 11. Rychły-Lipińska A., FMEA – analiza rodzajów błędów oraz ich skutków, Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii Zarządzania, s. 47-49 https://ezeszyty.wne.tu.koszalin.pl/index.php/zeszyty/article/view/291 12. Skuteczny plan promocji, Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego file:///C:/Users/Uzytkownik/Desktop/animacja2/2014_skuteczny_plan_promocji.pdf 13. Świergolik Ś, Otrębska A., Hałoń A., Ignalski T., Golasińska B., Diagnoza potrzeb kulturalnych i zasobów społecznych mieszkańców dzielnicy Centrum w Chorzowie przeprowadzona w ramach projektu Chorzowskiego Centrum Kultury „Kultura na wolności”, Chorzów 1016 https://nck.pl/upload/attachments/317910/DIAGNOZA%20POTRZEB%20KULTURALNYCH%20-%20CHORZ%C3%93W.pdf LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 15. Mika J., Zarządzanie projektami wybrane elementy – materiały do zajęć, Polskie Stowarzyszenie Fundrisingu 2010 https://otop.org.pl/uploads/media/animatorzy_przyrodniczy/materialy_do_pobrania/zarzadzanie_projektami.pdf 16. Jak efektywnie zarządzać projektami? 10 sprawdzonych porad. Wskazówki dla managera IC Project 1/4/2020 https://icproject.com/blog/pl/jak-efektywnie-zarzadzac-projektami-10-sprawdzonych-porad/ 15. Zarządzanie projektem. Pakiet szkoleniowy, Rada Europy i Komisja Europejska, Listopad 2000 https://pjp-eu.coe.int/documents/42128013/47261221/content.pdf/64fd91ee-d5ef-4b37-aa8c-9608fae1717e |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA -opis i interpretacja kluczowych pojęć i zagadnień związanych z problematyką zajęć - odniesienia do wybranych egzemplifikacji z obszaru problematyki zajęć -realizacja zadań samokształceniowych związanych z etapami realizacji projektu - praca z tekstem - omawianie kolejnych etapów realizacji autorskiego projektu animacji, przygotowywanego przez Studentów GODZINY KONTAKTOWE -30 PRZYGOTOWANIE AUTORSKIEGO PROJEKTU ANIMACJI - 30 PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ - 30 Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acwbQ0vP4qoNy5ZvpCwy1TUVk7oFCEfo5CstaCb9Riyo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4223e8c0-0adf-4b49-b094-05a70d4e6d61&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot służy nabyciu umiejętności w zakresie tworzenia, realizacji i rozliczenia projektów animacji kultury. Zakładane efekty WIEDZA: - ocena poprawności merytorycznej studenckich projektów animacyjnych i sprawozdań końcowych - ocena odpowiedzi studenckich podczas dyskusji problemowych UMIEJĘTNOŚCI: - ocena poziomu realizacji projektów animacyjnych - ocena raportów końcowych z realizacji projektu KOMPETENCJE: - ocena postaw studenckich w trakcie przygotowania, realizacji i rozliczenia projektów, szczególnie współpracy, zaangażowania i odpowiedzialności Próg zaliczenia przedmiotu - powyżej 60 procent. Szczegółowe warunku: 100-90,1% - ocena 5,0 90-85,1% - ocena 4,5 85-75,1% - ocena 4,0 75-70,1% - ocena 3,5 70-60,1% - ocena 3,0 |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Techniczna i merytoryczna organizacja pracy na zajęciach. Przedstawienie literatury obligatoryjnej i ustalenie warunków zaliczenia ćwiczeń. MODUŁ 1 PRZYGOTOWANIE PROJEKTÓW 2. Założenia projektów i wybrane metodyki projektowe. Powołanie zespołów projektowych. 3. Diagnoza i analiza potrzeb środowiska jako [przed]wstępny etap projektu animacyjnego. Przygotowanie do postępowania diagnostycznego. (4 godziny) 4. Formułowanie celów projektu, grup docelowych i rezultatów wraz ze wskaźnikami. (4 godziny) 5. Konstruowanie kosztorysu projektu i planowanie działań. 6. Oszacowanie ryzyka projektowego i strategii reakcji. 7. Planowanie przebiegu i narzędzi ewaluacyjnych w projektach. MODUŁ II REALIZACJA PROJEKTÓW 8. Realizacje projektów w środowisku społecznym zgodnie z przyjętymi założeniami. Zajęcia terenowe. (4 godziny) MODUŁ III ROZLICZENIE PROJEKTÓW 9. Ocena realizacji projektów i przygotowanie raportów końcowych. (4 godziny) 10. Udostępnienie rezultatów projektowych. Dwie jednostki zajęciowe przeznaczone są na indywidualne konsultacje projektowe [w zależności od potrzeb studentów]. |
|
Literatura: |
1. D. Begiej i inni, EQUAL. Projekty i ich realizacja, Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr, Fundacja „Fundusz Współpracy”, Warszawa 2007. 2. Charette i inni, Zarządzanie projektem. Poradnik dla samorządów terytorialnych, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2004 3. R. Jones, Zarządzanie projektami. Sztuka przetrwania, MT Biznes, Warszawa 2009. 4. Katalog dobrych praktyk inicjatywy wspólnotowej EQUAL, Publikacja Krajowych Sieci Tematycznych Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, Warszawa 2008. 5. W. Lessel, Zarządzanie projektem. Jak precyzyjnie zaplanować i wdrożyć projekt, BC Edukacja, Warszawa 2008. 6. M. Leszczyńska i inni, Realizacja projektów Programu inicjatywy wspólnotowej EQUAL a tworzenie kapitału społecznego. Raport z badania wybranych projektów, Warszawa 2008. 7. M. Maziarka, G. Wiatr i inni, Projekty kulturalne krok po kroku, publikacja Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej z Narodowym Centrum Kultury, Warszawa 2005. 8. Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu, część 5 – Analiza Potrzeb, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowa Agencja Programu „Młodzież w działaniu”, Warszawa 2007. 9. P. Pietras, M. Szmit, Zarządzanie projektami. Wybrane metody i techniki, Oficyna Księgarsko-Wydawnicza „Horyzont”, Łódź 2003. 10. Podręcznik - Zarządzanie Cyklem Projektu, Komisja Europejska Biuro współpracy EUROPAID, MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY, Warszawa 2004. 11. T. Skierniewski, Baza danych na potrzeby ewaluacji – rodzaje niezbędnych informacji oraz źródła ich pozyskiwania (m.in. wskaźniki, dane z monitoringu, inne). Budowanie informacji na potrzeby polskiego systemu ewaluacji, ekspertyza dla Ministerstwa Gospodarki i Pracy, Warszawa 2004. 12. Zarządzanie projektem. Pakiet szkoleniowy nr 3, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowa Agencja Programu MŁODZIEŻ. |
|
Uwagi: |
Metody pracy na zajęciach: metoda projektu, dyskusja, praca z tekstem Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: - liczba godzin kontaktowych - 30 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 10 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 30 - liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada jeden punkt wynosi 3 ECTS Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3acwbQ0vP4qoNy5ZvpCwy1TUVk7oFCEfo5CstaCb9Riyo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4223e8c0-0adf-4b49-b094-05a70d4e6d61&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3auLzGJcyxjiwI5HQLTPosi4sHoCLj4jplxUzFoUI9aSQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f1e37caa-40bc-4fb3-a8dd-27e4bed9a97d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot służy nabyciu umiejętności w zakresie tworzenia, realizacji i rozliczenia projektów animacji kultury. Zakładane efekty WIEDZA: - ocena poprawności merytorycznej studenckich projektów animacyjnych i sprawozdań końcowych - ocena odpowiedzi studenckich podczas dyskusji problemowych UMIEJĘTNOŚCI: - ocena poziomu realizacji projektów animacyjnych - ocena raportów końcowych z realizacji projektu KOMPETENCJE: - ocena postaw studenckich w trakcie przygotowania, realizacji i rozliczenia projektów, szczególnie współpracy, zaangażowania i odpowiedzialności Próg zaliczenia przedmiotu - powyżej 60 procent. Szczegółowe warunku: 100-90,1% - ocena 5,0 90-85,1% - ocena 4,5 85-75,1% - ocena 4,0 75-70,1% - ocena 3,5 70-60,1% - ocena 3,0 |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Techniczna i merytoryczna organizacja pracy na zajęciach. Przedstawienie literatury obligatoryjnej i ustalenie warunków zaliczenia ćwiczeń. MODUŁ 1 PRZYGOTOWANIE PROJEKTÓW 2. Założenia projektów i wybrane metodyki projektowe. Powołanie zespołów projektowych. 3. Diagnoza i analiza potrzeb środowiska jako [przed]wstępny etap projektu animacyjnego lub animacyjno-edukacyjnego. Przygotowanie do postępowania diagnostycznego. (4 godziny) 4. Formułowanie celów projektu, grup docelowych i rezultatów wraz ze wskaźnikami. (4 godziny) 5. Konstruowanie kosztorysu projektu i planowanie działań. 6. Oszacowanie ryzyka projektowego i strategii reakcji. 7. Planowanie przebiegu i narzędzi ewaluacyjnych w projektach. MODUŁ II REALIZACJA PROJEKTÓW 8. Realizacje projektów w środowisku społecznym zgodnie z przyjętymi założeniami. Zajęcia terenowe. (4 godziny) MODUŁ III ROZLICZENIE PROJEKTÓW 9. Ocena realizacji projektów i przygotowanie raportów końcowych. (4 godziny) 10. Udostępnienie rezultatów projektowych. Dwie jednostki zajęciowe przeznaczone są na indywidualne konsultacje projektowe [w zależności od potrzeb studentów]. |
|
Literatura: |
1. D. Begiej i inni, EQUAL. Projekty i ich realizacja, Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr, Fundacja „Fundusz Współpracy”, Warszawa 2007. 2. Charette i inni, Zarządzanie projektem. Poradnik dla samorządów terytorialnych, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2004 3. R. Jones, Zarządzanie projektami. Sztuka przetrwania, MT Biznes, Warszawa 2009. 4. Katalog dobrych praktyk inicjatywy wspólnotowej EQUAL, Publikacja Krajowych Sieci Tematycznych Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, Warszawa 2008. 5. W. Lessel, Zarządzanie projektem. Jak precyzyjnie zaplanować i wdrożyć projekt, BC Edukacja, Warszawa 2008. 6. M. Leszczyńska i inni, Realizacja projektów Programu inicjatywy wspólnotowej EQUAL a tworzenie kapitału społecznego. Raport z badania wybranych projektów, Warszawa 2008. 7. M. Maziarka, G. Wiatr i inni, Projekty kulturalne krok po kroku, publikacja Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej z Narodowym Centrum Kultury, Warszawa 2005. 8. Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu, część 5 – Analiza Potrzeb, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowa Agencja Programu „Młodzież w działaniu”, Warszawa 2007. 9. P. Pietras, M. Szmit, Zarządzanie projektami. Wybrane metody i techniki, Oficyna Księgarsko-Wydawnicza „Horyzont”, Łódź 2003. 10. Podręcznik - Zarządzanie Cyklem Projektu, Komisja Europejska Biuro współpracy EUROPAID, MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY, Warszawa 2004. 11. T. Skierniewski, Baza danych na potrzeby ewaluacji – rodzaje niezbędnych informacji oraz źródła ich pozyskiwania (m.in. wskaźniki, dane z monitoringu, inne). Budowanie informacji na potrzeby polskiego systemu ewaluacji, ekspertyza dla Ministerstwa Gospodarki i Pracy, Warszawa 2004. 12. Zarządzanie projektem. Pakiet szkoleniowy nr 3, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Narodowa Agencja Programu MŁODZIEŻ. |
|
Uwagi: |
Metody pracy na zajęciach: metoda projektu, dyskusja, praca z tekstem Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: - liczba godzin kontaktowych - 30 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 10 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 30 - liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada jeden punkt wynosi 3 ECTS Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3auLzGJcyxjiwI5HQLTPosi4sHoCLj4jplxUzFoUI9aSQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f1e37caa-40bc-4fb3-a8dd-27e4bed9a97d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.