Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia dorosłych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-MKD1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia dorosłych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Metodyka kształcenia dorosłych jest przedmiotem, którego celem jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z uczniami dorosłymi, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących oraz wykorzystania technologii informacyjnych do wspomagania procesu nauczania - uczenia się dorosłych.

Pełny opis:

Przedmiot zainteresowań metodyki kształcenia. Metodyka nauczania – uczenia się a metodyka kształcenia dorosłych. Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych z uwzględnieniem potrzeb ucznia dorosłego. Hospitowanie zajęć dla dorosłych. Omawianie przebiegu hospitowanych zajęć. Potrzeby edukacyjne różnych środowisk osób dorosłych (studenci, osoby pracujące, seniorzy). Konstruowanie narzędzi diagnozujących, przeprowadzenie badania, przedstawienie wniosków z badań. Dyskusja. Edukacja osób starszych. Hospitacja zajęć w Uniwersytecie Trzeciego Wieku i Klubie Seniora. Planowanie zajęć dla osób starszych. Prowadzenie zajęć ze słuchaczami UTW. Planowanie i realizacja zajęć z uczniami Centrum Kształcenia Ustawicznego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Zna terminologię w obrębie metodyki kształcenia;

- Zna założenia teoretyczne dotyczące edukacji osób dorosłych;

- Posiada wiedzę w zakresie prowadzenia edukacji w środowisku osób dorosłych; rozumie rolę nauczyciela uczniów dorosłych;

- Wie jak zaprojektować badania diagnostyczne w odniesieniu do edukacji osób dorosłych;

- Zna i różnicuje specyfikę potrzeb edukacyjnych oraz możliwości uczniów dorosłych;

Umiejętności

- Potrafi diagnozować potrzeby i możliwości edukacyjne osób dorosłych;

- Potrafi tworzyć sytuacje motywujące osoby dorosłe do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia;

- Potrafi diagnozować potrzeby i możliwości edukacyjne osób dorosłych;

- Potrafi tworzyć sytuacje motywujące osoby dorosłe do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia;

Kompetencje społeczne

- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku osób dorosłych;

- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie;

- Wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji działań profesjonalnych w zakresie edukacji dorosłych;

- Prezentuje odpowiedzialną postawę w odniesieniu do zadań profesjonalnych z zakresu edukacji osób dorosłych;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Franciszek Szlosek
Prowadzący grup: Franciszek Szlosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Metodyka kształcenia dorosłych jest przedmiotem, którego celem jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z uczniami dorosłymi, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących oraz wykorzystania technologii informacyjnych do wspomagania procesu nauczania - uczenia się dorosłych. Szczególnie ważną kompetencją kształtowaną na tym przedmiocie jest umiejętność oceny prowadzenia zajęć przez konkretnego nauczyciela- w oparciu o bezpośrednią obserwację tych zajęć.

Pełny opis:

Przedmiot zainteresowań metodyki kształcenia. Metodyka nauczania – uczenia się a metodyka kształcenia dorosłych. Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych z uwzględnieniem potrzeb ucznia dorosłego. Hospitowanie zajęć dla dorosłych. Omawianie przebiegu hospitowanych zajęć. Potrzeby edukacyjne różnych środowisk osób dorosłych (studenci, osoby pracujące, seniorzy). Konstruowanie narzędzi diagnozujących, przeprowadzenie badania, przedstawienie wniosków z badań. Dyskusja. Edukacja osób starszych. Hospitacja zajęć w Uniwersytecie Trzeciego Wieku i Klubie Seniora. Planowanie zajęć dla osób starszych. Prowadzenie zajęć ze słuchaczami UTW. Planowanie i realizacja zajęć z uczniami Centrum Kształcenia Ustawicznego

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA;

1. Półturzycki J.: Dydaktyka dorosłych. WSiP. Warszawa 1991

2. Siemieniecki B.: Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych.Wydawnictwo A. Marszałek. Toruń 1994

3. Szlosek F.: Burza mózgów. CODN. Warszawa 1996

4. Szlosek F.: Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych. ITeE. Radom 1998

5. Tanaś M., Galanciak S.: Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni. APS. Warszawa 2018

6. Willians R.: Prezentacja , która robi wrażenie. Helion. Warszawa 2011

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Detz J.: Sztuka przemawiania. GWP. Warszawa 2001

2. Plewka Cz.: Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. ITeE. Radom 1999

Uwagi:

Zajęć naocznych: 30 godz.

Przygotowanie do zajęć: 15 godz.

Przygotowanie prezentacji własnych zajęć: 15 godz.

Łączna liczba ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Franciszek Szlosek
Prowadzący grup: Franciszek Szlosek, Jolanta Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)