Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania informatyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-MEI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania informatyki
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Podstawa programowa nauczania informatyki dla klas 4-8. Tworzenie materiałów dydaktycznych wspomagających nauczanie informatyki w klasach starszych szkoły podstawowej. Sposoby prezentowania treści programowych, takich jak sekwencyjność, algorytmy, programowanie, posługiwanie się aplikacjami, sieci komputerowe, urządzenia cyfrowe. Łączenie treści informatycznych z treściami innych przedmiotów, szczególnie matematyką. Kształtowanie, wzbogacanie i sprawdzanie poziomu, wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych uczniów. Przygotowywanie uczniów do konkursów i olimpiad przedmiotowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Student ma wiedze na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów w kontekście tworzenia autorskiego programu edukacyjnego.

- Student zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego.

Umiejętności

- Student potrafi diagnozować potrzeby i możliwości każdego ucznia oraz projektować i realizować spersonalizowane programy kształcenia.

- Student potrafi wykorzystywać proces oceniania uczniów do stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem.

Kompetencje społeczne

- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Rebizant
Prowadzący grup: Monika Rebizant
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Skrócony opis pomiaru treści kształcenia:

- obecność i aktywność na zajęciach;

- realizacja projektu "Zbiór autorskich zadań oraz scenariuszy do zajęć informatycznych w szkole podstawowej kl. 4-8"

- prowadzenie zajęć informatycznych na podstawie opracowanego scenariusza i materiałów dydaktycznych

Pełny opis:

Opis treści programowych:

- omówienie podstawy programowej zajęć informatycznych w szkole podstawowej kl. 4-8, kryteria doboru programów nauczania, analiza wybranych programów nauczania

- integracja treści pozainformatycznych

- dobór treści i indywidualizacja lekcji zgodnie ze specyficznymi trudnościami w nauce

- tworzenie scenariuszy i materialów dydaktycznych do zajęć informatycznych

- system kontroli i oceny osiągnięć uczniów w czasie zajęć informatycznych w szkole podstawowej

- konkursy i olimpiady informatyczne w kl. 4-8 szkoły podstawowej

- metodyka wprowadzania, ćwiczenia i utrwalania wybranych zadań i problemów informatycznych objętych podstawą programową, ze szczególnym uwzględnieniem nauki programowania (np. Scratch, Python) oraz programowania robotów w języku blockly (np. Ozobot, Photon).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Niemierko, B. (2002) Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP.

Taraszkiewicz, M. (1998). Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: CODN.

Dostępne na rynku programy nauczania, podręczniki i pomoce dydaktyczne do zajęć informatycznych w szkole podstawowej

https://code.org/

http://www.ozobot.pl/

https://edu.photonrobot.com/

Literatura uzupełniająca:

Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Wybrane zagadnienia. Jak uczyć?, Tom 2, Wydawnictwo "MIKOM", Warszawa, 2003.

Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki w praktyce cz. 1, cz. 2. Wybrane zagadnienia, MIKOM, Warszawa, 2003.

R. Piecuch, Dydaktyka informatyki. Problemy uczenia się i nauczania informatyki i technologii i informacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2006.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

ćwiczenia praktyczne z komputerem, pogadanka, dyskusja, burza mózgów, prezentacja, metody aktywizacyjne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, projektu - 10

Inne formy - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Rebizant
Prowadzący grup: Anna Makaruk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Skrócony opis pomiaru treści kształcenia:

- obecność i aktywność na zajęciach;

- realizacja projektu "Zbiór autorskich zadań oraz scenariuszy do zajęć informatycznych w szkole podstawowej kl. 4-8"

- prowadzenie zajęć informatycznych na podstawie opracowanego scenariusza i materiałów dydaktycznych

Pełny opis:

Opis treści programowych:

- omówienie podstawy programowej zajęć informatycznych w szkole podstawowej kl. 4-8, kryteria doboru programów nauczania, analiza wybranych programów nauczania

- integracja treści pozainformatycznych

- dobór treści i indywidualizacja lekcji zgodnie ze specyficznymi trudnościami w nauce

- tworzenie scenariuszy i materialów dydaktycznych do zajęć informatycznych

- system kontroli i oceny osiągnięć uczniów w czasie zajęć informatycznych w szkole podstawowej

- konkursy i olimpiady informatyczne w kl. 4-8 szkoły podstawowej

- metodyka wprowadzania, ćwiczenia i utrwalania wybranych zadań i problemów informatycznych objętych podstawą programową, ze szczególnym uwzględnieniem nauki programowania (np. Scratch, Python) oraz programowania robotów w języku blockly (np. Ozobot, Photon).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Niemierko, B. (2002) Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP.

Taraszkiewicz, M. (1998). Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: CODN.

Dostępne na rynku programy nauczania, podręczniki i pomoce dydaktyczne do zajęć informatycznych w szkole podstawowej

https://code.org/

http://www.ozobot.pl/

https://edu.photonrobot.com/

Literatura uzupełniająca:

Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Wybrane zagadnienia. Jak uczyć?, Tom 2, Wydawnictwo "MIKOM", Warszawa, 2003.

Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki w praktyce cz. 1, cz. 2. Wybrane zagadnienia, MIKOM, Warszawa, 2003.

R. Piecuch, Dydaktyka informatyki. Problemy uczenia się i nauczania informatyki i technologii i informacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2006.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

ćwiczenia praktyczne z komputerem, pogadanka, dyskusja, burza mózgów, prezentacja, metody aktywizacyjne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, projektu - 10

Inne formy - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)