Komunikacja interpersonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-KOI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) niestacjonarne I st. Obowiązkowe dla 6 sem. PE, eduk. dorosłych i coaching kariery zawodowej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Komunikacja interpersonalna – wybrane aspekty teoretyczne. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Zasady savoir-vivre’u (ubiór, zachowanie w wybranych sytuacjach). Analiza transakcyjna. Model strukturalny komunikacji, etapy, rodzaje. Aktywne słuchanie, techniki, strategie, bariery. Sztuka przemawiania, prezentacji, dyskusji i negocjacji. Komunikacja pisemna – zasady redagowania podań, listów, CV. Błędy, zakłócenia i bariery w komunikacji – przyczyny, konsekwencje, jak sobie radzić. Blokady w komunikacji interpersonalnej i sposoby ich przełamywania. Sposoby doskonalenia skuteczności i poprawności komunikacji interpersonalnej. Sytuacje konfliktowe – rodzaje. Diagnoza, rozwiązywanie konfliktów, zasady uczciwej kłótni. Komunikowanie za pośrednictwem mediów – zalety, możliwości, wady i zagrożenia. Komunikacja interpersonalna – jej rola i znaczenie. Komunikacja w małej i dużej grupie. Zasady savoir-vivre’u (ubiór, zachowanie w wybranych sytuacjach). Komunikacja werbalna – autoprezentacja w wybranych sytuacjach. Komunikacja niewerbalna – mowa ciała. Komunikacja pisemna: pisanie podań, listów, CV, przygotowanie, redagowanie i prezentacja. Komunikacja w mediach. Techniki dobrej komunikacji i błędy komunikacyjne. Komunikacja w sytuacji trudnej (diagnozowanie i rozwiązywanie konfliktów). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej. Ma uporządkowaną wiedzę na temat komunikacji interpersonalnejoraz zna podstawowe teorie dotyczące procesu komunikacji. Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami. Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. Umiejętności Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji trudności komunikacyjnych; analizuje ich powiązania z działalnością coachingową oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów. Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych (szczególnie w zakresie coachingu) oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; potrafi te umiejętności wykorzystać w działaniach związanych z coachingiem. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych. Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole pełniąc różne role (szczególnie w zakresie coachingu). Kompetencje społeczne Jest przygotowany/a do działania pedagogicznego (szczególnie wzakresie coachingu) w sposób przedsiębiorczy. W swej działalności w pełni uwzględnia etyczne zasady. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny (szczególnie w zakresie działań związanych z coachingiem); odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy. Jest gotowy/ado współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej dla komunikacji z uczestnikami/podopiecznymi podczas sesji coachingowej lub szkolenia oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - wywiązywanie się z realizacji bieżących zadań, - autorefleksja dotycząca procesu i efektów uczenia się w zakresie komunikacji interpersonalnej. |
|
Pełny opis: |
Treści: Wybrane modele komunikacji interpersonalnej - model Th. Gordona, - model Porozumienia bez Przemocy (NVC) M. Rosenberga. Empatia - definicje empatii, - znaczenie uczuć i potrzeb, - empatia wobec siebie, - empatyczne słuchanie innych osób (versus bariery komunikacyjne). Granice i asertywność - wyrażanie siebie komunikatem "ja" (versus bariery komunikacyjne), - komunikaty uległe a komunikaty asertywne, - komunikaty asertywne a komunikaty agresywne. Konstruktywne podejście do sytuacji konfliktowych - konsensus (versus kompromis) - dialog "win-win" (versus "power under"/"power over"). |
|
Literatura: |
Berendt J., Orbitowska-Fernandez P., Sendor M., Empatia zmienia nas, szkołę, świat. Scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli, Warszawa 2019, CoJaNaTo. Gordon Th. (2010), Wychowanie bez porażek. Rozwiązywanie konfliktów między rodzicami a dziećmi, przeł. E. Sujak, Warszawa, Instytut Wydawniczy "Pax". Rosenberg M.B. (2022) Porozumienie bez Przemocy. O języku życia, przeł. M. Markocka-Pepol, M. Kłobukowski, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. Rosenberg M.B. (2022) To, co powiesz, może zmienić świat, przeł. J. Gładysek, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład: metody podające, aktywizujące i problemowe, - ćwiczenia: metody warsztatowe. Godziny kontaktowe: 45h Praca samodzielna: 20h Przygotowanie się do zaliczenia: 10h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-21 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.