Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Opieka zastępcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-OZA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Opieka zastępcza
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Opieka zastępcza (typy rodzin zastępczych, kwalifikacje dziecka do adopcji, wynagrodzenia dla rodzin zastępczych). Rola państwa i organizacji społecznych w opiece nad dzieckiem. Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze (ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, rodzina zastępcza, rodzina adopcyjna, rodzinne domy dziecka, placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze, rodzinne pogotowie opiekuńcze, placówka socjalizacyjna – dom dziecka, wioski dziecięce w Polsce, dom młodzieży SOS, wspólnota mieszkaniowa SOS, mieszkania nadzorowane). Współczesne problemy adopcji. Bariery w funkcjonowaniu opieki zastępczej. Rola organizacji, fundacji, stowarzyszeń rządowych i pozarządowych krajowych oraz międzynarodowych w opiece nad dziećmi.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych.

- Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.

- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności opiekuńczej w zakresie określonym specjalnością studiów.

- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych.

Umiejętności

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych.

- Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku.

- Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne. Przewiduje skutki konkretnych działań opiekuńczych.

- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem.

- Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową, potrafi scharakteryzować indywidualnie wychowanka i grupę wychowawczą.

Kompetencje społeczne

- Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

- Nawiązuje aktywny kontakt z pracownikami instytucji opiekuńczo-wychowawczych, uzyskuje informacje na temat aktualnej oferty placówek.

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny.

- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie w aspekcie opieki zastępczej.

- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania odnoszące się do opieki zastępczej, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.

- Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.

- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w sytuacji dziecka przysposobionego.

- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Katarzyna Szostakowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2e314638c1e5419abecc696910f5f712%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ce869b4-3d4e-4857-b3b7-b4ef022a8580&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

WIEDZA

- Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych.

- Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.

- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych.

UMIEJĘTNOŚCI

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych.

- Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku.

- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny.

- Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Omówienie zasad zaliczenia przedmiotu, podział na grupy wykonujące poszczególne zadania;

2. Rys historyczny opieki nad dzieckiem;

3. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny;

4. Film – Removed część1 i 2 (przygotowanie notatki nawiązującej do obejrzanych filmów zawierającej odpowiedzi na pytania);

5. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary;

a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny);

b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego;

c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne;

6. Uregulowania prawne opieki zastępczej;

a) Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

b) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.;

c) Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie – piecza zastępcza;

7. Kwalifikacja dziecka do rodziny zastępczej;

8. Rodzina zastępcza;

9. Rodzinne formy opieki;

a) Rodzina adopcyjna;

b) Rodzinne domy dziecka;

10. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego;

a) Wioski dziecięce;

b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane;

11. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1;

a) Policyjna izba dziecka;

b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze

c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze;

12. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego;

13. Zranione dzieciństwo – omówienie doświadczeń dzieci z domów dziecka;

14. Adopcja dziecka niepełnosprawnego;

15. Rola organizacji, fundacji, stowarzyszeń rządowych i pozarządowych krajowych oraz międzynarodowych w opiece nad dziećmi;

16. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące;

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

5. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls.

6. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

7. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

8. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.

9. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

10. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit.

11. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

12. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Uwagi:

LINK DO ZESPOŁU:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2e314638c1e5419abecc696910f5f712%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ce869b4-3d4e-4857-b3b7-b4ef022a8580&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ:

- prowadzenie ćwiczeń w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams

- zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams

- Udostępnianie linków do filmów i reportaży na platformie Microsoft Teams

- komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Katarzyna Szostakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

WIEDZA

- Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych.

- Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.

- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych.

UMIEJĘTNOŚCI

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych.

- Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku.

- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny.

- Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem;

2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny;

3. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary;

a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny);

b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego;

c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne;

4. Rodzina zastępcza;

5. Rodzinne formy opieki;

a) Rodzina adopcyjna;

b) Rodzinne domy dziecka;

6. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego;

a) Wioski dziecięce;

b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane;

7. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1;

a) Policyjna izba dziecka;

b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze

c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze;

8. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego;

9. Serial Piecza - Michał Janczura - TOK FM

10. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące;

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

5. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls.

6. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

7. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

8. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.

9. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

10. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit.

11. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

12. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- lektura artykułów i innych materiałów

- omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych grupach

- dyskusja na temat przesłuchanych odcinków serialu Piecza

- prowadzenie zajęć na wybrany temat instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

- godziny kontaktowe ćwiczenia - 5h

- przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 3h

- analiza i interpretacja serialu Piecza - 3h

- przygotowanie i prowadzenie zajęć na wybrany temat 2h

- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 2h

15h - 3 pkt. ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Katarzyna Szostakowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2e314638c1e5419abecc696910f5f712%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ce869b4-3d4e-4857-b3b7-b4ef022a8580&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

WIEDZA

- Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych.

- Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.

- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych.

UMIEJĘTNOŚCI

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych.

- Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku.

- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny.

- Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem;

2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny;

3. Film – Removed część1 i 2 (przygotowanie notatki nawiązującej do obejrzanych filmów zawierającej odpowiedzi na pytania);

4. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary;

a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny);

b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego;

c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne;

5. Uregulowania prawne opieki zastępczej;

a) Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

b) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.;

c) Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie – piecza zastępcza;

6. Kwalifikacja dziecka do rodziny zastępczej;

7. Rodzina zastępcza;

8. Rodzinne formy opieki;

a) Rodzina adopcyjna;

b) Rodzinne domy dziecka;

9. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego;

a) Wioski dziecięce;

b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane;

10. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1;

a) Policyjna izba dziecka;

b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze

c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze;

11. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego;

12. Zranione dzieciństwo – omówienie doświadczeń dzieci z domów dziecka;

13. Adopcja dziecka niepełnosprawnego;

14. Serial Piecza - Michał Janczura - TOK FM

15. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące;

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

5. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls.

6. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

7. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

8. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.

9. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

10. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit.

11. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

12. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- lektura artykułów i innych materiałów

- omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych grupach

- dyskusja na temat przesłuchanych odcinków serialu Piecza

- omówienie historii dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych

- prowadzenie zajęć na wybrany temat instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

- godziny kontaktowe ćwiczenia - 8h

- przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 5h

- analiza i interpretacja serialu Piecza - 6h

- przygotowanie i prowadzenie zajęć na wybrany temat 5h

- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 6h

30h - 1 pkt. ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Katarzyna Szostakowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWlqtvvrVcAMf7cCe2KWSR7awTdY5fEc3uhCvvdizMP81%40thread.tacv2/conversations?groupId=48ec4ec0-604c-4a58-b677-45ff19c4b717&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

WIEDZA

- Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych.

- Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.

- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych.

UMIEJĘTNOŚCI

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych.

- Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku.

- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny.

- Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem;

2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny;

3. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary;

a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny);

b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego;

c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne;

4. Rodzina zastępcza;

5. Rodzinne formy opieki;

a) Rodzina adopcyjna;

b) Rodzinne domy dziecka;

6. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego;

a) Wioski dziecięce;

b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane;

7. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1;

a) Policyjna izba dziecka;

b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze

c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze;

8. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego;

9. Serial Piecza - Michał Janczura - TOK FM

10. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące;

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

5. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls.

6. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

7. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

8. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.

9. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

10. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit.

11. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

12. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- lektura artykułów i innych materiałów

- omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych grupach

- dyskusja na temat przesłuchanych odcinków serialu Piecza

- prowadzenie zajęć na wybrany temat instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

- godziny kontaktowe ćwiczenia - 5h

- przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 3h

- analiza i interpretacja serialu Piecza - 3h

- przygotowanie i prowadzenie zajęć na wybrany temat 2h

- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 2h

15h - 3 pkt. ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Katarzyna Szostakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

WIEDZA

- Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych.

- Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.

- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych.

UMIEJĘTNOŚCI

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych.

- Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku.

- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny.

- Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem;

2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny;

3. Film – Removed część1 i 2 (przygotowanie notatki nawiązującej do obejrzanych filmów zawierającej odpowiedzi na pytania);

4. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary;

a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny);

b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego;

c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne;

5. Uregulowania prawne opieki zastępczej;

6. Kwalifikacja dziecka do rodziny zastępczej;

7. Rodzina zastępcza;

8. Rodzinne formy opieki;

a) Rodzina adopcyjna;

b) Rodzinne domy dziecka;

9. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego;

a) Wioski dziecięce;

b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane;

10. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1;

a) Policyjna izba dziecka;

b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze

c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze;

11. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego;

12. Zranione dzieciństwo – omówienie doświadczeń dzieci z domów dziecka;

13. Serial Piecza - Michał Janczura - TOK FM

14. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące;

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

5. Komorowska A. (2020). Prawdziwa historia niezwykłej adopcji. Czy mogę ci mówić MAMO. Warszawa: Wydawnictwo Edipresse.

6. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls.

7. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

8. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

9. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.

10. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

11. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit.

12. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

13. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

14. Wroniszewska M (2021). Tu jest teraz Twój dom. Adopcja w Polsce. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

AKTY PRAWNE:

1. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

2. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- pogadanka;

- lektura artykułów i innych materiałów;

- omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych grupach;

- omówienie historii dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;

- dyskusja na temat serialu Piecza;

- prowadzenie zajęć na wybrany temat instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym;

- praca na tablicy IdeaBoardz;

- burza mózgów;

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

- godziny kontaktowe ćwiczenia - 8h

- przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 5h

- analiza i interpretacja serialu Piecza - 6h

- przygotowanie i prowadzenie zajęć na wybrany temat 5h

- przygotowanie pracy zaliczeniowej - 6h

30h - 1 pkt. ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Katarzyna Szostakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

WIEDZA

- Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych.

- Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych.

- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych.

UMIEJĘTNOŚCI

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych.

- Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku.

- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny.

- Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem;

2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny;

3. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary;

a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny);

b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego;

c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne;

4. Uregulowania prawne opieki zastępczej

5. Rodzina zastępcza;

6. Rodzinne formy opieki;

a) Rodzina adopcyjna;

b) Rodzinne domy dziecka;

7. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego;

a) Wioski dziecięce;

b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane;

8. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1;

a) Policyjna izba dziecka;

b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze

c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze;

9. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego;

10. Zranione dzieciństwo – omówienie doświadczeń dzieci z domów dziecka

11. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące;

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

5. Komorowska A. (2020). Prawdziwa historia niezwykłej adopcji. Czy mogę ci mówić MAMO. Warszawa: Wydawnictwo Edipresse.

6. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls.

7. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

8. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

9. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.

10. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

11. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit.

12. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

13. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

14. Wroniszewska M (2021). Tu jest teraz Twój dom. Adopcja w Polsce. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

AKTY PRAWNE:

1. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

2. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- pogadanka;

- lektura artykułów i innych materiałów;

- omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych grupach;

- omówienie historii dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;

- prowadzenie zajęć na wybrany temat instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym;

- praca na tablicy IdeaBoardz;

- burza mózgów;

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

- godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h

- przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 20 h

- analiza i interpretacja historii dzieci- 10 h

- przygotowanie i prowadzenie zajęć na wybrany temat 20 h

- analiza aktów pranych - 10 h

15h - 3 pkt. ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)