Podstawy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-PPY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w problematykę psychologii z uwzględnieniem wybranych zagadnień z zakresu podstaw psychologii ogólne, niezbędnych dla rozumienia złożonych mechanizmów leżących u podstaw prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania człowieka, oraz dla ukierunkowania pracy diagnostyczno-terapeutycznej. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci; |
Literatura: |
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN. Literatura poszerzająca: Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN. Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda. Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW. Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN. May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis. Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis. Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród. Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN. Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls. Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Potrafi scharakteryzować główne nurty psychologii. - Posiada podstawową wiedzę na temat neurobiologicznego podłoża procesów psychicznych i zachowań. - Zna podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze; spostrze-ganie, odbiór i przetwarzanie informacji; proces mowy; myślenie i ro-zumowanie; uczenie się i pamięć, rolę uwagi; emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania; zdolności i uzdolnienia; psycholo-gię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, tempera-mentu i stylu poznawczego. - Ma wiedze na temat procesu uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych. . Zna główne teorie osobowości i temperamentu oraz podstawowe procesy poznawcze, emocjonalno-motywacyjne i prawidłowości nimi rządzące. - Rozumie metodologię przeprowadzania badań i możliwości interpre¬tacyjne z niej wynikające. -Zna i umie wyjaśnić podstawowe mechanizmy funkcjonowania jedno¬stki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań) w relacjach społecznych. - Zna i rozumie mechanizm agresji i konformizmu oraz prawidłowości poznania społecznego. Umiejętności - Posiada umiejętność analizowania i interpretowania procesów emo¬cjonalno-motywacyjnych jako sił napędowych jednostki. - Potrafi wykorzystać znajomość koncepcji psychologicznych w pre-zentowaniu zasad oddziaływań pedagogicznych na jednostkę do wy-jaśniania funkcjonowania procesów poznawczych i motywacyjno-emocjonalnych oraz ich zaburzeń. - Posiada umiejętność tworzenia planu uczenia się z wykorzystaniem znajomości procesów uczenia się i pamięci – Posiada umiejętność roz-poznawania barier i trudności w procesie uczenia się. Kompetencje społeczne - Uświadamia sobie potrzebę rozwoju wiedzy pogłębiającej znajomość prawidłowości funkcjonowania psychiki człowieka dla rozwoju oso¬bistego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie Kryteria oceniania: 3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt) 3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt) 4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt) 4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt) 5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Omelańczuk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Archanowicz-Kudelska, Marta Jarmakowicz, Iwona Omelańczuk, Łukasz Zaborek, Jolanta Zagrodzka-Szmagalska, Dorota Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin: Test jednokrotnego wyboru - w sali wykładowej, jeśli nie będzie takiej możliwości ze względu na pandemia test w programie Forms Ćwiczenia: Przygotowywanie się na podstawie podanej literatury oraz wykonanie ćwiczeń - zadań na zajęciach - (umiejętności) Zaliczenie: wykonanie zadań na zajęciach, a także zadań podsumowujących zagadnienia (koncepcje człowieka, procesy poznawcze, procesy emocjonalno-motywacyjna, różnice indywidualne: temperament, inteligencja) - sprawdzenie wiedzy i kompetencji test wiadomości |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Psychologia jako nauka - główne nurty myśli psychologicznej (strukturalizm, funkcjonalizm, podejście psychodynamiczne, behawioryzm, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia ewolucyjna) 2. Procesy poznawcze jako mechanizm regulacji zachowania - Percepcja - ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych · Uwaga - rodzaje, funkcje, zaburzenia · Ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych · Pamięć - klasyfikacja w oparciu o kryterium czasu i ze względu na stopień świadomości. Podział pamięci długotrwałej ze względu na charakter informacji. Koncepcja pamięci operacyjnej (roboczej). Struktury mózgowe związane z różnymi rodzajami pamięci. Zaburzenia pamięci · Uczenie się - asocjacyjne (warunkowanie klasyczne i instrumentalne). Habituacja. Modelowanie-uczenie się społeczne. Uczenie się przez wgląd · Myślenie - podstawowe operacje umysłowe. Strategie i sposoby rozwiązywania problemów. Funkcje wykonawcze · Język i komunikacja niewerbalna - drogi przekazu informacji językowej. Mózgowe obszary mowy. Zaburzenia mowy. Okres krytyczny w rozwoju języka. Komunikacja niewerbalna -uniwersalna i specyficzna kulturowo 3. Popędy i motywacje · Popędy jako potrzeby biologiczne służące utrzymaniu homeostazy i nie związane z homeostazą. Fizjologiczne i behawioralne mechanizmy regulacji popędów · Potrzeby psychiczne i społeczne. Optymalny poziom pobudzenia-prawo Yerkesa/Dotsona. Konflikt motywacyjny · Problem motywacji w głównych nurtach psychologii - podejście socjobiologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, koncepcja psychologii humanistycznej (hierarchia potrzeb Maslow’a) i poznawczej (dysonans poznawczy) 4. Emocje · Czemu służą? · Ekspresja emocji i przeżywanie emocji · Neuroanatomia emocji -współczesne poglądy. Lateralizacja emocji-hipoteza walencji · Relacje procesów emocjonalnych i poznawczych · Emocje podstawowe - podejście oparte o kryterium uniwersalności · Emocje a płeć. · Emocje w rozwoju osobniczym · Stres – fazy reakcji stresowej, stres a układ immunologiczny, stres a choroby, stresory uniwersalne, poznawczo-transakcyjna koncepcja stresu, strategie radzenia sobie ze stresem 5. Psychologia różnic indywidualnych · Temperament jako biologiczny składnik osobowości – interakcja genów i środowiska (genetyka behawioralna), środowisko wspólne i specyficzne, Teoria Osobowości PEN Eysencka, Pięcioczynnikowy Model Osobowości · Inteligencja - współczesny pogląd na strukturę inteligencji. Inteligencja emocjonalna. Środowiskowe i genetyczne uwarunkowania inteligencji. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do nauk psychologicznych - definicja i cele psychologii, podział nauk psychologicznych, metody stosowane w psychologii 2. Koncepcje psychologii człowieka - - psychodynamiczna (psychoanaliza i neopsychoanaliza) - koncepcja behawiorystyczna - Koncepcja poznawcza - Koncepcja humanistyczna 3. Percepcja: odbiór wrażeń i spostrzeżenia 4. Procesy uczenia się i pamięci. 5 Myślenie i rozwiązywanie problemów. 6. Emocje i uczucia. 7. Motywacja. 8. Inteligencja. 9. Temperament. 10 . Osobowość - teorie cech 11. Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych, stres, frustracja 12.Człowiek jako istota społeczna. Ja w rzeczywistości społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Doliński, D., Strelau, J. (2016). Psychologia akademicka. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. Gerrig R.J., Zimbardo P.G. (2011). Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jankowska, M. (2008). Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo UW im MS-C Kosslyn S.M., Rosenberg R.S., (2006). Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat, Znak, 2006 Mietzel, G. (2011). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca Augustynek A. (2019. Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: Difin Pilecka, W., Rudkowska, G. i Wrona, L. (red.),(2008). Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. |
|
Uwagi: |
METODY PRACY WYKŁAD: Prezentacja multimedialna wykładowcy ĆWICZENIA: Praca z tekstem źródłowym, dyskusja tematyczna, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 godz. Przygotowanie się do egzaminu 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 Linki do zajęć Wykład https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1bb486b5626c43849c865e28b7065016%40thread.tacv2/conversations?groupId=863a6e8d-69b2-4bae-9600-d8d85441fcf2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Ćwiczenia: gr.1 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a42fb833d55d640d3a2800422ee21b395%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ebf32577-44b4-474d-9159-d7c70d71eced&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr. 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afd5348696190498ca990490010ff6efc%40thread.tacv2/conversations?groupId=6e48dabd-fabd-4543-96b2-a4923b0bb36b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr 3 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af65052172c6a480f8ff704bb219274c8%40thread.tacv2/conversations?groupId=4704f331-f952-482a-af1e-3e60db65253d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451 gr 4 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a23239fd7131c4a678a3fd0f6f73fd017%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=607ee15a-076b-49dd-b911-5695a7905ab9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr 5. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab4e7d5e5188d4d4daceb4c1f248b83dd%40thread.tacv2/conversations?groupId=a0e83887-2b8e-45fc-9d6c-5b254f92cb38&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr 6 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a586399cc771549bdbb35b2e801f09314%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b649158-4948-4a1b-ac2d-cf654328d8c1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Hryniewicka | |
Prowadzący grup: | Anna Hryniewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w problematykę psychologii z uwzględnieniem wybranych zagadnień z zakresu podstaw psychologii ogólne, niezbędnych dla rozumienia złożonych mechanizmów leżących u podstaw prawidłowego i zaburzonego rozwoju człowieka, oraz dla ukierunkowania pracy diagnostyczno-terapeutycznej przyszłego pedagoga. |
|
Pełny opis: |
Definicja, przedmiot psychologii. Definicja i przedmiot psychologii jako dyscypliny naukowej, główne szkoły psychologiczne. Psychologiczne koncepcje człowieka. Neurobiologiczne podłoże procesów psychicznych i zachowań – zarys anatomii i funkcji mózgu. Procesy poznawcze. Wrażenia zmysłowe i percepcja. Procesy sensoryczne. Procesy uczenia się i pamięci. Uwaga. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Inteligencja. Popędy i procesy motywacyjne. Procesy emocjonalne i motywacyjne. Zaburzenia w regulacji emocji z perspektywy psychospołecznej i biologicznej. Biologiczne i psychologiczne aspekty stresu. Osobowość i różnice indywidualne. Determinanty różnic indywidualnych. Zdolności i uzdolnienia. Temperament jako biologiczny składnik osobowości. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Doliński, D., Strelau, J. (2016). Psychologia akademicka. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. 2. Gerrig R.J., Zimbardo P.G. (2011). Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Jankowska, M. (2008). Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo UW. 3. Kosslyn S.M., Rosenberg R.S., (2006). Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat, Znak, 2006. 4. Mietzel, G. (2011). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca 1. Augustynek A. (2019). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: Difin 2. Pilecka, W., Rudkowska, G. i Wrona, L. (red.),(2008). Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. |
|
Uwagi: |
Metody pracy: wysłuchanie wykładu., praca z tekstem źródłowym, dyskusja tematyczna. Godziny kontaktowe (wykład) 24 godz. Przygotowanie się do egzaminu 30 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Postek | |
Prowadzący grup: | Olga Apczyńska, Magdalena Bartoszak, Paulina Pawełczyk-Jabłońska, Sławomir Postek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia odbywa się poprzez egzamin jednokrotnego wyboru. Do dopuszczenia do egzaminu wymagane jest zaliczenie ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone wprowadzeniu studentxx do tematyki psychologii: jej podstawowych pojęć, definicji, sposobu prowadzenia badań - Psychologia jako nauka, cele psychologii. - Główne koncepcje psychologiczne. - Osobowość: teorie i struktura osobowości, wybrane koncepcje osobowości, temperament jako składnik osobowości. - Emocje i motywacje w regulacji zachowania: charakterystyczne cechy emocji i motywacji, rola emocji i motywacji, mechanizmy emocji, regulacja emocji. - Elementarne procesy poznawcze: wrażenia, spostrzeżenie i wyobrażenia. - Pamięć: pojęcie, trzy procesy pamięciowe, rodzaje i modele pamięci. - Koncentracja uwagi: struktury zaangażowane w proces uwagi, teorie uwagi, funkcje, uwaga a świadomość. - Uczenie się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, uczenie się poznawcze i społeczne. - Myślenie i rozumowanie: operacje umysłowe, istota, funkcje i rodzaje myślenia, strategie i sposoby rozwiązywania problemów. - Inteligencja: pojęcie ilorazu inteligencji, koncepcje inteligencji, pomiar i testy, uwarunkowania inteligencji, rodzaje inteligencji. - Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie sobie z nim. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania. Zdolności i uzdolnienia. - Psychologia różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, stylu poznawczego i inteligencji. |
|
Literatura: |
Zimbardo Ph., Psychologia i Życie Strelau, J. (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. |
|
Uwagi: |
nakład pracy studentxx - 15h kontaktowych na wykładzie, 30h kontaktowych podczas ćwiczeń oraz sumarycznie ok. 60h pracy własnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Hryniewicka | |
Prowadzący grup: | Anna Hryniewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w problematykę psychologii z uwzględnieniem wybranych zagadnień z zakresu podstaw psychologii ogólne, niezbędnych dla rozumienia złożonych mechanizmów leżących u podstaw prawidłowego i zaburzonego rozwoju człowieka, oraz dla ukierunkowania pracy diagnostyczno-terapeutycznej przyszłego pedagoga. |
|
Pełny opis: |
Definicja, przedmiot psychologii. Definicja i przedmiot psychologii jako dyscypliny naukowej, główne szkoły psychologiczne. Psychologiczne koncepcje człowieka. Neurobiologiczne podłoże procesów psychicznych i zachowań – zarys anatomii i funkcji mózgu. Procesy poznawcze. Wrażenia zmysłowe i percepcja. Procesy sensoryczne. Procesy uczenia się i pamięci. Uwaga. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Inteligencja. Popędy i procesy motywacyjne. Procesy emocjonalne i motywacyjne. Zaburzenia w regulacji emocji z perspektywy psychospołecznej i biologicznej. Biologiczne i psychologiczne aspekty stresu. Osobowość i różnice indywidualne. Determinanty różnic indywidualnych. Zdolności i uzdolnienia. Temperament jako biologiczny składnik osobowości. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Doliński, D., Strelau, J. (2016). Psychologia akademicka. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. 2. Gerrig R.J., Zimbardo P.G. (2011). Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Jankowska, M. (2008). Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo UW. 3. Kosslyn S.M., Rosenberg R.S., (2006). Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat, Znak, 2006. 4. Mietzel, G. (2011). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca 1. Augustynek A. (2019). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: Difin 2. Pilecka, W., Rudkowska, G. i Wrona, L. (red.),(2008). Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Sękowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podczas kursu uczestnicy zapoznają się z podstawowymi informacjami na temat psychologii jako nauki, podstawowe psychologiczne koncepcje człowieka oraz wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu różnych subdziedzin psychologii. |
|
Pełny opis: |
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci; |
|
Literatura: |
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL. Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN. Literatura poszerzająca: Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN. Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda. Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW. Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN. May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis. Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis. Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród. Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN. Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls. Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.