Nowoczesne technologie w edukacji dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-NTD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne technologie w edukacji dorosłych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) niestacjonarne I st. Obowiązkowe dla 3 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Komputer, tablica interaktywna (i inne) jako współczesny środek dydaktyczny. WebQuesty - nauka poprzez projekty w sieci. I-Lab jako metoda wspierająca działania zawodowe. TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) – ich znaczenie i wykorzystanie w pracy. Internet, platforma e-learningowa – wykorzystanie w celach rozwijania kompetencji i podczas działań zawodowych. Transmisja na żywo jako forma kształcenia na odległość. Podstawowe aplikacje biurowe. Audioprzewodniki i ich konstrukcja. Prawo autorskie i licencje Creative Commons. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Ma uszczegółowiona wiedzę na temat roli nauczyciela osób dorosłych w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w cyberprzestrzeni. Ma uszczegółowioną wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań norm, procedur i dobrych praktyk działalności edukacyjnej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego (szczególnie w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii i mediów). Umiejętności Potrafi projektować i realizować spersonalizowane programy kształcenia na odległość. Potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody, treści i sposoby oceniania do potrzeb osób dorosłych uczących się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej – w tym również metod wykorzystujących nowoczesne technologie i media; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Kompetencje społeczne Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności prowadzenia procesu nauczania osób dorosłych na odległość, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w zakresie komunikacji via Internet i wirtualne platformy edukacyjne. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności komunikacyjne, wymieniając się doświadczeniami z ekspertami w zakresie nauczania osób dorosłych na odległość. Jest przekonany o znaczeniu wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, poszukuje tego typu wiedzy, a w przypadku problemów – zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii. Ma przekonanie o wadze estetycznego i precyzyjnego wypowiadania się na piśmie oraz wykazuje dbałość o kulturę języka pisanego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Mikołajewska | |
Prowadzący grup: | Izabela Mikołajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział zarówno w dyskusjach panelowych, jak i w realizacji zadań przewidzianych przez wykładowcę, a także frekwencja na zajęciach. 1. Ocena poziomu aktywności na zajęciach (udział w dyskusji, burzy mózgów) 2. Ocena wykonywanych prac (prezentacja wyników pracy indywidualnej i grupowej) 3. Frekwencja na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Działalność pedagogiczna z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Nauczyciel osób dorosłych w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w cyberprzestrzeni. 2. Komputer, tablica interaktywna (i inne) jako współczesny środek dydaktyczny. TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) – ich znaczenie i wykorzystanie w pracy. 3. Podstawowe aplikacje biurowe. Przewodniki mulitimedialne i ich konstrukcja. 4. Metodyka wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki działalności edukacyjnej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Indywidualizacja zadań i dostosowywanie metod, treści i sposoby oceniania do potrzeb osób dorosłych uczących się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. I- Lab jako metoda wspierająca działania zawodowe. 5. Internet, platforma e-learningowa – wykorzystanie w celach rozwijania kompetencji i podczas działań zawodowych. Transmisja na żywo jako forma kształcenia na odległość. WebQuesty - nauka poprzez projekty w sieci. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Mayer, R., E. (ed.). (2001). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning [2 nd edit]. Cambridge University Press. 2. Goban Klas, T. (2004). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012. 4. Wedeł-Domaradzka A., Raczyńska A., Jak skutecznie prowadzić zajęcia na platformie edukacyjnej? Poradnik. Warszawa 2013 (http://www.koweziu.edu.pl/images/pliki/Poradnik_Jak_prowadzic.pdf) 5. Michałowski R., Myka W., Jak wdrażać kształcenie na odległość w kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych krok po korku, Warszawa 2014 (http://www.koweziu.edu.pl/images/jak_wdra%C5%BCa%C4%87_kno_-_poprawione.pdf) 6. Przybyła W., Ratalewska M., Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Materiały edukacyjne z zakresu kształcenia na odległość: http://www.koweziu.edu.pl/component/k2/item/626 2. Materiały z zakresu oceniania kształtującego: https://ceo.org.pl/publikacje/ocenianie-ksztal |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - objaśnienie, - dyskusja dydaktyczna, - praca w zespołach - metoda projektów - analiza przypadków, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny "kontaktowe" (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 13 godz. Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 12 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Bluszcz | |
Prowadzący grup: | Justyna Bluszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział zarówno w dyskusjach panelowych, jak i w realizacji zadań przewidzianych przez wykładowcę, a także frekwencja na zajęciach. 1. Ocena poziomu aktywności na zajęciach (udział w dyskusji, burzy mózgów) 2. Ocena wykonywanych prac (prezentacja wyników pracy indywidualnej i grupowej) 3. Frekwencja na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Działalność pedagogiczna z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Nauczyciel osób dorosłych w kształtowaniu postaw i zachowań uczniów w cyberprzestrzeni. 2. Komputer, tablica interaktywna (i inne) jako współczesny środek dydaktyczny. TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) – ich znaczenie i wykorzystanie w pracy. 3. Podstawowe aplikacje biurowe. Przewodniki mulitimedialne i ich konstrukcja. 4. Metodyka wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki działalności edukacyjnej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Indywidualizacja zadań i dostosowywanie metod, treści i sposoby oceniania do potrzeb osób dorosłych uczących się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. I- Lab jako metoda wspierająca działania zawodowe. 5. Internet, platforma e-learningowa – wykorzystanie w celach rozwijania kompetencji i podczas działań zawodowych. Transmisja na żywo jako forma kształcenia na odległość. WebQuesty - nauka poprzez projekty w sieci. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Mayer, R., E. (ed.). (2001). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning [2 nd edit]. Cambridge University Press. 2. Goban Klas, T. (2004). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012. 4. Wedeł-Domaradzka A., Raczyńska A., Jak skutecznie prowadzić zajęcia na platformie edukacyjnej? Poradnik. Warszawa 2013 (http://www.koweziu.edu.pl/images/pliki/Poradnik_Jak_prowadzic.pdf) 5. Michałowski R., Myka W., Jak wdrażać kształcenie na odległość w kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych krok po korku, Warszawa 2014 (http://www.koweziu.edu.pl/images/jak_wdra%C5%BCa%C4%87_kno_-_poprawione.pdf) 6. Przybyła W., Ratalewska M., Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Materiały edukacyjne z zakresu kształcenia na odległość: http://www.koweziu.edu.pl/component/k2/item/626 2. Materiały z zakresu oceniania kształtującego: https://ceo.org.pl/publikacje/ocenianie-ksztal |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - objaśnienie, - dyskusja dydaktyczna, - praca w zespołach - metoda projektów - analiza przypadków, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny "kontaktowe" (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 13 godz. Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 12 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.