Medialne techniki perswazji - identyfikacja i krytyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-MPI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Medialne techniki perswazji - identyfikacja i krytyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna i techniki dziennikarskie, (3-l) niestacjonarne I stop. Obowiązkowe dla 5 sem. PE, edukacja medialna i techniki dziennikarskie, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. PE, edukacja medialna, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Współczesne kompetencje medialne: a) przepływ i odbiór informacji, b) rozpoznawanie własnych preferencji, uprzedzeń, nastawienia, postawy stronniczej, przesądów, antycypacji i oczekiwań, c)medialny dobrostan i równowaga. Strategie manipulowania przekazem medialnym: misinformacja, dezinformacja, malinformacja. Identyfikowanie typów manipulacji poprzez analizę intencji oraz celów. Rodzaje misinformacji: manipulacja, półprawda, clickbait, fake news, deepfake. Rodzaje misinformacji: wypaczanie statystyk, błąd logiczny, dane nieścisłe/nieaktualne, sprawozdanie błędne/stronnicze. Perswazja a manipulacja – podobieństwa i różnice procesów komunikacyjnych. Strategie obrony przed manipulowanym przekazem medialnym: budowanie macierzy decyzyjnej, fact-checking. Strategie obrony przed manipulowanym przekazem medialnym: technika czytania lateralnego, ESC-check. Strategie obrony przed manipulowanym przekazem medialnym: reflesja nad stronniczością, wychodzenie z bańki informacyjnej. Sztuczna inteligencja – narzędzie wspierające współczesne dziennikarstwo vs. narzędzie profilowania i marketingu. Narzędziownik aktywnego uczestnika w świecie mediów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna wybrane koncepcje psychologiczne i społeczne człowieka, stanowiące teoretyczne podstawy analizy medialnych technik oddziaływań perswazyjnych. Ma podstawową wiedzę dotyczącą medialnych technik perswazji, ich identyfikacji i krytycznego ujęcia. Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz ich zastosowań wobec kluczowych dylematów związanych z działalnością perswazyjną mediów, w tym mediów społecznościowych. Umiejętności Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi analizując i wykorzystując medialne techniki perswazji, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań perswazyjnych. Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska na temat identyfikacji technik perswazji zastosowanych w przekazie medialnym, dyskutować o nich oraz czynnieuczestniczyć w debacie. Kompetencje społeczne Jest przekonany/a o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym w zakresie edukowania na temat medialnych technik perswazji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Joanna Rabiega-Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki związanej ze stosowanymi w mediach technikami wywierania wpływu na odbiorców, w tym działań nieetycznych i niezgodnych z prawem, takich jak dezinformacja i misinformacja. W ramach wykładów i ćwiczeń studenci poznają podstawowe typy manipulacji medialnych oraz techniki weryfikowania informacji i myślenia krytycznego. Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny oraz ćwiczenia (praca z przykładami, dyskusja, próby perswazji w grupach, metoda adwokata diabła, praca z narzędziami webowymi). Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Ćwiczenia: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena projektu indywidualnego lub grupowego Wykład: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć - egzamin pisemny |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Tomasz Witkowski (2000) "Psychomanipulacje. Jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić" Oficyna Wydawnicza UNUS. Biela Bogdan. (2016). Typy i mechanizmy manipulacji w mediach. "Studia Pastoralne" (Nr 12 (2016), s. 286-311). Tomasz Gackowski, Joanna Dziedzic, red. Manipulacja w mediach. Media o manipulacji. Seria Media. Początki XXI wieku, tom 12. Joe Lau, (2012) Miniwprowadzenie do myślenia krytycznego. Hong Kong. Literatyura uzupełniająca: Lukas ANDRIUKAITIS, Jakub KALENSKY, Simin KARGAR, Elene PANCHULIDZE, Joanna SMĘTEK, Anastas VANGELI. (2021) The misuse of social media platforms and other communication channels by authoritarian regimes: Lessons learned. INGE Committee European Parliament oraz materiały i strony internetowe: serwisy factcheckingowe, monitoring mediów, strony testowe dla manipulacyjnych materiałów, narzędzia opisywania manipulacji w wiadomościach (np. fiskkit.com). |
|
Uwagi: |
Zaliczenie wykładu - test końcowy Zaliczenie ćwiczeń - projekt własny lub grupowy, identyfikacja i analiza zmanipulowanego przekazu medialnego Nieobecności - dopuszczalna 1 nieobecność NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz. Przygotowanie projektu: 15 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kolek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie do problematyki związanej ze stosowanymi w mediach technikami wywierania wpływu na odbiorców, w tym działań nieetycznych i niezgodnych z prawem, takich jak dezinformacja i misinformacja. W ramach wykładów i ćwiczeń studenci poznają podstawowe typy manipulacji medialnych oraz techniki weryfikowania informacji i myślenia krytycznego. Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny oraz ćwiczenia (praca z przykładami, dyskusja, próby perswazji w grupach, metoda adwokata diabła, praca z narzędziami webowymi). Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Ćwiczenia: - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, - ocena projektu indywidualnego lub grupowego Wykład: - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć - egzamin pisemny |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Tomasz Witkowski (2000) "Psychomanipulacje. Jak je rozpoznawać i jak sobie z nimi radzić" Oficyna Wydawnicza UNUS. Biela Bogdan. (2016). Typy i mechanizmy manipulacji w mediach. "Studia Pastoralne" (Nr 12 (2016), s. 286-311). Tomasz Gackowski, Joanna Dziedzic, red. Manipulacja w mediach. Media o manipulacji. Seria Media. Początki XXI wieku, tom 12. Joe Lau, (2012) Miniwprowadzenie do myślenia krytycznego. Hong Kong. Literatyura uzupełniająca: Lukas ANDRIUKAITIS, Jakub KALENSKY, Simin KARGAR, Elene PANCHULIDZE, Joanna SMĘTEK, Anastas VANGELI. (2021) The misuse of social media platforms and other communication channels by authoritarian regimes: Lessons learned. INGE Committee European Parliament oraz materiały i strony internetowe: serwisy factcheckingowe, monitoring mediów, strony testowe dla manipulacyjnych materiałów, narzędzia opisywania manipulacji w wiadomościach (np. fiskkit.com). |
|
Uwagi: |
Zaliczenie wykładu - test końcowy Zaliczenie ćwiczeń - projekt własny lub grupowy, identyfikacja i analiza zmanipulowanego przekazu medialnego Nieobecności - dopuszczalna 1 nieobecność NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz. Przygotowanie projektu: 15 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kolek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.