Opieka zastępcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-OZA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Opieka zastępcza |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Opieka zastępcza (typy rodzin zastępczych, kwalifikacje dziecka do adopcji, wynagrodzenia dla rodzin zastępczych). Rola państwa i organizacji społecznych w opiece nad dzieckiem. Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze (ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, rodzina zastępcza, rodzina adopcyjna, rodzinne domy dziecka, placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze, rodzinne pogotowie opiekuńcze, placówka socjalizacyjna – dom dziecka, wioski dziecięce w Polsce, dom młodzieży SOS, wspólnota mieszkaniowa SOS, mieszkania nadzorowane). Współczesne problemy adopcji. Bariery w funkcjonowaniu opieki zastępczej. Rola organizacji, fundacji, stowarzyszeń rządowych i pozarządowych krajowych oraz międzynarodowych w opiece nad dziećmi. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych. - Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych. - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności opiekuńczej w zakresie określonym specjalnością studiów. - Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych. Umiejętności - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych. - Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku. - Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne. Przewiduje skutki konkretnych działań opiekuńczych. - Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem. - Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową, potrafi scharakteryzować indywidualnie wychowanka i grupę wychowawczą. Kompetencje społeczne - Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. - Nawiązuje aktywny kontakt z pracownikami instytucji opiekuńczo-wychowawczych, uzyskuje informacje na temat aktualnej oferty placówek. - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny. - Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie w aspekcie opieki zastępczej. - Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania odnoszące się do opieki zastępczej, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy. - Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. - Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w sytuacji dziecka przysposobionego. - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2e314638c1e5419abecc696910f5f712%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ce869b4-3d4e-4857-b3b7-b4ef022a8580&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW WIEDZA - Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych. - Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych. - Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych. UMIEJĘTNOŚCI - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych. - Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku. - Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny. - Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Omówienie zasad zaliczenia przedmiotu, podział na grupy wykonujące poszczególne zadania; 2. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; 3. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny; 4. Film – Removed część1 i 2 (przygotowanie notatki nawiązującej do obejrzanych filmów zawierającej odpowiedzi na pytania); 5. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary; a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny); b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego; c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne; 6. Uregulowania prawne opieki zastępczej; a) Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; b) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.; c) Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie – piecza zastępcza; 7. Kwalifikacja dziecka do rodziny zastępczej; 8. Rodzina zastępcza; 9. Rodzinne formy opieki; a) Rodzina adopcyjna; b) Rodzinne domy dziecka; 10. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego; a) Wioski dziecięce; b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane; 11. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1; a) Policyjna izba dziecka; b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze; 12. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego; 13. Zranione dzieciństwo – omówienie doświadczeń dzieci z domów dziecka; 14. Adopcja dziecka niepełnosprawnego; 15. Rola organizacji, fundacji, stowarzyszeń rządowych i pozarządowych krajowych oraz międzynarodowych w opiece nad dziećmi; 16. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące; |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 5. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls. 6. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. 7. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. 8. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. 9. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 10. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit. 11. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 12. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
|
Uwagi: |
LINK DO ZESPOŁU: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2e314638c1e5419abecc696910f5f712%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ce869b4-3d4e-4857-b3b7-b4ef022a8580&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: - prowadzenie ćwiczeń w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams - zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams - Udostępnianie linków do filmów i reportaży na platformie Microsoft Teams - komunikacja poprzez e-mail oraz MS Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW WIEDZA - Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych. - Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych. - Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych. UMIEJĘTNOŚCI - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych. - Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku. - Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny. - Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; 2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny; 3. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary; a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny); b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego; c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne; 4. Rodzina zastępcza; 5. Rodzinne formy opieki; a) Rodzina adopcyjna; b) Rodzinne domy dziecka; 6. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego; a) Wioski dziecięce; b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane; 7. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1; a) Policyjna izba dziecka; b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze; 8. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego; 9. Serial Piecza - Michał Janczura - TOK FM 10. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące; |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 5. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls. 6. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. 7. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. 8. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. 9. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 10. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit. 11. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 12. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych grupach - dyskusja na temat przesłuchanych odcinków serialu Piecza - prowadzenie zajęć na wybrany temat instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 5h - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 3h - analiza i interpretacja serialu Piecza - 3h - przygotowanie i prowadzenie zajęć na wybrany temat 2h - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 2h 15h - 3 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2e314638c1e5419abecc696910f5f712%40thread.tacv2/conversations?groupId=9ce869b4-3d4e-4857-b3b7-b4ef022a8580&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW WIEDZA - Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych. - Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych. - Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych. UMIEJĘTNOŚCI - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych. - Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku. - Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny. - Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; 2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny; 3. Film – Removed część1 i 2 (przygotowanie notatki nawiązującej do obejrzanych filmów zawierającej odpowiedzi na pytania); 4. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary; a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny); b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego; c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne; 5. Uregulowania prawne opieki zastępczej; a) Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; b) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r.; c) Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie – piecza zastępcza; 6. Kwalifikacja dziecka do rodziny zastępczej; 7. Rodzina zastępcza; 8. Rodzinne formy opieki; a) Rodzina adopcyjna; b) Rodzinne domy dziecka; 9. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego; a) Wioski dziecięce; b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane; 10. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1; a) Policyjna izba dziecka; b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze; 11. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego; 12. Zranione dzieciństwo – omówienie doświadczeń dzieci z domów dziecka; 13. Adopcja dziecka niepełnosprawnego; 14. Serial Piecza - Michał Janczura - TOK FM 15. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące; |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 5. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls. 6. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. 7. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. 8. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. 9. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 10. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit. 11. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 12. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych grupach - dyskusja na temat przesłuchanych odcinków serialu Piecza - omówienie historii dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych - prowadzenie zajęć na wybrany temat instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 8h - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 5h - analiza i interpretacja serialu Piecza - 6h - przygotowanie i prowadzenie zajęć na wybrany temat 5h - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 6h 30h - 1 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWlqtvvrVcAMf7cCe2KWSR7awTdY5fEc3uhCvvdizMP81%40thread.tacv2/conversations?groupId=48ec4ec0-604c-4a58-b677-45ff19c4b717&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW WIEDZA - Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych. - Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych. - Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych. UMIEJĘTNOŚCI - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych. - Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku. - Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny. - Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; 2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny; 3. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary; a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny); b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego; c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne; 4. Rodzina zastępcza; 5. Rodzinne formy opieki; a) Rodzina adopcyjna; b) Rodzinne domy dziecka; 6. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego; a) Wioski dziecięce; b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane; 7. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1; a) Policyjna izba dziecka; b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze; 8. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego; 9. Serial Piecza - Michał Janczura - TOK FM 10. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące; |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 5. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls. 6. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. 7. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. 8. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. 9. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 10. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit. 11. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 12. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych grupach - dyskusja na temat przesłuchanych odcinków serialu Piecza - prowadzenie zajęć na wybrany temat instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 5h - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 3h - analiza i interpretacja serialu Piecza - 3h - przygotowanie i prowadzenie zajęć na wybrany temat 2h - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 2h 15h - 3 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW WIEDZA - Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych. - Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych. - Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych. UMIEJĘTNOŚCI - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych. - Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku. - Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny. - Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; 2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny; 3. Film – Removed część1 i 2 (przygotowanie notatki nawiązującej do obejrzanych filmów zawierającej odpowiedzi na pytania); 4. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary; a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny); b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego; c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne; 5. Uregulowania prawne opieki zastępczej; 6. Kwalifikacja dziecka do rodziny zastępczej; 7. Rodzina zastępcza; 8. Rodzinne formy opieki; a) Rodzina adopcyjna; b) Rodzinne domy dziecka; 9. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego; a) Wioski dziecięce; b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane; 10. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1; a) Policyjna izba dziecka; b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze; 11. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego; 12. Zranione dzieciństwo – omówienie doświadczeń dzieci z domów dziecka; 13. Serial Piecza - Michał Janczura - TOK FM 14. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące; |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 5. Komorowska A. (2020). Prawdziwa historia niezwykłej adopcji. Czy mogę ci mówić MAMO. Warszawa: Wydawnictwo Edipresse. 6. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls. 7. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. 8. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. 9. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. 10. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 11. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit. 12. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 13. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 14. Wroniszewska M (2021). Tu jest teraz Twój dom. Adopcja w Polsce. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne. AKTY PRAWNE: 1. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej 2. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - pogadanka; - lektura artykułów i innych materiałów; - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych grupach; - omówienie historii dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych; - dyskusja na temat serialu Piecza; - prowadzenie zajęć na wybrany temat instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym; - praca na tablicy IdeaBoardz; - burza mózgów; NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 8h - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 5h - analiza i interpretacja serialu Piecza - 6h - przygotowanie i prowadzenie zajęć na wybrany temat 5h - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 6h 30h - 1 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szostakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW WIEDZA - Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, zna jej terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki i jej subdyscyplin oraz pokrewnych dyscyplin naukowych. - Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy opieki nad dzieckiem, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych. - Zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych. UMIEJĘTNOŚCI - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności opiekuńczej oraz potrafi zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów, potrafi dokonać diagnozy potrzeb opiekuńczo-wychowawczych. - Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów opiekuńczo-wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej, projektuje strategie pomocy dziecku. - Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie opieki nad dzieckiem. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym odnoszącym się do dziecka i jego rodziny. - Jest wrażliwy na problemy opiekuńcze, wychowawcze i społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Rys historyczny opieki nad dzieckiem; 2. Omówienia pojęcia „opieka”, zadań opiekuńczo-wychowawczych rodziny w stosunku do dziecka oraz roli organizacji społecznych działających na rzecz dziecka i rodziny; 3. Sieroctwo społeczne – rodzaje, przyczyny, skutki oraz rozmiary; a) Rodzaje sieroctwa: sieroctwo naturalne, duchowe, społeczne (prawne, losowe, emocjonalne, będące efektem dezorganizacji rodziny); b) Przyczyny i skutki sieroctwa społecznego; c) Rozmiary sieroctwa – aktualne dane statystyczne; 4. Uregulowania prawne opieki zastępczej 5. Rodzina zastępcza; 6. Rodzinne formy opieki; a) Rodzina adopcyjna; b) Rodzinne domy dziecka; 7. Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego; a) Wioski dziecięce; b) Dom Młodzieży SOS, Wspólnota Mieszkaniowa SOS, mieszkanie nadzorowane; 8. Instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym cz.1; a) Policyjna izba dziecka; b) Placówka interwencyjna - pogotowie opiekuńcze c) Rodzinne pogotowie opiekuńcze; 9. Instytucjonalna piecza zastępcza - dom dziecka jako placówka opiekuńczo-wychowawcza typu socjalizacyjnego; 10. Zranione dzieciństwo – omówienie doświadczeń dzieci z domów dziecka 11. Powtórzenie i utrwalenie materiału – zajęcia podsumowujące; |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Bartnikowska U., Ćwirynkało K. (2013). Rodziny adopcyjne i zastępcze dziecka z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 2. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 3. Dąbrowska-Jabłońska I. (2017). Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego. [w] Brągiel J., Górnicka B. (2017). Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 4. Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 5. Komorowska A. (2020). Prawdziwa historia niezwykłej adopcji. Czy mogę ci mówić MAMO. Warszawa: Wydawnictwo Edipresse. 6. Krajewska B. (2010). Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Kraków. Wydawnictwo Impuls. 7. Matejek J. (2020). Rodzinna piecza zastępcza. Teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. 8. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. 9. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. 10. Walancik-Ryba K. (2019). Rodzina zastępcza. Uregulowania prawne a praktyka sądowa. Warszawa: Wydawnictwo PWN. 11. Węgierski Z. (2006). Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka. Toruń: Wydawnictwo Akapit. 12. Węgierski Z. (2008). Przyczyny sieroctwa społecznego w Polsce. [w] Jundził E., Pawłowska R. (red.) (2008). Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 13. Wosik-Kowala (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 14. Wroniszewska M (2021). Tu jest teraz Twój dom. Adopcja w Polsce. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne. AKTY PRAWNE: 1. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 kwietnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej 2. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - pogadanka; - lektura artykułów i innych materiałów; - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych grupach; - omówienie historii dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-wychowawczych; - prowadzenie zajęć na wybrany temat instytucjonalnych form opieki nad dzieckiem osieroconym; - praca na tablicy IdeaBoardz; - burza mózgów; NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 20 h - analiza i interpretacja historii dzieci- 10 h - przygotowanie i prowadzenie zajęć na wybrany temat 20 h - analiza aktów pranych - 10 h 15h - 3 pkt. ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.