Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka informatyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3S-DIN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka informatyki
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Podstawa programowa przedmiotu informatyka na kolejnych etapach edukacyjnych. Cele, treści, metody i środki dydaktyczne na zajęciach informatycznych. Etapy lekcji. Rozkład materiału a temat lekcji. Projektowanie konspektów lekcji informatycznych. Projektowanie lekcji sprawdzających. Ocenianie postępów uczniów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, niezbędną do projektowania lekcji.

- Zna miejsce informatyki w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych.

-Zna konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia; metodę projektów; zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć.

- Rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny.

- Rozumie potrzebę rozwijania umiejętności osobistych i społecznych uczniów, potrzebę kształtowania umiejętności współpracy.

Umiejętności

-Potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody, treści i sposoby oceniania do potrzeb uczniów i zmian zachodzących w świecie i nauce.

- Potrafi tworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia.

- Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla zwiększenia efektywności procesu kształcenia.

- Potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów.

Kompetencje społeczne

- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności merytoryczne i dydaktyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Prowadzący grup: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Skrócony opis pomiaru treści kształcenia:

- obecność na zajęcia, aktywność

- projekt "cykl zajęć informatycznych"

Egzamin ustny dotyczący zagadnień z zakresu dydaktyki informatyki

Pełny opis:

Opis treści programowych:

- cele, metody i środki dydaktyczne - zasady poprawnego formułowania opisu lekcji

- tworzenie konspektu zajęć informatycznych zgodnie z zasadami dydaktyki

- dobór treści i indywidualizacja lekcji zgodnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów

- wybór oprogramowania i źródeł internetowych w czasie projektowania zajęć informatycznych

- tworzenie materiałów metodycznych do zajęć informatycznych

- testowanie i ocenianie efektów kształcenia informatycznych

- podstawa programowa zajęć informatycznych na różnych etapach edukacyjnych

- metodyka konstruowania projektów międzyprzedmiotowych, konkursów informatycznych;

- etyka zawodu nauczyciela zajęć komputeroych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brophy, J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Łukasiewicz-Wieleba, J. Jabłonowska, M. (2010). Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym. [w]: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe Część II, Warszawa: MEN

Niemierko, B. (2002) Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP.

Taraszkiewicz, M. (1998). Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: CODN.

Węglińska, M. (1998) Jak przygotować się do lekcji - wybór materiałów dydaktycznych. Kraków: Impuls.

W. Okoń Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo „ŻAK”, Warszawa, 1995.

Z. Kupisiewicz Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf Punkt, Warszawa, 2000

Literatura uzupełniająca:

Czasopismo Edukacja - Technika - Informatyka

Uwagi:

Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30, w formie pracy zdalnej

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Prowadzący grup: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Skrócony opis pomiaru treści kształcenia:

- obecność na zajęcia, aktywność

- projekt "cykl zajęć informatycznych"

Egzamin ustny dotyczący zagadnień z zakresu dydaktyki informatyki

Pełny opis:

Opis treści programowych:

- cele, metody i środki dydaktyczne - zasady poprawnego formułowania opisu lekcji

- tworzenie konspektu zajęć informatycznych zgodnie z zasadami dydaktyki

- dobór treści i indywidualizacja lekcji zgodnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów

- wybór oprogramowania i źródeł internetowych w czasie projektowania zajęć informatycznych

- tworzenie materiałów metodycznych do zajęć informatycznych

- testowanie i ocenianie efektów kształcenia informatycznych

- podstawa programowa zajęć informatycznych na różnych etapach edukacyjnych

- metodyka konstruowania projektów międzyprzedmiotowych, konkursów informatycznych;

- specyfika prowadzenia zajęć informatycznych w formie hybrydowej i zdalnej

- etyka zawodu nauczyciela zajęć informatycznych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bereźnicki, F. (2018). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls.

Brophy, J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Huk, T. (2019). Uczniowskie korzyści z funkcjonowania w rzeczywistości szkolnego pogranicza między światami mediów online i offline. Kraków: Impuls.

Okoń, W. (1995). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: Wydawnictwo „ŻAK”.

Kupisiewicz, (2000). Dydaktyka ogólna, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf Punkt.

Tadeusiewicz, R. (2019). Krótka historia informatyki. Wydawnictwo RM.

Zarzycki, P. (2018) LOGO na lekcjach informatyki i matematyki w szkole podstawowej. Wydawnictwo GWO.

Uwagi:

Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)