Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-DYT1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka twórczości
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Droga budowania i rozwoju dydaktyki twórczości. Cele, zasady, metody, formy organizacyjne zajęć rozwijających potencjał twórczy ucznia. Zadania i celowo dobrane zestawy zadań. Lekcje twórczości. Droga dążenia do mistrzostwa. Szkoła miejscem przysposabiania do twórczości.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Zna koncepcje kształcenia do twórczości i rozumie ich istotę.

- Posiada wiedzę o strukturze dydaktyki twórczości oraz rozumie relacje między jej poszczególnymi elementami.

- Posiada wiedzę o pożądanych cechach i działaniach pedagoga twórczości.

- Zna kompetencje kluczowe kształcone w ramach zajęć rozwijających dyspozycje twórcze.

- Zna podstawowe uwarunkowania twórczej pracy z klasą szkolną.

Umiejętności

- Potrafi przeanalizować programy i rozkłady zajęć rozwijających dyspozycje twórcze.

- Potrafi konstruować zadania rozwijające dyspozycje twórcze wykorzystujące treści nauczania z różnych przedmiotów szkolnych.

- Potrafi zaprojektować lekcję twórczości.

- Potrafi oceniać wartość działań nauczycielskich dla twórczego rozwoju ucznia.

Kompetencje społeczne

- Podejmuje działania skierowane na rzecz osobistego rozwoju.

- Wykazuje aktywność poznawczą.

- Prezentuje skłonność do zachowań i działań niestandardowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Łaszczyk
Prowadzący grup: Jan Łaszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Stosowane są dwa podstawowe sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- ocena wykonanych przez poszczególnych studentów zadań związanych albo z treściami zrealizowanymi podczas każdych zajęć dydaktycznych albo zadań przygotowujących zajęcia następne. Ten sposób służy przede wszystkim ocenie nabytej przez studenta wiedzy oraz umiejętności;

- ocena jakości zespołowego wykonania "Podręcznika pedagoga twórczości" zawierającego treści stanowiące syntezę wyników wykonania zadań przez poszczególnych studentów omawianych na kolejnych zajęciach ćwiczeniowych. Ten sposób służy przede wszystkim ocenie umiejętności studenta oraz jego kompetencji społecznych.

Ponadto efekty kształcenia oceniane są w trakcie prowadzonej podczas zajęć dydaktycznych dyskusji i aktywności własnej studenta.

Pełny opis:

1. Dydaktyka twórczości jako nowa subdyscyplina pedagogiczna

2. Dydaktyka klasyczna a dydaktyka twórczości

3. Definicje twórczości a praktyka dydaktyczna

4. Koncepcje kształcenia do działalności twórczej

5. Główne skierowania kształcenia do twórczości

6. Treści przysposabiania do twórczości

7. Klasyczne i nieklasyczne metody rozwijania dyspozycji twórczych

8. Środki kształcenia w dydaktyce twórczości

9. Rozwiązywanie zadań a dydaktyka twórczości

10. Dyrektywy G. Polya jako przesłanki dla konstruowania programów

rozwijania dyspozycji twórczych

11. Programy rozwijania dyspozycji twórczych

12. Lekcje twórczości – szkolna praktyka dydaktyki twórczości

13. Nauczyciel i uczeń; uczeń i mistrz

14. Szkolne uwarunkowania kształcenia do twórczości.

Literatura:

Obowiązkowa:

Góralski A.: Teoria twórczości. APS 2003 r

Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls 2012

Okoń W:

Polya G.: Jak to rozwiązać PWN 2008

Śliwerski B.: Pedagogika ogólna Kraków 2012

Uzupełniająca:

Góralski A.: Twórcze rozwiązywanie zadań PWN 1989

Łaszczyk J. (red.): O pedagogice twórczości WSPS 1997

Okoń W: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Żak, 1995

Suchodolski B.: Wychowanie i strategia życia WSiP 1987

Uwagi:

Wiodącą metodą realizacji zajęć dydaktycznych jest krytyczna analiza tekstów stanowiąca podstawę dla tworzenia projektów rozwiązań własnych. Stosowana jest także metoda znana w heurystyce jako seminarium rozwiązywania zadań (rozwiązania indywidualne - projekty - poddawane są pod ocenę innych uczestników grupy ćwiczeniowej).

Stosowane są także elementu metody wykładu, a jako nadrzędna - metoda dyskusji.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Łaszczyk
Prowadzący grup: Jan Łaszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Stosowane są dwa podstawowe sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- ocena wykonanych przez poszczególnych studentów zadań związanych albo z treściami zrealizowanymi podczas każdych zajęć dydaktycznych albo zadań przygotowujących zajęcia następne. Ten sposób służy przede wszystkim ocenie nabytej przez studenta wiedzy oraz umiejętności;

- ocena jakości zespołowego wykonania "Podręcznika pedagoga twórczości" zawierającego treści stanowiące syntezę wyników wykonania zadań przez poszczególnych studentów omawianych na kolejnych zajęciach ćwiczeniowych. Ten sposób służy przede wszystkim ocenie umiejętności studenta oraz jego kompetencji społecznych.

Ponadto efekty kształcenia oceniane są w trakcie prowadzonej podczas zajęć dydaktycznych dyskusji i aktywności własnej studenta.

Pełny opis:

1. Dydaktyka twórczości jako nowa subdyscyplina pedagogiczna

2. Dydaktyka klasyczna a dydaktyka twórczości

3. Definicje twórczości a praktyka dydaktyczna

4. Koncepcje kształcenia do działalności twórczej

5. Główne skierowania kształcenia do twórczości

6. Treści przysposabiania do twórczości

7. Klasyczne i nieklasyczne metody rozwijania dyspozycji twórczych

8. Środki kształcenia w dydaktyce twórczości

9. Rozwiązywanie zadań a dydaktyka twórczości

10. Dyrektywy G. Polya jako przesłanki dla konstruowania programów

rozwijania dyspozycji twórczych

11. Programy rozwijania dyspozycji twórczych

12. Lekcje twórczości – szkolna praktyka dydaktyki twórczości

13. Nauczyciel i uczeń; uczeń i mistrz

14. Szkolne uwarunkowania kształcenia do twórczości.

Literatura:

Obowiązkowa:

Góralski A.: Teoria twórczości. APS 2003 r

Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls 2012

Okoń W:

Polya G.: Jak to rozwiązać PWN 2008

Śliwerski B.: Pedagogika ogólna Kraków 2012

Uzupełniająca:

Góralski A.: Twórcze rozwiązywanie zadań PWN 1989

Łaszczyk J. (red.): O pedagogice twórczości WSPS 1997

Okoń W: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Żak, 1995

Suchodolski B.: Wychowanie i strategia życia WSiP 1987

Uwagi:

Wiodącą metodą realizacji zajęć dydaktycznych jest krytyczna analiza tekstów stanowiąca podstawę dla tworzenia projektów rozwiązań własnych. Stosowana jest także metoda znana w heurystyce jako seminarium rozwiązywania zadań (rozwiązania indywidualne - projekty - poddawane są pod ocenę innych uczestników grupy ćwiczeniowej).

Stosowane są także elementu metody wykładu, a jako nadrzędna - metoda dyskusji.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)