Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-PYS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Przedmiot zainteresowania psychologii społecznej. Prawidłowości poznania społecznego. Problematyka JA w psychologii społecznej – regulacyjne funkcje tożsamości społecznej, dysonansu poznawczego i autoprezentacji. Uwarunkowania formowania i zmiany postaw. Przejawy i mechanizmy wpływu społecznego. Zachowania prospołeczne i agresja interpersonalna. Funkcjonowanie w małej grupie społecznej |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych koncepcji zobszaru poznania społecznego, wpływu społecznego oraz relacji interpersonalnych. Ma uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania i kształcenia, a w szczególności na temat psychospołecznych źródeł kształtowania się i postrzegania JA, psychologicznych mechanizmów kształtowania adaptacyjnych postaw i zachowań społecznych. Umiejętności Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii społecznej w celu analizowania i interpretowania problemów pedagogicznych oraz wskazać, na podstawie wybranych ujęć teoretycznych, odpowiedni sposób wywołania zmiany w zakresie niewłaściwych postaw społecznych. Kompetencje społeczne Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy psychologicznej i związanych z nią umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w tym zakresie. Jest przekonany/a oznaczeniu wiedzy naukowej z zakresu psychologii w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, poszukuje tego typu wiedzy, a w przypadku problemów - zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Sebastian Smoleń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wykład Pisemny test wyboru (ok. 60 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru) Ćwiczenia - test wyboru, - prezentacja w wykonaniu studentów, - aktywność studentów na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: (1) Psychologia społeczna jako nauka - podstawowe definicje, obszary badań, prekursorzy, podstawowe podejścia teoretyczne (2) Metody badań psychologii społecznej - obserwacja, modele zwierzęce, badania korelacyjne, eksperyment (3) Poznanie społeczne - schematy poznawcze, formułowanie sądów o świecie (4) Spostrzeganie innych ludzi - procesy kategoryzacji, automatyczne i świadome procesy spostrzegania, teorie atrybucji, deformacje procesu spostrzegania (5) Obraz własnej osoby - Ja jako przedmiot badań, autoschematy, różnice kulturowe, samoocena, mechanizmy autowaloryzacji (6) Naśladownictwo, posłuszeństwo i konformizm (7) Wpływ społeczny - techniki wywierania wpływu, obrona przed wpływem społecznym (8) Empatia i więzi społeczne (9) Agresja (10) Zachowania prospołeczne (11) Atrakcyjność interpersonalna (12) Miłość i bliskie związki |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Wojciszke, B. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar (rozdziały: 1 - 9, 11 - 15, 18. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:: Bohner G., Wanke M., (2004) Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Buss D., M., (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Cialdini R., (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kofta M., Szutrowa T., (2001). Złudzenia które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Leary M., (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Oyster C.K., (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, dyskusja. NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie do zajęć: 15 godzin Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 100 godzin LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4 (4 ECTS x 25h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Baka | |
Prowadzący grup: | Łukasz Baka, Sebastian Smoleń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Wykład Pisemny test wyboru (pytania zamknięte jednokrotnego wyboru) obejmujący treści omawiane na wykładach oraz literaturę obowiązkową. Zaliczenie: od 60% Ćwiczenia - test wyboru, - prezentacja w wykonaniu studentów, - aktywność studentów na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: (1) Psychologia społeczna jako nauka - podstawowe definicje, obszary badań, prekursorzy, podstawowe podejścia teoretyczne (2) Metody badań psychologii społecznej - obserwacja, modele zwierzęce, badania korelacyjne, eksperyment (3) Poznanie społeczne - schematy poznawcze, formułowanie sądów o świecie (4) Spostrzeganie innych ludzi - procesy kategoryzacji, automatyczne i świadome procesy spostrzegania, teorie atrybucji, deformacje procesu spostrzegania (5) Obraz własnej osoby - Ja jako przedmiot badań, autoschematy, różnice kulturowe, samoocena, mechanizmy autowaloryzacji (6) Naśladownictwo, posłuszeństwo i konformizm (7) Wpływ społeczny - techniki wywierania wpływu, obrona przed wpływem społecznym (8) Empatia i więzi społeczne (9) Agresja (10) Zachowania prospołeczne (11) Atrakcyjność interpersonalna (12) Miłość i bliskie związki |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Wojciszke, B. (2015). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Scholar (rozdziały: 1 - 9, 11 - 15, 18. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:: Bohner G., Wanke M., (2004) Postawy i zmiana postaw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Buss D., M., (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Cialdini R., (1999). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kofta M., Szutrowa T., (2001). Złudzenia które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Leary M., (2000). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Oyster C.K., (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, dyskusja. NAKŁADY PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 15 godzin Przygotowanie do zajęć: 15 godzin Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin Łączna liczba godzin aktywności: 100 godzin LICZBA PUNKTÓW ECTS: 4 (4 ECTS x 25h) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.