Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacyjne zastosowania mediów cyfrowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-EZM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacyjne zastosowania mediów cyfrowych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. PE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Funkcje i zadania mediów cyfrowych w kształceniu. Kompetencje medialne nauczyciela. Szanse i zagrożenia mediów cyfrowych w życiu uczniów i praktyce szkoły. Wirtualne środowisko uczenia się w świetle koncepcji teoretycznych (behawioryzm, kognitywizm, konstruktywizm, konektywizm) i badań empirycznych. Modele wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji a praktyka dydaktyczna. Media cyfrowe jako wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zastosowanie zasobów cyfrowych w procesie kształcenia i samokształcenia nauczycieli. Rola otwartych zasobów edukacyjnych i naukowych (OZE). Edukacyjne wykorzystanie zasobów cyfrowych w świetle przepisów prawa oraz kodeksów etycznych i innych mechanizmów samoregulacyjnych; wolne licencje i ich zastosowanie.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Ma uporządkowaną wiedzę na temat teoretycznych (filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych i psychologicznych) podstaw zastosowania mediów cyfrowych w procesie kształcenia i wychowania.

- Ma uszczegółowioną wiedzę na temat metodyki prowadzenia zajęć z wykorzystaniem mediów cyfrowych – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w tym obszarze działalności pedagogicznej.

- Zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego związane z wykorzystaniem treści cyfrowych w celach edukacyjnych i naukowych; rozumie potrzebę kształtowania nawyków samodzielnego uczenia się i korzystania z nowych źródeł wiedzy i Internetu.

Umiejętności

- Potrafi, wykorzystując w tym celu narzędzia cyfrowe, indywidualizować zadania i dostosowywać metody, treści i sposoby oceniania do potrzeb uczniów i zmian zachodzących w świecie i nauce kreować sytuacje dydaktyczne służące rozwojowi zainteresowań uczniów.

- Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla zwiększenia efektywności procesu kształcenia; potrafi dobierać metody i środki w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych, aktywizujące uczniów.

- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z nowoczesnych technologii i otwartych zasobów edukacyjnych (OZE).

Kompetencje społeczne

- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystania mediów cyfrowych w edukacji, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, związaną z dynamiką przemian w obszarze nowych technologii; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności związane z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w procesie kształcenia.

- Jest świadomy konieczności przestrzegania zasad etycznych oraz norm prawnych związanych z zastosowaniem mediów cyfrowych w edukacji; jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych wychowanków.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Bluszcz, Justyna Wiśniewska
Prowadzący grup: Justyna Bluszcz, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu uporządkowanie wiedzy z zakresu zastosowania mediów cyfrowych w edukacji. W ramach wykładów analizowane będą zagadnienia związane z rolą mediów cyfrowych w kształceniu i wychowaniu, kompetencjami cyfrowymi nauczycieli oraz uczniów oraz ich rozwijania w procesie kształcenia i samokształcenia, innowacyjnymi metodami kształcenia z wykorzystaniem narzędzi i zasobów cyfrowych.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW:

ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas wykładów

ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna”, Warszawa 2021.

Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Marcela M., Czechowska Z., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021.

Shapiro J., Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie, Warszawa 2020.

Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005.

Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011

Łaszczyk J. (red.), Komputer w kształceniu specjalnym, Warszawa 1998

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład aktywizujący

dyskusja dydaktyczna

praca w zespołach

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

godziny kontaktowe 30 h

przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 15 h

lektura zaleconych tekstów – 15 h

60 h - 2 pkt. ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Bluszcz
Prowadzący grup: Justyna Bluszcz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW:

- ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas wykładów

- ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna”, Warszawa 2021.

Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Marcela M., Czechowska Z., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021.

Shapiro J., Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie, Warszawa 2020.

Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005.

Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład aktywizujący

dyskusja dydaktyczna

praca w zespołach

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

godziny kontaktowe - 15 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 15 godz.

lektura zaleconych tekstów – 15 godz.

zadania do przygotowania na zajęcia - 15 godz.

60 h - 2 pkt. ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Bluszcz
Prowadzący grup: Justyna Bluszcz, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu uporządkowanie wiedzy z zakresu zastosowania mediów cyfrowych w edukacji. W ramach wykładów analizowane będą zagadnienia związane z rolą mediów cyfrowych w kształceniu i wychowaniu, kompetencjami cyfrowymi nauczycieli oraz uczniów oraz ich rozwijania w procesie kształcenia i samokształcenia, innowacyjnymi metodami kształcenia z wykorzystaniem narzędzi i zasobów cyfrowych.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW:

ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas wykładów

ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna”, Warszawa 2021.

Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Marcela M., Czechowska Z., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021.

Shapiro J., Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie, Warszawa 2020.

Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005.

Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011

Łaszczyk J. (red.), Komputer w kształceniu specjalnym, Warszawa 1998

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład aktywizujący

dyskusja dydaktyczna

praca w zespołach

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

godziny kontaktowe 30 h

przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 15 h

lektura zaleconych tekstów – 15 h

60 h - 2 pkt. ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Bluszcz
Prowadzący grup: Justyna Bluszcz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW:

- ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas wykładów

- ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna”, Warszawa 2021.

Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Marcela M., Czechowska Z., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021.

Shapiro J., Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie, Warszawa 2020.

Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005.

Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład aktywizujący

dyskusja dydaktyczna

praca w zespołach

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

godziny kontaktowe - 15 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 15 godz.

lektura zaleconych tekstów – 15 godz.

zadania do przygotowania na zajęcia - 15 godz.

60 h - 2 pkt. ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Bluszcz
Prowadzący grup: Justyna Bluszcz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu uporządkowanie wiedzy z zakresu zastosowania mediów cyfrowych w edukacji. W ramach wykładów analizowane będą zagadnienia związane z rolą mediów cyfrowych w kształceniu i wychowaniu, kompetencjami cyfrowymi nauczycieli oraz uczniów oraz ich rozwijania w procesie kształcenia i samokształcenia, innowacyjnymi metodami kształcenia z wykorzystaniem narzędzi i zasobów cyfrowych.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas wykładów

ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Funkcje i zadania mediów cyfrowych w kształceniu. Kompetencje medialne nauczyciela.

2. Szanse i zagrożenia mediów cyfrowych w życiu uczniów i praktyce szkoły.

3. Wirtualne środowisko uczenia się w świetle koncepcji teoretycznych (behawioryzm, kognitywizm, konstruktywizm, konektywizm) i badań empirycznych.

4. Modele wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji a praktyka dydaktyczna.

5. Media cyfrowe jako wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

6. Zastosowanie zasobów cyfrowych w procesie kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

7. Rola otwartych zasobów edukacyjnych i naukowych (OZE).

8. Edukacyjne wykorzystanie zasobów cyfrowych w świetle przepisów prawa oraz kodeksów etycznych i innych mechanizmów samoregulacyjnych; wolne licencje i ich zastosowanie.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna”, Warszawa 2021.

Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Marcela M., Czechowska Z., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021.

Shapiro J., Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie, Warszawa 2020.

Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005.

Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011

Łaszczyk J. (red.), Komputer w kształceniu specjalnym, Warszawa 1998

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- wykład aktywizujący

- dyskusja dydaktyczna

- praca w zespołach

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

godziny kontaktowe - 30 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 8 godz.

lektura zaleconych tekstów/filmów – 15 godz.

zadania do przygotowania na zajęcia - 7 godz.

60 h - 2 pkt. ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Bluszcz
Prowadzący grup: Justyna Bluszcz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu uporządkowanie wiedzy z zakresu zastosowania mediów cyfrowych w edukacji. W ramach wykładów analizowane będą zagadnienia związane z rolą mediów cyfrowych w kształceniu i wychowaniu, kompetencjami cyfrowymi nauczycieli oraz uczniów oraz ich rozwijania w procesie kształcenia i samokształcenia, innowacyjnymi metodami kształcenia z wykorzystaniem narzędzi i zasobów cyfrowych.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

ocena wypowiedzi (ustnych bądź pisemnych) na temat zagadnień omawianych podczas wykładów

ocena z pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Funkcje i zadania mediów cyfrowych w kształceniu. Kompetencje medialne nauczyciela.

2. Szanse i zagrożenia mediów cyfrowych w życiu uczniów i praktyce szkoły.

3. Wirtualne środowisko uczenia się w świetle koncepcji teoretycznych (behawioryzm, kognitywizm, konstruktywizm, konektywizm) i badań empirycznych.

4. Modele wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji a praktyka dydaktyczna.

5. Media cyfrowe jako wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

6. Zastosowanie zasobów cyfrowych w procesie kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

7. Rola otwartych zasobów edukacyjnych i naukowych (OZE).

8. Edukacyjne wykorzystanie zasobów cyfrowych w świetle przepisów prawa oraz kodeksów etycznych i innych mechanizmów samoregulacyjnych; wolne licencje i ich zastosowanie.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Siemieniecki B., (red), Pedagogika medialna”, Warszawa 2021.

Gajda J., Media w edukacji, Kraków 2005.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Marcela M., Czechowska Z., Jak nie zgubić dziecka w sieci? Rozwój, edukacja i bezpieczeństwo w cyfrowym świecie, Warszawa 2021.

Shapiro J., Nowe cyfrowe dzieciństwo. Jak wychowywać dzieci, by radziły sobie w usieciowionym świecie, Warszawa 2020.

Ejsmond M., Kosmolska B., Media wartości wychowanie, Kraków 2005.

Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011

Łaszczyk J. (red.), Komputer w kształceniu specjalnym, Warszawa 1998

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- wykład aktywizujący

- dyskusja dydaktyczna

- praca w zespołach

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:

godziny kontaktowe - 15 godz.

przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 15 godz.

lektura zaleconych tekstów/filmów – 15 godz.

zadania do przygotowania na zajęcia - 15 godz.

60 h - 2 pkt. ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)