Diagnoza potencjału twórczego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-DPT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza potencjału twórczego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do samodzielnego przeprowadzenia oraz sporządzenia kompleksowej diagnozy kreatywności ucznia obejmującej pomiar nasilenia jego zdolności twórczych oraz postawy twórczej. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z wybranymi metodami oraz narzędziami stosowanymi w diagnozie kreatywności dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych. Poznają założenia teoretyczne wybranych narzędzi psychometrycznych stosowanych w diagnozie kreatywności, procedury badania z wykorzystaniem tych narzędzi, zasady oceny ich wyników oraz ich interpretacji w kontekście norm populacyjnych. |
Pełny opis: | |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o metodach, technikach i narzędziach badawczych stosowanych w diagnozie kreatywności. - Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów. - Ma uszczegółowioną wiedzę na temat posługiwania się określonymi narzędziami (testami oraz kwestionariuszami) wykorzystywanymi w badaniach twórczości w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych. Umiejętności - Potrafi diagnozować zdolności twórcze uczniów w różnym wieku wykorzystując testy bazujące na materiale werbalnym lub figuralnym. - Potrafi dokonać pomiaru samooceny twórczości uczniów. - Potrafi dokonać analizy aktywności twórczej uczniów w oparciu o narzędzia kwestionariuszowe. - Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na projektowanie i prowadzenie badań pedagogicznych mających na celu pomiar potencjału twórczego uczniów w różnym wieku. - Potrafi opracować wyniki badania potencjału twórczego jednostki, formułować płynące z nich wnioski i prezentować ich wyniki. Kompetencje społeczne - Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Gralewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Gralewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
REALIZACJA ZAJĘĆ: 1. Zajęcia będą realizowane synchronicznie na platformie TEAMS w czasie zgodnym z planem zajęć Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a96a7063c3161471c88ef45d6624947f4%40thread.tacv2/conversations?groupId=a4bbae70-570f-4f4c-ba86-9413460de8e6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 1. Zadania domowe na zliczenie - student musi zaliczyć minimum 3 prace związane z oceną testów twórczości 2. Ocena pracy zaliczeniowej mającej na celu sporządzenie całościowej diagnozy kreatywności ucznia. OCENA: Ostateczna ocena z przedmiotu będzie oceną z pracy zaliczeniowej (całościowej diagnozy kreatywności ucznia). Ocena może zostać podwyższona o 0,5 oceny jeśli student zaliczy wszystkie 3 prace domowe. METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - wykład - dyskusja - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - praca z tekstem - działania praktyczne - pokaz UMIEJETNOŚCI: - ćwiczenia praktyczne (rozwiązywanie i ocena poszczególnych testów twórczości) - dyskusja - pokaz - prezentacja - analiza przypadku KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - prezentacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 45h Przygotowanie się do zajęć - 25h Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 85h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Gralewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Gralewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
REALIZACJA ZAJĘĆ: 1. Zajęcia będą realizowane stacjonarnie. Materiały do zajęć są dostępne na TEAMS Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQSoGdjO8DoDQU8MRFSAO4H2AQlJSHecsaW02nVCxmzI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=840e2820-e3b8-4406-9b75-01808e571368&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 1. Zadania domowe na zliczenie - student musi zaliczyć minimum 2 prace związane z oceną testów twórczości 2. Ocena z przedmiotu będzie formułowana na podstawie pracy zaliczeniowej mającej na celu sporządzenie całościowej diagnozy kreatywności ucznia. OCENA: Ostateczna ocena z przedmiotu będzie oceną z pracy zaliczeniowej (całościowej diagnozy kreatywności ucznia). Ocena może zostać podwyższona o 0,5 oceny jeśli student zaliczy wszystkie 2 prace domowe. METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - wykład - dyskusja - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - praca z tekstem - działania praktyczne - pokaz UMIEJETNOŚCI: - ćwiczenia praktyczne (rozwiązywanie i ocena poszczególnych testów twórczości) - dyskusja - pokaz - prezentacja - analiza przypadku KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - prezentacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 45h Przygotowanie się do zajęć - 25h Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 85h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Gralewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Gralewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 1. W trakcie zajęć student ma do wykonania 2 zadania domowe na zliczenie. Aby zaliczyć zajęcia student musi zaliczyć minimum 2 prace domowe związane ze sporządzaniem diagnozy potencjału twórczego. 2. Zajęcia kończą się sporządzeniem całościowej diagnozy kreatywności dowolnie wybranej osoby. Diagnoza ma charakter pisemny i indywidualny. Do jej sporządzenia konieczne są umiejętności przeprowadzenia, oceny oraz opisu wybranych testów oraz kwestionariuszy twórczości. OCENA: Ostateczna ocena z przedmiotu będzie oceną z pracy zaliczeniowej (całościowej diagnozy kreatywności). Ocena może zostać podwyższona o 0,5 oceny jeśli student zaliczy minimum 2 prace domowe. Jeśli student nie zaliczy ani jednej pracy domowej - jego ocena końcowa zostanie obniżona o 0,5 oceny. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁADY Wykład 1. W poszukiwaniu zdolności twórczych – teoretyczne uzasadnienia diagnozy kreatywności. Wykład 2. Rozpoznawanie potencjału twórczego – klasyfikacje wybranych podejść badawczych Wykład 3. Diagnoza kreatywności - główne założenia i etapy Wykład 4. Ocena kreatywności jednostki przez osoby trzecie - założenia teoretyczne Wykład 5. Nominacje nauczycieli jako metoda rozpoznawania kreatywności uczniów Wykład 6. Charakterystyka wybranych metod badania kreatywności Wykład 7. Model struktury intelektu (SI) oraz koncepcja zdolności twórczych J.P. Guilforda ĆWICZENIA Ćwiczenia 1-3. Pomiar zdolności twórczych za pomocą Testu Zdolności Twórczych (TZT) T. Żuka. Ćwiczenia 4-6. Pomiar zdolności twórczych za pomocą Testu Twórczego Myślenia (TTM) E. Nęcki i A. Rychlickiej. Ćwiczenia 7-8. Pomiar zdolności twórczych za pomocą Testu Wyobraźni Twórczej (TWT) J. Kujawskiego. Ćwiczenia 9-10. Pomiar zdolności twórczych za pomocą Rysunkowego Testu Myślenia Twórczego. Ćwiczenia 11. Pomiar postawy twórczej za pomocą Kwestionariusza Twórczego Zachowania KANH St. Popka. Ćwiczenia 12. Samoocena twórczości - poczucie własnej skuteczności w zakresie twórczości. Ćwiczenia 13. Pomiar aktywności twórczej. Ćwiczenia 14. Pełna diagnoza kreatywności jednostki. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Gralewski, J (2009). Testy zdolności twórczych w Polsce. [W:] M. Karwowski (red.) Identyfikacja potencjału twórczego. Warszawa: APS. Gralewski, J. (2022). Niedostrzegana kreatywność. Warszawa: APS. Gralewski, J., Karwowski, M. (2019). Are teachers’ ratings of students’ creativity related to students’ divergent thinking? A meta-analysis. Thinking Skills and Creativity, 33, 100583. Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka. Warszawa: PWN. Karwowski, M. (2009) (red.) Identyfikacja potencjału twórczego. Warszawa: APS. Karwowski, M. (2009). Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Warszawa: Wydawnictwo APS. Hocevar, D. (1981). Measurment of creativity: Review and critique. Journal of Personality Assessment, 45(5), 450-464, Popek, St. (2000). Kwestionariusz twórczego zachowania KANH. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Szmidt, K.J. (2009) (red.). Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. Żuk, T. (1986). Uzdolnienia twórcze a osobowość. Poznań: UAM. Kaufman, J. C., Plucker, J. A., & Baer, J. (2008). Essentials of creativity assessment. New York, NY: Wiley. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Gralewski, J., Karwowski, M. (2013). Polite girls and creative boys? Students' gender moderates accuracy of teachers' ratings of creativity. Journal of Creative Behavior, 47, 290-304. Brzeziński, J. (2005). (red.). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Gdańsk: GWP. Hornowska, E. (2005). Testy Psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Paluchowski, W.J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Krasoń, K. (2011). Skala postaw twórczych vs odtwórczych (SPTO). Podręcznik do testu w wersji dla szkoły podstawowej klas I - III. Kraków: MEN. Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii. Strzałecki, A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. Strzałecki, A. (2012). Sprawność osobowości Kontrowersje wokół ogólnego czynnika osobowości twórczej. Zagadnienia Naukoznastwa, 2 (192), s. 85-109. Jankowska, D. M., Karwowski, M. (2015). Measuring Creative Imagery Abilities. Frontiers in Psychology. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01591. Jankowska, D. M. (2015). Profilowa diagnoza wyobraźni twórczej – prezentacja nowej koncepcji teoretycznej i narzędzia. Przegląd pedagogiczny, 1, 286-300 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - wykład - dyskusja - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - praca z tekstem - działania praktyczne - pokaz UMIEJĘTNOŚCI: - ćwiczenia praktyczne (rozwiązywanie i ocena poszczególnych testów twórczości) - dyskusja - pokaz - prezentacja - analiza przypadku KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - prezentacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 45h Przygotowanie się do zajęć - 25h Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 85h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.