Wprowadzenie do pedeutologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-WDP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do pedeutologii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 5 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie Realizacja przedmiotu obejmuje zdobycie przez studentów podstawowej orientacji w problematyce pedeutologicznej ukierunkowanej na tradycję tej subdyscypliny pedagogiki, współczesne funkcje zawodowe nauczyciela, ważność jakościowej strony rozwoju zawodowego i doskonalenia nauczyciela oraz warunków tworzenia relacji podmiotowych. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Geneza subdyscypliny, etymologia terminu, etapy rozwoju pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela i ich charakterystyka. Nauczyciel w kręgu kultury zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem taktu i nietaktu pedagogicznego i "wiedzy serdecznej" nauczyciela. Nauczycielska pragmatyka zawodowa- prawa i obowiązki nauczycieli. Zakresy odpowiedzialności nauczyciela. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. Rozwój zawodowy a awans zawodowy nauczyciela. Przydatność zawodowa nauczyciela. Nauczyciel we współpracy z rodzicami jako odniesienie do wizerunku nowoczesnej szkoły. Możliwości i bariery współpracy. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego.. Choroby zawodowe nauczyciela. Nauczyciel XXI wieku kreowany przez pedeutologię. Znaczenie przywództwa nauczycieli we współczesnym funkcjonowaniu szkoły. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; G.King, Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003; J. Łukasik, I. Nowosad, M. J. Szymański (red. naukowa), Szkoła i Nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. J.Michalski, Horyzonty pedeutologii, Difin, Warszawa 2021. Literatura uzupełniająca: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008; D. Kowalska, Belfrzy, Wielka Litera 2019.Cindy J. Christopher, Nauczyciel-Rodzic, GWP, Gdańsk 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna źródła pedeutologii, jako subdyscypliny pedagogiki, charaktery¬zuje jej główne nurty. - Zna i prawidłowo stosuje podstawową terminologię wykorzystywaną w pedeutologii. - Zna główne koncepcje kształcenia nauczycieli. - Zna nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli; zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów. - Opisuje szanse i zagrożenia związane z pełnieniem roli zawodowej przez nauczyciela. - Potrafi scharakteryzować swoistość działania pedagogicznego. - Zna uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela; choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. - Charakteryzuje główne konteksty rozwoju zawodowego nauczyciela. - Zna zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego. - Zna rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości. Umiejętności - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk dotyczących działalności pedagogicznej nauczyciela, w tym – dotyczących relacji nauczycieluczeń, nauczyciel-rodzic. - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii w celu analizowania i interpretowania problemów zawodowych początkujących nauczycieli oraz zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego. - Potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur stosowanych przez nauczycieli w ich działalności pedagogicznej. Kompetencje społeczne - Ma świadomość potrzeby stałego podwyższania poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozwijania osobistej teorii nauczycielskiej oraz kształtowania i wzbogacania umiejętności praktycznych, także w ob¬szarze rozwiązywania konfliktów. - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy pedagogicznej, dostrzegając jej możliwe konsekwencje w wymiarze jednostkowym i społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, zaliczenie sprawdzianu pisemnego. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Franciszek Szlosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu obejmuje zdobycie przez studentów podstawowej orientacji w problematyce pedeutologicznej ukierunkowanej na tradycję tej subdyscypliny pedagogiki, współczesne funkcje zawodowe nauczyciela, ważność jakościowej strony rozwoju zawodowego i doskonalenia nauczyciela oraz warunków tworzenia relacji podmiotowych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Ujęcia interpretacyjne nauczyciela. Geneza i rozwój pedeutologii. Takt i nietakt pedagogiczny w pracy nauczyciela-wychowawcy. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego koncepcje. Zmiany w awansie zawodowym nauczyciela. Przywództwo edukacyjne nauczycieli i dyrektorów szkół. Stres i wypalenie zawodowe nauczyciela. Nauczycielskie zespoły samokształceniowe i ich rola w doskonaleniu zawodowym. Wychowawcza rola nauczyciela. Horyzonty pedeutologii i ich charakterystyka. Myślenie pedeutologiczne w kształceniu nauczycieli. Profesjonalizm nauczyciela. Przegląd badań empirycznych obejmujących zawód nauczyciela. Nauczyciel w szkole przyszłości. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; G.King, Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003; J. Łukasik, I. Nowosad, M. J. Szymański (red. naukowa), Szkoła i Nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. J.Michalski, Horyzonty pedeutologii, Difin, Warszawa 2021. Literatura uzupełniająca: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008; D. Kowalska, Belfrzy, Wielka Litera 2019.Cindy J. Christopher, Nauczyciel-Rodzic, GWP, Gdańsk 2004. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu obejmuje zdobycie przez studentów podstawowej orientacji w problematyce pedeutologicznej ukierunkowanej na tradycję tej subdyscypliny pedagogiki, współczesne funkcje zawodowe nauczyciela, ważność jakościowej strony rozwoju zawodowego i doskonalenia nauczyciela oraz warunków tworzenia relacji podmiotowych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Ujęcia interpretacyjne nauczyciela. Geneza i rozwój pedeutologii. Takt i nietakt pedagogiczny w pracy nauczyciela-wychowawcy. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego koncepcje. Zmiany w awansie zawodowym nauczyciela. Przywództwo edukacyjne nauczycieli i dyrektorów szkół. Stres i wypalenie zawodowe nauczyciela. Nauczycielskie zespoły samokształceniowe i ich rola w doskonaleniu zawodowym. Wychowawcza rola nauczyciela. Horyzonty pedeutologii i ich charakterystyka. Myślenie pedeutologiczne w kształceniu nauczycieli. Profesjonalizm nauczyciela. Przegląd badań empirycznych obejmujących zawód nauczyciela. Nauczyciel w szkole przyszłości. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; G.King, Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003; J. Łukasik, I. Nowosad, M. J. Szymański (red. naukowa), Szkoła i Nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. J.Michalski, Horyzonty pedeutologii, Difin, Warszawa 2021. Literatura uzupełniająca: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008; D. Kowalska, Belfrzy, Wielka Litera 2019.Cindy J. Christopher, Nauczyciel-Rodzic, GWP, Gdańsk 2004. |
|
Uwagi: |
Tematyka zajęć może ulec zmianie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Franciszek Szlosek | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Test z treści wykładowych Udział w dyskusji |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- - od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu 2. Profesjonalizacja zawodu nauczyciela 3. Kształcenie nauczycieli- realia a oczekiwania 4. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania 5. Wypalenie zawodowe nauczycieli 6. Start i adaptacja w zawodzie nauczyciela 7. Test na zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008. Gaś Z. B., Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nuczycieli, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001. Hreciński P., Wypalenie zawodowe nauczycieli, Difin, Warszawa 2016. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005. Kwiatkowska H., Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008. Kwiatkowska H., Lewowicki T., Dylak S. (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. Wyd. WSP ZNP, Warszawa 2000. Michalski J., Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021. Nowosad I.,Nauczyciel- wychowawca czasu polskich przełomów, Impuls, Kraków 2001. Szempruch J., Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Adaptacja zawodowa nauczyciela, Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009. Literatura uzupełniająca Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Impuls, Kraków 2005. Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003. H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005. Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny "kontaktowe" (wykład): 12 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Jurkiewicz | |
Prowadzący grup: | Patrycja Jurkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie Realizacja przedmiotu obejmuje zdobycie przez studentów podstawowej orientacji w problematyce pedeutologicznej ze szczególnym uwzględnieniem: historii tej subdyscypliny pedagogiki, współczesnych uwarunkowań pracy zawodowej nauczyciela, ważność jakościowej strony rozwoju zawodowego i doskonalenia nauczyciela oraz warunków tworzenia relacji podmiotowych. |
|
Pełny opis: |
Historia zawodu nauczyciela; Geneza subdyscypliny, etymologia terminu: Pedeutologia; Orientacje i kierunki badań pedeutologicznych; Uwarunkowania jakości pracy, identyfikacji zawodowej, rozwoju i wypalenia zawodowego nauczycieli; Dobre praktyki w zakresie realizacji procesu dydaktyczno- wychowawczego w grupie zróżnicowanej; Rozwiązywanie sytuacji trudnych w codzienności przedszkolnej i szkolnej, ewaluacja przyjętych startegii; Kształtowanie pozytywnych relacji z uczniami, ich rodzicami, dyrekcją i innymi członkami grona pedagogicznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008. Hreciński P., Wypalenie zawodowe nauczycieli, Difin, Warszawa 2016. Jurkiewicz P., Proces identyfikacji zawodowej nauczycieli przez pryzmat wartości: studium teoretyczno- empiryczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Sieć Badawcza- Łukasiewicz: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszaewa, Radom 2021. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003; Michalski J., Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021. Szempruch J., Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; Szempruch J., Blachnik-Gęsiarz M., (red.), Adaptacja zawodowa nauczyciela, Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009. Literatura uzupełniająca: Kowalska D., Belfrzy, Wielka Litera 2019. Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003. Kwiatkowska H., Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008; Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005. |
|
Uwagi: |
FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny "kontaktowe" (wykład): 30 godz. Przygotowanie i realizacja projektu będącego podstawą oceny z przedmiotu: 17 godz. Liczba punktów ECTS = 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie Zaliczenie przedmiotu: Test z treści wykładowych Udział w dyskusji |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu 2. Profesjonalizacja zawodu nauczyciela 3. Nauczyciel dzieci i młodzieży a nauczyciel osób dorosłych 4. Kształcenie nauczycieli- realia a oczekiwania 5. Kompetencje zawodowe nauczyciela - jak je rozwijać? 6. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania 7. Negatywne zjawiska w zawodzie nauczyciela- wypalenie zawodowe, mobbing 8. Test na zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008. Gaś Z. B., Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nuczycieli, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001. Hreciński P., Wypalenie zawodowe nauczycieli, Difin, Warszawa 2016. Jakimiuk B., Profesjonalizacja nauczycieli dorosłych, Edukacja Zawodowa i Ustawiczna, 4/2019. Karawajczyk W., Kształcenie dorosłych w ujęciu andragogicznym, Colloquium, 1/2009. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005. Kwiatkowska H., Pedeutologia. WAiP, Warszawa 2008. Kwiatkowska H., Lewowicki T., Dylak S. (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli. Wyd. WSP ZNP, Warszawa 2000. Michalski J., Horyzonty pedeutologii, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2021. Nowosad I., Nauczyciel- wychowawca czasu polskich przełomów, Impuls, Kraków 2001. Szempruch J., Pedeutologia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013. J. Szempruch, M. Blachnik-Gęsiarz (red.), Adaptacja zawodowa nauczyciela, Wyższa Szkoła Lingwistyczna, Częstochowa 2009. Literatura uzupełniająca Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Impuls, Kraków 2005. Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: Pedagogika podręcznik akademicki, (red.) Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003. H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005. Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny "kontaktowe" (wykład): 12 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.