Metodyka kształcenia dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-MKD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia dorosłych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Metodyka kształcenia dorosłych jest przedmiotem, którego celem jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z uczniami dorosłymi, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących oraz wykorzystania technologii informacyjnych do wspomagania procesu nauczania - uczenia się dorosłych. |
Pełny opis: |
Przedmiot zainteresowań metodyki kształcenia. Metodyka nauczania – uczenia się a metodyka kształcenia dorosłych. Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych z uwzględnieniem potrzeb ucznia dorosłego. Hospitowanie zajęć dla dorosłych. Omawianie przebiegu hospitowanych zajęć. Potrzeby edukacyjne różnych środowisk osób dorosłych (studenci, osoby pracujące, seniorzy). Konstruowanie narzędzi diagnozujących, przeprowadzenie badania, przedstawienie wniosków z badań. Dyskusja. Edukacja osób starszych. Hospitacja zajęć w Uniwersytecie Trzeciego Wieku i Klubie Seniora. Planowanie zajęć dla osób starszych. Prowadzenie zajęć ze słuchaczami UTW. Planowanie i realizacja zajęć z uczniami Centrum Kształcenia Ustawicznego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna terminologię w obrębie metodyki kształcenia; - Zna założenia teoretyczne dotyczące edukacji osób dorosłych; - Posiada wiedzę w zakresie prowadzenia edukacji w środowisku osób dorosłych; rozumie rolę nauczyciela uczniów dorosłych; - Wie jak zaprojektować badania diagnostyczne w odniesieniu do edukacji osób dorosłych; - Zna i różnicuje specyfikę potrzeb edukacyjnych oraz możliwości uczniów dorosłych; Umiejętności - Potrafi diagnozować potrzeby i możliwości edukacyjne osób dorosłych; - Potrafi tworzyć sytuacje motywujące osoby dorosłe do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia; - Potrafi diagnozować potrzeby i możliwości edukacyjne osób dorosłych; - Potrafi tworzyć sytuacje motywujące osoby dorosłe do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia; Kompetencje społeczne - Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku osób dorosłych; - Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie; - Wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji działań profesjonalnych w zakresie edukacji dorosłych; - Prezentuje odpowiedzialną postawę w odniesieniu do zadań profesjonalnych z zakresu edukacji osób dorosłych; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Szlosek | |
Prowadzący grup: | Franciszek Szlosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Metodyka kształcenia dorosłych jest przedmiotem, którego celem jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z uczniami dorosłymi, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących oraz wykorzystania technologii informacyjnych do wspomagania procesu nauczania - uczenia się dorosłych. Szczególnie ważną kompetencją kształtowaną na tym przedmiocie jest umiejętność oceny prowadzenia zajęć przez konkretnego nauczyciela- w oparciu o bezpośrednią obserwację tych zajęć. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot zainteresowań metodyki kształcenia. Metodyka nauczania – uczenia się a metodyka kształcenia dorosłych. Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych z uwzględnieniem potrzeb ucznia dorosłego. Hospitowanie zajęć dla dorosłych. Omawianie przebiegu hospitowanych zajęć. Potrzeby edukacyjne różnych środowisk osób dorosłych (studenci, osoby pracujące, seniorzy). Konstruowanie narzędzi diagnozujących, przeprowadzenie badania, przedstawienie wniosków z badań. Dyskusja. Edukacja osób starszych. Hospitacja zajęć w Uniwersytecie Trzeciego Wieku i Klubie Seniora. Planowanie zajęć dla osób starszych. Prowadzenie zajęć ze słuchaczami UTW. Planowanie i realizacja zajęć z uczniami Centrum Kształcenia Ustawicznego |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA; 1. Półturzycki J.: Dydaktyka dorosłych. WSiP. Warszawa 1991 2. Siemieniecki B.: Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych.Wydawnictwo A. Marszałek. Toruń 1994 3. Szlosek F.: Burza mózgów. CODN. Warszawa 1996 4. Szlosek F.: Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych. ITeE. Radom 1998 5. Tanaś M., Galanciak S.: Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni. APS. Warszawa 2018 6. Willians R.: Prezentacja , która robi wrażenie. Helion. Warszawa 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Detz J.: Sztuka przemawiania. GWP. Warszawa 2001 2. Plewka Cz.: Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. ITeE. Radom 1999 |
|
Uwagi: |
Zajęć naocznych: 30 godz. Przygotowanie do zajęć: 15 godz. Przygotowanie prezentacji własnych zajęć: 15 godz. Łączna liczba ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Szlosek | |
Prowadzący grup: | Franciszek Szlosek, Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.