Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja interpersonalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-KOI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja interpersonalna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) niestacjonarne I st.
Obowiązkowe dla 6 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Komunikacja interpersonalna – wybrane aspekty teoretyczne. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Zasady savoir-vivre’u (ubiór, zachowanie w wybranych sytuacjach). Analiza transakcyjna. Model strukturalny komunikacji, etapy, rodzaje. Aktywne słuchanie, techniki, strategie, bariery. Sztuka przemawiania, prezentacji, dyskusji i negocjacji. Komunikacja pisemna – zasady redagowania podań, listów, CV. Błędy, zakłócenia i bariery w komunikacji – przyczyny, konsekwencje, jak sobie radzić. Blokady w komunikacji interpersonalnej i sposoby ich przełamywania. Sposoby doskonalenia skuteczności i poprawności komunikacji interpersonalnej. Sytuacje konfliktowe – rodzaje. Diagnoza, rozwiązywanie konfliktów, zasady uczciwej kłótni. Komunikowanie za pośrednictwem mediów – zalety, możliwości, wady i zagrożenia. Komunikacja interpersonalna – jej rola i znaczenie. Komunikacja w małej i dużej grupie. Zasady savoir-vivre’u (ubiór, zachowanie w wybranych sytuacjach). Komunikacja werbalna – autoprezentacja w wybranych sytuacjach. Komunikacja niewerbalna – mowa ciała. Komunikacja pisemna: pisanie podań, listów, CV, przygotowanie, redagowanie i prezentacja. Komunikacja w mediach. Techniki dobrej komunikacji i błędy komunikacyjne. Komunikacja w sytuacji trudnej (diagnozowanie i rozwiązywanie konfliktów).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej.

Ma uporządkowaną wiedzę na temat komunikacji interpersonalnejoraz zna podstawowe teorie dotyczące procesu komunikacji.

Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami.

Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.

Umiejętności

Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji trudności komunikacyjnych; analizuje ich powiązania z działalnością coachingową oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.

Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych (szczególnie w zakresie coachingu) oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.

Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; potrafi te umiejętności wykorzystać w działaniach związanych z coachingiem.

Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych.

Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole pełniąc różne role (szczególnie w zakresie coachingu).

Kompetencje społeczne

Jest przygotowany/a do działania pedagogicznego (szczególnie wzakresie coachingu) w sposób przedsiębiorczy.

W swej działalności w pełni uwzględnia etyczne zasady.

Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny (szczególnie w zakresie działań związanych z coachingiem); odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.

Jest gotowy/ado współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej dla komunikacji z uczestnikami/podopiecznymi podczas sesji coachingowej lub szkolenia oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Zagrodzka
Prowadzący grup: Alicja Zagrodzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- wywiązywanie się z realizacji bieżących zadań,

- autorefleksja dotycząca procesu i efektów uczenia się w zakresie komunikacji interpersonalnej.

Pełny opis:

Treści:

Wybrane modele komunikacji interpersonalnej

- model Th. Gordona,

- model Porozumienia bez Przemocy (NVC) M. Rosenberga.

Empatia

- definicje empatii,

- znaczenie uczuć i potrzeb,

- empatia wobec siebie,

- empatyczne słuchanie innych osób (versus bariery komunikacyjne).

Granice i asertywność

- wyrażanie siebie komunikatem "ja" (versus bariery komunikacyjne),

- komunikaty uległe a komunikaty asertywne,

- komunikaty asertywne a komunikaty agresywne.

Konstruktywne podejście do sytuacji konfliktowych

- konsensus (versus kompromis)

- dialog "win-win" (versus "power under"/"power over").

Literatura:

Berendt J., Orbitowska-Fernandez P., Sendor M., Empatia zmienia nas, szkołę, świat. Scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli, Warszawa 2019, CoJaNaTo.

Gordon Th. (2010), Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi, przeł. E. Sujak, Warszawa, Instytut Wydawniczy "Pax".

Rosenberg M.B. (2022) Porozumienie bez Przemocy. O języku życia, przeł. M. Markocka-Pepol, M. Kłobukowski, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.

Rosenberg M.B. (2022) To, co powiesz, może zmienić świat, przeł. J. Gładysek, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład: metody podające, aktywizujące i problemowe,

- ćwiczenia: metody warsztatowe.

Godziny kontaktowe: 45h

Praca samodzielna: 20h

Przygotowanie się do zaliczenia: 10h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Zagrodzka
Prowadzący grup: Alicja Zagrodzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-21 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)