Dydaktyka informatyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3S-DIN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka informatyki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika informatyki i ped. zdolności, (3-l) stacj. I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Podstawa programowa przedmiotu informatyka na kolejnych etapach edukacyjnych. Cele, treści, metody i środki dydaktyczne na zajęciach informatycznych. Etapy lekcji. Rozkład materiału a temat lekcji. Projektowanie konspektów lekcji informatycznych. Projektowanie lekcji sprawdzających. Ocenianie postępów uczniów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, niezbędną do projektowania lekcji. - Zna miejsce informatyki w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych. -Zna konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia; metodę projektów; zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć. - Rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny. - Rozumie potrzebę rozwijania umiejętności osobistych i społecznych uczniów, potrzebę kształtowania umiejętności współpracy. Umiejętności -Potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody, treści i sposoby oceniania do potrzeb uczniów i zmian zachodzących w świecie i nauce. - Potrafi tworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia. - Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla zwiększenia efektywności procesu kształcenia. - Potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów. Kompetencje społeczne - Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności merytoryczne i dydaktyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Prowadzący grup: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Skrócony opis pomiaru treści kształcenia: - obecność na zajęcia, aktywność - projekt "cykl zajęć informatycznych" Egzamin ustny dotyczący zagadnień z zakresu dydaktyki informatyki |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: - cele, metody i środki dydaktyczne - zasady poprawnego formułowania opisu lekcji - tworzenie konspektu zajęć informatycznych zgodnie z zasadami dydaktyki - dobór treści i indywidualizacja lekcji zgodnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów - wybór oprogramowania i źródeł internetowych w czasie projektowania zajęć informatycznych - tworzenie materiałów metodycznych do zajęć informatycznych - testowanie i ocenianie efektów kształcenia informatycznych - podstawa programowa zajęć informatycznych na różnych etapach edukacyjnych - metodyka konstruowania projektów międzyprzedmiotowych, konkursów informatycznych; - etyka zawodu nauczyciela zajęć komputeroych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brophy, J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Łukasiewicz-Wieleba, J. Jabłonowska, M. (2010). Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym. [w]: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe Część II, Warszawa: MEN Niemierko, B. (2002) Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP. Taraszkiewicz, M. (1998). Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: CODN. Węglińska, M. (1998) Jak przygotować się do lekcji - wybór materiałów dydaktycznych. Kraków: Impuls. W. Okoń Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo „ŻAK”, Warszawa, 1995. Z. Kupisiewicz Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf Punkt, Warszawa, 2000 Literatura uzupełniająca: Czasopismo Edukacja - Technika - Informatyka |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30, w formie pracy zdalnej Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Prowadzący grup: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Skrócony opis pomiaru treści kształcenia: - obecność na zajęcia, aktywność - projekt "cykl zajęć informatycznych" Egzamin ustny dotyczący zagadnień z zakresu dydaktyki informatyki |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: - cele, metody i środki dydaktyczne - zasady poprawnego formułowania opisu lekcji - tworzenie konspektu zajęć informatycznych zgodnie z zasadami dydaktyki - dobór treści i indywidualizacja lekcji zgodnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów - wybór oprogramowania i źródeł internetowych w czasie projektowania zajęć informatycznych - tworzenie materiałów metodycznych do zajęć informatycznych - testowanie i ocenianie efektów kształcenia informatycznych - podstawa programowa zajęć informatycznych na różnych etapach edukacyjnych - metodyka konstruowania projektów międzyprzedmiotowych, konkursów informatycznych; - specyfika prowadzenia zajęć informatycznych w formie hybrydowej i zdalnej - etyka zawodu nauczyciela zajęć informatycznych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bereźnicki, F. (2018). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls. Brophy, J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Huk, T. (2019). Uczniowskie korzyści z funkcjonowania w rzeczywistości szkolnego pogranicza między światami mediów online i offline. Kraków: Impuls. Okoń, W. (1995). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: Wydawnictwo „ŻAK”. Kupisiewicz, (2000). Dydaktyka ogólna, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf Punkt. Tadeusiewicz, R. (2019). Krótka historia informatyki. Wydawnictwo RM. Zarzycki, P. (2018) LOGO na lekcjach informatyki i matematyki w szkole podstawowej. Wydawnictwo GWO. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.