Podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-PPG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Pedagogika jako wiedza/nauka o wychowaniu. Powstanie pedagogiki i sposoby jej uprawiania: geneza pedagogiki; różnicowanie się teoretyczne pedagogiki na początku XX w.; rozróżnienie pedagogiki i pedagogii; relacja pomiędzy teorią i praktyką. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Podstawowe kategorie pojęciowe pedagogiki: wychowanie, nauczanie, kształcenie, edukacja, socjalizacja, enkulturacja, opieka, samowychowanie. Wychowanie jako proces sprawczy – istota ifunkcje. Granice swobody i przymusu w wychowaniu. Pedagogika tradycyjna i wychowanie uprzedmiatawiające. Pedagogika humanistyczna – odkrycie podmiotowości dziecka oraz wskazanie jego praw. Współcześni kontynuatorzy dwóch perspektyw ujmowania wychowania – ramy pedagogicznego dyskursu. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze między przymusem a swobodą w wychowaniu. Główne środowiska wychowawcze. Wpływy wychowawcze w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. Pedagogika w ponowoczesności. Edukacja wobec współczesnych zagrożeń cywilizacyjno-kulturowych. Funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek. Edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna jako poszerzający się przedmiot zainteresowań pedagogiki w ponowoczesności. Edukacja formalna i modele współczesnej szkoły. Kryzys i pytania oprzyszłość szkoły. Edukacja pozaformalna i nieformalna jako teren doświadczeń edukacyjnych wrzeczywistości XXI wieku. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie na poziomie elementarnym genezę głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, w tym ich źródła filozoficzne, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pedagogiki ogólnej i teorii wychowania. Ma wiedzę wprowadzającą w zakresie wybranych wykładni teoretycznych głównych pojęć pedagogicznych, z uwzględnieniem ich odniesienia do praktyki wychowania. Zna i rozumie genezę pedagogiki jako nauki, podstawowe kwestie związane ze współczesnym statusem naukowym pedagogiki, sposoby uprawiania pedagogiki jako nauki teoretycznej, stosowanej, normatywnej, a także powiązanie pedagogiki z innymi dyscyplinami. Zna podstawowe subdyscypliny pedagogiki, ich specyfikę merytoryczną oraz tożsamość pedagogiczną. Zna i rozumie wybrane filozoficzne, psychologiczne i socjologiczne aspekty i aplikacje głównych pojęć pedagogicznych. Zna i rozumie wybrane antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania i pedagogiki. Zna i rozumie specyfikę wychowania w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Zna znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej; modele współczesnej szkoły; pojęcie ukrytego programu szkoły; alternatywne formy edukacji. Umiejętności Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych ipomocowych. Kompetencje społeczne Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej przyszłej roli zawodowej, uznając wagę wiedzy na temat pedagogiki jako dyscypliny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska, Sylwia Jaronowska, Elżbieta Strutyńska-Laskus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium egzaminacyjnego pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć d prowadzonych metodą debaty, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: - Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. - Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. - Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. - Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Pedagogika nauką, techniką, sztuką wychowania. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Pedagogika jako nauka społeczna: przedmiot, język, metody badań, teorie pedagogiczne. - Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. II. PYTANIA O WYCHOWANIE - Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Charakterystyka procesu wychowania. Różne perspektywy ujmowania istoty wychowania (4 grupy definicji) - Wychowanie a inne procesy społecznego wpływu (a socjalizacja, inkulturacja, pielęgnacja i opieka, terapia). - Celowość procesu wychowania. Wartości a cele wychowania (relacje). Cele ostateczne (finalne), pośrednie a cele konkretne i zadania wychowania. - Społeczne i indywidualne funkcje wychowania . III. PYTANIA O RZECZYWISTOŚĆ: SPOŁECZNO-KULTUROWE KONTEKSTY WYCHOWANIA - Problemy ładu aksjonormatywnego.Edukacja wobec kryzysu moralnego współczesności. Edukacja w kulturze neoliberalnej. - Problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją i wychowaniem. Edukacja permanentna jako program rozwoju kwalifikacji i idea edukacyjnej koncepcji życia. - Problemy demokratyzacji życia i postępu społecznego. Edukacja obywatelska, do życia w społeczeństwie demokratycznym. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE PRAKTYKI WYCHOWANIA - Podmioty wychowania: wychowawca i wychowanek. Relacje wychowawca – wychowanek. Współczesne rozumienie granic swobody i przymusu w wychowaniu (w kontekście ich tworzenia)– ramy dyskursu. - Tradycyjne i emancypacyjne ujecie i praktyki wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Argumenty na rzecz stosowania przymusu i na rzecz swobody w wychowaniu. Egzemplifikacje praktyczne wychowania w swobodzie, porozumieniu z uczniami i wychowania w przymusie. V. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie - celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego.Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego. |
|
Literatura: |
Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991; lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-116 Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika, podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015, s.155-176. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. I. Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, s. 68-92. K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin,w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz1. Warszawa 2003, s. 18 – 33. Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 s. 270-290. Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie. W: B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011, s. 215-224 Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Pierwsza Metoda Marii Montessori 173-194 ; Zakład wychowawczy Aleksandra Neilla s. 216-239; Postawa pedagogiczna Janusza Korczaka s. 240-272. Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. UZUPEŁNIAJĄCA: Biała księga. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Warszawa 1995 Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Bińczycka J. (red.), Bici biją, Warszawa 2002 Bruhlmeier A., Kształcenie człowieka, 27 kamyczków jednej mozaiki, Kraków 2011, s 75-79 Edukacja domowa w Polsce, Teoria i praktyka, M, Zakrzewska, P. Zakrzewski (red), Warszawa 2009 Fromm E., Mieć czy być, Poznań 1997, Czym jest modus posiadania (s. 123 –141) Czym jest modus bycia (s.146 – 173) Humanistyka przełomu wieków, pod red. J. Kozieleckiego, Kraków 1999, cz.III, ss 241 – 342. Gadacz T., O umiejętności życia, „Znak”, Kraków 2003, s 38 - 62 Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Melosik Z.: Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje. W: H. Kwiatkowska, Ewolucja tożsamości pedagogiki. Warszawa 1994, s. 165 – 175 lub: T. Jaworska, R. Leppert: Wprowadzenie do pedagogiki. Kraków 1998, s. 53 – 64. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Obuchowska I., Kochać i rozumieć, Poznań 1996. Sławiński S. , Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Warszawa 1991. Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. |
|
Uwagi: |
Egzamin w formie testu w aplikacji Teams: 20 pytań zamkniętych (w skali 0-1 pkt) oraz dwa pytania otwarte (w skali 0-7 punktów). Łączna liczba punktów maksymalnie 34. Zalicza uzyskanie minimum 17 punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzelak-Klus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium egzaminacyjnego pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: - Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. - Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. - Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. - Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Pedagogika nauką, techniką, sztuką wychowania. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Pedagogika jako nauka społeczna: przedmiot, język, metody badań, teorie pedagogiczne. - Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. II. PYTANIA O WYCHOWANIE - Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Charakterystyka procesu wychowania. Różne perspektywy ujmowania istoty wychowania (4 grupy definicji) - Wychowanie a inne procesy społecznego wpływu (a socjalizacja, inkulturacja, pielęgnacja i opieka, terapia). - Celowość procesu wychowania. Wartości a cele wychowania (relacje). Cele ostateczne (finalne), pośrednie a cele konkretne i zadania wychowania. - Społeczne i indywidualne funkcje wychowania . III. PYTANIA O RZECZYWISTOŚĆ: SPOŁECZNO-KULTUROWE KONTEKSTY WYCHOWANIA - Problemy ładu aksjonormatywnego.Edukacja wobec kryzysu moralnego współczesności. Edukacja w kulturze neoliberalnej. - Problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją i wychowaniem. Edukacja permanentna jako program rozwoju kwalifikacji i idea edukacyjnej koncepcji życia. - Problemy demokratyzacji życia i postępu społecznego. Edukacja obywatelska, do życia w społeczeństwie demokratycznym. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE PRAKTYKI WYCHOWANIA - Podmioty wychowania: wychowawca i wychowanek. Relacje wychowawca – wychowanek. Współczesne rozumienie granic swobody i przymusu w wychowaniu (w kontekście ich tworzenia)– ramy dyskursu. - Tradycyjne i emancypacyjne ujecie i praktyki wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Argumenty na rzecz stosowania przymusu i na rzecz swobody w wychowaniu. Egzemplifikacje praktyczne wychowania w swobodzie, porozumieniu z uczniami i wychowania w przymusie. V. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie - celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego.Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego. |
|
Literatura: |
GHojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015 Humanistyka przełomu wieków, pod red. J. Kozieleckiego, Kraków 1999, cz.III, ss 241 – 342. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce , Warszawa 1994 Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. I Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003 (Cz. I s. 18 - 69 ); cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II S. 240 – 320) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 15-38; 365-380; 407-417; 549-556; 859-875; 981-1002) Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa, 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Fromm E., Mieć czy być, Poznań 1997, Czym jest modus posiadania (s. 123 –141) Czym jest modus bycia (s.146 – 173) Gadacz T., O umiejętności życia, „Znak”, Kraków 2003, s 38 – 62 Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003 Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 Pachociński R., Oświata XXI wieku, Warszawa 1999, rozdz. Cywilizacja a postęp (s. 5 – 38), Oświata w społeczeństwie informacyjnym (s. 71 – 94) B.Suchodolski, Edukacja permanentna, Warszawa 2003 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, ss. 108 - 134 Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Pierwsza. Tekst E. Key: s. 46 – 67, Teksty Baden – Powella i A. Kamińskiego s. 311 – 328; Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. |
|
Uwagi: |
LINK do Zespołu w TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa5e2a436c48b4e7fa5b997270c822395%40thread.tacv2/conversations?groupId=6e03081d-efc7-466c-9700-b2b14ad11579&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOD do Zespołu w TEAMS: a3g5i6d METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Samodzielna praca z kursem pedagogiki umieszczonym na platformie APS. Dla aktywizacji studentów podczas ćwiczeń – przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 24, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 18, liczba godzin przeznaczonych e-learning: 10, liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie mapy pojęć: 5, sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 78 , (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska, Elżbieta Strutyńska-Laskus, Agnieszka Zamarian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium egzaminacyjnego pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć d prowadzonych metodą debaty, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: - Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. - Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. - Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. - Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Pedagogika nauką, techniką, sztuką wychowania. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Pedagogika jako nauka społeczna: przedmiot, język, metody badań, teorie pedagogiczne. - Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. II. PYTANIA O WYCHOWANIE - Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Charakterystyka procesu wychowania. Różne perspektywy ujmowania istoty wychowania (4 grupy definicji) - Wychowanie a inne procesy społecznego wpływu (a socjalizacja, inkulturacja, pielęgnacja i opieka, terapia). III. PYTANIA O RZECZYWISTOŚĆ: SPOŁECZNO-KULTUROWE KONTEKSTY WYCHOWANIA - Problemy ładu aksjonormatywnego.Edukacja wobec kryzysu moralnego współczesności. Edukacja w kulturze neoliberalnej. - Problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją i wychowaniem. Edukacja permanentna jako program rozwoju kwalifikacji i idea edukacyjnej koncepcji życia. - Problemy demokratyzacji życia i postępu społecznego. Edukacja obywatelska, do życia w społeczeństwie demokratycznym. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE PRAKTYKI WYCHOWANIA - Podmioty wychowania: wychowawca i wychowanek. Relacje wychowawca – wychowanek. Współczesne rozumienie granic swobody i przymusu w wychowaniu (w kontekście ich tworzenia)– ramy dyskursu. - Tradycyjne i emancypacyjne ujecie i praktyki wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Argumenty na rzecz stosowania przymusu i na rzecz swobody w wychowaniu. Egzemplifikacje praktyczne wychowania w swobodzie, porozumieniu z uczniami i wychowania w przymusie. V. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie - celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego.Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego. |
|
Literatura: |
Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991; lub: Tenże, Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-116 Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika, podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015, s.155-176. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. I. Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, s. 68-92. Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin,w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz1. Warszawa 2003, s. 18 – 33. Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 s. 270-290. Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie. W: B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011, s. 215-224 Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Pierwsza Metoda Marii Montessori 173-194 ; Zakład wychowawczy Aleksandra Neilla s. 216-239; Postawa pedagogiczna Janusza Korczaka s. 240-272. Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. UZUPEŁNIAJĄCA: Biała księga. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Warszawa 1995 Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Bińczycka J. (red.), Bici biją, Warszawa 2002 Bruhlmeier A., Kształcenie człowieka, 27 kamyczków jednej mozaiki, Kraków 2011, s 75-79 Edukacja domowa w Polsce, Teoria i praktyka, M, Zakrzewska, P. Zakrzewski (red), Warszawa 2009 Fromm E., Mieć czy być, Poznań 1997, Czym jest modus posiadania (s. 123 –141) Czym jest modus bycia (s.146 – 173) Humanistyka przełomu wieków, pod red. J. Kozieleckiego, Kraków 1999, cz.III, ss 241 – 342. Gadacz T., O umiejętności życia, „Znak”, Kraków 2003, s 38 - 62 Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Melosik Z.: Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje. W: H. Kwiatkowska, Ewolucja tożsamości pedagogiki. Warszawa 1994, s. 165 – 175 lub: T. Jaworska, R. Leppert: Wprowadzenie do pedagogiki. Kraków 1998, s. 53 – 64. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Obuchowska I., Kochać i rozumieć, Poznań 1996. Sławiński S. , Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Warszawa 1991. Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Tenże, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995; lub tenże, Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. |
|
Uwagi: |
Egzamin w formie testu 20 pytań zamkniętych (w skali 0-1 pkt) oraz dwa pytania otwarte (w skali 0-7 punktów). Łączna liczba punktów maksymalnie 34. Zalicza uzyskanie minimum 17 punktów Uwaga egzamin w formie zdalnej w aplikacji forms - w dniu 31.01. 22 (poniedziałek, godz. 11.00. Szczegóły w informacjach dla zespołu w aplikacji Teams. Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 24, liczba godzin potrzebnych do wykonania e-learningu i prac pisemnych na ćwiczenia: 22; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 14, liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie prezentacji, referatu : 10, sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 , (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) - 4 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
CW
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzelak-Klus, Jarosław Korczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium egzaminacyjnego pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: - Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. - Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. - Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. - Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Pedagogika nauką, techniką, sztuką wychowania. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Pedagogika jako nauka społeczna: przedmiot, język, metody badań, teorie pedagogiczne. - Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. II. PYTANIA O WYCHOWANIE - Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Charakterystyka procesu wychowania. Różne perspektywy ujmowania istoty wychowania (4 grupy definicji) - Wychowanie a inne procesy społecznego wpływu (a socjalizacja, inkulturacja, pielęgnacja i opieka, terapia). - Celowość procesu wychowania. Wartości a cele wychowania (relacje). Cele ostateczne (finalne), pośrednie a cele konkretne i zadania wychowania. - Społeczne i indywidualne funkcje wychowania . III. PYTANIA O RZECZYWISTOŚĆ: SPOŁECZNO-KULTUROWE KONTEKSTY WYCHOWANIA - Problemy ładu aksjonormatywnego. Edukacja wobec kryzysu moralnego współczesności. Edukacja w kulturze neoliberalnej. - Problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją i wychowaniem. Edukacja permanentna jako program rozwoju kwalifikacji i idea edukacyjnej koncepcji życia. - Problemy demokratyzacji życia i postępu społecznego. Edukacja obywatelska, do życia w społeczeństwie demokratycznym. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE PRAKTYKI WYCHOWANIA - Podmioty wychowania: wychowawca i wychowanek. Relacje wychowawca – wychowanek. Współczesne rozumienie granic swobody i przymusu w wychowaniu (w kontekście ich tworzenia)– ramy dyskursu. - Tradycyjne i emancypacyjne ujĘcie i praktyki wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Argumenty na rzecz stosowania przymusu i na rzecz swobody w wychowaniu. Egzemplifikacje praktyczne wychowania w swobodzie, porozumieniu z uczniami i wychowania w przymusie. V. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie - celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego. |
|
Literatura: |
GHojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015 Humanistyka przełomu wieków, pod red. J. Kozieleckiego, Kraków 1999, cz.III, ss 241 – 342. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce , Warszawa 1994 Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. I Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003 (Cz. I s. 18 - 69 ); cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II S. 240 – 320) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 15-38; 365-380; 407-417; 549-556; 859-875; 981-1002) Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa, 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Fromm E., Mieć czy być, Poznań 1997, Czym jest modus posiadania (s. 123 –141) Czym jest modus bycia (s.146 – 173) Gadacz T., O umiejętności życia, „Znak”, Kraków 2003, s 38 – 62 Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003 Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 Pachociński R., Oświata XXI wieku, Warszawa 1999, rozdz. Cywilizacja a postęp (s. 5 – 38), Oświata w społeczeństwie informacyjnym (s. 71 – 94) B.Suchodolski, Edukacja permanentna, Warszawa 2003 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, ss. 108 - 134 Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Pierwsza. Tekst E. Key: s. 46 – 67, Teksty Baden – Powella i A. Kamińskiego s. 311 – 328; Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. WYMAGANIA 1. Znajomość literatury podstawowej. 2. Przepracowanie kursu e-learningowego z wynikiem wyższym niż 50% (szkolenie na wykładzie pierwszym, 13.02.2022r. zamknięcie kursu). 3. Uczestnictwo w ćwiczeniach i prezentacja własnej mapy, słownika pojęć pedagogicznych lub uargumentowanej tezy pedagogicznej na forum grupy. 4. Pozytywne zaliczenie końcowe (forma pisemna) - do ustalenia. |
|
Uwagi: |
LINK do Zespołu w TEAMS: KOD do Zespołu w TEAMS: METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Samodzielna praca z kursem pedagogiki umieszczonym na platformie APS. Dla aktywizacji studentów podczas ćwiczeń – przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 24, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 18, liczba godzin przeznaczonych e-learning: 10, liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie mapy pojęć: 5, sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 78 , (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska, Elżbieta Strutyńska-Laskus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium egzaminacyjnego pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć d prowadzonych metodą debaty, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: - Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. - Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. - Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. - Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Pedagogika nauką, techniką, sztuką wychowania. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Pedagogika jako nauka społeczna: przedmiot, język, metody badań, teorie pedagogiczne. - Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. II. PYTANIA O WYCHOWANIE - Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Charakterystyka procesu wychowania. Różne perspektywy ujmowania istoty wychowania (4 grupy definicji) - Wychowanie a inne procesy społecznego wpływu (a socjalizacja, inkulturacja, pielęgnacja i opieka, terapia). III. PYTANIA O RZECZYWISTOŚĆ: SPOŁECZNO-KULTUROWE KONTEKSTY WYCHOWANIA - Problemy ładu aksjonormatywnego.Edukacja wobec kryzysu moralnego współczesności. Edukacja w kulturze neoliberalnej. - Problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją i wychowaniem. Edukacja permanentna jako program rozwoju kwalifikacji i idea edukacyjnej koncepcji życia. - Problemy demokratyzacji życia i postępu społecznego. Edukacja obywatelska, do życia w społeczeństwie demokratycznym. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE PRAKTYKI WYCHOWANIA - Podmioty wychowania: wychowawca i wychowanek. Relacje wychowawca – wychowanek. Współczesne rozumienie granic swobody i przymusu w wychowaniu (w kontekście ich tworzenia)– ramy dyskursu. - Tradycyjne i emancypacyjne ujecie i praktyki wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Argumenty na rzecz stosowania przymusu i na rzecz swobody w wychowaniu. Egzemplifikacje praktyczne wychowania w swobodzie, porozumieniu z uczniami i wychowania w przymusie. V. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie - celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego.Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego. |
|
Literatura: |
Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991; lub: Tenże, Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-116 Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika, podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015, s.155-176. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. I. Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, s. 68-92. Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin,w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz1. Warszawa 2003, s. 18 – 33. Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 s. 270-290. Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie. W: B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011, s. 215-224 Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Pierwsza Metoda Marii Montessori 173-194 ; Zakład wychowawczy Aleksandra Neilla s. 216-239; Postawa pedagogiczna Janusza Korczaka s. 240-272. Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. UZUPEŁNIAJĄCA: Biała księga. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Warszawa 1995 Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Bińczycka J. (red.), Bici biją, Warszawa 2002 Bruhlmeier A., Kształcenie człowieka, 27 kamyczków jednej mozaiki, Kraków 2011, s 75-79 Edukacja domowa w Polsce, Teoria i praktyka, M, Zakrzewska, P. Zakrzewski (red), Warszawa 2009 Fromm E., Mieć czy być, Poznań 1997, Czym jest modus posiadania (s. 123 –141) Czym jest modus bycia (s.146 – 173) Humanistyka przełomu wieków, pod red. J. Kozieleckiego, Kraków 1999, cz.III, ss 241 – 342. Gadacz T., O umiejętności życia, „Znak”, Kraków 2003, s 38 - 62 Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Melosik Z.: Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje. W: H. Kwiatkowska, Ewolucja tożsamości pedagogiki. Warszawa 1994, s. 165 – 175 lub: T. Jaworska, R. Leppert: Wprowadzenie do pedagogiki. Kraków 1998, s. 53 – 64. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Obuchowska I., Kochać i rozumieć, Poznań 1996. Sławiński S. , Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Warszawa 1991. Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Tenże, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995; lub tenże, Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. |
|
Uwagi: |
Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. E-learning: realizacja lekcji z obszaru podstaw pedagogiki, zamieszczonych na platformie. Ćwiczenia - gruntowanie i rozszerzanie wiedzy oraz umiejętności kognitywnych studentów: krytyczna analiza literatury, dyskusje i praca w grupach. Dla zainteresowanych: możliwość przygotowania prezentacji i referatu z zakresu wiedzy poszerzającej program przedmiotu. Aktywność na ćwiczeniach - punktowana. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 14, liczba godzin potrzebnych do wykonania prac pisemnych na ćwiczenia: 22; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 24, liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie prezentacji, referatu : 10, sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 , (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) - 4 ECTS Egzamin pisemny. Część testowa: 20 pytań zamkniętych (w skali 0-1 pkt) oraz dwa pytania otwarte (w skali 0-7 punktów). Łączna liczba punktów maksymalnie 34. Zalicza uzyskanie minimum 17 punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jankowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jankowska, Elżbieta Strutyńska-Laskus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas kolokwium egzaminacyjnego pisemnego - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas kolokwium pisemnego - ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć prowadzonych metodą debaty 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się etycznym postępowaniem na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć d prowadzonych metodą debaty, - ocena kompetencji na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: I. PYTANIA O PEDAGOGIKĘ: - Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Wiedza naukowa – jej istota i rozwój w kontekście wykładni współczesnych. Ewolucja ideałów społecznej racjonalności. Nowożytne rozumienie nauki. - Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. - Różnicowanie się teoretyczne pedagogiki w XX wieku i ewolucja jej tożsamości. - Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Pedagogika nauką, techniką, sztuką wychowania. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki. Pedagogika jako nauka społeczna: przedmiot, język, metody badań, teorie pedagogiczne. - Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja. II. PYTANIA O WYCHOWANIE - Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Charakterystyka procesu wychowania. Różne perspektywy ujmowania istoty wychowania (4 grupy definicji) - Wychowanie a inne procesy społecznego wpływu (a socjalizacja, inkulturacja, pielęgnacja i opieka, terapia). III. PYTANIA O RZECZYWISTOŚĆ: SPOŁECZNO-KULTUROWE KONTEKSTY WYCHOWANIA - Problemy ładu aksjonormatywnego.Edukacja wobec kryzysu moralnego współczesności. Edukacja w kulturze neoliberalnej. - Problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją i wychowaniem. Edukacja permanentna jako program rozwoju kwalifikacji i idea edukacyjnej koncepcji życia. - Problemy demokratyzacji życia i postępu społecznego. Edukacja obywatelska, do życia w społeczeństwie demokratycznym. IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE PRAKTYKI WYCHOWANIA - Podmioty wychowania: wychowawca i wychowanek. Relacje wychowawca – wychowanek. Współczesne rozumienie granic swobody i przymusu w wychowaniu (w kontekście ich tworzenia)– ramy dyskursu. - Tradycyjne i emancypacyjne ujecie i praktyki wychowania. Tradycje wychowania uprzedmiatawiającego wychowanka. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (E. Key, , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak). - Argumenty na rzecz stosowania przymusu i na rzecz swobody w wychowaniu. Egzemplifikacje praktyczne wychowania w swobodzie, porozumieniu z uczniami i wychowania w przymusie. V. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA -naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Współczesne praktyki wychowawcze na poziomie – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie - celowy – instytucjonalny; Szkoła jako instytucja wychowania celowego.Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie szkoły. Przemoc, czy emancypacja instytucji wychowujących. - wpływów społecznych; Edukacyjny potencjał instytucji kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej i popularnej. -samowychowania i autoedukacji jako celu wychowania i drogi rozwoju osobowego. |
|
Literatura: |
Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991; lub: Tenże, Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994 Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2, Warszawa 2004. s. 98-116 Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika, podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015, s.155-176. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. I. Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004, s. 68-92. Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin,w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz1. Warszawa 2003, s. 18 – 33. Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 s. 270-290. Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie. W: B. Śliwerski, Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011, s. 215-224 Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Pierwsza Metoda Marii Montessori 173-194 ; Zakład wychowawczy Aleksandra Neilla s. 216-239; Postawa pedagogiczna Janusza Korczaka s. 240-272. Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Kielce 1998. T. III. Ks. Druga. Rozdz. Poszukiwanie nowych strategii oświatowych s. 508 – 543. UZUPEŁNIAJĄCA: Biała księga. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa. Warszawa 1995 Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Bińczycka J. (red.), Bici biją, Warszawa 2002 Bruhlmeier A., Kształcenie człowieka, 27 kamyczków jednej mozaiki, Kraków 2011, s 75-79 Edukacja domowa w Polsce, Teoria i praktyka, M, Zakrzewska, P. Zakrzewski (red), Warszawa 2009 Fromm E., Mieć czy być, Poznań 1997, Czym jest modus posiadania (s. 123 –141) Czym jest modus bycia (s.146 – 173) Humanistyka przełomu wieków, pod red. J. Kozieleckiego, Kraków 1999, cz.III, ss 241 – 342. Gadacz T., O umiejętności życia, „Znak”, Kraków 2003, s 38 - 62 Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO 1998 Melosik Z.: Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje. W: H. Kwiatkowska, Ewolucja tożsamości pedagogiki. Warszawa 1994, s. 165 – 175 lub: T. Jaworska, R. Leppert: Wprowadzenie do pedagogiki. Kraków 1998, s. 53 – 64. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998 Obuchowska I., Kochać i rozumieć, Poznań 1996. Sławiński S. , Spór o wychowanie w posłuszeństwie, Warszawa 1991. Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Tenże, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995; lub tenże, Wojna i antywojna, Warszawa 1997 Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. |
|
Uwagi: |
Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. E-learning: realizacja lekcji z obszaru podstaw pedagogiki, zamieszczonych na platformie. Ćwiczenia - gruntowanie i rozszerzanie wiedzy oraz umiejętności kognitywnych studentów: krytyczna analiza literatury, dyskusje i praca w grupach. Dla zainteresowanych: możliwość przygotowania prezentacji i referatu z zakresu wiedzy poszerzającej program przedmiotu. Aktywność na ćwiczeniach - punktowana. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. liczba godzin kontaktowych: 30, liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 16, liczba godzin potrzebnych do wykonania e-learningu: 20; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 24, liczba godzin przeznaczonych na przygotowanie prezentacji, referatu : 10, sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 , (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) - 4 ECTS Egzamin pisemny. Część testowa: 20 pytań zamkniętych (w skali 0-1 pkt) oraz dwa pytania otwarte (w skali 0-7 punktów). Łączna liczba punktów maksymalnie 34. Zalicza uzyskanie minimum 17 punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Strutyńska-Laskus | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Strutyńska-Laskus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA WIEDZA: Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania rekonstruujące wiedzę oraz pytanie problemowo-erudycyjne podczas egzaminu pisemnego, a także na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych. UMIEJĘTNOŚCI Ocena umiejętności kognitywnych, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie odpowiedzi na pytania problemowe podczas egzaminu pisemnego oraz na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych. KOMPETENCJE Ocena kompetencji, w tym rozumienia wagi profesjonalizmu zawodowego obawiającego się potrzebą poszerzania wiedzy pedagogicznej na poziomie deklaratywnym, na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć ćwiczeniowych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Pedagogika jako dyscyplina naukowa - miejsce pedagogiki w systemie nauk i jej powiązanie z innymi dyscyplinami; - geneza pedagogiki (uwarunkowania kulturowe, rozwój pedagogiki w cywilizacji zachodniej, rozwój pedagogiki w Polsce); - ewolucja tożsamości pedagogiki i jej związek z przemianami kulturowymi, i w zakresie modelu nauki; - związek między teorią a praktyką edukacyjną. 2. Pedagogika jako dziedzina wiedzy o edukacji - edukacja/praktyka edukacyjna jako przedmiot zainteresowań pedagogiki; - procesy szczegółowe wchodzące w skład edukacji (procesy celowościowe, uspołeczniania jednostki i naturalnego rozwoju człowieka); - funkcje edukacji: adaptacyjna i emancypacyjna; możliwość, i praktyki ich realizacji; - edukacja formalna, pozaformalna, nieformalna; - podstawowe pojęcia pedagogiczne: wychowanie, kształcenie, socjalizacja, inkulturacja, opieka. 3. Pytania o wychowanie - opis, istota, dziedziny, treści i uwarunkowania procesu wychowania; - funkcje wychowania: społeczna, indywidualna; - celowość procesu wychowania; cele wychowania a ideologie edukacyjne; - podmioty wychowania; wychowawca i wychowanek – relacje; style wychowania; - sprzeczności w procesie wychowania. 4. Pytania o nurty wychowania - naturalny na tle socjalizacji. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowania naturalnego. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie. Swoboda czy posłuszeństwo w wychowaniu; - celowy – instytucjonalny. Analiza szkolnej codzienności. Relacje społeczne w szkole. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących. Edukacja domowa jako alternatywa dla edukacji szkolnej; - intencjonalnych wpływów społecznych. Edukacyjny potencjał kultury w świecie kultury urynkowionej. Edukacja wobec naporu kultury masowej. - samowychowania. 5. Pytania o współczesne kierunki wychowania - Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka (A. Neil , M. Montessori) oraz wskazanie jego praw (J. Korczak) - Pragmatyzm w edukacji - Tradycyjne i emancypacyjne ujęcie wychowania 6. Edukacja wobec zmian i wyzwań kulturowych - instytucje kultury: edukacja kulturalna w świecie kultury urynkowionej; - edukacja permanentna jako idea edukacyjnej koncepcji życia i odpowiedź na problemy współczesności; - kultura nowoczesna a kultura ponowoczesna; społeczeństwo industrialne a społeczeństwo postindustrialne; - problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją: postępu, cyfryzacji i medializacji; - uczenie się jako droga do alternatywnej cywilizacji humanistycznej; - wzory uczenia się. WYMAGANIA: - znajomość literatury obowiązkowej; - obecność i aktywność podczas ćwiczeń; opracowanie i prezentacja (elektronicznej) mapy myśli na forum grupy; - zdanie egzaminu końcowego (zerowy – 31.01.2025, właściwy i poprawkowy do ustalenia). |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Warszawa 2008. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa, 2011, s. 155-176. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2000, s. 164-181. Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.) Pedagogika. Podręcznik akademicki. T.1. Warszawa 2003, s. 18-33. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub Gordon T. Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994. Gołębniak D., Proces kształcenia, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019, s. 859-875. Surzykiewicz J., Agresja i przemoc szkolna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019, s. 981-1002. Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019, s. 365-380. Pyżalski J., Cyfrowa pedagogika medialna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019, s. 407-417. Wołoszyn, S. (1998). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. III. Ks. I. Kielce 1998. (- metoda Marii Montessori, s. 173-194; - zakład wychowawczy Aleksandra Neilla, s. 216-239; - postawa pedagogiczna Janusza Korczaka, s. 240-272). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997. Suchodolski B., Edukacja permanentna, Warszawa 2003. Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997. Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. Dla aktywizacji studentów podczas ćwiczeń – przeprowadzanie paneli dyskusyjnych przy współudziale studentów. NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych: 30; - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 25; - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 35; - liczba godzin potrzebnych do przygotowania pracy zaliczeniowej w ramach ćwiczeń: 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 (4 ECTS). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Strutyńska-Laskus | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Strutyńska-Laskus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.