Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Medialne techniki perswazji - identyfikacja i krytyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-MPI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Medialne techniki perswazji - identyfikacja i krytyka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna i techniki dziennikarskie, (3-l) niestacjonarne I stop.
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna i techniki dziennikarskie, (3-l) stacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Współczesne kompetencje medialne: a) przepływ i odbiór informacji, b) rozpoznawanie własnych preferencji, uprzedzeń, nastawienia, postawy stronniczej, przesądów, antycypacji i oczekiwań, c)medialny dobrostan i równowaga. Strategie manipulowania przekazem medialnym: misinformacja, dezinformacja, malinformacja. Identyfikowanie typów manipulacji poprzez analizę intencji oraz celów.

Rodzaje misinformacji: manipulacja, półprawda, clickbait, fake news, deepfake. Rodzaje misinformacji: wypaczanie statystyk, błąd logiczny, dane nieścisłe/nieaktualne, sprawozdanie błędne/stronnicze. Perswazja a manipulacja – podobieństwa i różnice procesów komunikacyjnych. Strategie obrony przed manipulowanym przekazem medialnym: budowanie macierzy decyzyjnej, fact-checking. Strategie obrony przed manipulowanym przekazem medialnym: technika czytania lateralnego, ESC-check. Strategie obrony przed manipulowanym przekazem medialnym: reflesja nad stronniczością, wychodzenie z bańki informacyjnej. Sztuczna inteligencja – narzędzie wspierające współczesne dziennikarstwo vs. narzędzie profilowania i marketingu. Narzędziownik aktywnego uczestnika w świecie mediów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna wybrane koncepcje psychologiczne i społeczne człowieka, stanowiące teoretyczne podstawy analizy medialnych technik oddziaływań perswazyjnych.

Ma podstawową wiedzę dotyczącą medialnych technik perswazji, ich identyfikacji i krytycznego ujęcia.

Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz ich zastosowań wobec kluczowych dylematów związanych z działalnością perswazyjną mediów, w tym mediów społecznościowych.

Umiejętności

Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi analizując i wykorzystując medialne techniki perswazji, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań perswazyjnych.

Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska na temat identyfikacji technik perswazji zastosowanych w przekazie medialnym, dyskutować o nich oraz czynnieuczestniczyć w debacie.

Kompetencje społeczne

Jest przekonany/a o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym w zakresie edukowania na temat medialnych technik perswazji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Joanna Rabiega-Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki związanej ze stosowanymi w mediach technikami wywierania wpływu na odbiorców, w tym działań nieetycznych i niezgodnych z prawem, takich jak dezinformacja i misinformacja. W ramach wykładów i ćwiczeń studenci poznają podstawowe typy manipulacji medialnych oraz techniki weryfikowania informacji i myślenia krytycznego.

Metody kształcenia:

wykład konwersatoryjny oraz ćwiczenia (praca z przykładami, dyskusja, próby perswazji w grupach, metoda adwokata diabła, praca z narzędziami webowymi).

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Ćwiczenia:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena projektu indywidualnego lub grupowego

Wykład:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- egzamin pisemny

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Tomasz Witkowski (2000) "Psychomanipulacje. Jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić" Oficyna Wydawnicza UNUS.

Biela Bogdan. (2016). Typy i mechanizmy manipulacji w mediach. "Studia Pastoralne" (Nr 12 (2016), s. 286-311).

Tomasz Gackowski, Joanna Dziedzic, red. Manipulacja w mediach. Media o manipulacji. Seria Media. Początki XXI wieku, tom 12.

Joe Lau, (2012) Miniwprowadzenie do myślenia krytycznego. Hong Kong.

Literatyura uzupełniająca:

Lukas ANDRIUKAITIS, Jakub KALENSKY, Simin KARGAR, Elene PANCHULIDZE, Joanna SMĘTEK, Anastas VANGELI. (2021) The misuse of social media platforms and other communication channels by authoritarian regimes: Lessons learned. INGE Committee European Parliament

oraz materiały i strony internetowe: serwisy factcheckingowe, monitoring mediów, strony testowe dla manipulacyjnych materiałów, narzędzia opisywania manipulacji w wiadomościach (np. fiskkit.com).

Uwagi:

Zaliczenie wykładu - test końcowy

Zaliczenie ćwiczeń - projekt własny lub grupowy, identyfikacja i analiza zmanipulowanego przekazu medialnego

Nieobecności - dopuszczalna 1 nieobecność

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz.

Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz.

Przygotowanie projektu: 15 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Agnieszka Kolek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki związanej ze stosowanymi w mediach technikami wywierania wpływu na odbiorców, w tym działań nieetycznych i niezgodnych z prawem, takich jak dezinformacja i misinformacja. W ramach wykładów i ćwiczeń studenci poznają podstawowe typy manipulacji medialnych oraz techniki weryfikowania informacji i myślenia krytycznego.

Metody kształcenia:

wykład konwersatoryjny oraz ćwiczenia (praca z przykładami, dyskusja, próby perswazji w grupach, metoda adwokata diabła, praca z narzędziami webowymi).

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Ćwiczenia:

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena projektu indywidualnego lub grupowego

Wykład:

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

- egzamin pisemny

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Tomasz Witkowski (2000) "Psychomanipulacje. Jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić" Oficyna Wydawnicza UNUS.

Biela Bogdan. (2016). Typy i mechanizmy manipulacji w mediach. "Studia Pastoralne" (Nr 12 (2016), s. 286-311).

Tomasz Gackowski, Joanna Dziedzic, red. Manipulacja w mediach. Media o manipulacji. Seria Media. Początki XXI wieku, tom 12.

Joe Lau, (2012) Miniwprowadzenie do myślenia krytycznego. Hong Kong.

Literatyura uzupełniająca:

Lukas ANDRIUKAITIS, Jakub KALENSKY, Simin KARGAR, Elene PANCHULIDZE, Joanna SMĘTEK, Anastas VANGELI. (2021) The misuse of social media platforms and other communication channels by authoritarian regimes: Lessons learned. INGE Committee European Parliament

oraz materiały i strony internetowe: serwisy factcheckingowe, monitoring mediów, strony testowe dla manipulacyjnych materiałów, narzędzia opisywania manipulacji w wiadomościach (np. fiskkit.com).

Uwagi:

Zaliczenie wykładu - test końcowy

Zaliczenie ćwiczeń - projekt własny lub grupowy, identyfikacja i analiza zmanipulowanego przekazu medialnego

Nieobecności - dopuszczalna 1 nieobecność

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz.

Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz.

Przygotowanie projektu: 15 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Kolek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)