Metodyka nauczania informatyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-MEI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania informatyki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Podstawa programowa nauczania informatyki dla klas 4-8. Tworzenie materiałów dydaktycznych wspomagających nauczanie informatyki w klasach starszych szkoły podstawowej. Sposoby prezentowania treści programowych, takich jak sekwencyjność, algorytmy, programowanie, posługiwanie się aplikacjami, sieci komputerowe, urządzenia cyfrowe. Łączenie treści informatycznych z treściami innych przedmiotów, szczególnie matematyką. Kształtowanie, wzbogacanie i sprawdzanie poziomu, wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych uczniów. Przygotowywanie uczniów do konkursów i olimpiad przedmiotowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Student ma wiedze na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającą zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów w kontekście tworzenia autorskiego programu edukacyjnego. - Student zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego. Umiejętności - Student potrafi diagnozować potrzeby i możliwości każdego ucznia oraz projektować i realizować spersonalizowane programy kształcenia. - Student potrafi wykorzystywać proces oceniania uczniów do stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem. Kompetencje społeczne - Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rebizant | |
Prowadzący grup: | Monika Rebizant | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Skrócony opis pomiaru treści kształcenia: - obecność i aktywność na zajęciach; - realizacja projektu "Zbiór autorskich zadań oraz scenariuszy do zajęć informatycznych w szkole podstawowej kl. 4-8" - prowadzenie zajęć informatycznych na podstawie opracowanego scenariusza i materiałów dydaktycznych |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: - omówienie podstawy programowej zajęć informatycznych w szkole podstawowej kl. 4-8, kryteria doboru programów nauczania, analiza wybranych programów nauczania - integracja treści pozainformatycznych - dobór treści i indywidualizacja lekcji zgodnie ze specyficznymi trudnościami w nauce - tworzenie scenariuszy i materialów dydaktycznych do zajęć informatycznych - system kontroli i oceny osiągnięć uczniów w czasie zajęć informatycznych w szkole podstawowej - konkursy i olimpiady informatyczne w kl. 4-8 szkoły podstawowej - metodyka wprowadzania, ćwiczenia i utrwalania wybranych zadań i problemów informatycznych objętych podstawą programową, ze szczególnym uwzględnieniem nauki programowania (np. Scratch, Python) oraz programowania robotów w języku blockly (np. Ozobot, Photon). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Niemierko, B. (2002) Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP. Taraszkiewicz, M. (1998). Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: CODN. Dostępne na rynku programy nauczania, podręczniki i pomoce dydaktyczne do zajęć informatycznych w szkole podstawowej https://code.org/ http://www.ozobot.pl/ https://edu.photonrobot.com/ Literatura uzupełniająca: Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Wybrane zagadnienia. Jak uczyć?, Tom 2, Wydawnictwo "MIKOM", Warszawa, 2003. Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki w praktyce cz. 1, cz. 2. Wybrane zagadnienia, MIKOM, Warszawa, 2003. R. Piecuch, Dydaktyka informatyki. Problemy uczenia się i nauczania informatyki i technologii i informacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2006. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: ćwiczenia praktyczne z komputerem, pogadanka, dyskusja, burza mózgów, prezentacja, metody aktywizacyjne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, projektu - 10 Inne formy - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rebizant | |
Prowadzący grup: | Anna Makaruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Skrócony opis pomiaru treści kształcenia: - obecność i aktywność na zajęciach; - realizacja projektu "Zbiór autorskich zadań oraz scenariuszy do zajęć informatycznych w szkole podstawowej kl. 4-8" - prowadzenie zajęć informatycznych na podstawie opracowanego scenariusza i materiałów dydaktycznych |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: - omówienie podstawy programowej zajęć informatycznych w szkole podstawowej kl. 4-8, kryteria doboru programów nauczania, analiza wybranych programów nauczania - integracja treści pozainformatycznych - dobór treści i indywidualizacja lekcji zgodnie ze specyficznymi trudnościami w nauce - tworzenie scenariuszy i materialów dydaktycznych do zajęć informatycznych - system kontroli i oceny osiągnięć uczniów w czasie zajęć informatycznych w szkole podstawowej - konkursy i olimpiady informatyczne w kl. 4-8 szkoły podstawowej - metodyka wprowadzania, ćwiczenia i utrwalania wybranych zadań i problemów informatycznych objętych podstawą programową, ze szczególnym uwzględnieniem nauki programowania (np. Scratch, Python) oraz programowania robotów w języku blockly (np. Ozobot, Photon). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Niemierko, B. (2002) Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP. Taraszkiewicz, M. (1998). Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: CODN. Dostępne na rynku programy nauczania, podręczniki i pomoce dydaktyczne do zajęć informatycznych w szkole podstawowej https://code.org/ http://www.ozobot.pl/ https://edu.photonrobot.com/ Literatura uzupełniająca: Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Wybrane zagadnienia. Jak uczyć?, Tom 2, Wydawnictwo "MIKOM", Warszawa, 2003. Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki w praktyce cz. 1, cz. 2. Wybrane zagadnienia, MIKOM, Warszawa, 2003. R. Piecuch, Dydaktyka informatyki. Problemy uczenia się i nauczania informatyki i technologii i informacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2006. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: ćwiczenia praktyczne z komputerem, pogadanka, dyskusja, burza mózgów, prezentacja, metody aktywizacyjne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, projektu - 10 Inne formy - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.